کلید املاک/ مجله های کلید املاک/ راهنمای خانه داری/ آشنایی با انواع تأسیسات ساختمانی
آشنایی با انواع تأسیسات ساختمانی

آشنایی با انواع تأسیسات ساختمانی

برای شروع هر ساخت و سازی می بایست با انواع تأسیسات ساختمانی آشنا بود. آشنایی با تأسیسات ساختمانی پایه و اساس اولیه شروع کار یک بنا می باشد. پس بهتر است برای رسیدن به بهترین انتخاب با انواع تأسیسات آشنایی داشته و در مورد آنها اطلاعات لازم و کافی را داشته باشید.

تأسیسات ساختمانی چیست؟

بهتر است بدانید تأسیسات ساختمانی در واقع سیستم های مهندسی شده ای هستند که برای هدف مشخص و روشنی بکار می گیرند. قابل ذکر است سیستم عصبی مرکزی سازه همان تأسیسات ساختمانی می باشد. در ابتدای شروع هر پروژه ای با سه بخش و رکن اصلی و مهم روبرو هستید که امکان گنجاندن انجام کارهایتان در این سه بخش اصلی را دارید. در این مقاله از سایت کلید املاک به این موضوع پرداخته ایم.

 سه بخش و رکن اصلی در شروع هر پروژه ساختمانی:

1- سفت کاری

2- نازک کاری

3- تأسیسات

 تأسیسات ساختمانی چه مواردی را شامل می شود؟

یکی از اصلی ترین و مهم ترین بخش ها تأسیسات است که در آخرین مرحله احداث بنا قرار دارد. قابل ذکر است تأسیسات درحوزه های مختلف و متعددی بنا را پوشش می دهند که لازمه هر ساختمانی می باشد که عبارت اند از: تأسیسات گاز، تأسیسات برق، تأسیسات آب و فاضلاب. تأسیسات سزمایشی و گرمایشی، تاسیسات تهویه و آسانسور که برای ساختن ساختمانی با دوام و طول عمر بالاتر و مفید باید با هر کدام از این عنوان ها آشنایی لازم و کافی را داشته باشید.

انواع تأسیسات ساختمان 

انواع-تأسیسات-ساختمان 

1 - تأسیسات مکانیکی

2 - تأسیسات الکتریکی

همانطور که گفته شد تأسیسات مکانیکی از انواع تأسیسات ساختمانی می باشد. قابل ذکر است تأسیسات  به دو صورت کلی یعنی صنعتی و ساختمانی تقسیم می شود که قیمت در هر یک متفاوت می باشد. بهتر است بدانید تأسیسات مکانیکی صنعتی شامل قسمتها و بخش هایی می باشد که عبارت اند از: انتقال آب، تصفیه آب و فاضلاب، تولید انرژی از حرکت سیال و... است.

تأسیسات مکانیکی ساختمانی نیز دارای بخش هایی می باشد که عبارت اند از:

تأسیسات-مکانیکی-ساختمانی-نیز-دارای-بخش-هایی-می باشد-که-عبارت-اند-از

  • تأسیسات آب و فاصلاب
  • تأسیسات گاز رسانی
  • طراحی و اجرا در تأسیسات آسانسور ساختمان و پله برقی
  • تأسیسات آتش نشانی اعم از اطفا حریق
  • تأسیسات مخصوص استخر، سونا، جکوزی
  • تأسیسات سیستم های بخار
  • تأسیسات گرمایشی و سرمایشی ساختمان
  • تأسیسات تهویه

در ادامه قصد داریم یک یا دو مورد از تأسیسات مکانیکی ساختمانی نامبرده شده را شرح دهیم.

تأسیسات آب و فاضلاب:

در ساختمان دو سیستم جابه جایی آب وجود دارد که موازی و همسوی هم کار می کنند. این دو سیستم هر کدام وظیفه متفاوتی دارند که یکی وظیفه تأمین آب آشامیدنی و مصرفی خانوار را بر عهده داشته و دیگری مواد و رسوبات و ضایعات جمع شده در لوله ها را به بیرون هدایت کرده و خارج می کند. قابل ذکر است آب مصرفی از طریق منبع اصلی تأمین می گردد که برای رسیدن آب به تمامی نقاط و نواحی ساختمان می بایست بر نیروی جاذبه غلبه کرد. همچنین شبکه دیگری در قسمت آب و فاضلاب وجود دارید که وظیفه تأمین آب گرم مورد نیاز تجهیزات ساختمان می باشد. برای حرکت فاضلاب ساختمان می بایست بر نیروی جاذبه غلبه کرد که بدین منظور می توان از لوله های بزرگتر و وسیع تر استفاده کرد که وظیفه انجام این کار را بر عهده دارند.

تأسیسات گاز

تأسیسات گازرسانی در ساختمان از قوانین شرکت گاز و سازمان نظام مهندسی پیروی می کند نقشه های لوله کشی و انشعابها باید با قوانین این دو ارگان هماهنگ باشد وسایل و اقلام تأسیسات گازرسانی شامل: رگولاتور، علمک، کنتور گاز، شلنگ گاز، بست، شیر گاز، و شیر ترموستات می باشد. 

تأسیسات آتش نشانی

تأسیسات-آتش-نشانی

اطفا حریق به اقداماتی گفته می شود که برای خاموش کردن و کنترل آتش انجام می شود. باید بدانید که برای حفاطت جان ساکنان مستقر در ساختمان و جلوگیری از آسیب دیدگی اموال وجود اطفا حریق ضروری می باشد. قابل ذکر است عوامل به وجود آمدن آتش یا به عبارتی مثلث آتش که متشکل از هوا، ماده سوختنی وحرارت می باشد را باید کنترل نمود که امروزه به منشور آتش تبدیل شده که عامل چهارم واکنش های شیمیایی می باشد که باید همانند دیگر عوامل برای جلوگیری از آتش کنترل نمود. قابل ذکر است اطفا حریق به دو صورت عمده یعنی اتوماتیک و دستی انجام می گیرد. در صورت دستی توسط آتش نشانان عمل اطفا حریق انجام می گیرد ولی در صورت اتوماتیک بدون وجود و حضور عوامل انسانی و بطور خودکار انجام می پذیرد. سنسور های الکتریکی و ابزار اعلام حریق به سیستم هایی وصل هستند که آب را به محل حریق و آتش سوزی انتقال می دهند.

تأسیسات گرمایشی و سرمایشی:

تأسیسات-گرمایشی-و-سرمایشی

تأسیسات گرمایشی و سرمایشی نقش و وظیفه بسیار مهمی را در ساختمان ایفا می کنند. اگر بخواهیم نحوه کار سیستم گرمایشی و سرمایشی ساختمان را شرح دهیم بهتر است اینگونه بگوییم همچنان که آب از سطح و میزان بالاتر به سطح و میزان پایین تر جریان می یابد در تأسیسات سرمایشی و گرمایشی نیز از شیء گرمتر به شیء سردتر  حرکت می کند.

 انواع مدل های انتقال گرما در تأسیسات گرمایشی و سرمایشی

رسانایی: دراین نوع از انتقال گرما از ذرات گرمتر به ذرات سردتر از طریق انتقال مستقیم یک واسطه یا به عبارتی دو عنصر که در ارتباط مستقیم با یکدیگر قرار دارند انجام می پذیرد.

تابش: انرژش گرمایی از طریق واسطه از بدنه گرم ساطع شده و به بدنه سردتر و خنک ترجذب می گردد. قابل ذکر است گرمای تابشی تحت تاثیر حرکت دما یا هوا نمی باشد.

همرفت: در نتیجه حرکت چرخشی بخش های گرم شده از یک مایع یا گاز انتقال گرما صورت می پذیرد.

تبخیر: تبدیل رطوبت به بخار در اثر و طی این فرایند اتفاق افتاده و صورت می پذیرد.

یکی از عنصر های مهم و اصلی در هر سازه منبعی برای هوای تازه است. موجود بودن این منبع جایگزینی برای اکسیژن است که در ساختمان برای شما کار را آسان و راحت می سازد و موجب خروج دی اکسید کربن تولید شده در محیط ساختمان می گردد.

تأسیسات برقی ساختمان

تاسیسات-برقی-ساختمان

تأسیسات برق جزو تأسیسات ساختمانی بوده که خود شامل اعلام حریق، تلفن، آنتن مرکزی، سیستم روشنایی می باشد. وظیفه تأمین برق ساختمان بر عهده شرکت برق می باشد. قابل ذکر است بخش بزرگی از برق به صورت جریان های متناوب مورد استفاده قرار می گیرد.  سیستم های برق باید بطور حتمی و قطعی بطور ایمن نصب و راه اندازی گردند. یک فیوز در تابلو توزیع برق ساختمان موجود است که در مواقعی که جریان در سیم پیچی بالا باشد مدار بلافاصله قطع خواهد شد. همانطور که روشن است سیستم های برق ساختمان را مهندسین برق طراحی و اجرا می کنند.

اهمیت تأسیسات ساختمان

اهمیت-تأسیسات-ساختمان

افزایش و طول عمر سازه و بهینه سازی در مصرف انرژی توسط تأسیسات ساختمان انجام می پذیرد که قابل ذکر است این بخش از ساخت و ساز ساختمان طبق اصول ونقشه های مهندسی انجام می پذیرد. مهندسین و کارشناسان وظیفه نقشه کشی و اجرای تأسیسات ساختمان را بر عهده دارند زیرا در صورت اجرای اصولی منجر به افزایش طول عمر سازه یا به عبارتی ساختمان گردیده و زیبایی و دوام و استحکام آن را تضمین می کند. قابل ذکر است اگر تأسیسات ساختمان ازکیفیت لازم و کافی و کارایی مورد نیاز برخوردار نباشد، نیاز به بازسازی زودتر از موعد خواهد داشت و هزینه راه اندازی و اجرا صرف شده در ساخت ساختمان به صرفه نخواهد بود. بهتر است بدانید امروزه با پیشرفت و ارتقای تکنولوژی و همچنین پیشرفت در حیطه ساختمان سازی  منجر به هوشمندسازی تأسیسات ساختمانی گردیده و در نتیجه راندمان آن ها افزایش و ارتقا یافته است. از آنجایی که تأسیسات اهمیت و ارزش بسیار بالایی در ساخت سازه و افزایش طول عمر آن دارند ممکن است در صورت خرابی و مشکل به سازه آسیب وارد نموده وعمر سازه را کاهش نمایند. اگر بخش تأسیسات ساختمان به صورت اصولی راه اندازی و اجرا گردد و از سیستم و تجهیزات مناسب و کاربردی در آن به کار گرفته شود و به جای انرژی های تجدید ناپذیر از تجدید پذیر استفاده گردد هزینه قبوض و تعمیرات تأسیسات ساختمانی به میزان بسیار بالایی کاهش می یابد.

نکات مهم و اصلی قابل توجه مهندسان و طراحان دراجرای تأسیسات ساختمانی

نکات-مهم-و-اصلی-قابل-توجه-مهندسان-و-طراحان-در-اجرای-تأسیسات-ساختمانی

نحوه ساخته سازه

شرایط معماری ساختمانی

شرایط اقلیمی محل قرارگیری و احداث سازه

محاسبات لازم برای تأسیسات ساختمانی

برای اینکه بتوانید کارایی انواع تأسیسات ساختمانی را بالا ببرید باید قبل از آن برخی محاسبات انجام پذیرد که برخی از آنها عبارت اند از:

تعیین قطر لوله مورد نظر

تعیین قدرت لازم و محل استقرار بارها

فضای مورد نیاز برای وسایل و تجهیزات گازسوز

شناسایی و آشنایی با مراکز تقسیم بارها

محاسبه سطح مقطع دودکش مرتبطه

نحوه تعیین و مشخص کردن پمپ آتش نشانی، کپسول های آتش نشانی و مخزن

مشخص کردن مساحت و محیط مورد لازم موتورخانه

تخمین حجم و فضای کافی در دیگ ها در تأسیسات ساختمانی

محاسبه وتخمین میزان مصرف گاز مشعل

جمع بندی

قابل ذکر است تأسیسات ساختمانی شامل بخش ها و قسمت های مختلف و متعددی می شود که هدف و مقصد مهمی اعم از برقراری سطح قابل قبولی از ایمنی و استحکام در سازه را دنبال می کنند. بهتر است بدانید تأسیسات ساختمانی پایه و اساس ساخت یک بنا و سازه می باشد که ساخت اصولی و درست آن طول عمر سازه را افزایش داده و ایمنی آن را تضمین می کند. همانطور که گفته شد تأسیسات ساختمانی به دو صورت و بخش کلی که عبارت اند از: صنعتی و ساختمانی تقسیم می گردند. همچنان که گفته شد تأسیسات ساختمانی مکانیکی عبارت است از: تأسیسات گاز رسانی، تأسیسات استخر، تأسیسات آب و فاضلاب، تأسیسات حرارتی، تأسیسات بهداشتی، تأسیسات سیستم های بخار، تأسیسات و تهویه مطبوع، تأسیسات آتش نشانی و طراحی و اجرای تأسیسات در آسانسور

آگهی های خرید و فروش انواع ملک را در سایت کلید املاک ببینید. 

اشتراک گذاری
امتیاز و نظر کاربران
۵.۰
۱ نظر ثبت شده
امتیاز دهید
دیدگاه کاربران