کلید املاک/ مجله های کلید املاک/ توصیه های اجاره و خریدخانه/ اگر مستاجر به نفرات اضافه کند چکار باید کرد؟
اگر مستاجر به نفرات اضافه کند چکار باید کرد؟

اگر مستاجر به نفرات اضافه کند چکار باید کرد؟

توسط اکبری

اگر مستاجر به نفرات اضافه کند چکار باید کرد؟ امروزه بسیاری از افراد ملک و خانه‌های خود را اجرا می‌دهند و از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند. معمولا ملک را به نفرات مشخص شده ای اجاره می دهند؛ اما ممکن است بعد از گذشت مدتی به تعداد مستأجران اضافه شود. در این موارد قطعاً هزینه‌ها افزایش پیدا می‌کند و حتی ممکن است که ملک ظرفیت این تعداد افراد را نداشته باشد. طبیعتاً در این مواقع شما به‌عنوان صاحبخانه با این سوال مواجه خواهید شد که باید چه کاری انجام دهید؟ در این مطلب کلید املاک قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم پس ما را همراهی کنید. 

در چه زمانی می ‌توانیم به اضافه شدن تعداد مستاجران اعتراض کنیم؟

صاحب ملک هر زمانی که بخواهد قادر نیست به اضافه شدن تعداد مستاجر اعتراض کند! در واقع شما به عنوان فردی که این ملک را اجاره داده‌اید فقط هنگامی که در قرارداد تعداد مستاجر را به‌طور دقیق ذکر کرده باشید می‌توانید نسبت به تعداد آن‌ها اعتراض کنید. در صورتی که درباره تعداد افرادی که در ملک شما حضور دارند هیچگونه اطلاعاتی در قرارداد ذکر نکرده باشید طبیعتاً هم قادر نخواهید بود اقدام خاصی انجام دهید. 

اگر در قرارداد تعداد مستاجر را ذکر نکردیم چه کنیم؟

اگر در قراردادِ ملک تعداد مستاجر را به طور دقیق ذکر نکرده باشید اعتراض برای شما کمی مشکل خواهد بود. در این مواقع تنها می توانید با مستاجر توافق کنید توافق بهترین گزینه و راه حل است. می توانید از فردی که ملک را به او اجازه داده‌اید بخواهید که تعداد مستاجرین را کم کند. البته می‌توانید از آن فرد بخواهید به ازای پرداخت مبلغی بیشتر تعداد افراد ساکن در ملک را افزایش دهد، تا حد امکان سعی داشته باشید که مستاجر را راضی کنید که با شما به توافق نهایی برسد. راه حل هایی در این زمینه مطرح کرده ایم که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

قرارداد ملک را اصولی تنظیم کنید

اگر شما می‌خواهید اختیارات لازم ملک خود را داشته باشید نیاز است که قرارداد را به صورت درست تنظیم کنید. اگر قصد داشته باشید به اضافه شدنِ تعداد مستاجران واکنش و اعتراض نشان دهید باید این موارد را در قرارداد ذکر کرده باشید. اکنون به شما می‌گوییم که یک قرارداد را چگونه تنظیم کنید که اختیارات شما بیشتر باشد. 

در صورت اضافه شدن تعداد مستاجرین چکار کنیم؟

- مدت زمان: یکی از مهم‌ترین معیارها هنگام امضای قرارداد اجاره، ایجاد بندی است که مدت آن را تعیین می‌کند. بر اساس قوانین جدیدِ اجاره شهری، قراردادهای اجاره می‌توانند برای مدت معین یا برای مدت نامحدود منعقد شوند. در مورد قراردادهایی که برای مدت معین منعقد می شود، حداقل مدت مقرر یک سال است و پس از اولین تمدید می‌توان اجاره را برای مدت نامحدود منعقد کرد.

- خاتمه دادن: باید بدانید که همیشه امکان فسخ قرارداد اجاره قبل از اتمام برنامه ریزی شده یا تاریخ تمدید، چه توسط مالک یا مستاجر وجود دارد. برای این کار کافی است هر یک از طرفین مهلت‌های ابلاغی مندرج در قانون مدنی را رعایت کنند.

- ذکر تعداد مستاجر: حتما در هنگام تنظیم قرارداد ذکر کنید که این ملک را به چند نفر اجاره خواهید داد، حتی شما می‌توانید جنسیت آن‌ها را نیز تعیین کنید. بهتر است بندی در قرارداد باشد که در صورت اضافه شدن به تعداد مستاجر امکان فسخ قرارداد از طرف شما وجود داشته باشد. در نهایت مشخصات افرادی که از ملک استفاده می‌کنند را به صورت دقیق در قرارداد لحاظ کنید.

چرا اضافه شدن به تعداد مستاجران مهم است؟

شاید در وهله اول با خود فکر کنید که اضافه شدن به تعداد مستاجران اهمیت چندان زیادی نداشته باشد اما این امر کاملا اشتباه است. طبیعتاً وقتی افراد بیشتری از یک ملک استفاده می‌کنند امکان آسیب رسیدن به آن زیادتر است. اگر این افراد کودک باشند امکان دارد که به بخش‌های مختلف ملک از جمله دیوارها آسیب وارد کنند. شما به ازای مبلغی خاص این ملک را به چند نفر اجاره داده‌اید و در صورت اضافه شدن به آن‌ها مبلغی به شما تعلق نخواهد گرفت. پس اینگونه از نظر اقتصادی نیز ضرر خواهید کرد، در نتیجه افزایش تعداد مستاجران باید برای شما بسیار مهم باشد.
سخن پایانی
اضافه شدن به تعداد مستاجرها امری است که ممکن است برای هر صاحب خانه ای رخ دهد در این مواقع شما باید بهترین واکنش را نشان دهید. توصیه می‌کنیم قبل از بستن قرارداد حتما با مستاجر در مورد این موضوع صحبت کنید. همچنین تا حد امکان در قرارداد ذکر کنید که چه تعداد افراد می‌توانند از این ملک استفاده کنند. اینگونه کمتر با مشکل مواجه خواهید شد. در هر صورت شما به‌عنوان صاحب خانه در صورت عدم ذکر تعداد افراد در قرارداد نمی‌توانید اقدام خاصی انجام دهید. در حالت کلی سعی داشته باشید با مستاجر مسالمت کنید و به یک توافق نهایی برسید.

برای رهن و اجاره آپارتمان مسکونی در تهران می توانید به این صفحه از سایت کلید املاک مراجعه کنید.

 

اشتراک گذاری
امتیاز و نظر کاربران
۵.۰
۱ نظر ثبت شده
امتیاز دهید
دیدگاه کاربران