اقدامات مهم برای خرید و فروش زمین

اقدامات مهم برای خرید و فروش زمین

توسط اکبری

با توجه به تورم افسار گسیخته موجود در کشور و همچنین پایین آمدن ارزش پول به صورت روزانه خیلی از افراد تصمیم دارند که پول نقد خود را در یک جایی سرمایه گذاری کنند و خیلی از افراد با خرید زمین اقدام به سرمایه گذاری میکنند ولی شما چه به عنوان فروشنده و یا چه به عنوان خریدار حتماً باید برای خرید زمین یک سری نکات و اقدامات را در نظر بگیرید. اگر شما هم قصد خرید و فروش زمین را دارید حتماً تا پایان این مقاله از کلید املاک با ما همراه باشید چرا که ما در این مقاله سعی داریم که اقدامات مهم برای خرید و فروش زمین را برای شما بیان کنیم.

پیشنهاد : خرید و فروش زمین در نوشهر

خرید و فروش زمین

خرید و فروش زمین همواره یکی از معاملات رایج در فضای حقوقی ایران بوده و هست ولی با این حال در بعضی از مواقع معامله گران چه خریدار و چه فروشنده اطلاعات کافی در مورد نکات حقوقی معامله زمین را ندارند و به همین دلیل بعد از خرید و فروش دچار مشکلات حقوقی می شوند. اگر شما قبل از خرید و فروش زمین این اقدامات را انجام دهید هرگز دچار این مشکل نخواهید شد.

اقدامات مهم برای خرید و فروش زمین کدامند؟

بررسی مدارک شناسایی طرف معامله

یکی از اقدامات مهم برای خرید و فروش زمین بررسی مدارک شناسایی طرف معامله می باشد. شما چه به عنوان فروشنده و یا چه به عنوان خریدار باشید فرقی ندارد در هر صورت قبل از اینکه وارد مرحله نهایی و بستن قرارداد شوید باید اسناد و مدارک طرف مقابل خود را چک کنید و با اسناد زمین تطبیق دهید، چرا که امروزه کلاهبرداری در این زمینه بسیار زیاد شده است. بررسی مدارکی  مانند وکالت نامه و گرفتن استعلام های مختلف مانند استعلام ورشکستگی و یا ممنوع المعامله  بودن فروشنده را نیز حتماً قبل از اقدام به خرید انجام دهید.

پیشنهاد : خرید و فروش زمین در محمود آباد

تنظیم قولنامه برای خرید و فروش

یکی از نکات بسیار مهم در معاملات اموال غیر منقول و منقول تنظیم قولنامه می باشد.تنظیم قولنامه در این گونه معاملات از اهمیت ویژه برخوردار است. دلیل این اهمیت این است که معمولاً معاملات زمین به سرعت زیاد  و طی فرایند های طولانی مدت انجام می‌شود. و به همین خاطر معمولاً قولنامه تنظیم می شود تا طرفین معامله در زمانی مناسب در دفتر اسناد رسمی حضور داشته و سند رسمی را به نام خریدار بزنند. توجه داشته باشید که نگارش و تنظیم قولنامه به عنوان یک سند حقوقی مهم در معاملات، به دانش و تخصص بالای حقوقی نیازمند است  پس برای تنظیم قولنامه بهتر است که حتما از افراد باتجربه و حقوقدانان در این زمینه استفاده شود. نکات مهمی که حتماً باید در قولنامه درج شود عبارتند از:

موضوع مورد معامله، شیوه پرداخت مبلغ قرارداد و قیمت، زمان و مکان انتقال سند، در هنگام تنظیم قولنامه این موارد را در نظر داشته باشید.پس یکی دیگر از اقدامات مهم برای خرید و فروش زمین تنظیم قولنامه می باشد.

توجه به وضعیت خاص زمین

از مهم ترین و پیچیده ترین مسائل در هنگام خرید و فروش زمین  وضعیت زمین می باشد. برای مثال برخی زمین ها در طرح های کشاورزی یا منابع طبیعی هستند و برخی دیگر از آنها ممکن است از نظر وضعیت مصادره‌،اوقافی و یا حتی ورثه باشند. چنین مواردی موجب میشود که انتقال سند زمین به شدت دشوار شود و یا حتی در بعضی از مواقع انجام نشود. به همین دلیل توجه به شرایط خاص زمین به عنوان یکی از اقدامات مهم برای خرید و فروش زمین به حساب می آید. پس لازم است که با توجه به کد رهگیری مخصوص سند از آخرین وضعیت زمین مطلع شوید.

به جز این اقدامات مهم برای خرید و فروش زمین که ذکر کردیم اقدامات مهم  دیگری مانند انتقال سند،پیدا کردن مشاور املاک معتبر برای خرید و فروش و از همه مهمتر بازدید زمین وجود دارند که شما قبل از خرید و فروش زمین حتماً باید به آن توجه کنید.

نتیجه گیری

ما در این مقاله هر آن چیزی که نیاز بود شما در مورد خرید و فروش زمین  بدانید در قالب اقدامات مهم برای خرید و فروش زمین بیان کردیم. توجه داشته باشید که هر کدام از این اقدامات اگر صورت نگیرد ممکن است که خرید زمین شما با مشکل قضایی و حقوقی مواجه شود. امیدواریم که با در نظر گرفتن این اقدامات مهم برای خرید و فروش زمین بتوانید یک زمین خوب و بدون دردسر و بدون مسائل حقوقی خریداری کنید.

اشتراک گذاری
امتیاز و نظر کاربران
۴.۴
۵ نظر ثبت شده
امتیاز دهید
دیدگاه کاربران