کلید املاک/ مجله های کلید املاک/ راهنمای خانه داری/ انواع وسایل گرمایشی پر بازده در فصل سرد
انواع وسایل گرمایشی پر بازده در فصل سرد

انواع وسایل گرمایشی پر بازده در فصل سرد

در فصل سرد سال برای گرم کردن محیط کار یا خانه و دلچسب کردن محیط پیرامون نیاز به وسایل گرمایشی است که استانداردهای لازم را داشته باشد و کاری که از آن انتظار می رود یعنی گرم کردن محیط پیرامون را به نحو قابل قبولی انجام دهد.

حال باید دید یک وسیله گرمایشی باید چه خصوصیاتی داشته باشد تا برای گرم کردن در فصل زمستان بتوان از آن استفاده کرد.

اول اینکه چون وسایل گرمایشی عملاً برای گرم کردن با مواد آتش زا از جمله گاز یا نفت سرو کار دارد باید حتما وسیله گرمایشی استانداردهای ایمنی لازم را داشته باشد و آن ها را رعایت کند.

دوم اینکه برای گرم کردن یک محیط باید به نوع وسیله گرمایشی که برای یک متراژ خاص است توجه کرد. مثلا وسیله گرمایشی که برای یک خانه صد متری استفاده می شود باید با وسیله گرمایشی که برای محیط کار است و وسیله گرمایشی که برای هتل، ساختمان های تجاری، فروشگاه ها، بیمارستان ها، و غیره است متفاوت باشد.

با گذر زمان وسایل گرمایشی پیشرفت خوبی داشته اند تا جایی که در سرمای زیر صفر بیشتر وسایل گرمایشی توان این را دارند که دمای محیط را مطلوب سازند.

امروزه لوازم گرمایشی پر بازده در فصل سرد ایران دارای تنوع زیادی است و بیشتر از منابع مشابه ای برای گرمایش استفاده می کنند. اگر می خواهید لوازم گرمایشی پربازده در فصل سرد ایران را بشناسید با ما در این مقاله همراه باشید.همچنین شما می توانید آگهی های آپارتمان ها و خانه هایی را که در آنها از وسایل گرمایشی مدرن استفاده شده را در کلید املاک بیابید.

انواع وسایل گرمایشی:

  • بخاری گازی
  • بخاری برقی
  • شومینه
  • رادیاتور
  • گرمایش از کف
  •  اسپلیت

منابع استفاده از وسایل گرمایشی متفاوت است و بنا بر کاربردهایی که دارد منابع مختلفی هم دارد از جمله:

چوب:

این منبع برای گرمایش که از آن می توان در شومینه استفاده کرد و در گذشته در بخاری های دارای کوره از آن استفاده میشده و حتی با سوزاندن چوب و تبدیل آن به ذغال یک منبع گرمایشی مقرون به صرفه و در دسترس به وجود می آمد. ولی ایراداتی دارد از جمله در دسترس نبودن چوب ارزان قیمت، آلودگی محیط و ایمنی این وسایل است.

نفت:

نفت یکی از منابع تولید انرژی است که جزء سوخت های فسیلی محسوب می شود و نفت منبع انرژی تجدید ناپذیر است. در گذشته یکی از منابع تأمین انرژی برای وسایل گرمایشی بوده است ولی به دلیل دسترسی مشکل و سختی کار با بخاری های نفتی و پر و خالی شدن منبع نفتی آن، این منبع انرژی کنار گذاشته شد.

گازوییل:

این منبع سوخت که در گذشته برای تأمین انرژی موتورخانه ها استفاده می شده است امروزه با آمدن لوله کشی گاز کمتر مورد استفاده  برای گرمایش قرار می گیرد.

گاز طبیعی:

گاز طبیعی به عنوان یک منبع سوخت تمیز و فراوان چندین سالی است که مورد استقبال قرار گرفته است و امروزه برای وسایل گرمایشی از جمله بخاری گازی استفاده می شود. و علاوه بر وسایل گرمایشی برای پخت و پز و گرم کردن آب از آن می توان بهره برد.

نیروی الکتریکی:

استفاده از وسایل گرمایشی  که با برق کار می کنند بسیار راحت و پر بازده هستند،  وسایل برقی کم جا می گیرند و قابلیت  جابه جایی دارند و به راحتی با یک منبع برق که در همه جا یافت می شود می توان از آن استفاده کرد و تنها مقرون به صرفه نبودن و گران بودن برق ممکن است مورد استقبال واقع نشود. که باید به این نکته توجه کرد که وسایل برقی با برچسب انرژی مناسب و وسایل کم مصرف خریداری کرد تا متضرر نشد.

 

لوازم گرمایشی پر بازده :

لوازم-گرمایشی-پر-بازده-در-ایران

 

بخاری گازی:

یکی از وسایل قدیمی که برای گرمایش امروزه در ایران استفاده می شود، بخاری گازی است، که در حدود بیست سال گذشته مردم ایران با لوله کشی گاز و آمدن گاز به خانه هایشان روش های قدیمی گرمایشی مانند ذغال و نفت را کنار گذاشتند. بخاری های گازی به دلیل مقرون به صرفه بودن مورد توجه قرار گرفته است و انواع مختلفی دارند از جمله، با دودکش و بدون دودکش.

اندازه بخاری باید متناسب با متراژ محیط انتخاب شود و بخاری بزرگ برای یک مکان کوچک مناسب نیست چون باعث اتلاف انرژی می شود و در گرم کردن بیشتر محیط بی فایده است.

نوع دودکش دار بخاری باید با ایمنی کامل وصل شود. دودکش باید به صورت H  مانند باشد تا بخارات سمی  و مونوکسید کربن حاصل از سوختن گاز به بیرون هدایت شود.

شعله های بخاری حتما باید آبی باشد وگرنه بخاری دارای اشکال و نقص است.

برای محیط های کمتر از 50 متر بخاری بدون دودکش نصب نشود.

حتما برای احتراق مناسب بخاری و کافی بودن اکسیژن محیط تمام ورودی های ساختمان و اتاق نباید بسته باشد.

محل اتصال بخاری با شیلنگ گاز باید کاملا بسته شود تا نشت گاز صورت نگیرد برای این کار می توان از بست های مخصوص استفاده کرد.

بخاری برقی:

بخاری برقی که منبع انرژی آن از برق تامین می شود در انواع مختلفی به بازار عرضه شده است. بخاری برقی فن دار، بدون فن، تابشی، که نیروی برق با انتقال انرژی به المنت بخاری  گرما تولید می کند و نوع فن دار آن این گرما را به فضای دورتر پرتاب می کند و نوع تابشی آن با تابش لامپ هایی که در آن وجود دارد باعث گرم شدن محیط اطراف می شود. مزیت این بخاری ها این است که دارای ترموستات هستند ترموستات سنسوری است که با  گرم شدن محیط باعث قطع وسیله شده و بعد از سرد شدن دوباره شروع به کار می کند.

 

شومینه:

شومینه در گذشته نیز به عنوان یکی از وسایل گرمایشی، مورد استفاده قرار می گرفته است. ولی به دلیل اینکه بازده چندانی ندارد و بیشتر به عنوان دکوراسیون و زیبایی بصری که دارد در خانه جای داده می شود. در صورت استفاده از شومینه به دلیل بازده پایینی که دارد باید از وسایل جایگزین نیز استفاده شود. امروزه شومینه ها از گاز شهری استفاده می کنند پس باید هر نقطه از خانه که شومینه کار گذاشته می شود دارای دودکش باشد تا گازهای سمی خارج شود و شومینه، سیستمی مانند بخاری گازی دارد با این تفاوت که محفظه آتش آن پوششی ندارد و ممکن است باعث آلودگی شود و خطراتی از جمله  در دسترس بودن کودکان با این محفظه باز باشد.

رادیاتور و شوفاژ:

رادیاتور و شوفاژ یکی از وسایل گرمایشی است که انرژی مورد نظر برای این گرما را از آب گرم تأمین می کند. منبع تأمین این آب گرم پکیج یا موتور خانه است.

که پکیج و موتور خانه هر دو معایب و مزایای خاص خود را دارند.

در پکیج ابتدا آب وارد پکیج می شود و در آنجا با سوخت گاز، آب گرم می شود و پکیج این آب را برای استفاده به دو مکان انتقال می دهد. یکی به لوله کشی آب برای آب گرم یکی به لوله کشی های شوفاژ برای گرمایش محیط.

در موتورخانه ابتدا  سختی های آب گرفته می شود و از آنجا این آب به دیگ های بخار یا بویلر برده می شود و با مشعل های موجود این آب ،گرم می شود و بعد وارد شوفاژ و رادیاتور می شود.

تفاوت های پکیج و موتور خانه در این است که، پکیج می تواند در هر ساختمان مستقل وجود داشته باشد ولی موتور خانه به عنوان یک سیستم گرمایشی مرکزی عمل می کند و برای بیشتر از یک خانه کاربرد دارد.

پکیج فضای کمتری را اشغال می کند ولی موتور خانه حتما باید یک فضای مجزا برای آن وجود داشته باشد و در این  وجه تفاوت موتور خانه بهتر عمل می کند چون اگر یک فضای مجزا از خانه باشد ایمنی آن مکان بالاتر رفته و در صورت حادثه ضرر کمتری وارد می کند.

طول عمر موتور خانه  و دستگاه های  موجود در آن بیشتر از پکیج است وبعد از نصب تا سال های زیادی نیاز به تعمیر و ارزیابی ندارد ولی در پکیج هر چند وقت یکبار باید سرویس شود.

پکیج بی سر و صدا  کار می کند ولی موتور خانه سر و صدای  زیادی تولید می کند.

گرمایش از کف:

سیستم گرمایش از کف یک روش جدیدی برای گرم کردن ساختمان به حساب می آید. ولی هزینه های اولیه نصب این روش در ابتدا گران قیمت است.

در گرمایش از کف مانند پکیج و موتور خانه گرمایش از طریق لوله های آب گرم تامیین می شود با این تقاوت که لوله های آب گرم در سراسر کف پخش شده است، و گرما به صورت انتقال گرما از لوله های آب گرم به کف ساختمان ایجاد می شود. البته روش دیگری هم وجود دارد که بر مبنای جریان برق است و در کف ساختمان به جای لوله های آب گرم از طریق کابل ها و سیم های برقی حرارت ایجاد شده را به کف می رساند.

مزیت این روش این است که:

  • جای کمتری اشغال می کند.
  • سیستم گرمایشی دور از چشم است وبه لحاظ زیبایی بصری قابل ملاحظه است.
  • این لوله های آب گرم برای تأمین آب گرم می توانند به موتور خانه وصل شوند.
  • سیستم گرمایشی تمیزی به حساب می آید.
  • آسایش و راحتی آن خیلی بیشتر از روش های دیگر گرمایشی است. به این صورت که در هنگام راه رفتن گرمای مطبوعی را زیر پای خود احساس می کنید.
  • این سیستم با انواع کف پوش ها از جمله چوب، فرش، سنگ و سرامیک سازگاری دارد.

رادیاتور قرنیزی:

یکی از وسایل گرمایشی مدرن که امروزه استفاده می شود رادیاتور قرنیزی است این روش به دلیل کم جا بودن و مخفی بودن در خانه طرفدارهای خاص خود را دارد.این روش مانند گرمایش از کف ساختمان است با این تفاوت که به جای کف ساختمان، لوله های آب گرم درون قرنیز دیوار قرار گرفته اند.

اسپلیت:

اسپلیت

دستگاه های اسپلیت قابلیت سرمایشی و گرمایشی دارند و مزیت استفاده از آن ها این است که برای سرمایش و گرمایش وسایل جداگانه ای نیاز نیست پس عملا این روش گرمایش مقرون به صرفه ای است.

این وسایل از دو بخش داخلی و کندانسور خارجی تشکیل شده است. در اسپلیت از دو روش می توان گرمایش ایجاد کرد یکی از طریق برق و دیگری از طریق آب گرم.

که آب گرم ایجاد شده هم می تواند از پکیج  و هم از موتور خانه تأمین شود. و این گرمای ایجاد شده از طریق فن به محیط خانه انتقال داده شود.

اشتراک گذاری
امتیاز و نظر کاربران
۰.۰
۰ نظر ثبت شده
امتیاز دهید
دیدگاه کاربران