ایده های طراحی تراس و بالکن

ایده های طراحی تراس و بالکن

تراس و بالکن نقش بسزایی در شکل و ظاهر ساختمان دارند .تراس مکانی آزاد از ساختمان است که مرز بین فضای بیرون و داخل خانه است.امروزه که زندگی آپارتمان نشینی بر مردم تحمیل شده است و حیاط شخصی به خصوص در کلان شهر ها موارد استفاده خود را از دست داده باید راهکاری اندیشید.

 یکی از مواردی که می توان روی آن مانور داد تراس و بالکن خانه است. تراس کلمه ای است که از زبان بیگانه وارد شده است در گذشته واژه ای به نام بهار خواب به جای تراس بوده است.

تراس در فضای آپارتمان نشینی می تواند گوشه ای باشد برای لذت بردن از هوای آزاد بیرون که می توان خستگی روزانه را با نوشیدن چای و قهوه در فضای باز تراس به در برد.

 پس ابتدا باید فضای دلنشینی را برای این گوشه دنج از خانه در نظر گرفت.

البته همین خاصیت تراس را بالکن و ایوان هم دارا هستند ولی تفاوت هایی در آن ها مشاهده می شود.

تفاوت تراس با بالکن و ایوان در یک ساختمان:

تفاوت-تراس-با-بالکن-و-ایوان-در-یک-ساختمان
 

بالکن:

اگر در نظر بگیریم که بدنه ساختمان عمودی است. حال قسمتی را به صورت صفحه ایی افقی به صورت اضافه شده به دیوار قرار دهیم و این صفحه نرده هم داشته باشد. به آن طره یا بالکن گفته می شود. که سقف ندارد ولی بعضی وقتها دارای سقف هم هست.
بالکن به فضای نیمه باز گفته می شود که دارای سقف است و از یک سو یا دو جهت به فضای بیرون متصل می شود و جز متراژ آپارتمان و خانه محسوب می شود. و قوانینی دارد که در صورت اجرا نشدن آن، از طرف شهرداری به آن جریمه تعلق می گیرد.
فضای بالکن جز متراژ خانه محسوب می شود مثلا اگر خانه ای ۸۵ متر باشد ۵ متر آن بالکن است و جزء فضای تخصصی آپارتمان محسوب می شود و قیمت آن متراژ از بالکن جز قیمت خانه محاسبه می شود.

ایوان:

ایوان

ولی اگر در صفحه ساختمان تو رفتگی داشته باشیم و مانند بالکن برای استفاده از فضای آزاد باشد و مثل بالکن دارای نرده باشد به آن ایوان می گویند. ایوان همان بالکن است با این تفاوت که بالکن از ساختمان بیرون زده ولی ایوان در تو رفتگی ساختمان است و سقف دارد.

خاصیت ایوان و بالکن برای ساختمان :

خاصیت-ایوان-و-بالکن-برای-ساختمان
 

ایوان و بالکن خاصیتش برای ساختمان این است که خانه از بیرون دیده نمی شود و جلوی نور اضافی خورشید به ساختمان را می گیرد.
 

تراس:

تراس

در نظر می گیریم که اگر واحدی باشد و ما روی سقف آن واحد فضای آزاد طراحی کنیم، به آن فضای آزاد تراس یا بهار خواب یا مهتابی می گویند. مثل ماسوله، مثل ابیانه، مثل پشت بامی که فضایی از آن را به صورت تراس طراحی می کنیم. و حداقل فضا برای طراحی تراس حدود ۳ متر است.
ولی تراس فضایی است که سقف ندارد و گاهی اوقات جز متراژ خانه محسوب نمی شود تراس جز متراژ خانه محاسبه نمی شود ودر سند نی آید مثلا خانه ای به متراژ ۸۰ متر به علاوه تراس به متراژ ۵ متر قیمت تراس محاسبه نمی شود.

طراحی ساختمانی تراس:

طراحی-ساختمانی-تراس
 

اولین و مهمترین گزینه برای طراحی تراس محل قرار گرفتن تراس است. بهترین مکانی که یک ساختمان بتواند با محیط بیرون ارتباط بر قرار کند ابتدا آشپز خانه است و بعد از آن اتاق خواب است. این دو مکان بهترین مکان قرار گیری تراس است.
دومین گزینه برای طراحی تراس متراژ تراس است باید ابتدا توجه داشت به متراژ ساختمان، اگر متراژ ساختمان زیر هفتاد و پنج متر باشد عمق یا عرض تراس حداقل هشتاد سانت می شود و اگر متراژ ساختمان بیشتر از هفتاد و پنج متر باشد حداقل عرض تراس صد و ده تا صدو بیست متر باید باشد.

حال دکوراسیون تراس باید به چه صورت باشد:

حال-دکوراسیون-تراس-باید-به-چه-صورت-باشد
 

دکوراسیون تراس به سلایق و استفاده هایی که هر فرد دارد بستگی دارد در اینجا چند ایده برای طراحی تراس به شما پیشنهاد می کنیم.
تراس سبز:

بعضی ها که به پرورش گل و گیاه علاقمند هستند تراس به لحاظ وجود نور بهترین مکان از ساختمان برای این کار است البته باید کف تراس کفشور داشته باشد و دارای شیب ملایمی هم باشد برای شستشوی تراس، و حتی می توان کف آن چمن مصنوعی گذاشت و این تراس نقش یک باغچه کوچک را برای شما ایفا می کند و برای گذراندن یک بعد از ظهر، گزینه مناسبی شود.

باشگاه در تراس :

برای داشتن چنین تراس چند شرط وجود دارد. اول اینکه این تراس دید بیرون از خانه را نداشته باشد که بیشتر برای خانه های ویلایی کاربرد دارد. و دوم اینکه طراحی تراس برای مکان اتاق خواب باشد گزینه مناسبی است. می توان در این تراس انواع وسایل ورزشی از جمله تردمیل را قرار داد که علاوه بر استفاده از فضای باز، ورزش را هم انجام داد.

تراس برای پذیرایی:

این طراحی تراس مستلزم وجود میز و صندلی است که می شود صبح را در آنجا آغاز کرد با خوردن صبحانه، یا دعوت دوستان برای صرف عصرانه گزینه مناسبی است.
حال که چند نمونه طراحی تراس را به شما پیشنهاد دادیم حال باید ببینیم کدام وسایل برای دکوراسیون تراس مناسب است.

لوازم مورد نیاز تراس:

اول اینکه باید توجه کرد که آیا تراسی که ما داریم آفتاب گیر است، باران و برف به تراس می رسد  یا نه. که اکثر تراس ها اینگونه اند پس باید وسایلی انتخاب کرد که توان تحمل گرما و آب را داشته باشد و تغییر رنگ ندهد، و یا وسایلی انتخاب کرد که اگر رطوبت به خود بگیرد نمی پوسد و قارچ نمی گیرد، مثلا برای مبلمان تراس می توان از انواع جنس پلاستیک و یا حصیری انتخاب کرد و حال جنس حصیر هم می توان از انواع حصیر مصنوعی و پلاستیکی باشد و یا اگر پارچه داشته باشد مبلمان، جنس پارچه اکرلیک باشد تا مقاومت مناسب را دارا باشد.

گزینه دیگر نور پردازی تراس است :

برای نور پردازی تراس می توان از ریسه های فانتزی برای نور پردازی در شب بهره برد.

دکوراسیون تراس:

برای دکوراسیون تراس باید به نکات ریز دیگری توجه کرد:

  •  وسایل زیادی و به درد نخور در تراس قرار ندهیم و همیشه مرتب باشد و از آنجا برای انباری استفده نکنیم.

  •  وسایلی که برای تراس در نظر گرفته ایم، باید وسایلی باشد که قابلیت شستشو را دارا باشد چون این وسایل در معرض باد و باران و گرد و غبار قرار می گیرد.

  • می توان از یک آفتاب گیر مانند سایبان و یا چتر های آفتاب گیر استفاده کرد.

گیاهان آفتاب دوست:

گیاهان-آفتاب-دوست

گیاهان آفتاب دوستی  که مناسب تراس هستند و باعث زیبایی دلپذیری می شوند.
گل آمارانت یا تاج خروس:
این گیاه که یک گیاه باستانی با گل های رنگارنگ است و ارتفاع آن تا ۳ متر هم می رسد و در زیر نور آفتاب  برگ های آن به شدت درخشنده  زیبا و پهن می شود بنابراین برای تراس مناسب است.

 گیاه گل شیپوری:

گیاه-گل-شیپوری


گل های این گیاه به شکل مخروطی است و بسیار زیبا و رنگارنگ است و بهترین زمان گل دهی آن فصل بهار و تابستان است و چون بسیار نور دوست است از گل هایی است که برای تراس انتخاب مناسبی است.

بیشتر بخوانید:

آشنایی با سبک دکوراسیون مدرن در خانه

دکوراسیون داخلی چیست؟

 

 گیاه ناز آفتابی:
گیاهی رونده است و ارتفاع آن به ۱۰ الی ۱۵ سانتیمتر می رسد. و بسیار آفتاب دوست است و تحمل خشکی و نور خورشید را دارد و به این دلیل زیبایی بسیار یکی از گزینه های گیاهان تراس به شمار می آید.

 گل کاغذی:

گل-کاغذی


این گیاه به نور فراوان و آب کم نیاز دارد. و در رنگ های مختلفی دیده می شود که جلوه زیبایی به تراس می دهد. گل کاغذی در رنگ های صورتی، قرمز، نارنجی، سفید و بنفش وجود دارد.

 گل لاله عباسی:

لاله-عباسی


به دلیل اینکه گل های آفتاب دوست کم است این گل زیبا بسیار انتخاب مناسبی برای تراس است و گل های آن ابتدای صبح و انتهای روز باز می شود.

گل ستاره ای:

گل-ستاره-ای


این گیاه به شدت آفتاب دوست است و روزانه باید ۶ الی ۸ ساعت به آن آفتاب کامل بتابد تا گل های زیبایی بدهد و بهترین گزینه برای تراس است.

  گلشمعدانی:

شمعدانی


این گیاه به شدت نور دوست است و انواع مختلفی دارد.

گیاه عشقه:

عشقه


این گیاه بصورت برگ های قلبی و پیچیده و بالا رونده است می توان از آن به صورت پوشش نرده ای تراس استفاده کرد.

گیاه پیچ امین الدوله:

پیچ-امین-الدوله


این گیاه جز گیاهان بالارونده است و می توان از ان به عنوان پو شش تراس استفاده کرد ناگفته نماند که گل های این گیاه بسیار زیبا است.

گل داوودی:

گل-داوودی


چون انواع متفاوتی دارد و به شدت گل های زیبایی دارد بسیار تراس را خوشرنگ کرده و تحمل همه شرایط آب و هوایی را دارد.
دکوراسیون تراس با متراژ کم:

دکوراسیون-تراس-با-متراژ-کم

 

  • اندازه مبلمان تراس را هر چه می توانید کوچکتر انتخاب کنید  و آنرا انتهای یک طرف تراس قرار دهید.
  • می توان از میز های تا شو برای این تراس استفاده کرد تا حداقل جا را گرفته و در صورتی که مورد استفاده قرار نمی گیرد جلوی دست و پا نباشد.
  • می توان مبلمانی که برای تراس انتخاب شده در زیر آن کشویی تعبیه شود تا وسایل اضافی را درون آن جای داد.
  • برای فضای سبز تراس هم به جای گلدان های حجیم از گیاهان پیچک و عشقه استفاده کرد و گلدان ها را هم به صورت آویز از دیوار آویزان کرد.

کفپوش مناسب برای  تراس :

کفپوش-برای--تراس


کفپوش بتنی:
استفاده از کفپوش بتونی چندان رایج نیست و به صورت زیر ساخت کاشی چون مقاومت خوبی در برابر آب دارد استفاده می شود.  ولی ظاهر کفپوش بتنی به صورت جدا چندان ظاهر زیبایی دارد که یکی از موارد انتخاب کفپوش تراس مورد علاقه بسیاری از افراد شده است.

کفپوش کاشی:

کفپوش کاشی به دلیل مقاومت بالایی که در برابر شرایط آب و هوایی و محیطی دارد کفپوش مقاومی تلقی می شود ولی این همه ماجرا نیست کسانی که کفپوش کاشی را برای تراس انتخاب می کنند محو طرح ها و تنوع بالای آن می شوند . ناگفته نماند که کفپوش کاشی هم کفپوش راحت از لحاظ تمیزی به حساب می آید.

 کفپوش سنگ:
این کفپوش از لحاظ زیبایی حرف اول را برای کفپوش می زند و از لحاظ استحکام بسیار مقاوم گرما و رطوبت است. تنها ایراد این کفپوش این است که اگر اجسام سنگین با فاصله با آن برخورد کند به راحتی ممکن است آسیب ببیند و زیبایی خود را از دست بدهد.

کفپوش چمن مصنوعی:
چون بعضی از افراد فرصت این را ندارند که به طبیعت سر بزنند پس بهتر است طبیعت را پیش خود بیاورند یکی از روش ها کفپوش چمن مصنوعی است و از لحاظ رنگ و زیبایی بصری ما را به یاد طبیعت می اندازد.

چمن مصنوعی یک کفپوش بسیار مناسب برای تراس است و جلوه زیبایی از نظر ظاهری به تراس بخشیده و رنگ سبز بسیار چشم نواز و ریلکس کننده برای استفاده تراس است .و از نظر مقاومت و قابل شستشو بودن سال ها می توان به عنوان کفپوش مناسب تراس روی آن حساب کرد.
حال چه چمن مصنوعی مناسب است : در بازار باید برای خرید چمن مصنوعی ابتدا به جنس نخ چمن توجه کرد. در بازار بهترین نخ چمن مصنوعی پلی آمید و پلی اتیلن است. چون در برابر اشعه آفتاب مقاوم است و تغییر رنگ نمی دهد.

کفپوش چوب:

چوب از جمله کفپوش هایی است که نه تنها به دلیل مقاوت بالای خود بلکه به دلیل ظاهر زیبا گزینه بسیار عالی برای تراس است.
و ناگفته نماند که چوب عایق بسیار خوب گرما بوده و گرما را در تابستان چندان به خود جذب نمی کند و اگر چوب عایق مناسبی داشته باشد عایق آب هم است.
کفپوش شنی:
افرادی که در تراس کباب پز  و منقل کباب دارند و علاقه مند به باربیکیو هستند کفپوش شنی انتخاب مناسبی است چون بسیار در مقابل آتش مقاوم هستند.
 کفپوش سرامیک:
کفپوش سرامیک به دلیل ارزان قیمت بودن و در دسترس بودن گزینه خیلی معروفی است برای کفپوش تراس، و اینکه مقاومت بالایی در برابر آب و سرما و گرما دارد. تنها عیب کفپوش سرامیک این است که گرما را به میزان زیادی به خود جذب می کند و ممکن است برای تابستان گزینه مناسبی نباشد.

اشتراک گذاری
امتیاز و نظر کاربران
۰.۰
۰ نظر ثبت شده
امتیاز دهید
دیدگاه کاربران