کلید املاک/ مجله های کلید املاک/ مشاورین املاک/ بهترین محله های شهر شیراز برای خرید خانه و زندگی
بهترین محله های شهر شیراز برای خرید خانه و زندگی

بهترین محله های شهر شیراز برای خرید خانه و زندگی

توسط اکبری

در این مطلب از سایت کلید املاک به بررسی موارد مهمی از جمله اینکه در کجای شیراز خانه بخریم؟ یا بهترین محله های خوب برای زندگی در شیراز کجاست پاسخ می دهیم با ما همراه باشید.

شهر شیراز یکی از شهرهای تاریخی کشور به حساب می آید. شیراز را شهر راز می نامند.قدیمی ترین پایتخت ایران در زمان هخامنشیان است. و در دوره صفاریان، بوییان و زندیه نیز پایتخت ایران بوده است و از قدیم مهد تمدن، فرهنگ، هنر و شاعران و ادیبان و دانشمندان بسیاری بوده است.

در واقع امکان دارد شما قصد سفر به شیراز داشته باشید برای زندگی یا تحصیل می خواهید به این شهر سفر کنید ما با بررسی های انجام شده، بهترین محله های شهر شیراز را برای زندگی به شما معرفی خواهیم کرد.

شیراز یکی از کلان شهرهای ایران و مرکز استان فارس می باشد شیراز پنجمین شهر پر جمعیت ایران است که در جنوب غربی ایران قرار دارد. شهر شیراز  مساحتی حدود 1268دارد.. در ارتفاع 1486 متری از سطح دریا قرار دارد. از سمت شمال به کوههای بمو، سبز پوشان، بابا کوهی و  چهل مقام که از رشته کوههای زاگرس است محدود شده است و از سمت غرب به کوههای دراک می رسد.

آب و هوای آن معتدل و نیمه خشک است. شهر شیراز از شمال با شهرستانهای مرودشت و سپیدان همجوار است و از غرب با شهرستان کازرون و از شرق با شهرستانهای فسا و استهبان و از جنوب با شهرستانهای جهرم و فیروزآباد همسایه است. دو رودخانه خشک که از داخل شهر می گذرد و به دریاچه مهارلو یا نمک می ریزد و رودخانه قره باغ که از جنوب شهر می گذرد و به دریاچه مهارلو می ریزد در آن واقع شده. 

همچنین در این مقاله از کلید املاک می خواهیم با خیابان ها و محله های شهر شیراز آشنا شویم. 

ویژگی های شهر شیراز

ویژگی-های-شهر-شیراز

در واقع شهر شیراز به علت امکانات و جاذبه های گردشگری فراوان و فرهنگ و تمدنی چند هزار ساله جزو بهترین شهر ایران و پایتخت فرهنگی ایران به حساب می آید. در واقع به دلیل زیبایی و جاذبه های بسیار دیدنی افراد زیادی را حتی از خارج کشور به سمت خود جذب می کند.

بیشینه مردم شیراز فارسی زبان هستند و با لهجه شیرین شیرازی صحبت می کنند. شیراز 11 منطقه دارد شیراز در مسیر شاهراههای ارتباطی بنادر تجاری ایران همچون بندرعباس و بوشهر قرار دارد دارای خط راه آهن و اتصال به شهرهای مختلف و فرودگاه بین المللی شهید دستغیب است. 

همچنین بررسی کنید: خرید خانه ویلا در شهر مازندران

برخی از معروف ترین مکان های باستانی و دیدنی در شهرهای اطراف شهر شیراز عبارتند از: تخت جمشید در نزدیکی مرودشت و همچنین مقبره کوروش در نزدیکی شهر پاسارگاد، نقش رستم و... . همچنین شهر زیبای شیراز به دلیل تاریخی بودنش از مکان های تاریخی بسیاری از جمله شهر های دوره ساسانی برخوردار می باشد. در لوح های کشف شده از زمان ایلام قدیم نامهای تیرازیس یا تیراسیس به آن اطلاق می شده. جمعیت شیراز در سال 95 بالغ بر ۱٬۵۶۵٬۵۷۲ برآورد شده است. 

این شهر دارای خیابان های معروف زیادی می باشد که برخی از آنها در اینجا بررسی شده و دلیل شهرت این خیابان ها در شیراز  نیز بیان شده است. همچنین شیراز شهری است که افراد مختلف نه تنها در آن از جاذبه های مختلف تاریخی، فرهنگی، تجاری و علمی دیدن می کنند، بلکه عاشق سفر به این شهر برای تفریح ​​و تغییر حال و هوای  خود هستند.

چنانچه قبلاً به شیراز سفر کرده باشید مطمئناً متوجه شده اید که این شهر یکی از زیباترین شهرهای  ایران است، آیا نمی خواهید زندگی آرامی را در شهری مانند شیراز  تجربه کنید.

مکان های تاریخی شهر شیراز

مکان-های-تاریخی-شهر-شیراز

شهر شیراز پایتخت فرهنگی ایران است که شاعران بلند آوازه ای چون سعدی و حافظ و خواجوی کرمانی از این شهر بالیده اند و آثار نفیس خود را عرضه کرده اند.  آرامگاه این مشاهیر در هر زمان مورد بازدید افراد از اقصی نقاط ایران و گردشگران جهان است.

در دوره حکومت پادشاهان زند شیراز پایتخت ایران بوده است و آثار زیبایی از آن دوران به جا مانده است آثاری همچون بازار وکیل، حمام وکیل، مسجد وکیل و ارگ کریمخان و از دیگر مکان تاریخی شهر شیراز باغ و موزه نارنجستان قوام ، موزه پارس، باغ جهان نما، عمارت و باغ دلگشا، باغ زیبای عفیف آباد و سمبل زیبای سرو ناز و باغ گیاهشناسی باغ ارم شیراز، مسجد تاریخی نصیرالملک،

مسجد جامع عتیق، خانه زینت الملوک قوامی، مدرسه خوان، موزه هفت تنان، آرامگاه سیبویه، عمارت شاپوری، آرامگاه بابا کوهی و بسیاری از آثار تاریخی دیگر. همچنین اماکن متبرکه و مرقد زیارتی حضرت احمدبن موسی شاهچراغ برادر امام رضا، سید میر محمد، سید علا الدین حسین معروف به آستانه، علی بن حمزه، حاج سید غریب در شهر شیراز هر ساله پذیرای زائرها و گردشگران می باشد. 

معرفی برخی از محله های قدیمی شیراز

شهر شیراز با مردم اصیل و شریف با صمیمیت بسیار سالانه مورد بازدید مسافران و گردشگران بسیاری است در واقع یک ارتباط عمیق از گذشته تا به امروز موجب شده شهر شیراز یازده محله مسکونی در حصاری با هشت دروازه داشته باشد و اکثر افراد که به این شهر سفر می کنند برای ورود و خروج از این هشت دروازه  استفاده می کنند.

از محله های قدیمی شیراز می توان محله های بالا کفت (بالا کفد)، لب آب، بازار مرغ، محله سنگ سیاه، سر دزک، میدان شاه، درب شاهزاده و اسحاق بیگ. شهر شیراز از قدیم دارای دروازه هایی بوده است که نام آنها هنوز در آن محله ها است و از خود دروازه ها به جز دروازه قرآن چیزی نمانده است.

از دروازه های قدیمی شیراز می توان دروازه اصفهان، دروازه کازرون، دروازه قصابخانه، دروازه شاهداعی الله، دروازه قرآن و دروازه سعدی نام برد. در دوره قاجار برای آسان شدن رفت و آمد برخی باروها فرو ریخت و گودالها و حفره هایی ایجاد شد که به آن کل می گفتند مثل: کل شیخ ابوذرعه، کل شاهزاده قاسم و کل مشیر. 

در ادامه آشنایی با محله های شهر شیراز، در این قسمت سعی می کنیم تمام محله های شیراز را معرفی کنیم و همچنین به صورت کامل بهترین محله های شیراز را برای سکونت مشخص کنیم. بنابراین، اگر اطلاعات این بخش را دنبال کنید، اطلاعات مفیدی خواهید یافت.

بهترین محله های شیراز جهت خرید و اجاره خانه

بهترین-محله-های-شیراز-جهت-خرید-و-اجاره-خانه

در واقع موضوع جالب این بخش آشنایی با خیابان ها و محله های معروف شیراز است. برای سکونت در شهر شیراز مانند دیگر شهرهای بودجه شما برای تهیه خانه بسیار مهم است. بهترین محله های شیراز برای زندگی از نظر موقعیت و قیمت، محله قصرالدشت،

خیابان ارم و معالی آباد است. در کنار این محله ها می توان به فرهنگ شهر و ستارخان نیز اشاره کرد. که قیمت خانه برای خرید و اجاره در این مناطق بالا و گران است. در محله ها و مناطق مرکزی شهر و بافت قدیمی قیمت خانه ها تفاوت زیادی با مناطق گفته شده دارد و قیمت ارزان تر است. 

همچنین اولویت شما هنگام خرید یا اجاره خانه بسیار مهم است اگر به دنبال دسترسی آسان به مرکز شهر و در عین حال محیطی آرام و دلپذیر هستید، تفاوت زیادی در انتخاب شما ایجاد می کند. بهترین محله های شیراز برای سرمایه گذاری و خرید یا اجاره خانه در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد.

راه های دیگری نیز برای خرید یا اجاره خانه در شهر شیراز وجود دارد. اگر از حضور در خارج از مرکز شهر خوشحال هستید، در واقع گزینه هایی مانند شهر جدید صدرا و شهر گلستان دارید.  شهر جدید صدرا و شهر گلستان  گزینه های خوب و جدید این شهر هستند. 

شهر صدرا یکی از شهرهای جدید ایران در استان فارس است که در شمال غربی شیراز یعنی در جنوب شرقی (باجگاه) واقع شده است.  درواقع تفاوت  آب وهوای صدرا و شیراز را می توان در بارش برف 16 آذر 1392 به خوبی درک کرد به طوری که ارتفاع برف در مرکز شهر  16 سانتی متر و در شهر صدرا  52 سانتی متر  و آب و برق در این شهر به دلیل اینکه 48 ساعت قطع بود وهمچین در آن روز چندین ساعت شهر هیچ ارتباطی با شهر شیراز نداشت.

مطالعات و طراحی شهر صدرا در ابتدای سال 1368 شروع شده است. این مطالعات بر اساس موقعیت  شیراز و شهرهای اقماری آن و چشم انداز توسعه این مناطق بود. مطابق با  هویت برنامه ریزی شده  برای شهر جدید صدرا با کارکرد علمی، فرهنگی  و پژوهش محور، طراحی عرصه های مختلف آن انجام شد.

معالی آباد شیراز

محله معالی آباد که در قسمت شمال غرب و غرب شیراز قرار دارد بسیار شناخته شده است و خانه های ویلایی در آن مربوط به سالها قبل است البته ویلاهای نوساز هم دارد و بیشتر آن آپارتمانی است و یک قسمت قدیمی از آپارتمانها به آپارتمانهای فرانسوی ساز معروف است معالی آباد جز منطقه 6 شیراز است یکی از مناطق خوب شیراز که دارای امکانات رفاهی بسیار چون مراکز درمانی، تجاری دانشگاه و غیره می باشد. خط مترو نیز دارد. خانه های نوساز و لوکس بسیاری در این منطقه ساخته شده است 

شهر صدرا

شهر-صدرا

شهر صدرا شیراز شهری برنامه ریزی شده و در 15 کیلومتری شمال غرب شیراز واقع شده است. و از سال 68 طراحی و برنامه ریزی آن شروع شد. و دارای دو فاز می باشد که فاز یک در شرق و فاز دو در غرب آن واقع است و چون از مناطق نوساز است قیمت مسکن برای خرید و اجاره در آن مناسب تر است. در این شهر همچنین زمین هایی با مساحت 1000 متر مربع به عنوان باغشهر در نظر گرفته شده که در آن ویلا سازی شده است. 

شهرک گلستان

شهرک-گلستان-شیراز

در شمال غربی شیراز و در کنار بزرگراه شیراز سپیدان قرار دارد و نزدیک به شهرکهای حافظ، بهشتی، بزین و استقلال قرار دارد. شهرک گلستان روبروی مجتمع تجاری تفریحی خلیج فارس قرار دارد و در سالهای اخیر قیمت خانه در آن رو به افزایش بوده است.

و دارای آب و هوایی مطلوب است و تعداد خانه های ویلایی و آپارتمانی در آن تنوع بسیار دارد.  به علت نزدیکی به کوه دراک هوای دلنشینی دارد.  درواقع شهرک گلستان یکی از زیباترین و دیدنی ترین شهرک های ایران بوده و بسیار محل مناسبی برای زندگی می باشد.

بررسی کنید: خرید ویلا در شهر نور

این شهر دارای خیابان های معروف زیادی می باشد که برخی از آنها در اینجا بررسی شده و دلیل شهرت این خیابان ها در شیراز  نیز بیان شده است. همچنین شیراز شهری است که افراد مختلف نه تنها در آن از جاذبه های مختلف تاریخی، فرهنگی، تجاری و علمی دیدن می کنند، بلکه عاشق سفر به این شهر برای تفریح ​​و تغییر حال و هوای دل خود هستند.

چنانچه قبلاً به شیراز سفر کرده باشید مطمئناً متوجه شده اید که این شهر یکی از زیباترین شهرهای  ایران است، آیا نمی خواهید زندگی آرامی را در شهری مانند شیراز  تجربه کنید.

محله عفیف آباد

یکی دیگر از بهترین مناطق شیراز برای خرید خانه لوکس و خوب محله عفیف آباد است که از خیابان قصرالدشت شروع می شود و تا بلوار ستارخان ادامه دارد و باغ زیبای عفیف آباد نیز در انتهای این خیابان و در خیابان ستارخان قرار گرفته است. و دارای خانه های ویلایی و آپارتمانها مسکونی و تجاری لوکسی می باشد و پاساژها و مجتمع های تجاری در ان واقع شده از جمله مجتمع تجاری ستاره فارس.  قیمت مسکن و ملک در آن بالا است.

محله قصرالدشت

محله-قصر-الدشت

یکی دیگر از محله های شیراز که دارای باغها با درختان زیبا و دارای میوه های متعدد است محله قصرالدشت شیراز است که در شمال غربی شیراز واقع شده و دارای باغهایی زیبا و ویلاهایی لوکس و مجلل است البته در چند دهه اخیر آپارتمان سازی در این منطقه زیبا رواج پیدا کرده و قیمت خانه، ملک برای خرید و اجاره در آن بالا است، نام قدیم آن مسجد بردی و شزبت خانه بوده است. 

محله بلوار ارم 

محله بلوار ارم شیراز که جزء منطقه یک است از میدان ارم روبروی دانشگاه شیراز شروع می شود و تا بلوار آزادی ادامه دارد یکی از مناطق زیبای شهر شیراز است که باغ ارم زیبای شیراز در خیابان ارم قرار دارد، خانه های ویلایی با متراژ بالا و آپارتمان های لوکسی در آن ساخته شده است  قیمت ملک در این منطقه بالا است.

محله ستارخان

محله ستارخان نیز از مناطق خوب و دارای خانه و آپارتمانهای نوساز و لوکس است و قیمت ملک در انجا بالا است. 

محله آستانه شیراز

از محله های قدیمی با بافتی قدیمی می باشد که البته تعدادی نوسازی در ان انجام شده و در مرکز شهر قرار دارد که حرم سید علاء الدین حسین در آن قرار دارد اگر به محله های شلوغ و قدیمی علاقه دارید این محله گزینه خوبی است. در واقع شهر گلستان یکی از زیباترین و دیدنی ترین شهرهای ایران بوده و بسیار محل مناسبی برای زندگی می باشد.

معروف ترین محله های قدیمی شهر شیراز

معروف-ترین-محله-های-قدیمی-شهر-شیراز

در واقع شهر شیراز شهری فوق العاده برای سفر و حتی زندگی می باشد. یکی دیگر از محله های خوب شهر شیراز، محله درب شاهزاده می باشد. همچنین محله درب شاهزاده ترکیبی از دو محله قدیمی شیادان و موردستان است و درواقع دلیل نامگذاری این محله وجود مقبره شاهزاده منصور در این محله می باشد.

دیگر محله بسیار برای سکونت در شیراز محله سنگ سیاه است که در واقع از ادغام با محله کازرون ایجاد شده است. درب شیخ بخشی از محله بالاکفت شیراز است و همچنین آرامگاه روزبهان بقلی فسایی در آن قرار دارد. درواقع این محله در مجاورت آرامگاه سید علاءالدین حسین و نارنجستان قوام قرار دارد.

یکی دیگر از محله های قدیمی شهر شیراز محله گود عربان می باشد که درواقع در مرکز شهر زیبای شهر بنا شده است. این محله قدیمی در دوره قاجاریه بوده است. 

همچنین خیلی از مساجد قدیمی از جمله مسجد نصیرالملک، مدارس علمیه نظیر مدرسه خان، کاخ قوام الملک در این محله قرار دارد. یکی دیگر از محله های قدیمی شیراز برای سکونت، محله دروازه اصفهان می باشد. این محله در گذشته محل سکونت اعیان و اشرافیان شیرازی بوده است. همچنین منطقه دروازه اصفهان از غرب به منطقه موردستان و از شرق به خیابان شهناز منتهی می شود.

خیابان های معروف و دیدنی شهر شیراز

خیابان-های-معروف-و-دیدنی-شهر-شیراز

در واقع معروف ترین خیابان شهر شیراز ارم نام دارد که از میدان ارم و بلوار دانشجو شروع  و تا خیابان آزادی ادامه دارد. دانشگاه شیراز در نزدیکی این خیابان قرار دارد. همچنین از  مراکز مهم و دیدنی این خیابان می توان به باغ ارم، صدا و سیمای شیراز، پارک آزادی، رستوران شاطر عباس و بسیاری از رستوران ها و کافه های مختلف اشاره کرد.

درواقع بلوار کریم خان زند شیراز به عنوان طولانی ترین خیابان شیراز شناخته می شود. بلوار کریم خان زند از میدان نمازی شروع  و تا انتهای بلوار زندیه ادامه دارد. رستوران ها و کافه های زیادی در آن وجود دارد، خیابان عفیف آباد  به یکی از معروف ترین خیابان های شیراز تبدیل  شده است.

یکی دیگر از طولانی ترین خیابان های شیراز با کافه ها و رستوران های فراوان، خیابان یا بلوار چمران است که بهترین و مناسب ترین مکان برای گردش و تفریح ​​است.

در واقع یکی از اصلی ترین خیابان های فرعی خیابان زند، داریوش می باشد. این خیابان مرکز تجهیزات صوتی و تصویری است و از آنجا می توانید تمام وسایل برقی مورد نیاز خود را پیدا کنید. 

سوالات متداول بهترین محله های شیراز برای خرید خانه 

بهترین محله های شیراز جهت خرید و اجاره خانه کجاست؟

بهترین محله های خوب شیراز برای زندگی از نظر موقعیت و قیمت، محله قصرالدشت،همچنین فرهنگ شهر و ستارخان نیز از محله های خوب شیراز است. که قیمت خانه برای خرید و اجاره در این مناطق بالا و گران است. در محله ها و مناطق مرکزی شهر و بافت قدیمی قیمت خانه ها تفاوت زیادی با مناطق گفته شده دارد و قیمت ارزان تر است. 

مکان های تاریخی شهر شیراز کجاست؟

شیراز از شهر های باستانی ایران است و در آن بازار وکیل، حمام وکیل، مسجد وکیل و ارگ کریمخان و از دیگر مکان تاریخی شهر شیراز باغ و موزه نارنجستان قوام ، موزه پارس، باغ جهان نما، عمارت و باغ دلگشا، باغ زیبای عفیف آباد و سمبل زیبای سرو ناز و باغ گیاهشناسی باغ ارم شیراز، مسجد تاریخی نصیرالملک،مسجد جامع عتیق، خانه زینت الملوک قوامی، مدرسه خوان را می توان نام برد.

آگهی های خرید، رهن و اجاره ملک را در سایت کلید املاک ببینید. 

اشتراک گذاری
امتیاز و نظر کاربران
۵.۰
۱ نظر ثبت شده
امتیاز دهید
دیدگاه کاربران