راهنمای ارورهای پکیج بوتان

راهنمای ارورهای پکیج بوتان

امروزه در خانه های ما پکیج های دیواری جایگزین آبگرمکن های قدیمی شده اند، این پکیج ها نسبت به آبگرمکن های قدیمی طول عمر بیشتر و هزینه نگهداری کمتری دارند و همچنین استفاده آسان و اشغال فضای کمتر از دیگر مزایای آن ها می باشد.البته قابل ذکراست که پکیج های دیواری علاوه بر تأمین آب گرم خانه، گرمایش ساختمان را نیز فراهم  می کنند.

همه پکیج ها بعد از مدتی دچار عیب ها و خطاهایی می شوند اما شناسایی این معایب ورفع خطاها در کمترین زمان ممکن از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که عدم رفع خطاها باعث آسیب جدی به قسمت های دیگر پکیج خواهد شد. به همین دلیل دراین مقاله در کلید املاک قصد داریم تا به بررسی  عیب ها و کد خطا های پیکج  های بوتان بپردازیم.

 معرفی پکیج بوتان و قطعات آن:

معرفی-پکیج-بوتان و-قطعات-آن

بهتر است با مقدمه ای درباره معرفی پکیج بوتان و قطعات آن شروع کنیم.آشنایی با قطعاتی که مشکل پیدا کرده اند می تواند به شما در رفع سریع تر ارورهای مشاهده شده کمک کند.

وسیله ای که آب داغ را در لوله های  ساختمان  شما به حرکت می اندازد و علت گرم شدن خانه با رادیاتورها و یا شوفاژها می شود همان پکیج است. سنسورهای فشار در پکیج ها با بازکردن شیر آب  به راه می افتند وباعث گرم شدن مشعل می شوند تا آب گرم بتواند وارد لوله ها شود. پکیج ها از قطعات زیادی تشکیل شده اند که عملکرد آن ها با قرار گیری در کنار یکدیگر تکمیل می شود.

در پکیج بوتان  قطعات به دو دسته تقسیم می شوند.

در-پکیج-بوتان-قطعات-به-دو-دسته-تقسیم-می شوند.

  1.  قطعات الکترونیکی
  2.  قطعات مکانیکی

قطعات الکترونیکی پکیج بوتان شامل سه دسته می باشند:

  • برد

  • قطعات زیرنظر برد
  • قطعاتی که وظیفه دارند تغییرات را به برد بفرستند.

یکی از مهم ترین قطعات یک پکیج برد الکترونیکی آن می باشد. برد الکترونیکی در واقع مانند مغز پکیج می باشد که همه فرمان های لازم را به سایر قطعات صادر می کند. و وظیفه کنترل  کامل همه قطعات را دارد. قطعات تحت نظر برد، قطعاتی هستند که دستورات برد را اجرا می کنند این قطعات از برق 110 و یا 220 ولت استفاده می کنند. شیرسه راهی، پمپ سیرکولاسیون، فن، از جمله قطعاتی هستند که هیچ کنترلی از خود ندارند.

واما گروه سوم که وظیفه ارسال تغییرات به برد را دارند، با ارسال تغیرات به برد است که برد می تواند فرمان های لازم را اعمال کند.این دسته شامل قطعاتی مثل شیراطمینان، حسگرها(سوئیچ آب، ترموستات، سنسور) و فلوسوئیچ می باشد.

قطعات مکانیکی در پکیج بوتان برای انجام فعالیت خود به دریافت دستور از طرف برد احتیاج ندارند.از این قطعات  می توان به  منبع انبساط، مبدل حرارتی، محفظه احتراق وایرونیت، اشاره کرد.

عیب یابی در پکیج بوتان:

عیب-یابی-در-پکیج-بوتان

 

بسیاری از مشکلات ایجاد در پکیج بوتان به علت رسوب گذاری آب در مبدل ها می باشد. درادامه این قسمت مفصل به بررسی این مشکلات و عیب یابی در پکیج  بوتان می پردازیم.

علت خاموش شدن پکیج بوتان

خاموش شدن غیر منتظره پکیج بوتان از رایج ترین مواردی است که رخ می دهد. این خاموش شدن پکیج ممکن است هر چند ساعت و یا حتی هرچند دقیقه صورت پذیرد. دلیل آن به وجود سوئیچ های ایمنی در پکیج بوتان مربوط می شود. این سوئیچ ها برای اینکه مانع از پیدایش حادثه های خطرناک مانند آتش سوزی در پکیج شوند تعبیه شده اند تا بلافاصله پکیج را خاموش کنند. اما بنا به دلایلی که به بررسی آن ها خواهیم پرداخت  دچار مشکل در عملکرد خود می شوند. افت فشار پکیج بوتان که به علت افزایش و کاهش فشار آب و یا گاز صورت می گیرد  یکی از علت های خاموش شدن پکیج می باشد. عوامل دیگری مثل خرابی در ترموستات، کم بودن و یا قطع جریان گاز، بسته شدن شیرآب، نقص درپمپ ونشتی آن ،نیز می توانند از علل خاموش شدن پکیج باشند. در بعضی مواقع این امکان وجود دارد تا  به سادگی  نقص تنظیم فشار با زیاد و کم کردن فشار در پکیج بوتان برطرف شود.

علت روشن نشدن پکیج بوتان:

علت-روشن-نشدن-پکیج-بوتان

در بعضی مواقع  ممکن است  علت روشن نشدن پکیج بوتان گرفتگی هوا در قسمت لوله ها و یا رسوب در لوله ها باشد. همچنین باز هم، تنظیم نبودن فشار می تواند علتی بر روشن نشدن پکیج باشد. نقص در مشعل پکیج بوتان و یا بیش از اندازه گرم شدن شمعک نیز می تواند باعث روشن نشدن پکیج بوتان شود. در واقع می توان گفت که دلایلی که باعث خاموش شدن پکیج می شدند در روشن شدن آن نیز بی تأثیر نیستند.

علت کم و زیاد شدن فشار در پکیج بوتان:

از دلایل ایجاد این نقص در پکیج  بوتان می توان به خرابی شیر اطمینان فشار اشاره کرد همچنین وقتی دریچه اتوماتیک تخلیه هوا دچار نشتی می شود تنظیم فشار را در پکیج مختل می کند. رادیاتورها نیز  ممکن است دچار نشتی و یا گرفتکی هوا شوند و همچنین  نقص در گیج فشار و شیر تخلیه و پمپ نیز می تواند باعث بالا رفتن  فشار در پکیج بوتان شود. در پکیج ها به افت فشار بیشتر از بالا رفتن فشار بر می خوریم که علت آن به آبریزش در مدار یا سیستم برمی گردد.

علت نشتی در پکیج بوتان:

بیشتر اوقات نقص نشتی در پکیج بوتان مشکل جزئی بوده و به راحتی حل می شود. اما گاهی نشتی های کوچک دردسر ساز می شوند و باعث بروز مشکلات جدی تر می شوند. ورود آب به قسمت برد کنترل باعث خرابی و آسیب دیدگی جدی آن می شود حتی می تواند به طور کلی پکیج را از کار بیندازد و تعمیرآن را غیر ممکن کند. براین اساس بسیار مهم است که هر چه زودتر به مسئله نشتی در پکیج رسیدگی شود و تعمیر شود. نشتی در پکیج بوتان می تواند به علت شکاف و یا ترک در قسمت مبدل حرارتی باشد همچنین نشتی در پمپ آب، اتصالات  پمپ، خرابی شیراطمینان فشار و نقص در دیافراگم ظرف انبساط نیز صورت می گیرد.

علت صدا در پکیج بوتان:

علت-صدا-در-پکیج-بوتان

در گذر زمان پکیج دچار استهلاک خواهد شد و نقص ها کم کم با سرو صدا در دستگاه نمایان می شوند. پمپ گرمایش مرکزی از اصلی ترین بخش های  منبع صدا می باشد. در درون پمپ ها، هوا به مرور راه می یابد و حباب های هوایی را ایجاد می کنند که علت صداهای پکیج می باشند. برای بر طرف کردن این نقص کافی است که در پشت بدنه، پمپ را پیدا کرده و شیر هوا گیری موجود در آن را باز نمایید تا هواگیری صورت گیرد.

علت ایجاد بوی دود یا گاز در پکیج بوتان:

بوی گاز در اطراف پکیج مسئله جدی می باشد که باید به آن رسیدگی کنید، بوی گاز قطعا به دلیل نشتی گاز در پکیج است و می تواند باعث بروز گازگرفتگی و یا حتی انفجار شود. برای رفع این ایراد اتصالات لوله گاز را بررسی کنید.اگر بوی دود در اطراف پکیج استشمام کردید، به سراغ بررسی دودکش ها بروید. مسدود شدن یاگرفتگی در دودکش می تواند علت این موضوع باشد.

علت سرد و گرم شدن آب پکیج بوتان:

دلایل زیادی باعث سرد و گرم شدن آب می شوند که با بروز این نقص باید پکیج مورد بررسی قرار گیرد تا دلیل آن مشخص شود. از این موارد می توان به نوسانات فشارآب، نقص پمپ ورودی، خرابی سنسورآب، ایراد در سنسور شوفاز، نقص فلومتر یا پرشر، عدم تنظیم ارتفاع شعله، جرم گرفتگی در مبدل، اشاره کرد.

علت گرم نشدن همزمان شوفاژ و آب:

علت-گرم-نشدن-همزمان-شوفاژ-و-آب

ایراد گرم نشدن همزمان شوفاژ وآب که در مدل های قدیمی بیشتر وجود داشت از رایج ترین ایرادات پکیج بوتان می باشد. این مشکل به نقص  در شیر سوئیچ برمی گردد. برای انتقال آب داغ به لوله ها از قطعه ای به نام شیر سوئیچ استفاده می شود که با عدم عملکرد مناسب این قطعه، وضعیت گرم شدن آب و شوفاژ دچار اختلال می شود. اولویت پکیج بوتان با مدار آب گرم می باشد پس سوئیچ وقتی که  روی مدار آب داغ  قرار دارد،آب داغ در شیر آب جریان پیدا می کند، حالا اگر سوئیچ بر روی مدار رادیاتور باشد، آب داغ برای گرم کردن شوفاژ حرکت می کند. در گذر زمان کم کم نقص در سوئیچ  پیدا می شود، و معمول است که  بر روی یک وضعیت بماند و گرمایش شوفاژ و تامین آب داغ را دچار مشکل کند.اگر به جای آب داغ، آب در شیرها در وضعیت ولرم بودند یا شوفاژ ها در وضعیت ولرم قرار گرفتند، نشانه هایی برای وجود نقص در سوئیچ را به ما خبر می دهند.

علت داغی شدید آب در پکیج بوتان:

زمانی که ترموستات دستگاه دچار مشکل می شود، دمای واقعی آب را کمتر از حد آن شناسایی می کند در نتیجه آب بیش از حد داغ می شود. در این مواقع با عوض کردن ترموستات به راحتی نقص بر طرف می شود.

علت سردی  بالای رادیاتور ها و شوفاژ ها درپکیج بوتان:

اگر به موضوع گرم نشدن قسمت بالای رادیاتور خود برخوردید باید درابتدا از تراز بودن رادیاتور خود مطمئن شوید.عدم تراز بودن رادیاتور باعث می شود تا آب داغ به طور مساوی در پره ها جریان پیدا نکند و گرمای مساوی در سطح رادیاتور پخش نشود. اگر مشکل برطرف نشد به سراغ هوا گیری شوفاژ خود بروید. پیچ هواگیری را به آرامی باز کنید تا وقتی که از شوفاژ شما آب خارج نشود. با این کار هوای داخل شوفاژ را تخلیه خواهیدکرد.

علت سردی قسمت میانی رادیاتور:

رسوب در لوله ها سبب ایجاد گرفتگی در لوله ها می شود. این گرفتگی باعث بروز مشکل سردی قسمت میانی رادیاتور می شود. رسوب به قسمت های مختلف مثل مبدل حرارتی و پمپ ها صدمه می زند. با شستشوی شوفاژ می توانید لوله ها را از لجن و رسوب پاک سازی کنید.

علت کار نکردن دکمه های پکیج بوتان:

علت-کار-نکردن-دکمه-های-پکیج-بوتان

کارنکردن دکمه های پکیج از دیگر نقص هایی است که به وفور دیده می شود. از مواردی که در خراب شدن دکمه های پکیج مؤثر هستند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دمای واقعی از حدی که ترموستات مشخص می کند بالاتر و یا پایین تر است.
  • هیچ صدای کلیدی از ترموستات شنیده نمی شود.
  • صدای وز وز از تایمر و یا خود ترموستات به گوش می رسد.
  • طبق تنظیمات اولیه، پیچ رادیوتورها دمای موجود را تنظیم نمی کنند.

علت روشن ماندن فن پکیج:

روشن ماندن فن پکیج در فصل سرما عادی است  وجای نگرانی نیست اما اگر فن پکیج مداوم کار می کند و احساس می کنید در عملکرد پکیج اختلال ایجاد کرده است ممکن است پکیج دچار نقص در جرقه زدن شده باشد، گرفتگی دودکش نیز می تواند بر یکسره شدن فن تاثیرگذار باشد، همچنین ممکن است خود فن دچار خرابی شده باشد و نیاز به تعمیر داشته باشد.

نمایش کد ارور در پکیج بوتان به چه شکل می باشد؟

نمایش-کد-ارور-در-پکیج-بوتان-به-چه-شکل-می باشد

در هر مدلی از پکیج بوتان نمایش دادن ارورها متفاوت است. پکیج های بوتان را می توان به دو دسته تقسیم کرد:

  1. پکیج آنالوگ بوتان
  2. پکیج دیجیتال بوتان

در پکیج آنالوگ، چراغ LED که  بر روی قسمت جلویی پکیج قرار گرفته، ارورهای دستگاه را نشان می دهد. در پکیج دیجیتال، ارورها بر روی صفحه نمایش گر پکیج دیده می شوند که شامل اعداد و حروف انگلیسی می باشند.

 

مدل ورونا و کد خطاهای آن

مدل-ورونا-و-کد-خطا-های-آن

  • مشعل روشن نمی گردد. E01
  •  بالارفتن بیش از حد دمای آب در مدار و قطع شدن کابل متصل به آن. E02
  • دود کش و یا فن ها دچار نقص شده اند. E03
  • عدم تنظیم بودن فشار آب، بالا رفتن و پایین آمدن فشارآب. E04
  • وجود نقص در حسگر و یا سنسورهای دما باعث ایجاد این ارور می شود. E06
  • در مدار گرمایش یک سنسور دما دچار ایراد شده است و یا این امکان وجود دارد که سیم آن قطع شده باشد در این صورت این ارور بر روی پکیج دیده خواهد شد. E07
  • حرکت آب در مدار متوقف شده است. E09
  • شیر گاز دچار نقص شده است. E011
  • این بار سیم مدولاتور در قسمت شیر گاز ایرادی پیدا کرده است  واین ارور پیش آمده است. E12
  • یک ارور در چندین بار متمادی تکرار  می شود و سپس پکیج ارور E028  را نشان خواهد داد.
  • بیش از حد خاموش شدن مشعل باعث ایجاد ارور E041 خواهد شد.
  • برد الکتریکی دچار نقص فنی شده است در این صورت ارور E042 را مشاهده خواهید کرد.
  • ریموت کنترل پکیج خراب شده است. E043

مدل پرلا و کد خطاهای آن:

مدل-پرلا-و-کد-خطا-های-آن

  • ارورE1  و یکسان بودن آن در تمامی مدل های پکیج بوتان. پکیج با نقص مشعل روبه رو شده است.
  • ارور E2و خرابی ترموستات در پکیج بوتان.
  • ارورE3  و خرابی پرشر دود در پکیج بوتان.
  • ارورE4  و عدم تنظیم فشار آب در پکیج بوتان.
  • ارور E5 و خرابی حسگر دمای پکیج بوتان.
  • ارورE11 و خرابی در قسمت شیرگاز در پکیج.

تلاش ما براین بود تا در این مقاله شما را با نکاتی در مورد  عیوب  پکیج های بوتان و علل ها و راه کارهای برخورد با آن ها آشنا کنیم. تا در صورت مشاهده علائم آن ها بتوانید با اقدامی صحیح به رفع این مشکلات بپردازید.

اشتراک گذاری
امتیاز و نظر کاربران
۰.۰
۰ نظر ثبت شده
امتیاز دهید
دیدگاه کاربران