کلید املاک/ مجله های کلید املاک/ مشاورین املاک/ راهنمای خريد آپارتمان و خانه برای سرمايه گذاری
راهنمای خريد آپارتمان و خانه برای سرمايه گذاری

راهنمای خريد آپارتمان و خانه برای سرمايه گذاری

خرید خانه و آپارتمان برای سرمایه گذاری یکی از روش های اصلی حفظ سرمایه به شمار می رود. اما طی اتفاقاتی که در این سه الی چهار سال اخیر رخ داده است این شیوه حفظ سرمایه با مشکلات متعددی رو به رو گشته  و سبب شده است این سبک سرمایه گذاری با چالش هایی رو به رو گردد.

 با تمامی مشکلاتی که امروزه در سرمایه گذاری مسکن مشاهده می گردد، باز هم یکی از بهترین راه ها برای سرمایه گذاری خرید خانه و آپارتمان می باشد. منتهی باید هنگام سرمایه گذاری در این زمینه کاملاً آگاهانه عمل کرد. با مقاله خرید آپارتمان و خانه برای سرمایه گذاری از کلید املاک با ما همراه باشید.

آیا با توجه به اوضاع حال حاضر بازار خانه و آپارتمان می توان همچون سابق در این حوزه سرمایه گذاری کرد؟

 

آیا-با-توجه-به-اوضاع-حال-حاضر-بازار-خانه-و-آپارتمان-می توان-همچون-سابق-در-این-حوزه-سرمایه-گذاری-کرد؟

 

همانطور که مستحضر هستید؛ خرید خانه و آپارتمان به منظور سرمایه گذاری یکی از روش های قدیمی، ولی مفید و قابل اعتماد محسوب می شود. اما این روزها به دلیل تورم شدید قیمت ها، رکود شدید بازار ملک و افزایش بی سابقه قیمت منزل و آپارتمان، این روش سرمایه گذاری بسیار مشکل شده است. هر چند سرمایه گذاری در خرید خانه و آپارتمان جزء سرمایه گذاری های بلند مدت به شمار می رود، ولی با توجه به اوضاع و احوال حال حاضر کسب سود در بازار منزل نیاز به زمان چندانی نداشته و با افزایش هر روزه قیمت ملک، اشخاصی که در این زمینه سرمایه گذاری کرده اند به سود می رسند.

البته این شرایط چندان هم خوب نیست زیرا بسیاری از افراد هم بوده اند که در این زمینه به شدت متحمل ضرر و زیان شده اند. زیرا با فروش ملکی که در دست داشته اند به دلیل افزایش هر روزه قیمت و کاهش ارزش پول نقد دیگر قادر به خرید منزل یا ملکی دیگر نشده اند. از طرف دیگر دولت نیز به دلیل سر و سامان بخشیدن به اوضاع کنونی ملک یک سری محدودیت ها و قوانینی نظیر اخذ مالیات در این باره وصف کرده است که این امر نیز روال سرمایه گذاری با خرید خانه و آپارتمان را نسبت به قبل سخت تر کرده است.

لازم به ذکر است که با تمام مشکلات و پیچیدگی های حال حاضر در حوزه خرید و فروش مسکن هنوز هم سرمایه گذاری در این زمینه کاری عاقلانه و پر بازده می باشد.

منتهی نسبت به قبل نیاز به کمی دقت بیشتر دارد. به هر حال کسی که به قصد سرمایه گذاری و به دنبال آن با هدف کسب سود و منفعت وارد این حوزه می شود، باید درک درستی از شرایط و اوضاع اقتصادی کشور داشته باشد تا بتواند با دید واقع بینانه و داشتن سرعت عمل بالا در فروش و خرید خانه، وارد چرخه سرمایه گذاری و کسب سود در بازار حال حاضر مسکن شود.

مهمترین معیارهای مورد نیاز جهت کسب سود از  طریق سرمایه گذاری در ملک چیست؟

 

مهمترین-معیار-های-مورد-نیاز-جهت-کسب-سود-از- طریق-سرمایه-گذاری-در-ملک-چیست؟

 

همانطور که در مطالب قبلی گفتیم خريد خانه و آپارتمان برای سرمايه گذاری از جمله فعالیت های اقتصادی سود ده است. منتهی با توجه به اتفاقات رخ داده در بازار مسکن و  تغییرات به وجود آمده در روال ساز و کار این حوزه نسبت به قبل، این روزها برای کسب سود از طریق سرمایه گذاری در بازار مسکن  نیاز هست که اشخاص فعال در این حوزه مخصوصاً افراد تازه وارد به اندازه کافی شناخت و اطلاعات فنی خود را در این زمینه غنی کنند.

انتخاب بهترین زمان فروش و خرید ملک، داشتن اطلاعات کافی از موقعیت ملک مورد نظر برای خرید، داشتن دانش حقوقی کافی در رابطه با قوانین ملکی و غیره از مهمترین معیارها و پیش لازمه های ضروری برای  انجام یک سرمایه گذاری موفق در حوزه خرید و فروش خانه و آپارتمان و همچنین کسب سود از آن است.

همچنین لازم است اشخاص قبل از هر اقدام قانونی و نوشتن قولنامه، تمام تحقیقات مورد نیاز در رابطه با سرمایه گذاری در خرید خانه و آپارتمان را انجام داده و پس از کسب اطلاعات کافی وارد حوزه پر پیچ و خم این عرصه شوند. یک سرمایه گذار ملک باید قادر باشد به درستی موقعیت ملک ها را بسنجد تا بتواند از بین موارد پیش رو گزینه بهتر را انتخاب کند.

همانطور مستحضر هستید؛ در بازار ملک، اولین و مهمترین فاکتور جهت تعیین و ارزش واقعی خانه و آپارتمان، منطقه ای است که ملک در آن قرار دارد. به همین دلیل کسی که قصد سرمایه گذاری با خرید ملک دارد باید شناخت کافی از موقعیت منطقه ای شهر مورد نظر خود داشته باشد. به جرأت می توان گفت که منطقه، یک ملک رابطه ای کاملا مستقیم و نا گسستنی با ارزش اقتصادی آن دارد.

البته علاوه بر موقعیت منطقه، خانه و آپارتمان موارد دیگری نیز وجود دارند که بر کیفیت سرمایه گذاری در مسکن تأثیرگذار هستند. باید گفت که هر چقدر انتخاب منطقه مهم است همان قدر هم انتخاب یک محله در همان منطقه مهم می باشد. همچنین خرید آپارتمان و خانه های نوساز علاوه بر کاهش هزینه های تعمیر و بازسازی شرایط را برای اجاره دادن ملک نیز مساعدتر می کند.

یکی دیگر از معیارهای مهم برای خرید ملک توجه به طراحی دکوراسیون داخلی و زیبایی بنا می باشد و هر چقدر خانه و آپارتمان زیبا، شیک و نورگیرتر باشد امکان پیدا کردن مستأجر برای آن و همچنین شرایط فروش آن راحت تر می گردد.

آژانس های مسکن چه نقشی در خريد خانه و آپارتمان برای سرمايه گذاری دارند؟

 

آژانس-های-مسکن-چه-نقشی-در-خريد-خانه-و-آپارتمان-برای-سرمايه-گذاری-دارند؟

آژانس های مسکن و یا به عبارت دیگر بنگاه های خرید و فروش و اجاره ملک، از مراکزی هستند که در همه شهرها فعالیت دارند. این مراکز ممکن است به صورت گسترده در سطح کل یک شهر فعالیت داشته باشد و یا آنکه فعالیت آنها محدود به یک یا چند محله و یا منطقه باشد. معمولا آژانس های مسکن علاوه بر تجارب بالا در زمینه خرید و فروش خانه و آپارتمان نسبت به موقعیت ملک ها نیز دارای اطلاعات جامع و مهمی هستند. بنابراین کسب مشاوره و گرفتن راهنمایی از آژانس های مسکن جهت انتخاب درست و کاهش درصد خطا بسیار مهم و مثمر ثمر است. به هر حال با توجه به اطلاعاتی که بنگاه های مسکن در اختیار افراد می گذارند، آنها را در شرایطی قرار می دهد که بهترین انتخاب را متناسب با بودجه و شرایط خود داشته باشند.

البته باید به این نکته نیز توجه داشت که زمینه فعالیت آژانس های مسکن کاملاً محلی بوده و هیچگاه نمی توان از آژانسی که در یک شهر در حال فعالیت هست، نسبت به موقعیت ملکی در شهر دیگری درخواست کمک کرد. هرچند همه مشاوران املاک در رابطه با خريد خانه و آپارتمان برای سرمايه گذاری دارای اطلاعات پیش زمینه ای مفید و کاربردی هستند، اما به دلیل فعالیت محلی، قادر به ارائه راهنمایی و کمک در رابطه با موقعیت منطقه و محله، خانه و آپارتمان خارج از دامنه فعالیت خود نیستند.

بیشتر بدانید:

انواع سند ملکی را بیشتر بشناسیم

خرید خانه و آپارتمان در دربند تهران

در کلان شهرهایی همچون تهران بازار خريد خانه و آپارتمان برای سرمايه گذاری تحت تأثیر چه عواملی هستند؟

 

در-کلان-شهر-هایی-همچون-تهران-بازار-خريد-خانه-و-آپارتمان-برای-سرمايه-گذاری-تحت-تأثیر-چه-عواملی-هستند؟

خريد خانه و آپارتمان برای سرمايه گذاری در شهرهای مختلف شرایط متفاوتی دارد. به هر حال در کلان شهرها خرید ملک نیاز به تخصص و تجربه بسیار بالاتر نسبت به یک شهر کوچک دارد. در شهرهای کوچک تفاوت قیمت بین محله های مختلف به دلیل امکان دسترسی راحت تر به خدمات و امکانات رفاهی چندان زیاد نیست. البته منظور ما این نیست که در شهرهای کوچک نرخ قیمت خانه و آپارتمان در همه جای شهر یکسان است، به هر حال در همه شهرها و حتی روستاها اختلاف قیمت وجود دارد. منتهی نسبت به شهر هایی همچون تهران این اختلاف بسیار کمتر است.

در شهر تهران اختلاف قیمت ملک به حدی بالاست که در حال حاضر قیمت دو متر زمین در مناطق بالا شهر به اندازه قیمت یک خانه و یک واحد آپارتمان در محله های پایین با متراژ مناسب ارزش دارد.

این اختلاف قیمت در محله های مختلف یک منطقه بالا شهر نیز همچنان به قوت خود باقی است. یکی از مهمترین عواملی که سبب ایجاد تفاوت قیمت فاحش املاک بر اساس منطقه و محله شده است، میزان دسترسی به امکانات رفاهی و تفریحی هست. هر گاه موقعیت قرار گیری ملک به نحوی باشد که ساکنین آن امکان دسترسی راحت تری به مراکز خرید، مراکز تفریحی، مراکز درمانی، امکانات آموزشی، سیستم های حمل و نقل و غیره داشته باشند ارزش و قیمت آن نیز به طبع بالا خواهد رفت.

البته شرایط آب و هوایی نیز در این رابطه مهم بوده و تاثیر مستقیمی با تعیین موقعیت خانه و آپارتمان و همچنین ارزش آن دارد.

 خرید خانه و آپارتمان در چه شرایطی برای سرمايه گذاری مناسب نیست؟

 

-خرید-خانه-و آپارتمان-در-چه-شرایطی-برای-سرمايه-گذاری-مناسب-نیست؟

با توجه به مطالب عنوان شده در مباحث قبلی می توان یک نتیجه مهم در رابطه با خريد خانه و آپارتمان برای سرمايه گذاری گرفت، و این نتیجه مهم این است که باید قبل از اقدام به خرید خانه و آپارتمان و سرمایه گذاری در آن، موقعیت و امتیازات محله ملک مورد نظر را از همه لحاظ سنجیده و پس از منطبق کردن آن با معیارها و هدف خرید خود اقدام به خرید و قطعی کردن سرمایه گذاری در این زمینه کرد.

تصور کنید شخصی به قصد اجاره دادن خانه و کسب درآمد از این طریق اقدام به سرمایه گذاری در حوزه ملک و خرید خانه کند. بنابر این لازم هست قبل از هر اقدامی ابتدا نرخ اجاره بهای مناطقی که بودجه خرید خانه از آنها را دارد بسنجد و بعد به سراغ گزینه هایی برای خرید برود که امکان اجاره دادن و کسب درآمد آن ها راحت باشد.

بطور معمول خرید خانه و آپارتمان به منظور اجاره دادن در مناطقی که دارای مراکز آموزشی و دانشگاهی هستند بهتر است. اما خرید منزل در مناطقی که جرم و جنایت در آن زیاد می باشد، سرمایه گذاری عاقلانه ای نبوده و نه تنها امکان اجاره دادن آن پایین است، در طول زمان به دلیل وجود تقاضای پایین جهت خرید منازلی که در این مناطق قرار دارند قیمت آن تغییر چندانی نمی کند و همچنین فروش آن در آینده نیز سخت خواهد بود.

همچنین مناطقی که امکان بهبود و دریافت امتیازات شهری کمتری دارند، و  چندان مستعد تحولات اجتماعی و پیشرفت نیستند نیز چندان درخور سرمایه گذاری نمی باشند.

خريد خانه و آپارتمان برای سرمايه گذاری از طریق تعمیر آن

شایان ذکر است که خرید خانه و آپارتمان به منظور تعمیر و فروش دوباره آن یکی از پر سودترین روش های سرمایه گذاری در زمینه مسکن است. البته کسب سود مناسب در این مورد نیز همانند هر کار دیگری نیازمند دقت و توجه بوده و باید یک سری نکات ریز و درشت را هنگام خرید و معامله مد نظر قرار داد.

یکی از نکات مهم جهت خرید منازل به نیت بازسازی، خرید در مناطق و محله هایی است که دارای موقعیت مناسب می باشند.

با توجه به شرایط حال حاضر در اکثریت مناطق این کار بازده خوبی داشته و پس از خرید و صرف مبالغی جهت بازسازی و به روز کردن نمای داخلی و همچنین خارجی منازل هنگام فروش به سود خوب و قابل قبولی می توان دست یافت. منتهی تجربه ثابت کرده است که هر چه موقعیت منطقه ای که ملک مورد نظر در آن قرار دارد بهتر باشد امکان کسب سود و منفعت پس از تعمیر و بازسازی نیز بالاتر می رود.

این کار نیز همچون سرمایه گذاری در  خرید آپارتمان و خانه به منظور کسب سود در طولانی مدت نیاز به شناخت کافی و کامل از مناطق مختلف دارد. به هر حال موقعیت هر منطقه درصد ارزش سرمایه گذری و کسب سود را تا حدودی برای خریداران و صاحبان سرمایه روشن می کند.

بهترین زمان جهت خريد خانه و آپارتمان برای سرمايه گذاری چه زمانی است؟

 

بهترین-زمان-جهت-خريد-خانه-و-آپارتمان-برای-سرمايه-گذاری-چه-زمانی-است؟

در چند سال گذشته معمولا یک قاعده کلی برای خرید و فروش، مخصوصا خرید و فروش مستغلات و املاک نظیر خانه و آپارتمان وجود داشت، که طی آن بهترین زمان برای خرید را اواخر سال و بهترین زمان فروش را اوایل سال می دانستند. اما امروزه با توجه به نابسامانی های حاکم بر اقتصاد کشور ما این قاعده دیگر کاربرد چندانی ندارد.

زیرا متأسفانه ما هر روز حتی برای یک سری کالاهای کوچک شاهد افزایش قیمت هستیم. بنابراین شرایط حاکم ایجاب می کند هنگامی که سرمایه ای برای خرید منزل لحاظ می گردد، هر چه زودتر جهت خرید ملک متناسب با آن اقدامات لازم صورت بگیرد.

زیرا دست دست کردن و موکول کردن آن به روزهای دیگر ، ارزش سرمایه مورد نظر  را تا حد قابل توجه ای می کاهد.

لازم به ذکر است که افزایش خارج از منطق قیمت ملک، تأثیرات بسیار منفی در بازار مسکن داشته که نتیجه آن راکد ماندن بازار آن می باشد. به هر حال نجومی شدن قیمت ملک موجب کاهش قدرت خرید مردم و در نتیجه سخت شدن شرایط برای فروش آن است.

یک قاعده دیگر در رابطه با خرید و فروش ملک وجود دارد که طبق این قاعده زمانیکه خرید و فروش ملک راکد است بهترین زمان برای خرید ملک محسوب. زیرا در زمان راکد بودن ملک میزان عرضه آن جهت فروش بالا بوده و خریدار کم هست. بنابراین شرایط جهت خرید ایده آل می باشد. منتهی این قاعده نیز تحت تأثیر شرایط کنونی قرار گرفته و به دلیل افزایش سرسام آور قیمت ها نیاز به سرمایه بسیار بالایی دارد.

اشتراک گذاری
امتیاز و نظر کاربران
۰.۰
۰ نظر ثبت شده
امتیاز دهید
دیدگاه کاربران