راهنمای خرید خانه کلنگی به صورت جامع

راهنمای خرید خانه کلنگی به صورت جامع

راهنمای خرید خانه کلنگی

خانه‌ای کلنگی چه ویژگی هایی دارد؟ شرایط خانه کلنگی چیست؟ در هنگام خریدوفروش خانه کلنگی چه نکاتی را رعایت کنیم؟آیا خانه کلنگی بخریم یا نه؟ این مقاله راهنمای خرید خانه کلنگی است و قرار است به صورت جامع به تمام این سوالات پاسخ بدهیم.

همچنین در وبسایت کلید املاک شما می توانید برای خرید خانه کلنگی در تهران، خرید خانه کلنگی در مازندران، خانه کلنگی در نور و شهرهای دیگر که مدنظتان هست اقدام کنید.

خرید خانه و سرمایه‌گذاری در بازار مسکن از دیرباز، مورد استقبال بوده است و به عنوان یکی از بهترین راه‌های سرمایه‌گذاری سودآور به شمار می‌رود. سرمایه‌گذاری روی املاک و مستغلات ، بی‌شک از بهترین انواع سرمایه‌گذاری است.

برای سرمایه‌گذاری در هر حوزه‌ای، باید دانش و هوش اقتصادی آن حوزه را داشته باشید. و بدون شناخت اصول سرمایه‌گذاری  ، سودی به دست نخواهید آورد. بهترین روش شناخت, مطالعه و شناخت انواع ملک از جمله خانه کنگی می باشد ما در این مقاله به راهنمای خرید خانه کلنگی پرداخته ایم اگر قصد سرمایه گذاری در این حوزه را دارید با مقاله کلید املاک با ما همراه شوید.

خانه کلنگی چگونه خانه ای است؟

به طورکلی خانه کلنگی به ملکی گفته می‌شود که به دلیل فرسودگی بنا و فرسودگی در تاسیسات ساختمانی غیر قابل سکونت است. ساختمان‌های بالای سی سال معمولا خانه کلنگی محسوب می شوند. افزایش سن خانه قیمت خانه را کاهش می دهد و فقط ارزش زمین در آن‌ها در نظر گرفته می‌شود. البته در بسیاری از کشورها عمر مفید خانه ممکن است به 80 سال هم برسد، اما در ایران معمولا بین 25 تا 30 سال است..

نکات خرید کلنگی زیاد است ما در این مقاله کلید املاک به برخی از آنها اشاره کرده ایم:

تراکم خانه کلنگی

تراکم ساختمانی چیزی است که توسط شهرداری براساس درصد بیان میشود و تراکم ساختمانی در بعضی از مناطق تهران بالا و در برخی پایین است . هر چه تراکم خانه کلنگی که خریداری می کنید بیشتر باشد سود شما بیشتر خواهد بود.

 ابعاد زمین

 در هنگام خرید خانه کلنگی باید به ابعاد زمینی که ملک کلنگی در آن قرار دارد توجه کرد زیرا ابعاد زمین تعیین کننده تعداد طبقاتی است که میتوانید بسازید. . مثلا ابعاد خانه کلنگی20 در 10 متر، برای ایجاد واحدهای نوساز، مناسب‌تر از ابعاد 25 در 8 متر است، که عرض کمی دارد همچنین خانه کلنگی که ابعاد آن 10*20 است تعداد بیشتری پارکینگ نسبت به ابعاد 8*25 است

نوع کاربری ملک

نوع کاربری خانه کلنگی به بررسی اداری، تجاری یا مسکونی بودن خانه کلنگی را شامل می شود و بسته به نوع کاربری خانه کلنگی سود شما متفاوت خواهد بود.

شمالی یا جنوبی بودن خانه کلنگی

خانه جنوبی:  خانه های جنوبی ممکن است حیاط داشته باشند، اما شما هنگام ورود از همان ابتدا وارد ساختمان و راهرو می شوید و اگر حیاطی هم وجود داشته باشند، پشت ساختمان قرار گرفته است و همچنین این خانه ها در جنوب گذر قرار گرفته اند

خانه شمالی:  خانه های شمالی دارای حیاط هستند. به طوری که شما هنگام ورود به ساختمان، ابتدا وارد حیاط شده و بعد داخل ساختمان می شوید و همچنین این خانه ها در شمال گذر قرار گرفته اند

برای ایجاد واحد‌های نوساز در یک ملک شمالی که نورگیری کمتری دارد, بنابر تصمیمات شهرداری سازنده موظف است ۶٪ مساحت زمین را به عنوان نورگیر در نظر بگیرد.اما اگر ملک جنوبی باشد، نیازی به صرف چنین فضایی نیست.

سن بنا خانه کلنگی

خانه های کلنگی دارای درجات مختلفی از فرسودگی بوده، هر چه سن ساختمان و میزان فرسودگی بالا تر باشد امکان زندگی در آن کمتر است برای کسی که قصد دارد، خانه کلنگی را بکوبد و از نو بسازد، سن خانه چندان اهمیتی ندارد. اما برای کسی که قصد دارد ملک را بازسازی کند و خودش در آن سکونت داشته باشد یا آن را به دیگری بفروشد، سن خانه و میزان فرسودگی آن بسیار مهم است. هرچه سن خانه بیشتر باشد، فرسودگی و هزینه بازسازی بیشتر خواهد بود

امتیازات محل خانه کلنگی

علاوه بر موارد گفته شده درباره خانه کلنگی موارد ذیل هم حائز اهمیت است:

  • نزدیکی به وسایل نقلیه عمومی و امکانات و خدمات رفاهی
  • دسترسی آسان به شریان‌های اصلی
  • نزدیکی به بوستان یا فضای سبز
  • دسترسی آسان به امکانات درمانی و پزشکی و بیمارستانی
  • نبود ترافیک و شلوغی در معابر اطراف

قیمت خانه کلنگی

درخانه های کلنگی عمر مفید ساختمان تموم شده و فقط ارزش زمین در آن محاسبه می شود. عوامل مختلفی در تعیین قیمت خانه کلنگی موثر است از جمله مواردی که می توان به آنها اشاره کرد:

  • تطابق مشخصات ثبتی ملک، ابعاد و مساحت با مشخصات محل معرفی‌شده
  • گذرهای مجاور خانه کلنگی و راه‌های دسترسی
  • عرض ‌گذر ورودی اصلی خانه
  • در مسیر بودن یا نبودنِ طرح‌های عمرانی مثلا میزان عقب‌نشینی و اصلاحات عمومی
  • امکان تغییر کاربری ملک
  • کاربری ملک، بسته به نوع کاربری شهری که ملک دارد، ارزش آن متغیر است
  • احراز مالکیت ملک
  • مناسب بودن جانمایی، موقعیت ملک نسبت به معابر و جهات چهارگانه

مزیت املاک کلنگی

اغلب خانه‌های کلنگی به منظور سرمایه‌گذاری خرید و فروش می‌شوند. هم خریدار می‌تواند با ساخت یک آپارتمان چند طبقه در آن سود خوبی به دست آورد، هم فروشنده می‌تواند با قیمت خوبی آن را بفروشد. البته فروش خانه کلنگی کار آسانی نیست و آب کردن خانه‌های کلنگی فقط از دست بساز و بفروش‌ها برمی‌آید. در این شرایط برخی از مالکان ترجیح می‌دهند به جای پول، به روشی دیگر معامله کنند، مثلا پس از ساخت کامل آپارتمان، تعدادی واحد به عنوان سهم شراکت به اسمشان سند بخورد.و در این نوع مشارکت ها قراردادهایی بین صاحبان ملک و بساز بفروش ها منعقد می گردد .خریداران در این قراردادها از قدرالسهم” هنگام ساخت‌‌وساز بهره مند می‌شوند و در آینده نزدیک می‌توانند به بیشترین سود در مقایسه با مالکان واحدهای نوساز دست یابند. و معمولا خانه های کلنگی به این صورت معامله می شود اگر می خواهید درباره این قراردادها اطلاعاتی بیابید به مقاله های کلید املاک سری بزنید.

مزیت املاک کلنگی برای خرید

مشکلات املاک کلنگی

اگر قصد سکونت در خانه‌های کلنگی را دارید، با برخی از مشکلات این خانه‌ها آشنا شوید:

  • فرسودگی سازه و تأسیسات داخلی
  • رعایت نشدن مسائل ایمنی در ساخت‌‌وساز
  • امکانات سرمایشی و گرمایشی قدیمی و ناکافی
  • عدم وجود پارکینگ
  • وجود حشرات موذی
  • عدم عایق بودن پنجره‌ها و درب‌ها
  • عقب‌نشینی خانه، در صورت نیاز

بودجه ساخت ملک کلنگی 

بودجه ساخت ملک کلنگی از موارد مهم به شمار می رود و همانطور که میدانید یک ملک برای ساخته شدن هزینه هایی چون تهیه مصالح، تهیه نقشه های اجرایی، ثبت سند و صدور مجوز های لازم و ... است .

نکات حقوقی معامله خانه کلنگی

هنگام معامله و سرمایه‌گذاری در خانه های کلنگی حواستان را جمع کنید. زیرا در چنین املاکی احتمال بروز کلاهبرداری، جعل سند، تصرف عدوانی و… بسیار بیشتر است.

 وضعیت مالکیت ملک و زمین کلنگی را بررسی کنید که در تصرف افرادی غیر از مالک نباشد

به نتیجه آرای کمیسیونهای دقت کنید این کمیسیون‌ها شامل ماده ۵ شهرداری (تعیین نوع کاربری ملک مانند مسکونی، اداری، تجاری، صنعتی و…)، کمیسیون ماده ۷ شهرداری (متصدی تعیین کاربری‌های فضای سبز و… )، کمیسیون ماده ۱۲زمین شهری ( متصدی تعیین نوع زمین مانند دایر، بایر و…)، کمیسیون ماده 100 (برای تعیین وضعیت ابنیه، میزان تخلفات، تغییر کاربری، ساخت با پروانه و …) می‌شوند.

آخرین “دستور نقشه” که تعیین‌کننده آخرین و جدیدترین تغییرات کاربری یا نوعیت املاک و اراضی می‌باشد را بررسی کنید.

از خرید املاک کلنگی با قولنامه‌های بلندمدت و وکالتی، بپرهیزید.

از نهادها و سازمان‌های ذیربط مانند منابع طبیعی، شهرداری، اداره اوقاف در خصوص وقف خاص و وقف عام، سازمان مسکن و شهرسازی، سازمان ملی زمین، دادگاه انقلاب، اداره ثبت، دفتر تعاونی‌های مسکن، سازمان زمین شهری و… در مورد وضعیت ملک موردنظر استعلام بگیرید.

از خرید خانه کلنگی که دارای پرونده‌های متعدد قضایی اعم از ثبتی، حقوقی، کیفری و… هستند، خودداری کنید.

قبل از معامله فنداسیون و ساختار کلی ساختمان را بررسی کنید و از معامله املاک کلنگی با فنداسیون غیراستاندارد اجتناب کنید.

احتمال مصادره‌ای بودن ملک، وراثتی بودن ملک، تفکیک، افراز و یا تقسیم ملک مشاع، احتمال تعویض سند نو با سند جدید تک برگی بررسی نمائید. و حتما با همه وراث کاملا آشنا شوید.

نکات حقوقی ای که باید در هنگام خرید خانه کلنگی رعایت کنیم

راهنمای خرید خانه کلنگی - جمع بندی

خرید ملک و سرمایه گذاری دربازار مسکن همیشه با این سوال روبه رو بوده است که چه نوع ملکی سود دهی بالاتری دارد؟برای پاسخ به این سوال باید در نظر گرفت که اگر با هدف سرمایه گذاری قصد خریدو فروش دارید،خرید زمین و یا خانه های کلنگی همیشه گزینه مناسبی است چراکه همیشه با سود همراه بوده است و برخلاف واحد های نوساز،با گذشت زمان کاهش قیمت نخواهند داشت

ما در این مطلب به نحوه خرید خانه کلنگی پرداخته ایم که حتما باید هدف خود را قبل از خرید و سرمایه گذاری در خانه های کلنگی مشخص کنید؛ یک سری از اهداف خرید خانه کلنگی به شرح زیر می‌باشد:

  • بازسازی وفروش خانه های کلنگی با قیمت بالاتر
  • تخریب و ایجاد یک آپارتمان با واحد های نوساز
  • خرید خانه های کلنگی با هدف فروش در زمان افزایش قیمت

در هر صورت خرید خانه های کلنگی با هر هدفی که انجام می شود ،بدون شک سود کلانی عاید خریدار می شود،البته اگر صبر داشته باشد

ما در این مقاله کلید املاک به بررسی خانه کنگی به چه خانه ای گفته می شود و راهنمای خرید خانه کلنگی و به بررسی عوامل موثر بر قیمت خانه کلنگی , نکات حقوقی در خرید و سرمایه گذاری این نوع املاک , بررسی هزینه های ساخت ,مشکلات و مزیت های خرید خانه کلنگی و اینکه آیا شما از خرید خانه کلنگی سود خواهید برد یا ضرر پرداخته ایم.

 

اشتراک گذاری
امتیاز و نظر کاربران
۴.۰
۲ نظر ثبت شده
امتیاز دهید
دیدگاه کاربران