کلید املاک/ مجله های کلید املاک/ راهنمای خانه داری/ راهنمای خرید شیرآلات و نکات مهم آن
راهنمای خرید شیرآلات و نکات مهم آن

راهنمای خرید شیرآلات و نکات مهم آن

انتخاب شیرآلات ساختمانی یکی از موارد مهم در هر ساختمان یا مجموعه است. شیرآلات وابسته به نوع مجموعه ای که از آن استفاده می­ کند به انواع مختلف تقسیم می­ شود که در ادامه به آن می­ پردازیم همچنین نکته ی حائز اهمیت در استفاده از شیرآلات جنس و کیفیت آن­ها است که به این موضوع هم در ادامه پرداخته می­ شود.

امید است این نوشتار از سایت کلید املاک به شما در انتخاب شیرآلات مناسب و با کیفیت مطلوب کمک کند.

اهمیت وجود شیرآلات:

 

اهمیت-وجود-شیرآلات

شیرآلات یکی از وسایل مهم و ضروری در آشپزخانه به شمار می ­رود. در انتخاب شیرآلات باید به مواردی توجه کرد که در ادامه به آن­ها می­ پردازیم. از طرفی نمی­ توان اهمیت وجود شیرآلات را در دکوراسیون خانه نادیده گرفت بخشی از زیبایی و معماری خانه و آشپزخانه به وسیله شیرآلات تأمین می­ شود با این وجود در انتخاب شیرآلات مواردی است که به زیبا تر دیده شدن و کارآیی بیشتر این محصولات کمک می ­کند که رعایت کردن آن­ها هم باعث صرفه جویی در هزینه ها می­ شود و هم به کارایی و طول عمر بیشتر محصولات کمک می­ کند.  با پیشرفت و افزایش تکنولوژی انواع شیرآلات مانند شیرآلات هوشمند به بازار عرضه شدند که باعث افزایش کیفیت و کارکرد این محصولات شده اند.

تعریف شیرآلات:

 

تعریف-شیرآلات

شیرآلات ابزاری هستند که آب سرد و گرم را در نقاطی از ساختمان که به آن نیاز است می­ برند و احتیاج آن قسمت را برطرف می­ کنند و بسته به کاربردی که دارند به انواع مختلف تقسیم می­ شوند.

انواع شیرآلات از نظر طراحی:

 

انواع-شیرآلات-از-نظر-طراحی

شیرهای تک دستگیره:

نام دیگر این شیر ها تک اهرمی یا تک کنترلی است. طرفداران زیادی در بازار را به خود اختصاص داده است سرعت آب در این شیرها به حد مطلوبی است و ظاهری لوکس و زیبایی دارد که فضای مناسبی را برای طراحی یک خانه به وجود می­ آورد.

شیرهای دو دستگیره:

در شرایطی که افراد مایل به کنترل بیشتر بر روی جریان باشند از این شیرها استفاده می­ کنند. این شیرها شامل دو اهرم برای کنترل جریان آب سرد و گرم است که از سال های قدیم مورد علاقه افراد بوده است.

شیرآلات هوشمند:

 

شیرآلات-هوشمند

امروزه با پیشرفت تکنولوژی استفاده از شیرآلات هوشمند در اولویت بسیاری از افراد قرار گرفته است این شیرها با توجه به ظاهری که دارند فضای لوکس و جذابی را برای خریدار فراهم می­ کنند. کارکرد این شیرها به این شکل است که دارای سنسور یا چشمی هستند که با نزدیک شدن دست شیر به صورت اتوماتیک باز می ­­شود و بعد از دور شدن دست شیر بسته می­ شود.

شیرآلات دیجیتال:

این شیرآلات دیجیتال به یک سیستم صفحه­ ی دیجیتال برای کنترل جریان و دمای آب مجهز هستند.

شیرهای حسگر حرارتی:

این نوع از شیرها امروزه در مصارف خانگی نیز استفاده می­ شوند ولی در گذشته بیشتر کاربرد آن­ها در دستشویی های عمومی بوده که باعث بسته شدن شیر آب می­ شوند زمانی که از آن­ها استفاده نمی­ کنیم.

شیرهای کنترل جریان آب:

با توجه به شرایط کم آبی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم استفاده از این شیرها که به کنترل جریان آب کمک می­ کنند در اولویت خرید افراد قرار گرفته است. از این شیرها می­ توان با توجه به شکل و ساختاری که دارند برای مصارف های مختلف استفاده کرد.

بیشتر بدانید:

معرفی 8 برند پرفروش کولر گازی ایران

 راهکارهای کاهش مصرف انرژی در خانه

شیرهای قطع خودکار:

مزیت شیرهای قطع خودکار در این است که اگر بعد از استفاده از آب بستن شیر را فراموش کنیم به طور خودکار شیر بسته می­ شود. یکی دیگر از کارآیی این شیرها که باعث افزایش توجه افراد به این محصول شده است نگه داشتن دما در همان دمایی است که آخرین بار از آب استفاده شده است.

شیرآلات تک حفره:

این شیرآلات با یک دهانه و دو اهرم برای کنترل آب گرم و سرد هستند. از این شیرها بیشتر در آشپزخانه ها و سینک ظرفشویی استفاده می ­شود. کاربرد این شیرها بیشتر در مصارف خانگی است که طرفداران زیادی نیز بین افراد دارد.

شیرآلات مدرن

این شیرها باتوجه به ساختار و ظاهر لوکسی که دارند در انواع مصارف ها و قسمت های مختلف ساختمان می­ توان از آن استفاده کرد. برای نصب این شیرها به سه حفره احتیاج است که در برخی از مدل ها نیز می ­توان با دو حفره این شیرها را نصب نمود.

اجزا شیرآلات:

 

اجزا-شیرآلات

در این قسمت به معرفی اجزای شیرآلات می ­پردازیم. توجه به این نکته ضروری است که در برخی از شیرآلات با توجه به ساختاری که دارند ممکن است از اجزای متفاوتی استفاده شود.

دستگیره شیر:

امکان کنترل جریان آب سرد و گرم به وسیله دستگیره اتفاق می­ افتد و می­ توان گفت یکی از مهم­ترین اجزای شیر است.

دهانه شیر:

این قسمت به عنوان مهم­ترین قسمت شیر شناخته می ­شود که خروجی آب از این طریق اتفاق می­ افتد. دهانه شیر انواع مختلفی دارد که در ادامه به مختصری از آن می­ پردازیم:

  • دهانه شیر کلاسیک

دهانه کلاسیک معمولا دارای سطح مسطح و کم قوس است.

  • دهانه شیر منحنی

دهانه های منحنی برای سینک­های ظرفشویی گزینه مناسبی هستند و آب در این شیرها به صورت منحنی خارج می­ شود و فضای بیشتری در زیر شیر به وجود می­ آید.

دمنده شیر:

دمنده نیز یکی از مهم­ترین قسمت شیرآلات به شمار می­ رود. وظیفه ی اصلی این قطعه کنترل جریان آب است وقتی فشار زیاد است درواقع دمنده ها باعث کنترل جریان زیاد آب می­ شوند تا به شیر و قطعات آن آسیبی نرسد.

بدنه شیر:

بدنه شیرآلات همانطور که در این مقاله به آن پرداخته شد از آلیاژهای مختلفی ساخته می­­ شود که با توجه به مصارفی که دارند از آن­ها استفاده می­ شود. بدنه به سینک و دیوار متصل است که دارای حفره هایی است که بتوان آن را به راحتی نصب کرد.

سیستم تخلیه آب:

سیستم تخلیه آب به واسطه میله ای که به بدنه وصل است صورت می­ گیرد و آب را تخلیه می­ کند. با توجه به نوع شیرآلاتی که برای مصارف خود انتخاب می ­کنید سیستم تخلیه آب به آن متصل یا از آن جدا است که می­ توانید آن را جدا تهیه کنید.

نکات مهم در انتخاب شیرآلات:

 

نکات-مهم-در-انتخاب-شیرآلات

  • جنس شیرآلات استاندارد
  • دوام شیرآلات با کیفیت
  • آبکاری شیرآلات
  • ارتفاع علم شیرآلات
  • نصب آسان شیرآلات
  • گارانتی شیرآلات

از آنجایی که در  راهنمای خرید شیرآلات مواردی که در بالا به آن­ها اشاره شد اعم از کیفیت و جنس شیرآلات ساختمانی از اهمیت خاص و ویژه ای برخوردار است در ادامه به توضیح مختصر موارد گفته شده می­ پردازیم ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که دارا بودن گارانتی برای شیرآلات مختلف از اهمیت خاصی برخوردار است که در خرید و نصب این محصول باید در نظر گرفته شود.

جنس شیرآلات

جنس بیشتر شیرآلات موجود در بازار آلیاژ برنج می ­باشد. البته مقداری مس هم در شیرآلات استفاده می ­شود که مقدار آن نباید بیشتر از 5/2 درصد باشد. علاوه بر موارد گفته شده ابزارهای فنی که درون شیرها به کار می­ روند از اهمیت خاصی برخوردار هستند که به آن ها نیز باید در هنگام خرید شیرآلات توجه کرد.

قیمت شیرآلات:

شیرآلات با توجه به آلیاژی که در آن­ها به کار برده شده است و کیفیتی که دارد قیمت های متفاوتی را نیز شامل می­ شود. نکته ای که در این میان باید به آن توجه داشت این است که بعضی از شیرآلات قیمت مناسب تر و پایین تری نسبت به دیگر شیرآلات دارند اما گارانتی و ضمانت شیرآلات را تضمین نمی­ کنند همین موضوع ممکن است در آینده باعث به وجود آمدن مشکلاتی شود که بهتر است در ابتدا به آن دقت شود.

طراحی شیرآلات:

بهتر است طراحی شیرآلات با توجه به دکوراسیون هر مجموعه انتخاب شود. به طوری که اگر شیرآلات برای خانه­ ی شخصی انتخاب می­ شود بهتر است با توجه به همین موضوع به خرید شیرآلات بپردازید یا اگر برای مجموعه­ ی مدیریتی و اداری به خرید شیرآلات می­ پردازید بر اساس همین موضوع شیرآلات را انتخاب کنید.

مصرف بهینه:

با توجه به شرایط حال حاضر و مشکل کم آبی که گریبان گیر افراد شده است. استفاده از شیرهایی که باعث افزایش مصرف آب می ­شوند هزینه های یک مجموعه را به میزان زیادی افزایش می ­دهند و از طرفی باعث بیشتر شدن مشکلات کم آبی نیز می ­شوند به همین دلیل بهتر است از شیرهای کم مصرف استفاده کنیم تا با این مشکلات مواجه نشویم.

دوام شیرآلات:

مجموعه ای که ساخته می­ شود طبیعتاً چندین سال مورد استفاده قرار می­ گیرد توجه به این نکته ضروری است که استفاده از شیرآلات مناسب موجب می­ شود تا چندین سال در یک مجموعه مورد استفاده قرار بگیرند و نیاز افراد را برآورده کنند.

سهولت کاربرد

راحتی و آسایش افراد در استفاده هر ابزاری بهتر است در اولویت خرید محصول قرار گیرد. با توجه به همین موضوع انتخاب شیرآلاتی که استفاده ی راحت و آسانی داشته باشند و در واقع به سهولت بتوان از آن­ها استفاده کرد باید در اولویت خرید افراد قرار بگیرد.

آبکاری شیرآلات

با توجه به رنگ و نوع دکوراسیون یک مجموعه بهتر است شیرآلاتی را انتخاب نمود که باعث ایجاد هارمونی مناسب با هر المان شود. بر اساس همین موضوع استفاده از آلیاژها در اولویت است. آلیاژها عبارتند از: نیکل، کروم و...که در شیرآلات مورد استفاده قرار می­ گیرند. دلیل دیگر استفاده از آبکاری مقاومتی است که به این ابزار می­ دهد تا سال­های بیشتری را بتوان از آن­ها استفاده کرد.

نصب آسان:

توجه به نصب آسان شیرآلات یکی از مؤلفه های مهم در انتخاب این محصول می­ باشد. به این جهت که این محصولات کاربرد فراوانی در یک مجموعه دارند بهتر است به سهولت در نصب آن دقت خاصی شود.

گارانتی و خدمات پس از فروش:

ضمانت و خدمات پس از فروش یکی از مهم­ترین قسمت های خرید یک محصول است. در اینجا نیز در خرید و نصب انواع شیرآلات این نکته اهمیت بسیاری دارد که شیرآلات خریداری شده گارانتی مشخصی داشته باشند و حمایتی که بعد از فروش محصول از خریدار می­ شود نکته ی مهمی است که باید به آن دقت شود.

انواع شیرآلات:

در ادامه ی موضوع خرید انواع شیرآلات ساختمانی به نوع و کاربردی که دارند اشاره می­ کنیم از طرفی در حال حاضر و با پیشرفت تکنولوژی استفاده از شیرآلات هوشمند در اولویت بسیاری از افراد قرار گرفته است که لازمه ی استفاده از آن­ها شناختی است که قبل از خرید محصول باید شکل بگیرد. شیرآلات با قیمت­های مختلفی در بازار وجود دارند که باتوجه به هزینه ای که برای این محصول در نظر گرفته ایم بهتر است شناخت کافی داشته باشیم تا خرید موفقی را انجام دهیم.

شیر روشویی:

در انتخاب شیر روشویی بهتر است به کاربردی که دارد و الزامات مجموعه ساختمانی توجه شود به این طریق که این شیرها در ابعاد متفاوت هستند و برای مصارف و معماری مختلف مورد استفاده قرار می­ گیرند. این شیرها به دسته ­ی شیرهای اهرمی، شیر پایه بلند، شیر چشمی و شیر توکار تقسیم می­ شود که با توجه به نیاز خریدار انتخاب می­ شود.

شیر توالت:

در انتخاب این شیرها علاوه بر نکاتی چون استحکام جنس و گارانتی شیرها به مواردی مانند مکانیزم این شیرها و نحوه عملکرد آ­ن­ها در راهنمای خریدار بهتر است توجه شود. این شیرها به دو دسته اهرمی و کلاسیک تقسیم بندی می­ شوند که با توجه به نیاز هر مجموعه و سلیقه­ ی افراد می­ توان از آن استفاده کرد.

شیر حمام:

می­ توان گفت شیر حمام جزء مهم­ترین شیرآلات ساختمانی به شمار می­ رود به همین جهت در انتخاب آن بهتر است دقت زیادی شود. برای انتخاب این شیرها بهتر است تا نیاز افراد در نظر گرفته شود و آشنایی نسبی نیز با انواع شیرآلات پیدا کنند تا انتخاب بهتری داشته باشند برای مثال این شیرها به دو دسته اهرمی و کلاسیک تقسیم بندی می­ شوند که با توجه به نیاز مخاطب می­ توان آن­ها را انتخاب نمود.

شیر ظرفشویی:

شیرهای ظرفشویی دارای انواع گوناگون مانند اهرمی، لمسی، پدالی و هوشمند هستند با توجه به تنوع بالایی که این نوع شیر ها دارند بهتر است خریدار در ابتدا با انواع شیرها آشنا شود و در مراحل بعدی اقدام به خرید آن­ها کند. در خرید شیرهای ظرفشویی بهتر است به قیمت هر نوع از شیرها دقت نمود تا از لحاظ اقتصادی مشکلی برای خریدار به وجود نیاید.

نکات نصب شیرآلات:

  • قبل از نصب شیرآلات از سلامت لوله کشی ساختمان خود اطمینان حاصل فرمایید.
  • مطمئن شوید که شیرهای زیر شیر ظرف شویی قابل استفاده هستند و ­می ­توان شیرآلات و سینک را نصب نمود.

در این نوشتار از کلید املاک سعی شده نکات مفید و ضروری در انتخاب و خرید شیرآلات مناسب را ارائه دهیم. نکاتی که دانستن آن­ها به افراد در انتخاب درست و مطمئن­ تر کمک می­کند. امید است استفاده لازم را از این نوشتار برده باشید.

اشتراک گذاری
امتیاز و نظر کاربران
۰.۰
۰ نظر ثبت شده
امتیاز دهید
دیدگاه کاربران