کلید املاک/ مجله های کلید املاک/ مشاورین املاک/ حکم تخلیه خانه چه زمانی صادر می شود؟
حکم تخلیه خانه چه زمانی صادر می شود؟

حکم تخلیه خانه چه زمانی صادر می شود؟

توسط اکبری

آبا می دانید حکم تخلیه خانه چه زمانی صادر می شود؟ در رابطه با نکات مهم و شرایط حکم تخلیه چه اطلاعاتی دارید؟ بسیاری از افراد برای رهن یا اجاره خانه شرایطی را با رعایت قوانین در نظر می گیرند. حال گاهی به دلایل مختلفی ممکن است حکم تخلیه صادر گردد، اما چرا؟

سایت کلید املاک یک سایت معتبر است که در ادامه توضیحات کاملتری را در اختیار شما عزیزان قرار می دهد.

حکم تخلیه خانه چه زمانی صادر می شود؟

حکم تخلیه  منزل  مسکونی  یا واحد تجاری توسط شورا یا دادگاه انجام می شود. حال اینکه این حکم با استفاده از مدارک که در اختیار است قابل اجرا می باشد. شاید زمانی که مستاجر اجاره‌ نامه را رعایت نکرده است چنین اقداماتی صورت می گیرد.

اگر حکم تخلیه توسط شورا یا دادگاه صادر شده باشد نیز می توان اقدام به چنین عملی کرد. زمانی که ابلاغیه به مستاجر اعلام شود مستاجر وظیفه دارد بعد از ۷۲ ساعت منزل را تخلیه کند و به مالک تحویل بدهد.

حکم تخلیه منزل به مالک و مستاجر ارتباط دارد. مالک حق دارد که حکم تخلیه ملکش را در صورت نیاز و با رعایت قوانین بگیرد. گاهی مستاجر نیز می‌تواند بخاطر فسخ قرار داد آن هم به دلایلی این امر را تحقق بخشید.

ولی در کل حکم تخلیه منزل را از سوی مالک انجام می شود. امروزه مردم ملک خود را توسط اجاره نامه که اطلاعات مالک و مستاجر در آن ذکر شده و مدت زمان اجاره  است به مستاجر رهن یا اجاره می دهند.

بررسی کنید: رهن و اجاره آپارتمان مسکونی در تهران

مطابق قانون هر مالکی این حق را دارد با اتمام مدت اجاره یا انجام بعضی از تخلفات درخواست حکم تخلیه را صادر کند.

اجرای حکم تخلیه منزل را تنها مالکانی می‌توانند انجام دهند که بندهایی را رعایت نکرده باشند. برخی از این نکات مهم عبارتند از:

• پایان رسیدن مدت اجاره و تخلیه نکردن مستاجر که اولین عامل مهم است.

• از پرداخت اجاره آن سه ماه گذشته باشد.

• غیر مشروح از ملک توسط  مستاجر و انتقال ملک مورد اجاره به شخص ثالث توسط مستاجر قرار داد مستاجر در دو حالت رسمی  و یا  غیر رسمی و عادی تنظیم می شود.

• اگر اجاره نامه قرار داد به صورت رسمی بوده باید مالک به اداره ثبت اسناد محل وقوع ملک مراجع کرده و باید به همان دفتری که قرار داد را تنظیم کرده است مراجعه کند. اگر که غیر رسمی باشد مراجعه قضایی موضوع را بررسی میکنند.

چه نکات مهمی در رابطه با حکم تخلیه خانه وجود دارد؟

اجرای حکم تخلیه منزل باید با در نظر قرار دادن نکات مهم و قوانین باشد. اما در شرایطی خاص مستاجر میتواند اجرای حکم را متوقف سازد درست زمانی که مستاجر مدعی باشد که قرارداد اجاره را تمدید کرده است.

همچنین ادعا کند که سند مورد استناد و استفاده توسط موجر اصالت ندارد. مستاجر از اتمام مهلت تخلیه نمی تواند این عملیات را متوقف کند: پس باید برای دادرسی فوری اقدام کند و دلایل خود را به دادگاه ارائه دهد تا مورد بررسی قرار بگیرد.

دستور تخلیه در صورتی که رابطه مالک و مستاجر و طبق قانون مصوب ۷۶ باشد. اما توصیه می شود که قراردادهای خود را به صورت رسمی تنظیم نمایید. مستاجر در صورتی می‌تواند اجاره نامه را فسخ کند ملک مسکونی وصف مورد نظر در اجاره نامه را نداشته باشد.

پیشنهاد کلید املاک: خرید و فروش زمین در محمود آباد

همچنین در طول اجاره عیبی در ملک مسکونی بوجود آید که ملک قابلیت استفاده را نداشته باشد و رفع عیب هم ممکن نیست. اما در صورتی که در اجاره نامه برای مستاجر با شرایطی حق فسخ گذاشته شده باشد و آن شرایط بوجود آید و مستاجر محقق در فسخ می‌شود.

برای حکم تخلیه باید مدارک مورد نظر را داشته باشید. اما برای حکم تخلیه باید باید سند مالکیت و قول نامه بین خود و مستاجر را به دادگاه بدهید.

حکم قضایی خود را از مراجع قضایی دریافت کنند. مهلت مستاجر پس از صدور حکم ۷۲ ساعت می باشد. اجرای حکم تخلیه منزل به این شورای حل اختلاف  و دادگاه تقسیم می شود.

اگر که ملک تجاری باشد رسیدگی به این امر در صلاحیت دادگاه است. 

نتیجه

شما میتوانید برای اطلاع از شرایط تخلیه منزل به سایت کلید املاک مراجعه کنید. سایت کلید املاک تمامی اطلاعات درباره ملک را کاملا در سایت خود در اختیار کاربران به صورت مقاله و متنی قرار داده است.

پس شما میتوانید تمامی اطلاعات در این ملک با مراجعه به این سایت مطالعه کنند. امروزه سایت کلید املاک یکی از فعالترین سایت های معتبر در ایران می باشد.

اشتراک گذاری
امتیاز و نظر کاربران
۰.۰
۰ نظر ثبت شده
امتیاز دهید
دیدگاه کاربران