صفر تا صد مالیات بر مسکن

صفر تا صد مالیات بر مسکن

دادن و گرفتن مالیات از سالیان دراز بین پادشاهان ایرانی رواج داشت و به نوشته مورخان گرفتن مالیات هزاران سال است که در ایران بوده است. و به عنوان یک درآمد عمومی و اجتماعی برای اداره مردم از آنان اخذ می شده است . و به دارایی های مختلفی مالیات تخصصی داده می شده.  یکی از چیز هایی که مالیات بر آن تعلق داشت زمین های کشاورزی بود. که کشاورزان این مالیات را به صورت هدیه و غیر نقدی هم پرداخت می کردند در زمان ساسانیان اگر زمینی محصولات خوبی داشت به همان مقدار اگر محصول خوبی زمین نمی داد به مقدار کمتر مالیات پرداخت می شد بعد از ورود اسلام مالیات شرعی به عنوان خمس و زکات هم به این قبیل مالیات ها اضافه شد.

برای برقراری عدالت در بین جامعه و تقسیم ثروت بین سطح متوسط و فقیر جامعه دولت از مردم به خصوص از ثروتمندان باید مالیات دریافت کند تا توزیع ثروت بین مردمان یک جامعه با عدالت باشد . ولی از سوی دیگر دولت ها هم ممکن است محل خرج کردن متفاوتی را برای خرج کردن مالیات داشته باشند مثلاً دولتی این مالیاتها را صرف هزینه های بهداشتی و آموزشی و زیربنایی کشور کند ولی دولتی دیگر مالیات را خرج هزینه های نظامی خود کند . مثلاً  کشور هایی وجود دارد که تا حدود ۷۰ ٪ از خرج دولت وابسته به مالیات است. یکی از انواع مالیات، مالیات مربوط به املاک و مسکن است.

شما می توانید آگهی های خرید و فروش، رهن و اجاره ملک را در سایت کلید املاک ببینید.

.

اجاره-کامل

پنج نوع مالیات مربوط به املاک و مسکن :

  •  مالیات بر اجاره املاک و مسکن
  • مالیات بر نقل و انتقال املاک و مسکن
  •  مالیات  نقل و انتقال سرقفلی
  •  مالیات بر خانه های مسکونی خالی
  •  مالیات بر ساخت و فروش املاک

 

رهن-کامل

1 - مالیات بر اجاره املاک و مسکن :


مالیات بر درآمد اجاره یکی از انواع مالیات بر مسکن است که باید از سوی مؤجر یا همان مالک خانه پرداخت شود و این مالیات برای مقدار اجاره خانه است و اگر خانه ای رهن و اجاره باشد یا رهن کامل باشد در قانون جدید به صورت خاصی محاسبه می‌شود. اگر خانه ای اجاره باشد یعنی پول رهن صفر باشد میزان مالیات این چنین است که هر چقدر پول اجاره باشد در هفتاد و پنج درصد ضرب می شود تا میزان مالیات بر درآمد اجاره مشخص شود‌. حال چرا هفتاد و پنج درصد، چون قانون بیست و پنج درصد آن را معاف کرده به خاطر هزینه های ساختمان، حال اگر خانه ای به صورت رهن و اجاره باشد مؤجر موظف است تنها میزان اجاره را حساب کرده و رهن را کنار بگذارد ولی درگذشته میزان رهن را به اجاره تبدیل می کردند. ولی در قانون جدید میزان اجاره مد نظر است. حال اگر خانه ای رهن کامل باشد. قانون در نظر می گیرد که خانه های اطراف این ملک به چه میزان اجاره رفته اند آن را ملاک قرار داده و مالیات را بر حسب آن تعیین می کند. موضوع دیگری هم که وجود دارد علاوه بر مالیات بر درآمد اجاره یک مالیات تکلیفی اجاره است که بر عهده مستأجر است که شخص حقوقی را شامل می شود که تبصره ۹ ماده ۵۳ قانون مالیاتی کشور را شامل می شود .

 

مالیات--نقل-و-انتقال-سرقفلی

2 - مالیات بر نقل و انتقال املاک :


اگر شما ملکی را واگذار کنید و مالکیت ملک را  به شخص دیگری انتقال دهید این نقل و انتقال مشمول مالیات می شود . و قانون آن طبق ماده ۵۹ قانون مالیات نرخ آن ۵ ٪ ارزش معاملاتی آن ملک که ارزش معاملاتی میزانی است که سالانه سازمان مالیاتی برای هر منطقه معین می کند و مبنای ارزش مبادلاتی همین مقداری است که خود سازمان مالیاتی  مقرر می کند که همیشه عدد ثابتی نیست و عوامل مختلفی در قیمت گذاری ارزش ملک تأثیر دارد از جمله متراژ و مساحت ملک، سن بنا، که این بنا چند سال ساخت باشد، تجاری یا مسکونی بودن بنا، اسکلت بنا،  موقعیت و مکان بنا، تجهیزات به کار برده در بنا از جمله آسانسور و .... که همه این ها در قیمت گذاری ارزش معاملاتی ملک تأثیر دارد.


۳- مالیات  نقل و انتقال سرقفلی :

حق مالکیت سرقفلی  یا حق کسب و کار است که مالک اجازه  می دهد تا شخص دیگری مثل مستأجر  بتواند از حق سرقفلی استفاده کند.
که این نقل و انتقال طبق قانون ماده ۵۹  مالیات های مستقیم امور مالیاتی مشمول ۲٪ وجوه دریافتی است که بر عهده مالک یا مؤجر است یعنی اگر شخصی سر قفلی را انتقال داده ۲٪ از کل وجوه دریافتی قیمت سرقفلی شامل مالیات می شود. در صورتی که مقدار سر قفلی مشخص نباشد اداره امور مالیاتی مجبور است قیمت سرقفلی را از نزدیکترین مکانی که شبیه ملک است را در نظر بگیرد و ۲ ٪ آن را به عنوان مالیات در نظر بگیرد.
و نکته اینکه مالیات سرقفلی فقط شامل املاک با کاربری تجاری را شامل می شود. اگر مالک حق سرقفلی را به صورت رایگان و هدیه به مستأجر انتقال دهد از پرداخت مالیات معاف می شود. اگر ملکی وقف شده باشد از پرداخت مالیات سر قفلی معاف است.


3 - مالیات بر خانه های مسکونی خالی :

موضوع مربوط به ماده ۵۴ مکرر قانون مستقیم  مالیاتی کشور است. حال چه شرایطی باید وجود داشته باشد تا این قانون مالیاتی اجرایی شود. خانه های خالی  در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت شامل مالیات می شوند. 
و اینکه ملک نوساز یک سال و ۱۲۰ روز بیشتر خالی باشد. و در پروژه های انبوه سازی ۱۸ ماه و ۱۲۰ روز بیشتر شامل مالیات می شود.
افرادی که بیشتر از ۵ خانه خالی داشته باشند شامل دو برابر مالیات می شوند.

ولی برای خانه هایی که نوساز نیستند و خالی محسوب می شوند و ثابت شوند که این خانه ها خالی است. اگر چهار ماه خانه به صورت متوالی خالی باشد در سال اول به ازای هر ماه شش برابر مالیات اجاره باید مالیات دهند. و اگر در سال دوم خانه خالی باشد به ازای هر ماه دوازده برابر مالیات اجاره مالیات می دهند. و اگر در سال سوم خالی باشد به ازای هر ماه هجده برابر مالیات بر اجاره باید مالیات دهند.

مثلاً نرخ اجاره همان مکان مشابه ماهیانه دو میلیون تومان است. چون نرخ مالیات بر اجاره ۲۵٪ است . نرخ مالیات بر اجاره ملک ۵۰۰ هزار در سال می شود . ولی برای خانه های خالی در سال اول سه میلیون تومان، در سال دوم شش میلیون تومان، در سال سوم نه میلیون تومان شامل مالیات می شود.
اما میزان مالیات بر خانه های خالی چقدر است ؟
طبق قانون اصلاح شده ماده ۵۴ مکرر مالیاتی
میزان مالیات خانه های خالی شش برابر میزان مالیات خانه های اجاره ای است.
 

مالیات-بر-ساخت-و-فروش-املاک

5 - مالیات بر ساخت و فروش املاک:

موضوع مربوط به ماده ۷۷ قانون مالیاتی مستقیم است. که در این قانون ساخت و ساز مسکن هم شامل مالیات ۱۵٪ تا ۲۵ ٪ می شود و این مبلغ را سازنده املاک یا همان بساز بفروش پس از آن که اولین واحد را به فروش رسانید باید مبلغ مالیات مشمول را پرداخت کند. مقدا ر مالیات وقتی محاسبه می شود که مقدار خرید زمین و مبلغی که خرج ساخت وساز شده کم شود و سود حاصله مشمول مالیات می شود.
این مقدار ۱۵ تا ۲۵ ٪ شامل افراد حقیقی است از جمله آن هایی که انبوه سازی هستند تا آن هایی که تعداد واحد کمتری را می سازند. ولی اشخاص حقوقی کسانی که دارای شرکت های ساختمان سازی هستند و مجوز از سازمان برنامه و بودجه کشور دارند، شامل ۲۵ ٪ حاصل از سود می شوند. و شرکت های تعاونی مسکن ۱۸.۷۵ ٪ را باید از سود فروش واحدها به عنوان مالیات پرداخت کنند.

منتظر نظرات ارزشمند شما درباره مقاله های سایت کلید املاک هستیم.

اشتراک گذاری
امتیاز و نظر کاربران
۰.۰
۰ نظر ثبت شده
امتیاز دهید
دیدگاه کاربران