طریقه استعلام سند ملکی

طریقه استعلام سند ملکی

توسط اکبری

بازار خرید و فروش مسکن در ایران همیشه داغ بوده و این مساله، لزوم توجه به مسائل مختلفی را می طلبد. از آنجایی که در خرید ملک، مخصوصا خرید آپارتمان در تهران معمولا مبالغ زیادی جا به جا می شود باید نسبت به مسائلی که امنیت معامله را تضمین می کنند، اطلاع داشت. یکی از مواردی که به هنگام خرید ملک باید حتما مورد توجه قرار داده شود، استعلام سند ملکی است. اهمیت این مسأله باعث شد تا ما در مورد استعلام سند ملکی نکاتی را با شما به اشتراک بگذاریم؛

پس در ادامه با بررسی این موضوع از کلید املاک  همراه ما باشید.

استعلام سند ملکی چیست؟ راهنمای دقیق استعلام سند ملکی 

استعلام-سند-ملکی-چیست؟

منظور ما از استعلام سند ملکی، بررسی صحت و سلامت سند از نظر قانونی و درج موارد حقوقی می باشد. در استعلام سند، شرایط ثبتی و همچنین وضعیت مالک بررسی شده و مشخص می شود که آیا این سند و آیا فروشنده آن از  اعتبار لازم برای فروش ملک برخوردار هستند یا خیر. برای رسیدن به این هدف، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، تمهیداتی اندیشیده و انجام آنها را در حین معامله به یک مسأله اجباری تبدیل کرده است. با این ترفند، افراد با خیالی راحت سر میز معامله حاضر شده و ملکی که مد نظر دارند را خریداری می کنند و دچار مسائل و مشکلاتی حقوقی نخواهند شد.

چرا استعلام سند ملکی مهم است؟

چرا-استعلام-سند-ملکی-مهم-است؟

  • یکی از مواردی که کمک می کند تا معامله ملک در نهایت امنیت و سلامت صورت پذیرد، استعلام سند ملکی  است.
  • استعلام سند، می تواند شرایط ثبت ملک را به صورت واضح نشان دهد. در این صورت هیچ جزئیاتی در مورد سند پنهان نخواهد ماند.
  • اگر یک ملک چندین مالک داشته باشد با استعلام سند به راحتی مشخص شده و موضوع روشن خواهد شد.
  • معمولا زمین هایی که از نظر حقوقی شرایط خاصی دارند را تنها با استعلام سند ملکی می توان متوجه شد.
  • با انجام استعلام می توان در مورد مالک ملک که قصد فروش ملکش را دارد، اطمینان کامل پیدا کرد و بدین شکل خطر کلاهبرداری به میزان زیادی کاهش پیدا می کند.
  • اگر سند در رهن بانک بوده و مالک از طریق ملک مورد نظر وامی دریافت کرده باشد را به راحتی نمی توان فهمید. در این شرایط، تنها با استعلام سند ملکی می توان متوجه این مساله شد و بدین شکل می توان اطلاعات خوب و قابل اعتمادی را در مورد سند به دست آورد.

در چه زمانی به استعلام سند ملکی نیاز داریم؟

خرید و فروش املاک نیازمند تاییدهای بسیاری است که با استفاده از این استعلام صورت می‌گیرد. به طور کلی هر زمان بخواهید ملکی را تغییر مالکیت دهید؛ نیاز به استعلام سند ملکی دارید. اما این انتقال می‌تواند شامل اسناد قطعی، صلحی و… باشد.

با استفاده از این استعلام است که می‌توانید دریابید مالک چه کسی است و چقدر از ملک سهم دارد. همچنین می‌توان دریافت که آیا ملک در رهن یا اجاره است یا خیر.

البته نکات بسیار دیگری هم هستند که می‌توان از این استعلام به آن‌ها دست یافت. اما به یاد داشته باشید تا زمانی که استعلام سند ملکی را دریافت نکرده باشید؛ نمی‌توانید سندی تنظیم کنید. حتی این استعلام تنها پس از ۳۰ تا ۴۵ روز اعتبار دارد.

انواع استعلام سند ملکی

انواع-استعلام-سند-ملکی

برای آنکه بتوانید از یک سند ملکی، استعلام داشته باشید به دو روش می توانید اقدام کنید:

دریافت آنلاین با شماره ملی

دریافت استعلام به صورت آنلاین

این دو، با هم تفاوت هایی دارند و در استعلام به هر یک از روش های استعلام سند ملکی که در فوق اشاره کردیم، اطلاعات خاصی در اختیار متقاضی قرار داده می شود. در مورد هر یک از این روش ها در ادامه توضیح خواهیم داد و امیدواریم با این توضیحات ابهاماتی که معمولاً در مورد استعلام سند ملکی وجود دارد به نحو شایسته ای برطرف گردد.

استعلام سند ملکی با شماره ملی

شاید برایتان پیش آمده باشد که بخواهید از وضعیت ثبتی ملکی که به نام خودتان است آگاهی پیدا کنید. در این مواقع می توانید به دفتر ثبت اسناد مراجعه کنید از آنها درخواست استعلام ثبت سند نمایید. نکته بسیار مهمی که در اینجا باید به آن توجه داشته باشید این است که هیچکس به غیر از مالک و صاحب سند نمی تواند با در دست داشتن یک کد ملی درخواست استعلام سند ملکی با شماره ملی کند. تنها در صورتی یک فرد می تواند از ملکی که به او تعلق ندارد، استعلام سند بگیرد که اجازه نامه قانونی در دست داشته باشد؛ در غیر این صورت هیچ راهی به جز حضور مالک اصلی زمین وجود نخواهد داشت. برای مثال اگر یک وکیل تعیین کرده اید، از آنجایی که این فرد اجازه نامه رسمی از شما دارد می تواند برای گرفتن استعلام اقدام کند و دفتر اسناد رسمی نیز بدون آنکه ممانعت به عمل آورد، استعلام را در اختیار او قرار خواهد داد.

در این روش باید همراه با کارت ملی به یکی از دفاتر اسناد رسمی شهر محل زندگی تان مراجعه کرده و با ارائه مدارک شناسایی تان برای گرفتن استعلام اقدام نمایید. با این کار، تمام پلاک ثبتی به شما داده شده و در آن برخی اطلاعات مربوط به ملک نیز درج شده است.

استعلام های آنلاین سند ملکی

استعلام-های-آنلاین-سند-ملکی

در بالا در مورد استعلام ثبت سند ملک صحبت کردیم و گفتیم که اگر می خواهید پلاک ثبتی به شما داده شود، باید حتما به صورت حضوری مراجعه کنید. اما استعلام های دیگری نیز در مورد ملک وجود دارد که می توان آنها را به صورت آنلاین انجام داد و نیازی نیست حتما، وقتی را در نظر گرفته و به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید. این عمل از سوی سازمان ثبت اسناد برای کاهش شلوغی و ازدحام صورت گرفته است. با این روش، مردم خیلی سریع تر می توانند به امورات خود رسیدگی کنند و دردسرها و پیچیدگی های اداری شامل حالشان نشود. البته استعلام آنلاین سند ملکی نیز باید با داشتن اطلاعات خاص صورت گیرد و هر کسی نمی تواند با ورود به سامانه ثبت اسناد کشور در مورد زمین دیگر افراد، اطلاعاتی به دست آورد. از جمله انواع استعلام های آنلاین سند ملکی می توان موارد زیر را عنوان کرد:

ثبت و توقیف سند آنلاین

یکی از استعلاماتی که به صورت آنلاین می توان در مورد یک ملک در اختیار داشت، ثبت و توقیف سند ملک است. در این صورت باید به سامانه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور رفته و با درج اطلاعات مورد نظر اطلاعات کافی در مورد ثبت و توقیف سند به دست آورید و از سند مورد نظر به صورت آنلاین استعلام بگیرید.

اطلاع از آخرین وضعیت سند به صورت آنلاین

استعلام دیگری که گرفتن آن به صورت آنلاین برای افراد امکان پذیر می باشد استعلام آخرین وضعیت سند ملک است. برای آنکه بتوانید به این استعلام دست پیدا کنید باید یک شناسه یکتای استعلام در اختیار داشته باشید. برای دریافت استعلام آخرین وضعیت سند، به سامانه سازمان ثبت اسناد رفته و وارد صفحه پیگیری آخرین وضعیت استعلام الکترونیکی ملک شوید.

قبل از اینکه به ادامه بحث بپردازیم لازم می دانیم در مورد شناسه یکتا نیز اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. اگر ملکی در سازمان ثبت اسناد کشور به ثبت رسیده باشد، یک کد 18 رقمی در اختیار صاحب ملک قرار داده می شود. این کد، مانند کد ملی است و تنها به یک سند اختصاص داده می شود و کد یکتای هر فرد با کد یکتای مالک دیگری متفاوت می باشد.

زمانی که یک فرد قصد دارد از ملک خود استعلام بگیرد، این شناسه ثبت شده و موجب سرعت بخشیدن به دریافت اطلاعات مورد نیاز در مورد ملک خواهد شد. از جمله این اطلاعات می توان به مشخصات ملک و مالک آن اشاره کرد.

استعلام آنلاین از ممنوع الخروجی اسناد رسمی

از دیگر مواردی که می توان از آن نیز به صورت آنلاین اطلاع پیدا کرد، استعلام از ممنوع الخروجی می باشد. اگر اطلاعات مورد نیاز را در اختیار داشته باشید با مراجعه به سایت و به راحتی قادر خواهید بود از این موضوع نیز مطلع شوید.

بیشتر بخوانید:

امکانات پروژه ستین

فک رهن چیست و چگونه انجام می شود؟

استعلام آنلاین شناسه ملی

یکی دیگر از موضوعاتی که می توان با مراجعه به سایت سازمان ثبت اسناد به آن دست پیدا کرد استعلام شناسه ملی است.

استعلام آنلاین اسناد تک برگی

استعلام-آنلاین-اسناد-تک-برگی

یکی دیگر از استعلاماتی که انجام آن به صورت آنلاین برای افراد فراهم شده است، استعلام اسناد تک برگی است. اگر به سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه کنید با وارد کردن اطلاعات خواسته شده می توانید از سند تک برگ استعلام بگیرید. در ضمن توجه داشته باشید اگر یک سند رسمی در دست دارید می توانید به یک دفتر ثبت اسناد در شهر خودتان و به صورت حضوری  مراجعه کرده و از آنها درخواست کنید تا استعلام سند را در اختیار شما قرار دهند.

استعلام سند ملکی با استفاده از پلاک ثبتی به صورت آنلاین

اگر پلاک ثبتی یک ملک را در اختیار دارید، باز هم به صورت آنلاین قادر خواهید بود از ملک مورد نظرتان استعلام بگیرید. برای اقدام به این روش، به سایت شهرداری منطقه ای که ملک شما در آن واقع است رفته و پلاک ثبتی را وارد کنید؛ پلاک ثبتی ملک در پایین شماره پلاک هر ملک درج شده است. زمانی که این پلاک را در سامانه شهرداری درج می کنید می توانید از اعتبار داشتن و یا نداشتن سند ملک اطمینان حاصل کنید و استعلام سند ملکتان را در اختیار بگیرید.

اقدام با این روش می تواند اطلاعات متفاوتی از جمله اسم مالک، آدرس ملک، شماره ساختمان، محله، بلوک، منطقه، مساحت ساختمان، مساحت زمین، پلاک ثبتی و غیره را در اختیارتان قرار دهد و به خوبی متوجه شوید که آیا اطلاعات ثبت شده در سند به صورت واقعی هستند یا خیر و آیا سند مورد نظر اعتبار دارد یا نه.

در اینجا ممکن است برای برخی افراد این سوال پیش آید که اگر اطلاعاتی که در سامانه شهرداری وجود داشت با اطلاعات درج شده داخل سند مشابه نبود باید چه کرد و این موضوع به چه معنی است؟ اگر به هنگام مراجعه به سازمان شهرداری و استعلام گرفتن از سند متوجه شدید که اطلاعات درج شده در این دو جا با هم نمی خواند، ابتدا باید آرامش خود را حفظ کنید؛ این موضوع ممکن است دلایل زیادی داشته باشد. برای مثال گاهی اوقات بروزرسانی نشدن اطلاعات در سایت شهرداری ممکن است مشکلات این چنینی را به بار آورد و این موضوع به معنای تقلب در ارائه سند و یا ملک نخواهد بود. علت دیگری که برای عدم تطابق اطلاعات سند و سامانه شهرداری می توان عنوان کرد، مربوط به منطقه ای است که ملک در آن واقع شده است. اگر یک ملک در بافت فرسوده شهر قرار داشته باشد نمی توان به اطلاعاتی که در مورد آن در سامانه آورده شده است، اعتماد کرد. این موضوع به دلیل عدم وجود سندهای تک برگی و یا نقشه هوایی زمین مورد نظر بر می گردد. اگر با شرایط این چنینی برخورد کردید بهتر است به یکی از دفترهای ثبت سند در شهرتان مراجعه کرده و به این صورت از سند مورد نظر استعلام بگیرید.

در صورت استعلام از شهرداری اگر اطلاعاتی که در سامانه شهرداری وجود داشت با اطلاعات درج شده داخل سند مشابه نبود باید چه کرد؟

استعلام آنلاین با کد رهگیری

همانطوری که در ابتدای متن به آن اشاره کردیم، از آنجایی که در حین مبادله یک خانه مبالغ زیادی رد و بدل می شود، معمولا زمینه برای سودجویان فراهم شده تا به راحتی و با شگردهای متفاوت، سودجویی کنند. برای کاهش درصد این گونه کلاهبرداری ها، فردی که خریدار است باید بسیار با دقت و وسواس فراوان عمل کند.

اگر فردی قصد خرید یک ملک را دارد بهتر است بلافاصله بعد از انجام معامله کد رهگیری ملک را از مشاور املاکی که معامله در آن صورت گرفته، دریافت کند و از اینکه این ملک تنها به وی فروخته می شود، اطمینان حاصل کند. در ضمن حتما کدملی فروشنده را نیز در اختیار داشته باشید و حتی اگر می توانید در همان جایی که معامله صورت گرفته به سایت ثبت اسناد رفته و از صحت و سقم معامله ای که انجام داده اید مطمئن شوید. با این راهکار درصد بالایی از کلاهبرداری ها کاهش پیدا می کند و خریداران دچار ضررهای مالی نخواهند شد.

گرفتن استعلام برای سندهای قدیمی به چه شکل انجام می شود؟

گرفتن-استعلام-برای-سند-های-قدیمی به-چه-شکل-انجام-می شود؟

همان طوری که در فوق در مورد آن توضیح دادیم، گرفتن استعلام سند در مورد سندهایی که به آنها سندهای تک برگ گفته می شود کار بسیار راحتی است. اگر سندی که در اختیار دارید منگوله دار و قدیمی است، بهتر است ابتدا برای گرفتن سند تگ برگ آن اقدام کنید و سند منگوله دار را با یک سند تک برگ عوض کنید. سندهای قدیمی به دلیل نبود اطلاعات درست در مورد آنها و عدم تهیه نقشه هوایی قابلیت استعلام گرفتن را ندارند و شما به صورت آنلاین نمی توانید برای گرفتن استعلام از آنها اقدام نمایید. پس بهتر است در اولین فرصت مدارکی که برای گرفتن سند تک برگ نیاز است را آماده کرده و برای ملکی که مالک آن هستید، یک سند تک برگ بگیرید.

شناسه استعلام سند ملکی چیست و از کجا باید به دست آورد؟

در یک تعریف ساده می‌توان گفت شناسه یکتای استعلام ملک همان کدرهگیری است که هنگام انتقال سند در سامانه ثبت اسناد کشور ثبت شده است. این کد برای هر فردی به صورت یکتا و مخصوص صادر می‌شود. این کد ۱۸ رقمی برای همه فرآیندهای استعلام ملکی به کار برده می‌شود.

استعلام اسناد چقدر زمان می‌گیرد؟

این زمان به طور میانگین در شهرداری‌ها حدود ۲ روز و در استعلامات ثبت ۱ روز زمان می‌برد. استعلامات دارایی و اوقاف و آستانه‌‌ای نیز در حدود ۱۰ روز زمان نیاز دارند.

چه زمانی به استعلام سند ملکی نیاز داریم؟ اصلاً الزامی در دریافت این استعلام وجود دارد؟ کدام نهاد این استعلام را برای ما صورت می‌دهد؟ این‌ها همه و همه تعدادی از سوالاتی بود که در این مقاله کلید املاک به آن‌ها پاسخ دادیم. در صورتی که شما هم سوالات دیگری در این حوزه دارید می‌توانید با کارشناسان ما در میان بگذارید. ما آماده ارائه خدمات به شما عزیزان هستیم.

قوانین سازمان اسناد در مورد استعلام

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای گرفتن استعلام یک سند ملکی، قوانین مشخصی را تعریف کرده است. یکی از مهم ترین قوانینی که باید از آنها اطلاع داشته باشید، این است که هر فردی که مالک و صاحب یک ملک است اگر مدارک شناسایی و از جمله کارت ملی در اختیار داشته باشد می تواند برای گرفتن استعلام اقدام کند.

توجه کنید که اطلاعات مربوط به هر سند و ملک، جزء شخصی ترین اطلاعات هر فرد محسوب شده و هر کسی نمی تواند به آنها دسترسی داشته باشد. تنها در شرایطی فردی به جز مالک می تواند از اطلاعات مربوط به یک سند و یا ملک دسترسی پیدا کند که دادگاه اجازه دهد و دادگاه نیز اجازه این کار را در شرایطی بسیار خاص می دهد.

برای گرفتن استعلام سند، می توانید کارت ملی خود را برداشته و به یک دفتر اسناد رسمی مراجعه کنید. در این دفتر، فرمی به شما داده می شود؛ این فرم مربوط به استعلام دارایی های شخصی است. بعد از پر کردن فرم می توانید به صورت قانونی و با خیالی راحت، از سند خود یک استعلام داشته باشید. اینکه چه زمانی به استعلام سند ملکی نیاز داریم؟ اصلاً الزامی در دریافت این استعلام وجود دارد؟ کدام نهاد این استعلام را برای ما صورت می‌دهد؟ این‌ها همه و همه تعدادی از سوالاتی بود که در این مقاله کلید املاک به آن‌ها پاسخ دادیم. در صورتی که شما هم سوالات دیگری در این حوزه دارید می‌توانید با کارشناسان ما در میان بگذارید. ما آماده ارائه خدمات به شما عزیزان هستیم

سوالات متداول استعلام سند ملکی 

پروسه استعلام اسناد ملکی چقدر زمان بر است؟

مدت زمان لازم برای استعلام اسناد ملکی به طور متوسط در شهرداری‌ها حدود ۲ روز و در استعلامات ثبت ۱ روز زمان می‌برد. استعلامات دارایی و اوقاف و آستانه‌‌ای نیز در حدود ۱۰ روز زمان نیاز دارند.

شناسه استعلام اسناد ملکی را از کجا بگیریم؟

این شناسه در حقیقت همان کد رهگیری است که در زمان استعلام سند در سامانه ثبت اسناد به ثبت رسیده است. این کد 18 رقمی به شکل یکتا برای هرفرد صادر شده و در کلیه فرآیند های استعلام اسناد ملکی می توان از آن استفاده کرد.

منتظر نظرات ارزشمند شما درباره مقالات کلید املاک هستیم.

اشتراک گذاری
امتیاز و نظر کاربران
۱.۰
۱ نظر ثبت شده
امتیاز دهید
دیدگاه کاربران