کلید املاک/ مجله های کلید املاک/ مشاورین املاک/ فک رهن چیست و چگونه انجام می شود؟
فک رهن چیست و چگونه انجام می شود؟

فک رهن چیست و چگونه انجام می شود؟

  موضوع فک رهن ممکن است برای افرادی که با مسائل حقوقی ملکی سرو کار دارند و یا قصد دریافت وام دارند یک واژه‌ی آشنا باشد ولی ممکن است بسیاری از افراد نیز با این اصطلاح آشنا نبوده و یا راه های حل این مشکل را نمی‌ دانند.

 در این مقاله به این موضوع پرداخته و شما را بیشتر با آن آشنا کنیم، پس لطفا تا پایان مقاله همراه ما باشید.

در رهن بودن سند ملکی:

 

در-رهن-بودن-سند-ملکی

در رهن بودن سند ملکی به چه معنا است؟ با این مفهوم آشنایی دارید و یا برای شما پیش آمده است که سند ملکیتان در رهن باشد؟ اگر با این امر آشنایی ندارید و یا این موضوع برای شما رخ نداده است به ادامه مطلب از سایت کلید املاک توجه کنید.

در برخی موارد برای دریافت وام بانکی ممکن است که بعضی افراد نیاز داشته باشند که سند ملکی خاصی را در گرو بانک قرار بدهند در واقع به بیانی دیگر می توان گفت که در برخی موارد یک بانک در ازای پرداخت وام خرید مسکن به مشتری خود، سند ملکی مسکن مورد نظر را به عنوان یک وثیقه در رهن خود حفظ می کند تا مشتری اقساط وام خود را به صورت کامل پرداخت کند، در واقع بانک با انجام این کار باز پرداخت اقساط وام را توسط مشتری تضمین می کند.

 در این صورت اگر شخص نتواند اقساط خود را پرداخت کند بانک قادر است که از طریق فروش ملکی که در رهن است، مطالبات خود را به دست بیاورد. توجه کنید زمانی که سند ملک در گرو و یا رهن بانک باشد شخص نمی تواند عمل حقوقی خاصی را نسب به سند انجام بدهد، به طور مثال شخص نمی تواند ملکی که سند آن در گرو بانک است را به فروش برساند، اما در صورتی که شخص قصد دارد ملک خود را بفروشد لازم است که چه کاری انجام بدهد؟ در این صورت شخص باید برای آزاد سازی ملک خود اقدام نماید که به این عمل فک رهن گفته می شود.

منظور از فک رهن چیست؟

 

منظور-از-فک-رهن-چیست؟

فک در فرهنگ لغت به معنای آزاد کردن، جداسازی و تفکیک نمودن چیزی است، حال با توجه به معنای این کلمه منظور از فک‌ رهن نیز عملیاتی است که در طی آن سند رهن شده و یا سندی که در گرو است از نظر حقوقی آزاد می شود. از این رو اشخاص برای این که بتوانند عملیات حقوقی ملک خود را انجام بدهند مانند خرید و فروش ملک لازم است که حتما اگر سندی در رهن‌ بانک است آن را آزاد کنند در غیر این صورت شخص حق ندارد هیچ گونه عملیات حقوقی بر روی ملک انجام بدهد.

معرفی انواع فک رهن:

 

معرفی-انواع-فک-رهن

برای این که شما بتوانید یک ملک را به فروش برسانید لازم است که آن را آزاد کنید، موارد زیر منجر به آزادسازی سند ملکی شما می شود:

  • تسویه کردن بدهی و آزاد نمودن ملک
  • شخصی که ملک در گرو او است از طلب خود صرف نظر کند.
  • مال مرهونه از بین برود

 دو روش برای آزاد نمودن و یا فک رهن ملکی که در گرو بانک است به صورت تسویه حساب وجود دارد:

 

دو-روش-برای-آزاد-نمودن-و-یا-فک-رهن-ملکی-که-در-گرو-بانک-است-به-صورت-تسویه-حساب-وجود-دارد

  • سپرده گذاری
  • تسویه حساب کامل

بیشتر بدانید:

محله های منطقه ۲۲ تهران را بشناسیم

تسویه کردن بدهی و آزاد نمودن ملک:

 سپرده گذاری:

در این‌ روش شخص برای خارج کردن سند ملک خود از حالت رهن باید به بانک مراجعه نموده و میزان مانده بدهی او محاسبه گردد و مبلغی حدود ۱۱۰ درصد این مانده بدهی باید توسط شخص متقاضی در بانک سپرده گذاری شود با این‌ کار سند ملک شخص آزاد می گردد؛ توجه داشته باشید تا زمانی که اقساط به پایان نرسیده است شخص نمی تواند به پول سرمایه گذاری شده در بانک دست بزند. البته این موضوع را نیز به خاطر داشته باشد که بانک در ازای مبلغی که سپرده گذاری شده به صاحب حساب سود می پردازد که این سود معادل بالاتر از نرخ سود مجاز است و شخص می تواند با دریافت همین سود اقساط خود را پرداخت کند.

 تسویه حساب کامل:

 یکی دیگر از روش ها برای آزاد سازی سند ملکی که در گرو بانک است، تسویه حساب کامل شخص با بانک مورد نظر است.  برای انجام این کار فرد باید به بانک مورد نظر خود مراجعه نموده و برای تسویه حساب کامل درخواست بدهد تا بانک‌ پس از انجام این کار میزان بدهی باقی مانده را محاسبه نماید و متقاضی با تسویه حساب کامل مبلغ بدهی می تواند سند خود را از رهن خارج کند.

کدام یک از این دو روش برای فک رهن بهتر؟

 

کدام-یک-از-این-دو-روش-برای-فک-رهن-بهتر؟

ممکن است برای شما این‌ سوال ایجاد شود که کدام یک از این دو روش  بهتر است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که این مسئله کاملاً به شرایط شخص بستگی دارد به طور مثال اگر تعداد اقساط پرداختی کم است و تعداد زیادی از اقساط پرداخت نشده است روش تسویه حساب کامل راه حل بهتری است. علت اصلی این مسئله را می توان این‌ گونه بیان نمود بدهی افراد به بانک از دو بخش تشکیل می شود یکی بدهی اصلی و دیگری سود بدهی که نسبت اصل بدهی و سود پرداختی برابر نیست و در ماه های اول قسط، میزان سود پرداختی بیشتر از ماه های بعدی است یا به عبارتی دیگر می توان گفت که هرچه تعداد اقساط پرداختی بیشتر باشد میزان سود کمتر می شود و اقساط باقی مانده بیشتر شامل بدهی اصلی شخص متقاضی است، از این رو اگر شخص فقط تعداد کمی از اقساط را پرداخت نموده و بیشتر اقساط آن ها باقی مانده است بهتر است از روش تسویه حساب بهره ببرد زیرا فرد در این‌ روش تقریبا مبلغی معادل پول اصلی خود را پرداخت می کند و سود کمی را می پردازد.

اما اگر شخص بیشترین اقساط خود را پرداخت نموده و تنها اندکی از اقساط خود باقی مانده است بهتر است که از روش سپرده گذاری برای فک رهن استفاده کند زیرا در این حالت شخص متقاضی مبلغ زیادی را برای سود پرداخته و برای تسویه باید اصل بدهی  را که تقریباً مقدار کمی از آن  را پرداخت کرده است به بانگ بپردازد بنابر به صرفه است که از روش سرمایه گذاری استفاده کنید.

شخصی که ملک در گرو او است از طلب خود صرف نظر کند:

در این روش ممکن است که بانک به هر دلیلی از ملک مورد نظر که در رهن است صرف نظر کند.

مال مرهونه از بین برود:

در این روش ممکن است که ملکی که سند آن در گرو بانک است به هر دلیلی مانند بلایای طبیعی از بین برود و بی فایده بشود از این رو ملک به صورت قهری فک رهن‌ می شود.

آیا انتقال سند ملکی که در رهن بانک است امکان پذیر است؟

 

آیا-انتقال-سند-ملکی-که-در-رهن-بانک-است-امکان-پذیر- است؟

نکته مهمی که باید به شما یاد آور شویم توجه به این موضوع است که از نظر حقوقی مالک نمی تواند سند ملکی را که در گرو و رهن بانک است را به صورت رسمی به شخص دیگری انتقال بدهد از این رو اکثر مالکانی که در مقام فروشنده قرار دارند املاکی که سند آن ها در گرو بانک است را به صورت قولنامه ای به شخص دیگری منتقل می کنند. به خاطر داشته باشید که این عمل خطراتی را به دنبال دارد زیرا در هنگامی که سند آزاد نباشد و به صورت قطعی به شخص دیگری انتقال داده نشود مالک می تواند ملک را به صورت قولنامه ای به چند نفر بفروشد و مرتکب کلاهبرداری شود.

در نتیجه قبل از آن که شما اقدام به خرید یک ملک کنید لازم است که حتما با مشاورین حقوق ملکی مشورت نمایید و از آزاد بودن یا فک رهن بودن سند ملک اطلاع پیدا کنید.

شما سند ملکی را که در گرو بانک است را می توانید از طریق پرداخت کامل بدهی و یا سرمایه گذاری (بستگی به شرایط خودتان) فک رهن نماید، علاوه بر این در هنگام خرید ملک حتما از آزاد بودن سند ملک آن اطلاع داشته باشید و در این زمینه با مشاوران حقوقی مشورت کنید.  

منتظر نظرات ارزشمند شما درباره مقالات سایت کلید املاک هستیم.

اشتراک گذاری
امتیاز و نظر کاربران
۰.۰
۰ نظر ثبت شده
امتیاز دهید
دیدگاه کاربران