کلید املاک/ مجله های کلید املاک/ توصیه های اجاره و خریدخانه/ مستاجر بعد از چند سال میتواند ادعای مالکیت کند
مستاجر بعد از چند سال میتواند ادعای مالکیت کند

مستاجر بعد از چند سال میتواند ادعای مالکیت کند

توسط اکبری

مستاجر بعد از چند سال میتواند ادعای مالکیت کند؟ در همین ابتدای مطلب باید بگوییم که متاسفانه این باوری غلط است که در بین مردم وجود دارد و آن این است که مستاجر می تواند بعد از چند سال ادعای مالکیت کند!
چرا که ادعای مالکیت توسط مستاجر حتی با وجود سکونت طولانی مدت در ملک مسکونی یا تجاری و نیز با وجود داشتن حق کسب و پیشه و یا همان سرقفلی، اگر سند مالکیت نداشته باشد یک ادعای بی اساس و منفی است و داشتن مدارک ثبت مالکیت تنها یکی از شرایط پذیرفتن حق مالکیت مستاجر است در غیر این صورت و بدون اثبات مالکیت، موجر می تواند به راحتی حکم تخلیه برای مستاجر بگیرد. 

قوانین وضع شده در خصوص ادعای مالکیت توسط مستاجر

قانون تصویب شده در سال 56 در این خصوص می گوید :

بر اساس این قانون، اگر مستأجری ملکی تجاری را با سرقفلی اجاره کند، پس از اتمام قرارداد می‌تواند ادعای حقی (حق کسب و پیشه و تجارت) یا حق تجارت (ایجاد نام تجاری در ملک اجاره‌ای یا سرقفلی) را نماید و از مالک ملک تجاری مبلغی را دریافت کند.

ادعای حقی برای ملک تجاری

ادعای حقی یا حق کسب و پیشه و تجارت، پولی است که به دلیل فعالیت مستأجر در ملک اجاره‌ای و جمع‌کردن مشتری به او تعلق می‌گیرد.

سرقفلی برای ملک تجاری چگونه است؟

سرقفلی مبلغی است که بابت حق تجارت و یا ایجاد نام تجاری در ملک اجاره شده، در هنگام عقد قرارداد اجاره نامه علاوه بر مبلغ ودیعه به مالک داده می شود و پس از تخلیه مبلغ سرقفلی به نرخ روز باید بازگردانده شود.
چنانچه مالک خواستار تخلیه ملک تجاری خود باشد، مستاجر می تواند حق سرقفلی را از مالک بخواهد و این موضوع به این علت است که مستاجر در آن ملک تجاری مدتی تلاش و زحمت فراوانی کشیده و مشتری های زیادی جذب کرده است لذا باید اکنون حقی به وی تعلق گیرد. اما در صورت عدم موافقت مالک، براساس قانون درصدی از ملک به مستاجر می رسد.
نکته: همچنین مالک می تواند حق سرقفلی را از مستاجر خرید کند و در این صورت اگر ملک توسط مالک فروخته شود، هیچ درصدی از ملک به مستاجر نمی رسد .

آیا با وجود خرید سرقفلی ، مستاجر از حق مالکیت نیز بهره مند می شود؟

چنانچه علاوه بر سرقفلی، حق مالکیت را نیز خریده باشید، مالک قبلی نمی تواند ادعایی در خصوص دریافت اجاره بها داشته باشد اما در صورت خریدن سرقفلی توسط مالک، شما مستاجری هستید که فقط دارای حق سرقفلی است لذا باید به مالک اجاره بها را بپردازید اما چون حق سرقفلی را خریده اید، اکنون مبلغ اجاره بها خیلی کم خواهد بود .

 

ادعای مالکیت مستاجر

 

آیا قانونِ حق مالکیت مستاجر برای ملک مسکونی نیز صدق می کند؟

خیر . املاک مسکونی هیچ گونه سرقفلی ندارند بنابراین نمی توانید سرقفلی یک ملک مسکونی را بخرید. یعنی هر چقدر هم قرارداد اجاره شما طولانی مدت باشد باز هم نمی توانید ادعایی بابت حق مالکیت ملک مسکونی را داشته باشید.

بستن قراردادهای طولانی مدت به نفع مستاجرین ملک تجاری یا مسکونی است چرا که جابه جایی های زیاد و تعدد مستاجرین در اکثر موارد می تواند به ملک آسیب وارد کند اما با این حال اغلب مالکین املاک تجاری و مسکونی ترجیح می دهند تا قراردادهای بیشتر از یک الی دو سال با مستاجرین نبندند و سرسال مستاجر را جواب کنند چرا که از حق مالکیت مستاجر ترس دارند. اگر شما هم به دنبال گزینه های رهن و اجاره آپارتمان مسکونی در تهران می گردید، روی لینک کلیک کنید.

شرایط ادعای مالکیت ملک توسط مستاجر چیست؟

در پاسخ به این سوال پرتکرار باید بگوییم که چنانچه مستاجری ادعای مالکیت ملک تحت اجاره داشته باشد باید مدارکی که اثبات کننده مالکیت وی هستند را ارائه دهد. این مدارک عبارتند از:
سند رسمی، شهادت شهود، قرارداد شفاهی و مبایعنامه.
اما اگر مستاجر قادر به ارائه مدارک فوق نباشد و تنها با داشتن سابقه سکونت طولانی می خواهد ادعای مالکیت کند به هیچ نتیجه ای نخواهد رسید و در این صورت ملک را نیز باید فورا تخلیه نماید.

آیا در صورت ادعای مالکیت ملک توسط مستاجر ، مالک می تواند دستور تخلیه ملک را بگیرد؟

مواردی که به موجب آن مالک می تواند درخواست تخلیه ملک کند، در قوانین مربوط به موجر و مستاجر مشخص شده است مواردی همچون پایان قرارداد، نیاز ملک به تعمیر اساسی و سایر مواردی که در قانون آمده است و به استناد آنها مالک می تواند قانونا درخواست تخلیه ملک را داشته باشد. پیشنهاد می کنیم مقاله نکات مهم قانون روابط موجر و مستاجر را بخوانید.


 

اشتراک گذاری
امتیاز و نظر کاربران
۴.۵
۲ نظر ثبت شده
امتیاز دهید
دیدگاه کاربران