کلید املاک/ مجله های کلید املاک/ مشاورین املاک/ مشارکت در ساخت چیست؟ و مزایای آن
مشارکت در ساخت چیست؟ و مزایای آن

مشارکت در ساخت چیست؟ و مزایای آن

آیا تا به حال واژه مشارکت در ساخت به گوشتان خورده است؟ آیا می دانید معنی این عبارت چیست؟ آیا از قوانینی که در حوزه مشارکت در ساخت باید عمل شود اطلاع دارید؟ به نظر شما مزیت های این مشارکت چه می تواند باشد و اصلاً آیا به نظر شما مشارکت کردن در ساخت فایده ای دارد؟ این ها اغلب سوالاتی است که در مورد مشارکت در ساخت ممکن است به ذهن افراد خطور کند. اگر پاسخ سوالاتی که در ابتدا از شما پرسیدیم را نمی دانید و دوست دارید در این حوزه اطلاعات خوبی را به دست آورید، با ما همراه باشید تا به صورت مفصل و دقیق در مورد مشارکت در ساخت، قوانین آن، مزیت ها و غیره نکاتی را از کلید املاک با شما به اشتراک گذاشته و در این مورد صحبت کنیم.

تعریف مشارکت در ساخت

تعریف-مشارکت-در-ساخت

مشارکت در ساخت همان طوری که از واژه مشارکت بر می آید، یک قرارداد دو طرفه است. در این قرارداد، هر طرف، یک آورده دارد و طرف دیگر در آورده طرف مقابل شریک می شود. مشارکت در ساخت معمولاً در حوزه ساخت و ساز مطرح بوده و مربوط به زمانی است که یک فرد، یک زمین کلنگی  و قدیمی  در اختیار دارد.

برای مثال فرض کنید که شما صاحب یک ملک قدیمی هستید و می خواهید در محل فعلی ملک خود یک مجمتع آپارتمانی بسازید. در این صورت رفتن به سراغ افرادی که به صورت حرفه ای، کار ساخت و ساز آپارتمان ها را انجام می دهند، یکی از بهترین راه هایی است که می توان بدون دردسر و نگرانی کار ساخت و ساز را به آنها سپرد. در این جا شما به عنوان صاحب ملک، ملک خود را در اختیار فردی که قبول کرده کار ساخت را انجام دهد، قرار داده و طرف مقابل نیز پیمانکار یا سازنده ملک است و تمام هزینه هایی که ساخت و ساز دارد را به عهده می گیرد. به این قرارداد که به صورت دوطرفه منعقد شده است، یک قرارداد مشارکت در ساخت گفته می شود. در این نوع قرارداد، یکی از طرفین سرمایه و طرف دیگر ملک خود را به اشتراک گذاشته است.

مزیت های مشارکت در ساخت

مزیت-های-مشارکت-در-ساخت

  • افرادی که یک ملک قدیمی دارند اما توانایی پرداخت هزینه ساخت یک ساختمان جدید را در زمین خود ندارند می توانند به سراغ قراردادهای مشارکت در ساخت بروند.
  • یکی از سریع ترین و راحت ترین راهکارها برای از بین بردن ساختمان قدیمی و جایگزین کردن آنها با ساختمان هایی جدید و مدرن، قرارداد مشارکت در ساخت می باشد؛ با این روش، چهره شهرها نیز تغییرات قابل ملاحظه ای خواهد داشت. از آنجایی که ساختمان های جدید با توجه به اصول و استانداردهای شهرداری ساخته می شوند و در برابر زلزله مقاوم هستند، جان افرادی که در یک ساختمان زندگی می کنند نیز در امان خواهد بود.
  • بسیاری از مشکلاتی که بافت های قدیمی در شهرها به وجود آورده است با قراردادهای مشارکت در ساخت برطرف و حل خواهد شد.
  • وقتی یک ملک قدیمی با یک ملک نوساز جایگزین می شود، قیمت کل بنا نیز افزایش پیدا می کند و بدین ترتیب امکان یک سرمایه گذاری بلند مدت به وجود خواهد آمد.
  • از دیگر فوایدی که به صورت غیر مستقیم به واسطه قراردادهای مشارکت در ساخت می توان عنوان کرد، صرفه جویی در مصرف انرژی است. همان طوری که گفتیم ساختمان های جدید با توجه به اصول مهندسی احداث شده و حفظ انرژی و جلوگیری از به هدر رفتن آن یکی از مسائلی است که در این ساختمان ها به وضوح به چشم می خورد. بدین ترتیب، میزان هزینه ای که قرار است برای مصرف انرژی اختصاص پیدا کند کاهش می یابد.

خطرات مشارکت در ساخت

خطرات-مشارکت-در-ساخت

هر قراردادی در عین آن که می تواند فواید زیادی داشته باشد، می تواند حامل خطراتی نیز باشد. از جمله خطرات و معایب این نوع قرارداد می توان به مشکلات و خسارت ها اشاره کرد. چنانچه در نوشتن قرارداد مشارکت در ساخت به تمامی مسائل توجه ویژه نشده باشد و این قرارداد با بی دقتی تمام مکتوب شود، خساراتی  را ممکن است در پی داشته باشد. برای مثال اگر سند ملک دچار عیب و نقص باشد، در نوع خود می تواند به وجود آورنده مشکلاتی باشد. اگر سازنده ملک در موعدی که تعهد کرده است پروژه را تحویل ندهد دردسرهایی برای دو طرف و خصوصا مالک ایجاد می شود. گاهی اوقات نیز تقسیم کردن سود و زیان هم می تواند مشکل ساز باشد.

گاهی اوقات بی تجربگی و یا بی تفاوتی در مورد نحوه اجرای کار، باعث ساخت بناهایی می شود که بعد از مدتی با آسیب های فراوانی رو به رو می شوند. اگر مالک، قصد زندگی در ملک نوسازی شده را داشته باشد، این مورد می تواند برای وی دردسرهایی را ایجاد کند. بهتر است برای آنکه میزان دردسرها و پیچیدگی های این قرارداد به کمترین میزان برسد، به سراغ شرکت هایی رفت که قبلا امتحان خود را در این زمینه پس داده اند و کیفیت ساخت و ساز را در اولویت اهداف خود قرار می دهند.

اگر به عنوان مالک یک ملک، می خواهید قرارداد مشارکت در ساخت بنوسید حتماً با وکلایی که در این حوزه تجربه دارند صحبت کنید. گاهی برخی از سازنده ها، از طرف مقابل خود یک وکالت بلاعزل فروش می گیرند و بهانه می آورند که این وکالت برای فرار از پرداخت مالیات و غیره انجام می شود. در صورتی که برخی از آنها ممکن است از این وکالت سوء استفاده کرده و ملک را به صورت یکجا به فروش برسانند. در این شرایط، مالک که تمام ملک خود را در اختیار سازنده قرار داده است با ضررهای مالی سنگینی مواجه می شود. سعی کنید در چنین مواقعی با احتیاط بیشتری رفتار کنید و قبل از آنکه پای هر قراردادی را امضاء کنید تمام مفاد و نکاتی که داخل آن ذکر شده است، را با دقت مطالعه کنید.

یکی از مهم ترین دعاوی که در دادگستری ها زیاد مشاهده می شود، دعاوی مربوط به مشارکت در ساخت است. معمولاً در این دعاوی، سازنده و مالک ملک مطرح هستند. البته گاهی اوقات ممکن است افرادی که یک ملک را پیش خرید کرده و یا افراد ثالث، اقامه دعوا کرده باشند. برای مثال الزام به تنظیم سند، گرفتن پایان کار، مطابق نداشتن ساختمان با نقشه و موارد مشابه از جمله دعواهایی است که توسط مالک مطرح شده و پرداخت خسارت و یا تخلیه ملک نیز از جمله دعاوی است که توسط سازنده مطرح می شود. این مورد نیز می تواند از جمله خطرات و مشکلات قراردادهای مشارکت در ساخت باشد.

بیشتر بدانید:

محاسبه رهن به اجاره و میزان اجاره در ۱۴۰۰

همه چیز درباره خرید ویلا در رامسر

دلایل اهمیت نوشتن قرارداد مشارکت در ساخت

دلایل-اهمیت-نوشتن-قرارداد-مشارکت-در-ساخت

به هنگام نوشتن قرارداد مشارکت در ساخت، باید با دقت و وسواس زیادی عمل کرد. تمام تعهداتی که طرفین ملزم به رعایت آن هستند باید در قرارداد عنوان شود و هیچ موردی از قلم نیفتد. ورود پیدا کردن به عملیات مشارکت در ساخت بدون داشتن یک قرارداد جامع و کامل، مالک  و یا سازنده را وارد یک بازی خطرناک می کند که در نهایت ممکن است جز ضررهای مالی آورده ای نداشته باشد. این معامله یک معامله دو طرفه است و هر دو طرف باید به میزان مشخصی سود ببرند. نکته ای که در این بین بسیار مهم است آن است که در این قراردادها هر دو طرف باید در سود و زیان حاصله شریک باشند و شرایط به سمتی پیش نرود که یکی از آنها متحمل سود و دیگری متحمل ضررهای مالی فراوان شود.

نوشتن قراداد مشارکت در ساخت و خراب کردن بناهایی که کلنگی و قدیمی هستند می تواند سود شایان توجهی را نصیب مالک و سازنده ملک کند.علاوه بر آن، چهره شهر با وجود ساختمان های نو و زیبا تغییرات زیادی پیدا کرده و این می تواند در روحیه ساکنین یک محله نیز تاثیر بسزایی داشته باشد. البته داشتن چنین فوایدی زمانی می تواند حاصل شود که یک قرارداد مشارکتی کامل و جامع نوشته شود. اگر قصد دارید در یک قرارداد مشارکت در ساخت شرکت کنید، به هزینه هایی که نوشتن این قرارداد برای شما به همراه دارد توجه نکرده و سعی کنید همه چیز را کامل و بدون ایراد انجام دهید.

تعهدات دو طرف قرارداد مشارکت در ساخت

تعهدات-دو-طرف-قرارداد-مشارکت-در-ساخت

همان طوری که گفتیم قرارداد مشارکت در ساخت یک قرارداد دو طرفه است و هر یک از طرفین تعهداتی دارند که باید به آن عمل کنند. در ادامه قصد داریم در مورد تعهداتی که پیمانکار و صاحب ملک نسبت به هم دارند مواردی را گوشزد کنیم. ابتدا تعهدات مالک و سپس تعهدات پیمانکار را عنوان خواهیم کرد.

تعهدات مالک در قرارداد مشارکت در ساخت

در یک قرارداد مشارکت در ساخت، مالک ملک باید زمینی که می خواهد یک بنای جدید در آن بسازد را در اختیار پیمانکار قرار دهد. بنابراین یکی از مهم ترین وظایفی که مالک بر عهده دارد همین مورد است. در مواردی که به هر دلیل مالک نمی خواهد به قرارداد وفادار بوده و ملک را تسلیم کند، پیمانکار می تواند از او شکایت کرده و برای گرفتن حکم تسلیم به دادگاه مراجعه کند.

تعهدات پیمانکار در قرارداد مشارکت در ساخت

طرف دیگر قرارداد مشارکت در ساخت، پیمانکار است و او نیز مانند مالک ملک وظایفی دارد که باید به آنها عمل کند. یکی از مهم ترین وظایفی که سازنده ملک بر عهده دارد، پیش بردن عملیات ساخت و پرداخت هزینه های آن است. اگر مالک ملک منزل دیگری برای سکونت ندارد، پیمانکار باید وجهی را در اختیار او قرار دهد تا وی بتواند در آن ساکن شود. در نهایت نیز سازنده و مالک ملک باید بر اساس توافقی که قبلا بین آنها صورت گرفته است، سود به دست آمده را تقسیم کنند.

حال اگر یک پیمانکار به وظایفی که برای او مطرح می باشد، عمل نکند می توان قرارداد را فسخ کرد که البته این در صورتی اتفاق خواهد افتاد که قبلاً در قرارداد مشارکت، پیش بینی های لازم صورت گرفته باشد. اگر در بنایی که سازنده آن را تحویل داده نقایصی وجود داشته باشد، دو راه پبیش روی پیمانکار قرار دارد؛ چنانچه، امکان رفع نقص وجود دارد که باید انجام شود در غیر این صورت، باید وجهی به نام وجه التزام و خسارت به طرف دیگری پرداخت شود.

اگر در حین عملیات ساخت و ساز، به خانه هایی که در اطراف ملک قرار دارند آسیبی وارد شود مالکان این املاک می توانند به سازنده مراجعه کرده و درخواست خسارت کنند.

نکات مهم قرارداد مشارکت در ساخت

نکات-مهم-قرارداد-مشارکت-در-ساخت

  • اگر می خواهید میزان سود و زیان خود را از این قرارداد مشخص کنید، باید تغییراتی که مسکن در بازار با آن مواجه می شود، را در فرآیند حسابرسی در نظر بگیرید.
  • توجه به شهری که ملک در آن قرار گرفته است بر روی سود و زیان نهایی کار مؤثر  است. معمولاً در شهرهای بزرگ قیمت خانه و ملک بیشتر از شهرهای کوچک  است.
  • در قراردادهای مشارکت ساخت، ارزشی که ملک دارد و همچنین ارزش نهایی آن در ابتدای کار باید مشخص شود. معمولاً برای محاسبه این دو نوع ارزش، فرمول های متفاوتی وجود دارد.
  • اگر فردی که ملک خود را در اختیار پیمانکار قرار داده در همان محل سکونت داشته باشد، باید برای محل سکونت بعدی خود تا زمانی که کار ساخت و ساز به پایان برسد، فکری کند. در این مواقع پیمانکار یک وجه بلاعوض به فرد مقابل پرداخت می کند تا بتواند مشکل خود را به این صورت حل کند.
  • بهتر است در قراردادهای مشارکتی، یک نفر به عنوان داور و یا قضاوت کننده تعیین شود.
  • میزان سود دو طرف باید با توجه به شرایط عرف جامعه صورت گیرد؛ زیرا این شرایط در نهایت بر روی تعیین میزان سود مؤثر است.
  • در قراردادهای مشارکتی، باید وظایف دو طرف به خوبی مشخص شده و در قرارداد ذکر شود. به کار بردن دقت در این  مورد بسیار حائز اهمیت است.
  • شرکت هایی که در قرارداد مشارکت ساخت شرکت می کنند، باید در تمامی مراحل عقد قرارداد، مهر و امضای رسمی خود را درج کنند.
  • اگر یکی از طرفین به مفادی که در قرارداد تعیین شده است پایبند نباشد، می توان قرارداد را فسخ کرد و این موضوع با هیچ منعی از طرف قانون مواجه نخواهد بود.
  • اگر در یک قرارداد مشارکت ساخت، قرار است چک یا سفته رد و بدل شود، بهتر است از چک های معتبر بانکی استفاده گردد؛ زیرا پیگیری چک ها بسیار راحت تر از پیگیری سفته می باشد.
  • شرکت پیمانکار، باید در فواصل زمانی مرتب یک گزارش تهیه کرده و به اطلاع طرف مقابل برساند.
  • نام تمام کسانی که وظیفه دارند به فعالیت های شرکت پیمانکاری رسیدگی کنند باید در قرارداد ذکر شود. اگر قرار است یک یا چند نماینده به جای مالک اصلی تعیین شوند، بهتر است شرایط آن نیز مشخص شده و در قرارداد ذکر شود.
  • اگر در حین انجام کار، مالک ساختمان فوت کند ورثه او می توانند کار را  ادامه دهند و ادامه کار را بر عهده گیرند.
  • اگر در بازه زمانی که تعیین شده، کار ساخت و ساز به پایان نرسد قرارداد قابل فسخ نیست؛ اگر به این مورد در قرارداد اشاره شده باشد، شرایط فرق کرده و باید مطابق با مفادی که در آن ذکر شده، عمل کرد.
  • در این نوع قراردادها، برای تضمین انجام پروژه باید ضمانت دریافت شود و این مورد الزامی و بسیار واجب به نظر می رسد.

شما می توانید برای دیدن مقالات بیشتر درباره ملک به سایت کلید املاک مراجعه کنید.

اشتراک گذاری
امتیاز و نظر کاربران
۰.۰
۰ نظر ثبت شده
امتیاز دهید
دیدگاه کاربران