کلید املاک/ مجله های کلید املاک/ راهنمای خانه داری/ معرفی انواع شومینه و مدل های آن
معرفی انواع شومینه و مدل های آن

معرفی انواع شومینه و مدل های آن

توسط اکبری

در هر خانه با توجه به دکوراسیون و فضای داخلی خانه سیستم گرمایشی خاصی وجود دارد. بعضی ها از بخاری استفاده می کنند و بعضی ها شوفاژ را ترجیح می دهند. بعضی ها هم از نشستن کنار فضای گرم و صمیمی کنار شومینه لذت می برند.

وجود شومینه در هر خانه ای به عنوان یک عنصر لوکس و زیبا و دوست داشتنی می تواند یک فضای دنج ومطبوع و صمیمی را به ارمغان آورد. اگر شما هم جزو کسانی هستید که شومینه را یک المان مهم می دانید تا آخر همراه کلید املاک باشید.

شومینه چیست؟بررسی شومینه 

شومینه

شومینه وسیله بسیار مناسبی برای تولید گرماست که در گذشته خیلی بیشتر مورد توجه مردم قرار می گرفت. ولی امروزه با وجود وسایل گرمایشی مختلفی که به بازار آمده کمتر به آن توجه می شود. و یا هنگام ساخت آن را به محلی منتقل می کنند که با شومینه دکوراسیون منزل را زیباتر و پرزرق و برق تر نشان دهند و اصلاً اهمیتی به گرما بخش بودن آن نمی دهند.

شاید بپسندید: اجاره ویلا در شهرستان نور

البته باید این نکته را اضافه کنم که شومینه در مناطق سردسیر بیشتر مورد استقبال و استفاده قرار می گیرد و در مناطق معتدل و مرطوب کمتر مورد استفاده قرار می گیرد و در واقع در این مناطق نیازی به استفاده از آن نیست. بنابراین برای انتخاب شومینه می بایست به محل زندگی خود نیز توجه کنید.

نکات مهم و قابل توجه در انتخاب شومینه

نکات-مهم-و-قابل-توجه-در-انتخاب-شومینه

یکی ازپر کاربرد ترین ایده ها در طراحی اتاق نشیمن وجود شومینه است. ولی نکته قابل توجه این است که چه شومینه ای را انتخاب کنیم تا علاوه بر زیبایی دکوراسیون منزل بتواند کاربردی هم باشد. که این موضوع به عوامل زیادی بستگی دارد.

از جمله آنها می توان به موضوع دودکش اشاره کرد. دودکش شومینه باید هنگام ساخت خانه نصب شود وگرنه ممکن است مشکلات اساسی و جدی را در پیش رو داشته باشید و در صورت عدم دسترسی به دودکش ممکن است از داشتن شومینه محروم شوید.

موضوع مهم بعدی راحتی کار با شومینه و تمیز کردن آن است. بعضی از شومینه ها کار زیادی دارند وتمیز کردن آنها بسیار سخت است و بعضی ها نه. موضوعی که حتما باید در نظر بگیرید موضوع سوخت است که سوخت در دسترس شما چیست؟

انواع شومینه، مدل های متداول شومینه

و آیا برای شومینه های هیزمی تهیه چوب برای شما راحت است یا خیر؟ و اما مهم ترین و اصلی ترین موضوع مربوط به محیط زیست است که باید سعی کنیم آسیب کمتری به آن وارد کنیم.

شومینه الکلی

شومینه-الکلی

شومینه الکلی به عنوان جدیدترین و بروزترین شومینه طرفدار بسیار زیادی پیدا کرده است. میزان گرما آن خوب و مطبوع است اما باید بگویم که از شومینه های گازی کمتر است.

نوع سوخت این نوع شومینه الکلی بنام بیواتانول است که هم به صورت مایع و هم به صورت ژله ای وجود دارد. بیواتانول را از تخمیر مواد گیاهی فرعی مثل نیشکر وغلات تهیه می کنند و از آنجایی که این الکل کمترین اثر سوء را بر محیط زیست می گذارد از آن به عنوان دوستدار محیط زیست یاد می شود.

و نکته جالب توجه این است که این الکل هیچ دوده ای را تولید نمی کند پس در و دیوار خانه به هیچ وجه سیاه نمی شود. از مزایای دیگر این شومینه می توان به عدم نیاز به دودکش اشاره کرد پس به راحتی می توان آن را در هر جای منزل نصب و نگهداری کرد.

شومینه برقی

شومینه-برقی

یکی دیگر از شومینه های مدرن و جدید که طرفداران بسیاری را به خود جلب کرده است شومینه برقی می باشد. دلیل اصلی محبوبیت این شومینه این است که مانند شومینه الکلی نیاز به دودکش ندارد ونیازی به نصب آن هنگام ساخت خانه نیست و در هر لحظه می توان آن را به خانه اضافه کرد.

در واقع یک دستگاه برقی است که با وصل شدن به جریان برق کار می کند. علاوه بر آن عدم تولید گازهای سمی توسط این شومینه آن را به یک طرفدار محیط زیست تبدیل می کند.

در واقع در این شومینه ها آتش واقعی وجود ندارد و در آن لامپ های ال ای دی وجود دارد که سوختن واقعی را تداعی می کند. با این لامپ های ال ای دی می توان شومینه را در رنگ های مختلف تنظیم کرد که جذابیت دکوراسیون منزل را دوچندان می کند.

شومینه گازی

شومینه-گازی

اگر به دنبال تلفیق فضای سنتی ومدرن می باشید قطعاً بهترین انتخاب شومینه گازی است. نکته مهم در مورد این شومینه گرما بخشی بسیار زیاد در مقایسه با سایرین می باشد. در ضمن این شومینه در قیاس با همتای برقی خود بسیار مقرون به صرفه می باشند.

شومینه گازی به دلیل تجمع گازها نیاز به دودکش دارد تا از خطرات احتمالی جلو گیری کند. پس در زمان ساخت منزل باید حواستان به نصب دودکش باشد. نکته مهم بعدی در مورد شومینه گازی این است که به راحتی می توان آن را به شومینه هیزمی تغییر داد.

بررسی بیشتر: رهن و اجاره آپارتمان مسکونی در تهران

لازم به ذکر است که نوعی از شومینه های گازی وجود دارد که بسیار مناسب فضای کوچک خانه های امروزی است. آن هم شومینه های گازی ال سی دی دار است. این شومینه بسیار کم حجم بوده و قابلیت نصب در هر خانه ای با هر متراژی را دارد. شومینه ال سی دی در طرح های گوناگون عرضه می شود. این شومینه تخت تر و کم عمق تر بوده بنابراین فضای کمتری را اشغال می کند.

شومینه هیزمی

شومینه-هیزمی

شومینه های هیزمی جزء سنتی ترین و قدیمی ترین شومینه ها می باشند که نگه داری از آن بسیار دشوار و پر هزینه می باشد. در این شومینه ها که برای تولید گرما از سوختن چوب استفاده می شود که مواد سمی بسیاری تولید می کند که در نتیجه حتماً باید برای آنها دودکش را در نظر بگیرید.

لازم به ذکر است که برای این نوع شومینه حتماً باید حفاظ شیشه ای در نظر بگیرید تا از پرتاب جرقه های آتش به داخل منزل جلو گیری کنید. ضمناً این شومینه گرمای کمتری نسبت به همتای گازی خود دارد. به علاوه خارج کردن خاکستر تولیدی حاصل از سوختن چوب دردسر های مخصوص خود را دارد.

 ولی همه اینها به داشتن فضایی دلنشین و گرم والبته دنج می ارزد. تماشای یک آتش واقعی و بوی سوختن چوب و صدای دلنشین آن همه  و همه باعث می شود تا روی معایب آن چشم پوشی کنیم و آن را به عنوان گرمابخش خانه انتخاب کنیم. البته بیشتر این شومینه را برای باغ و ویلا های خارج از شهر در نظر می گیرند که دسترسی به چوب و هیزم داشته باشند.

اگر قصد داشتن یک شومینه هیزمی را دارید حتما هنگام ساخت خانه وجود دودکش را در نظر داشته باشید چرا که عدم توجه به این موضوع مشکلات زیادی را برای شما به ارمغان می آورد.

و در پایان لازم است که اگر علاوه بر سوخت شومینه به ظواهر و جزییات آن نیز اهمیت می دهید.

برخی انواع دیگر شومینه های زیر را نیز در نظر داشته باشید

  • شومینه سنگی : سنگ جز قدیمی ترین متریال ساخت شومینه است و برای شومینه های گازی و هیزمی بسیار مناسب است.
  • شومینه بتنی : بتن بسیار مدرن تر و کارآمد تر از سنگ است و برای طراحی و ساخت آن بسیار دست شما باز است. به هر نحوی که بخواهید می توانید روی آن نقش ایجاد کنید و حتی می توانید آن را به صورت سه بعدی در رنگ ها و نقش های مختلف بسازید بدون هیچ محدودیتی. در ضمن بتن در مقابل حرارت مقاوم بوده وخاصیت نسوز دارد.
  • شومینه آجری : لازم به ذکر است که منظور از آجر آجر های قدیمی و مستطیل شکل نیست بلکه امروزه آجرها بسیار متنوع تر ومدرن تر از قبل شده اند و در رنگ ها و اندازه های گوناگون به فروش می رسند . اگر می خواهید شومینه ای با ظاهری نسبتا سنتی داشته باشید قطعاً بهترین انتخاب برای شما شومینه با نمای آجری است .
  • شومینه با نمای سنگی مرمری : سنگ مرمر با وجود براقیت و درخشش بسیار زیاد افراد بسیاری را به خود جذب می کند. زیبایی خیره کننده مرمر باعث چشم نواز شدن شومینه شما می شود.شومینه با سنگ مرمر مناسب خانه های مدرن با مبلمان استیل می باشد و دکوراسیون منزل را بسیار کلاسیک و اصیل می کند.

مرمر با وجود قیمت بالایی که دارد ولی با این همه ویژگی و زیبایی توانسته جای خود را در دکوراسیون منازل تثبیت کند.

شومینه با کاشی کاری : با استفاده از کاشی های مخصوص شومینه می توان تنوع خوبی را در ساخت شومینه به وجود آورد. کاشی های مخصوص شومینه بسیار مقاوم تر از کاشی های معمنولی می باشد و می توانند انتخاب مناسبی برای تزیین شومینه شما باشند .

اگر طرفدار دکوراسیون مدرن می باشید شومینه هایی با طراحی فلزی و چدنی و شیشه ای وجود دارند که می توانند انتخاب مناسبی برای شما باشند .

تجهیزات شومینه های مدرن، جدیدترین مدل های شومینه

تجهیزات-شومینه-های-مدرن

ریموت شومینه

انواعی از شومینه ها وجود دارند که با ریموت قابلیت کنترل دارند. بعضی از این ریموت ها تنها قابلیت خاموش و روشن کردن شومینه را دارد ولی بعضی از آنها قابلیت کنترل دما را نیز دارد. این ریموت ها برای شومینه های برقی و الکلی معمولاً استفاده می شوند.

دمنده های شومینه 

دمنده ها معمولاً برای پخش هوای گرم تولید شده توسط شومینه مورد استفاده قرار می گیرند.

این دستگاه به برق متصل می شود بنابراین اگر قصد استفاده از آن را دارید حتماً به فکر پریز برق در کنار شومینه خود باشید.

در ضمن استفاده از این دستگاه با سر و صدا نیز همراه است.

نکات ایمنی شومینه ها چیست؟

نکات-ایمنی-شومینه-ها

اگر قصد استفاده از شومینه را دارید حتما نکات زیر را در نظر داشته باشید تا از خطرات احتمالی جلو گیری کنید. اصولا هر جا پای آتش و شعله و حرارت در میان باشد پای دردسر و خطر هم می درخشد.

  • در شومینه های هیزمی باید حواستان به کمبود اکسیژن و جرقه زدن و آتش سوزی باشد. و ممکن است این فضا برای کسانی که آلرژی و یا آسم دارند خطرناک باشد.
  • در شومینه های گازی باید حواستان به نشت لوله و گاز گرفتگی باشد. و حتما شیرگاز را چک شود تا دچار خفگی نشوید.
  • در شومینه های برقی باید کلید و پریزها چک شوند تا آتش سوزی پیش نیاید.
  • با گرم شدن دیواره های شومینه این گرما به وسایل نزدیک آن نیز انتقال می یابد و در صورت نزدیک بودن وسایل پلاستیکی و پنبه ای و یا کاغذی به شومینه ممکن است که حریق به وجود بیاید.
  • و در آخر حتماً دودکش شومینه خود را هر چند وقت یکبار بررسی کنید که دچار گاز گرفتگی نشوید.
اشتراک گذاری
امتیاز و نظر کاربران
۰.۰
۰ نظر ثبت شده
امتیاز دهید
دیدگاه کاربران