کلید املاک/ مجله های کلید املاک/ مشاورین املاک/ معروف ترین معماری های تاریخ ایران
معروف ترین معماری های تاریخ ایران

معروف ترین معماری های تاریخ ایران

توسط اکبری

آیا با معروف ترین معماری های تاریخ ایران و جهان آشنایی دارید؟ معماری های تاریخی و معروف که دارای ارزش بالایی در دنیا هستند، در لیست آثار سازمان جهانی فرهنگی یونسکو قرار می‌گیرند، که تاکنون ۲۱ معماری ایرانی در لیست ان ثبت شده است.

معماری های ایرانی که در لیست یونسکو ثبت شده اند با توجه به اینکه در خاک ایران و متعلق به این کشور هستند، اما حفاظت از آنها وظیفه تمام کشورهای عضو کنوانسیون می باشد. در ادامه مطالب همراه ما باشید تا اطلاعات بیشتری در زمینه معروف ترین معماری های تاریخ ایران و جهان آشنا شوید.

معروف ترین معماری های تاریخ ایران و جهان کدامند؟

کشور ایران از سالهای دور مشهور به معماری زیبا و چشمگیر بوده است، سازه های زیبا و گوناگون که توسط معماران معروف در ایران بنا شده‌اند، شهرت جهانی پیدا کرده اند. در واقع این معماری ها مورد توجه اکثر گردشگران ایرانی و خارجی قرار می گیرند، بنابراین از آنها به عنوان معماری های تاریخ ایران و جهان شناخته می شود، در ادامه مطالب چند مورد از معماری های معروف تاریخ ایران و جهان بیان شده است:
 

چغازنبیل

در دوره ایلامی ها و در سال ۱۲۵۰ قبل از میلاد نیایشگاهی برپا شد که پس از شش قرن به صورت متروکه باقی ماند، این معماری معروف در اواخر قرن نوزدهم میلادی توسط کاوشگران از دل خاک بیرون کشیده شد. شایان ذکر است که ستون یادبود پادشاه بزرگ ایلامی که بنیانگذار چغازنبیل بوده در موزه لوور موجود میباشد.
 

تخت جمشید

تخت جمشید جز شهرهای باستانی محسوب میشود که در مرودشت شیراز واقع شده است، کاخ ها و ستونهای این معماری قابل مقایسه با معماری های موجود در منطقه نمی باشد.میراث فرهنگی با ارزش و دست نوشته های فراوانی در تختجمشید وجود دارد که هر یک بیانگر رازی مخوف از آن دوران می باشد.
 

نقش جهان اصفهان

همه شگفتی های ایران قدیم در میدانی در قلب اصفهان قابل مشاهده است، این میدان اکثراً به اندرونی اماراتی بزرگ شبیه می باشد، این میدان از هر طرف به یکی از اماکن تاریخی متصل می یابد، مسجد شیخ لطف الله، مسجد امام، عالی قاپو و قیصریه اطراف میدان قرار گرفته اند.
 

تحت سلیمان

تخت سلیمان از محوطههای تاریخی مربوط به دوره هخامنشی محسوب می‌شود، که در اطراف آن معماریهای از دورههای ایلخانان، مغول، ساسانیان و اشکانیان نیز پیدا می‌شود، که جزو مراکز بزرگ آموزشی، مذهبی و عبادتگاه آن دوران به حساب می آید.
 

سنگ نبشه بیستون

در یکی از شهرستان های استان کرمانشاه بر روی دیوارههای کوه بیستون بزرگترین سنگ نوشته جهان نقش بسته است، که از ۵۰۰ سال قبل از میلاد تاکنون پایدار مانده است.

در کلید املاک: آگهی های خرید و فروش  ویلا در شهر نور
 

مجموعه کلیساهای ارمنی های ایران

در امتداد ارس  و در استانهای آذربایجان شرقی و غربی مجموعه ای از کلیساها با نامهای کلیسای مریم مقدس، کلیسای اشتفانوس، مقدس، کلیسای زور زور و کلیسای چوپان واقع شده‌اند، که به علت معماری بی نظیر به کار گرفته شده در طراحی آنها گردشگران داخلی و خارجی با فضای متفاوت روبرو می شوند.

سازه های آبی شوشتر

شهر باستانی شوشتر که معماری آن به دوران ساسانیان و ایلامی برمی‌گردد به شهر افسانهای شباهت دارد. شاید این نکته برای تان جالب باشد که بدانید به معماری های زیبایی این شهر برشی از بهشت نیز گفته می شود.
 

بازار تبریز

جز بزرگترین بازارهای سرپوشیده جهان محسوب میشود، که وسعتی در حدود یک کیلومتر مربع دارد. این بازار تاریخی مجموعهای از کاروانسراها، تیرچه ها و سرا ها می باشد، که یک فضای خاص به نمایش می دهد.

 

کاخ گلستان

یکی از بی نظیرترین معماری های ایران که در میان تهران امروزی، هفت پادشاه را مهمان بوده، کاخ گلستان است. کاخ گلستان به عنوان هویت تاریخی تهران شناخته می‌شود، که از آقامحمدخان قاجار تا احمد شاه قاجار در آن سکونت کرده اند.

مسجد جامع اصفهان

مسجد جامع اصفهان از قدیمی ترین معماری های اسلامی تاریخی و مذهبی کشور می باشد، که شبستان های آن نمایانگر هنر معماری در قرون مختلف می باشد.

در کلید املاک بررسی کنید: اگهی های رهن و اجاره آپارتمان های مسکونی در تهران

نتیجه گیری

در مطالب بالا با معروف ترین های معماری های تاریخ ایران و جهان آشنا شدید، همانطور که متوجه شدید اکثر معماری های ایران در یونسکو به ثبت رسیده است، که نشان دهنده هنر معماران مشهور ایرانی می باشد. شما با مراجعه به سایت کیلید املاک می توانید اطلاعات بیشتری در خصوص معروف ترین معماری های تاریخ ایران و جهان به دست بیاورید.

اشتراک گذاری
امتیاز و نظر کاربران
۰.۰
۰ نظر ثبت شده
امتیاز دهید
دیدگاه کاربران