کلید املاک/ مجله های کلید املاک/ مشاورین املاک/ مفهوم کلنگی و به چه ملکی کلنگی می گویند؟
مفهوم کلنگی و به چه ملکی کلنگی می گویند؟

مفهوم کلنگی و به چه ملکی کلنگی می گویند؟

آیا در مورد خانه های کلنگی اطلاعاتی دارید؟ آیا می دانید ملک کلنگی به چه ملکی گفته می شود؟ آیا از شرایط و قوانین خرید و فروش خانه های کلنگی چیزی می دانید؟ آیا می دانید به هنگام خرید و فروش این نوع املاک باید به چه نکاتی توجه داشته باشید؟ به نظر خرید ملک های کلنگی قانونی است و آیا ارزشی برای خریدار ایجاد می کند؟ این ها بخشی از سوالاتی هستند که در مورد ملک های کلنگی ممکن است پرسیده شود.

یکی از کارهایی که در سال های گذشته به عنوان یک روش سرمایه گذاری مطمئن و سودآور از آن یاد می شود، سرمایه گذاری در مسکن و یا خرید و فروش ملک است. مزیت هایی که می توان در مورد خرید و فروش ملک عنوان کرد شامل بالا بودن انعطاف پذیری بازار، برخورداری از گردش های مالی ثابت، افزایش و رشد سرمایه در بازه زمانی طولانی، قابلیت کنترل صد درصدی سرمایه و غیره است. این موارد و دلایل دیگری باعث شده ایرانی ها به دنبال خرید ملک باشند. یکی از انواع ملک که آن نیز می تواند سودآوری قابل توجهی داشته باشد، خرید و فروش ملک های کلنگی است. ما در این متن از کلید املاک قصد داریم در مورد مفهوم کلنگی و به چه ملکی کلنگی می گویند؟ و شرایط و قوانینی که باید به هنگام خرید و فروش آنها مورد توجه قرار دهید، با شما صحبت  کنیم. اگر در این حوزه اطلاعات زیادی ندارید در ادامه این متن با ما همراه باشید.

ملک کلنگی به چه نوع ملکی گفته می شود؟

ملک-کلنگی-به-چه-نوع-ملکی-گفته-می شود؟

اولین و مهم ترین سوالی که در حوزه املاک کلنگی مطرح می شود آن است که مفهوم کلنگی چیست و به چه ملکی یک ملک کلنگی گفته می شود. معمولاً املاک کلنگی شامل خانه و ساختمان هایی هستند که سال های زیادی از ساخت آنها گذشته است و بنا دچار فرسودگی شده است. بناهایی که اسکلت و تأسیسات آنها دچار خرابی و آسیب شده اند را ملک های کلنگی می خوانند. به صورت خلاصه می توان گفت ساختمان هایی که سی سال از ساخت آنها گذشته باشد، ملک کلنگی می گویند.

معمولاً این ملک ها، قابلیت فروش به عنوان یک واحد مسکونی با کیفیت را نداشته و مشکلات زیادی را ایجاد می کنند. خوب است بدانید که ملک های کلنگی قیمت پایینی دارند و این مساله نیز به دلیل بی کیفیت بودن و آسیب به ساختمان اتفاق می افتد. معمولاً زمانی که یک ملک کلنگی خرید و فروش می شود تنها به ارزش زمین توجه شده و پول زمین به فروشنده پرداخت می گردد؛ زیرا ساختمانی که در زمین مذکور وجود دارد از کیفیت لازم برای زندگی برخوردار نبوده و بدون شک باید تخریب شود.

موضوع دیگری که خوب است در مورد ملک های کلنگی بدانید آن است که هر بنایی که سن آن بیش از 30 سال است را نمی توان یک بنای کلنگی نامید. از جمله مهم ترین عواملی که باعث می شود سن و سال تشخیص ملک کلنگی تغییر کند، متریال به کار برده شده برای ساخت آن است. امروزه ملک هایی در سراسر جهان و حتی در کشورمان وجود دارند که با وجود قدیمی بودن هنوز هم افراد می توانند در آنها زندگی کنند و تنها به بهانه اینکه بنای مذکور بیش از سی سال سن دارد نمی توان به آن بنای کلنگی گفت. در برخی از کشورهای دنیا خانه هایی که سن آنها به 80 می رسد را کلنگی می گویند و این به دلیل متریال و مصالح با کیفتی است که در ساخت آنها به کار برده شده است. متأسفانه در ایران به دلیل آنکه مصالح به کار برده شده در ساختمان مرغوبیت بالایی ندارد، سن خانه های کلنگی به سی رسیده است.

نکات مهم قبل از خرید و فروش  ملک کلنگی چیست؟

نکات-مهم-قبل-از-خرید-و-فروش-ملک-کلنگی-چیست؟

افرادی که قصد دارند ملک کلنگی خریداری کنند باید از تمام نکات خرید و فروش این نوع املاک اطلاع داشته باشند. شما نیز اگر قصد دارید یک ملک کلنگی خریده و سرمایه گذاری طولانی مدت انجام دهید به نکاتی که در ادامه ذکر خواهیم کرد توجه داشته باشید:

متراژ ملک کلنگی

همان طوری که در بالا توضیح داده شد، زمانی که فردی قصد دارد یک ملک کلنگی را خریداری کند تنها پول زمین آن را می پردازد و این هم به دلیل بی ارزش بودن ساختمانی است که در آن قرار دارد. از آنجایی که ملک های کلنگی تخریب شده و معمولاً یک ساختمان چند طبقه در آن ساخته می شود متراژ زمین اهمیت زیادی دارد. هر چه زمین بزرگ تر باشد موقعیت مناسب تری برای ساخت یک ساختمان نوساز فراهم بوده و راحت تر می توان مجوزهای لازم را برای ساخت دریافت کرد. به صورت یک قانون کلی خوب است بدانید ملک هایی که عرض بیشتری دارند از ملک هایی که عرض کمتری دارند گزینه های مناسب تری برای ساخت و ساز یک بنای نوساز به شمار می روند. متراژ زمین بر روی تعداد طبقات نیز تأثیر بسزایی دارد. در املاکی که متراژ بالایی دارند می توان تعداد طبقات بیشتری ساخت.

موقعیت مکانی ملک

موقعیت-مکانی-ملک

از دیگر مسائل بسیار مهمی که به هنگام خرید ملک کلنگی باید مورد توجه قرار داده شود موقعیت مکانی ملک است. از آنجایی که در اغلب ملک های کلنگی یک ساختمان نوساز ساخته می شود، ملک های کلنگی باید در موقعیتی قرار داشته باشند که بتوان آینده ای درخشان و خوب برای آنها تصور کرد. قرار داشتن ملک در یک منطقه مناسب از نظر اجتماعی و فرهنگی، برقراری امنیت در آن، قرار داشتن در بافت قدیم و جدید و نوع کاربری نیز از جمله فاکتورهایی هستند که به هنگام خرید یک ملک و در خصوص موقعیت آن باید مورد توجه قرار داده شوند. اگر یک ملک در منطقه خوبی واقع باشد، قابلیت رشد داشته باشد و امنیت در آن برقرار باشد گزینه مناسبی برای خرید و ساخت یک ساختمان نوساز به شمار می رود.

بیشتر بدانید:

نحوه محاسبه درصد مشارکت در ساخت چگونه است؟

سن ساختمان کلنگی

سن-ساختمان-کلنگی

برخی افراد با خواندن این تیتر ممکن است سوال کنند که چرا سن بنا در مورد بناهای کلنگی اهمیت دارد؟ معمولاً در مواجه با ساختمان های کلنگی به دو صورت برخورد می شود. برخی خریداران ملک های کلنگی تمایل دارند ملک مورد نظر را بازسازی کرده و یا خود در آن ساکن شوند و یا به کسی دیگری آن را بفروشند. در این حالت، سن بنا بسیار مهم و حیاتی جلوه می کند. به صورت کلی ساختمان هایی که سن آنها بالاست گزینه های خوبی برای بازسازی به شمار نرفته و بهتر است بنای موجود در ملک تخریب شده و اقدامات لازم برای ساخت یک ساختمان جدید انجام شود.

پس به صورت خلاصه باید بگوییم که هنگام خرید و فروش بنای کلنگی باید هدف فرد از خرید مشخص باشد. اگر هدف از خرید، نوسازی باشد که بهتر است ساختمان هایی که سن بالایی ندارند را خریداری کرد، اما اگر هدف ساختن یک ساختمان چند طبقه و نوساز است، سن بنا اهمیت زیادی ندارد.

بررسی ملک از نظر شمالی و یا جنوبی بودن

ملک هایی که در ضلع جنوبی یک کوچه، خیابان و یا یک گذر قرار گرفته اند را ملک های جنوبی و ملک هایی که در ضلع شمالی یک کوچه، گذر و یا خیابان قرار دارند را ملک های شمالی می خوانند. معمولاً ملک هایی که در ضلع جنوبی قرار دارند نور بیشتری دریافت کرده و روشنایی بیشتری را می توان در تمامی واحدها در اختیار داشت.

ملک هایی که در ضلع شمالی ساخته می شوند شرایط خاصی در حین ساخت باید در آنها رعایت گردد. اگر نگاهی به قوانین و آیین نامه های شهرداری برای ساخت بناهای شمالی بیندازید متوجه خواهید شد که در بناهای شمالی، 6 درصد از مساحت ساختمان باید به ساخت نورگیر اختصاص پیدا کند؛ این مسأله به دلیل نورگیر نبودن این ساختمان ها انجام می شود. دقت داشته باشید که به دلیل اختصاص این فضا در ساختمان، از مساحت مفید بنا کم می شود.

قیمت ملک کلنگی

قیمت-ملک-کلنگی

از دیگر موضوعات مهمی که باید در حین خرید ملک کلنگی به آن توجه کرد، قیمت است. فاکتورها و پارامترهای متفاوتی بر روی قیمت ملک تأثیر دارند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • مشخص شدن مالکیت فرد
  • تغییر دادن کاربری
  • نوع کاربری ملک
  • عرض ورودی اصلی
  • قرار داشتن یا قرار نداشتن در پروژه های عمرانی دولت
  •  قرار گرفتن در طرح های عقب نشینی
  • راه های دسترسی به ملک
  • گذرهای همسایه ملک
  • چند بَر بودن ملک
  • تطابق داشتن مشخصات ثبتی ملک با مشخصات واقعی محل
  • موقعیت ملک
  • ابعاد ملک

توجه به امتیازات و نقاط قوت ملک کلنگی

نه تنها مشخصاتی که خود ملک دارد باید مورد توجه قرار گیرد بلکه محلی که ملک در آن واقع است نیز باید دارای امتیازات و نقاط قوتی باشد. از جمله مواردی که به هنگام خرید ملک های کلنگی و در مورد منطقه قرار گیری آن باید مورد توجه قرار داده شود، می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • کم بودن فاصله با مراکز خرید
  • فاصله کم با مرکز شهر
  • نزدیکی به خیابان های اصلی
  • نزدیکی به ایستگاه های وسایل حمل و نقل عمومی
  • فاصله کم با بوستان ها و مراکز تفریحی شهر
  • دسترسی راحت به مراکز درمانی و رفاهی
  • شلوغ نبودن

تا بدین جا در مورد مشخصاتی که یک ملک کلنگی باید داشته باشید، اطلاعاتی را دریافت کردید. در ادامه در مورد مزیت ها و معایب ملک های کلنگی نکاتی را ارائه خواهیم کرد.

مزیت های خرید خانه کلنگی

مزیت-های-خرید-خانه-کلنگی

شاید برای برخی افراد این سوال پیش آید که چرا عده ای تمایل دارند تا برای خرید خانه های کلنگی اقدام کنند. از جمله دلایلی که می توان برای این موضوع ذکرکرد، سرمایه گذاری بلند مدت است. معمولاً این خانه ها با قیمت های مناسب و ارزان معامله می شوند که علت آن نیز بی ارزش بودن ساختمانی است که در ملک کلنگی وجود دارد. افرادی که این املاک را می خرند معمولاً تمایل دارند یک آپارتمان چندین طبقه در آن بسازند و با فروش هر یک از واحدها سود قابل توجهی را به دست آورند. اگر ساختمانی که داخل زمین کلنگی قرار دارد سن بالایی نداشته باشد، می توان آن را بازسازی کرد و باز هم به قیمت خوبی آن را فروخت.

مشکلات و معایب املاک کلنگی

درست است که خرید این گونه املاک می تواند برای برخی افراد سودهای قابل توجهی را به بار آورد اما این خانه ها مشکلاتی دارند که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد:

  • نداشتن پارکینگ
  • تخریب و از بین رفتن سازه و برخی از تأسیسات داخلی بنا
  • عدم رعایت اصول و قوانین نوین ساختمان سازی
  • عدم برخورداری از امنیت لازم
  • وجود حشرات گزنده و موذی
  • عدم برخورداری از عایق های صوتی و حرارتی
  • نبود وسایل و امکانات سرمایشی و گرمایشی به اندازه کافی
  • اجبار بر عقب نشینی

از آنجایی که این خانه ها کلنگی و قدیمی هستند به همین دلیل نمی توان امکانات نوینی که در آپارتمان های نوساز وجود دارد را در آنها یافت و این، یکی از عمده ترین مشکلات و مسائلی است که در مورد خانه های کلنگی وجود دارد. البته اگر قرار باشد بنای کلنگی تخریب شود معایبی که در فوق به آنها اشاره شد اهمیت چندانی نخواهند داشت.

چند نکته حقوقی مهم در مورد خرید و فروش ملک های کلنگی

  • برخی از زمین های کلنگی در یک ناحیه پرت و دور از شهر واقع هستند. زمانی که قصد دارید ملکی با این شرایط خریداری کنید، باید با دقت و حواس جمعی بالا عمل نمایید. از جمله زمین های کلنگی که باید به هنگام خرید آنها دقت داشت زمین های کلنگی رها و متروکه و یا زمین هایی هستند که هیچ گونه حصاری ندارند. برخی افراد سودجو به سراغ این زمین ها که مالک آنها نیز مشخص نیست رفته و با جا زدن خود به عنوان مالک، کلاهبرداری می کنند.
  • از خریداری زمین هایی که رأی کمیسیون ماده 5 آیین نامه شهرداری، کمیسیون 7، کمیسیون 12 و کمیسیون 100 را ندارند به شدت اجتناب کنید. قبل از خرید یک زمین کلنگی، وجود یا عدم وجود این آراء را مورد بررسی قرار دهید.
  • قبل از آنکه برای خرید ملک اقدام جدی انجام دهید دستور نقشه زمین را درخواست کنید. در این دستور نقشه، آخرین تغییرات کاربری ملک و یا نوع ملک درج شده است.
  • از خرید ملک هایی که با قولنامه های طولانی مدت و یا با قولنامه های وکالتی خرید و فروش می شوند، اجتناب کنید.
  • قبل از خرید ملک از کلیه نهادهای مرتبط استعلام گرفته و وضعیت ملک را مشخص نمایید.

منتظر نظرات ارزشمند شما درباره مقالات کلید املاک هستیم.

اشتراک گذاری
امتیاز و نظر کاربران
۰.۰
۰ نظر ثبت شده
امتیاز دهید
دیدگاه کاربران