کلید املاک/ مجله های کلید املاک/ مشاورین املاک/ نحوه محاسبه درصد مشارکت در ساخت چگونه است؟
نحوه محاسبه درصد مشارکت در ساخت چگونه است؟

نحوه محاسبه درصد مشارکت در ساخت چگونه است؟

توسط اکبری

یکی از قراردادهای مسکن که بین دو طرف منعقد می شود، قرارداد مشارکت در ساخت است. این قرارداد چند سالی است که توسط ایرانی ها با اقبال خوبی مواجه شده و افرادی که صاحب یک خانه و زمین کلنگی هستند یکی از عمده طرفداران این قرارداد به شمارمی روند.

دو طرف این قرارداد می توانند از این معامله سودی را به دست آورند. نکته مهمی که در این حین باید بسیار مورد توجه قرار داده شود محاسبه درصد مشارکت در ساخت است. اهمیت این  موضوع ما را بر آن داشت تا متنی را در این رابطه آماده کرده و در اختیار علاقه مندان قرار دهیم.

امیدواریم که نکات گفته شده در این متن بتواند به بسیاری از سوالات شما در این رابطه پاسخ دهد. البته قبل از آنکه وارد بحث اصلی شویم ابتدا مختصری در مورد این قرارداد صحبت خواهیم کرد.

شما می توانید انواع آگهی های ملکی را در سایت کلید املاک جستجو کنید.

مزیت های مشارکت در ساخت

مزیت-های-مشارکت-در-ساخت

  • یکی از جالب ترین مزیت هایی که قرارداد مشارکت در ساخت دارد، افزایش مقاومت ساختمان در برابر حوادثی مانند زلزله است. کشور ما یک کشور زلزله خیز است و برخی از خانه هایی که در گذشته ساخته شده اند، مقاومت لازم در برابر این حادثه را ندارند. مقاوم سازی خانه ها با کمک این قرارداد به یک امر آسان تبدیل شده است.
  • زمانی که یک ملک قدیمی با کمک قرارداد مشارکت در ساخت به یک بنای مدرن و امروزی تبدیل می شود، بافت قدیمی شهرها نیز تغییرات قابل ملاحظه ای پیدا خواهد کرد و جلوه خیابان ها دگرگون خواهد شد.
  • این قرارداد به افرادی که از نظر مالی شرایط داشتن یک خانه مدرن را ندارند امکان می دهد تا در خانه ای که با توجه به استانداردهای ساخت منازل مسکونی ساخته شده است، سکونت کنند. در قرارداد مشارکت، فردی که یک ملک قدیمی دارد با شرکت هایی که به صورت پیمانکاری، عملیات ساخت و ساز منازل را ا نجام می دهند وارد معامله می شود. یک طرف معامله ملک و طرف دیگر نیز هزینه ها را تأمین می کند.
  • مهم ترین مزیتی که قرارداد مشارکت در ساخت دارد، سودی است که نصیب هر دو طرف می شود. این قراردادها سودهای قابل توجهی دارند و این سود در مدت زمانی بسیار کوتاه به دست خواهد آمد.
  • صرفه جویی در وقت و انرژی مزیت دیگری است که این نوع قرارداد می تواند در اختیار قرار دهد.

بررسی کنید: خرید آپارتمان در تهران

درصد مشارکت در ساخت بر اساس چه فاکتورهایی محاسبه می شود؟

درصد-مشارکت-در-ساخت-بر-اساس-چه-فاکتور-هایی-محاسبه-می-شود؟

یکی از مهم ترین موضوعاتی که باید در حین مشخص کردن درصد مشارکت در ساخت مورد توجه قرار داده شود، نوسانات مسکن است. این نوسانات و تغییر قیمت ها به شدت بر روی میزان درصد مشارکت تأثیرگذار است. موضوع مهم دیگری که باید به آن توجه داشت این است که باید مبلغی به عنوان مبلغ بلاعوض در نظر گرفته شود. مبلغ بلا عوض پولی است که پیمانکار در اختیار مالک ملک قرار می دهد تا اگر بنای دیگری برای سکونت ندارد، در طی مدت زمان ساخت بتواند به آن نقل مکان کند. مالک، بعد از به اتمام رسیدن عملیات ساخت و ساز، می تواند در یکی از واحدهای ساخته شده در ملکی که در اختیار شرکت پیمانکار قرار داده، سکونت کند. برای آنکه بدانید این مبلغ بلا عوض چگونه محاسبه خواهد شد به فرمول زیر توجه داشته باشد:

(مبلغ ارزش کارشناسی شده ملک × قدر السهم سازنده)- (هزینه های صرف شده در ساخت و ساز× قدر السهم مالک)= مبلغ بلاعوض

برای محاسبه قدرالسهم نیز باید قواعد مختص آن در نظر گرفته شود. معمولا این میزان نیز با توجه به نوسان هایی که در بازار مسکن وجود دارد انجام می شود. قیمت هر متر از زمین بر روی مشخص کردن قدرالسهم تأثیر دارد. مثلا در مناطقی که یک متر از آپارتمان چهار میلیون و پانصد هزار تومان است، سود حاصله باید به صورت 50 – 50 بین دو طرف تقسیم شود. در جاهایی که هر یک متر از آپارتمان بیش از 4 تا 5 میلیون تومان است میزان سودی که دو طرف باید دریافت کنند متفاوت خواهد بود و مالک 55 درصد و سازنده نیز 45 درصد از سود را باید بردارد.

البته با توجه به گرانی هایی که در سال های اخیر در  حوزه مسکن اتفاق افتاده است، در بسیاری از مناطق کشور، امکان پیدا کردن زمین هایی که هر متر آنها زیر 5 میلیون تومان ارزش داشته باشد، وجود ندارد. به همین دلیل معمولاً محاسبه درصد مشارکت به صورت 60- 40 صورت خواهد گرفت؛ یعنی 60 درصد از سود متعلق به مالک و 40 درصد نیز متعلق به سازنده خواهد بود.

محاسبه وجه بلاعوض به چه شکلی انجام خواهد شد؟

محاسبه-وجه-بلاعوض-به-چه-شکلی-انجام-خواهد-شد؟

در قسمت های بالایی اشاره کردیم که پیمانکار و یا فردی که قرارداد مشارکت در ساخت با فرد دیگری امضا کرده است، باید مبلغی را به عنوان مبلغ بلاعوض به طرف دیگر قرارداد مشارکت در ساخت بدهد. این مبلغ معمولاً شامل قانون و اعداد و ارقام خاص و ثابتی نشده و یک مورد کاملاً توافقی است. به این معنی که سازنده ملک و مالک ملک، بر یک مبلغ توافق کرده و پیمانکار نیز موظف است آن را به طرف دیگر قرارداد پرداخت کند.

گاهی در برخی موارد به ازای هر مترمربع از خانه کلنگی مبلغ یک میلیون تومان به مالک پرداخته می شود. این قانون برای ملک هایی است قیمت هر مترمربع از آپارتمان های نوساز در آن، بیشتر از 6 و یا 7 میلیون تومان است. در باقی مناطقی که قیمت هر مترمربع از آپارتمان از این مبلغ پایین تر است وجهی که به عنوان وجه بلاعوض به فرد دیگر پرداخت می شود توافقی خواهد بود.

بیشتر بدانید:

همه چیز درباره خرید ویلا در رامسر

آیا روش دیگری برای محاسبه وجه بلاعوض وجود دارد؟

آیا-روش-دیگری-برای-محاسبه-وجه-بلاعوض-وجود-دارد؟

اگر بخواهیم محاسبه وجه بلاعوض را به صورت دقیق تر و قانونمندتر انجام دهیم، می توانیم از فرمولی که در ادامه ذکر خواهیم کرد نیز استفاده کنیم.

R=A%×D-G%×M

تمام حروفی که به اختصار در این فرمول ذکر کرده ایم را در زیر توضیح خواهیم داد:

  • در این فرمول، M برابر است با کل ارزشی که برای ملک عنوان می کنند.
  •  G، قدرالسهم سازنده است.
  • D، برابر است با کل هزینه ای که برای ساخت یک ملک باید صرف شود.
  • A، قدرالسهم مالک است.
  • R، نیز مبلغ بلاعوض است.

برای آنکه نحوه قرار دادن اعداد را در این فرمول به خوبی متوجه شوید، با ذکر یک مثال، فرمول را تشریح خواهیم کرد.

فرض کنید که صاحب ملکی هستید که ارزش آن 2.5 میلیارد تومان است. طبق برآوردهایی که صورت گرفته، مشخص شده هزینه مورد نیاز برای ساخت این بنا یک میلیارد و صد میلیون تومان است. اگر سهم درصد مشارکت مالک و سازنده این ملک را به ترتیب 60 و 40 باشد، مبلغ بلاعوض به صورت زیر محاسبه می شود.

2.500.000.000×40%-1.100.000.000×60%= 340.000.000 این مبلغ دقیقا همان مبلغی است که سازنده باید به عنوان هزینه بلاعوض به مالک ملک پرداخت کند.

در مورد محاسبه وجه بلاعوض باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

در-مورد-محاسبه-وجه-بلاعوض-باید-به-نکات-زیر-توجه-داشته-باشید

  • اگر در فرمولی که در بالا عنوان کردیم عددی که برای مبلغ بلاعوض به دست آمد، منفی بود باید قدرالهسم مالک را کمتر در نظر گرفت.
  • نکته مهم دیگری که در این حوزه باید به آن توجه داشت این است که معمولاً شرکت هایی که به عنوان پیمانکار و سازنده ملک وارد قرارداد مشارکت در ساخت می شوند و از نام خوبی برخوردارند، می توانند بر روی عدد نهایی مبلغ بلاعوض تأثیرگذار باشند. این تأثیرگذاری نیز به صورت کاهش میزان مبلغ بلاعوض خود را نشان می دهد. معمولاً شرکت های خوشنام در حوزه ساخت و ساز، مبلغ کمتری برای این وجه پرداخت می کنند.

زمان محاسبه درصد مشارکت در ساخت به این موارد توجه کنید

از جمله مواردی که به هنگام محاسبه درصد مشارکت در ساخت باید به آنها توجه داشت، نکات زیر هستند:

  • برای آنکه مشخص شود ارزش واقعی ملک چقدر است، باید از حضور کارشناسانی که در این حوزه تجربه و مهارت کافی دارند، بهره برد.
  • قبل از آنکه قرارداد مشارکت در ساخت، نوشته و توسط طرفین امضا شود باید تمام مفادی که در آن ذکر شده است را به دقت مطالعه کرد. هیچ قراردادی را نباید بدون مطالعه کردن امضاء کرد.
  • اگر به هنگام مطالعه قرارداد مشارکت ساخت متوجه شدید که یک بند یا تبصره را متوجه نمی شوید، از امضاء کردن آن اجتناب کرده و سعی کنید با یک وکیل ماهر در این حوزه صحبت کنید.
  • بازار مسکن با تغییرات و نوسانات زیادی همراه  است که این تغییرات نیز باید در قرارداد مشارکت در ساخت اعمال شوند. بنابراین ممکن است در چند ماه آینده و یا چند سال آینده شرایط به سمتی پیش برود که برخی نکات بیان شده دراین متن، ناگزیر از تغییر باشند.

قوانین کشور در مورد قرارداد مشارکت چه نظری دارند؟

برای آنکه بتوان متوجه شد قوانین در مورد محاسبه درصد مشارکت در ساخت چه نظری دارند ابتدا باید به تمام قوانینی که در این حوزه مطرح هستند، اشراف کامل داشت. معمولاً وکلا و یا افرادی که با این قوانین سروکار دارند می توانند بهترین مراجع برای سوال در مورد نحوه محاسبه درصد مشارکت در ساخت باشند. همانطوری که در قسمت های فوق اشاره کردیم، برای محاسبه درصد مشارکت باید میزان قدرالسهم را دانست و در ضمن اشاره کردیم، که برای به دست آوردن میزان قدرالسهم نیز قیمت روز هر متر از آپارتمان در منطقه ای که ملک قرار گرفته است به عنوان ملاک اصلی مطرح می باشد.

بررسی بیشتر: خرید ویلا در نور

در قدم بعدی نیز باید کلیه هزینه هایی که ساخت ملک در پی دارد محاسبه گردد. از جمله این هزینه ها می توان به هزینه صرف شده برای انجام امور اداری، هزینه خرید مصالح ساختمانی، هزینه دستمزد کارگران و مهندسی، بیمه، مالیات و غیره اشاره کرد. در قدم بعدی نیز باید با توجه به آورده هر دو طرف و ارزش زمین درصد مشارکت در ساخت مشخص گردد.

چرا باید قرارداد مشارکت در ساخت نوشته شود؟

چرا-باید-قرارداد-مشارکت-در-ساخت-نوشته-شود؟

بازار ساخت و ساز مسکن در ایران داغ است و در این میان، کسانی که یک ملک قدیمی دارند اما توانایی پرداخته هزینه های  آن را برای انجام نوسازی ندارند، به سراغ قراردادهای مشارکت در ساخت می روند. معمولاً در این قرارداد، یک طرف، زمین خود را در اختیار قرار می دهد و طرف دیگری نیز هزینه هایی که ساخت و ساز در پی دارد را باید متقبل شود. از آنجایی که گاهی قوانین و برخی نکات ریز در این حوزه وجود دارد و ممکن است برخی افراد به دنبال سوء استفاده کردن از ناآگاهی نسبت به این قوانین باشند، نوشتن و مکتوب کردن قرارداد مشارکت در ساخت الزامی است. تمام جزئیاتی که برای هر دو طرف مهم است، باید در متن قرارداد آورده شود.

قراردادهای مشارکت در ساخت از جمله حساس ترین و مهم ترین قراردادهایی هستند که در حوزه مسکن نوشته می شود. این قرارداد، حاوی نکاتی بسیار مهم است و باید ریزترین و جزئی ترین نکات نیز در آن آورده شود. اگر تا به حال چنین قراردادهایی ننوشته اید و در مورد کم و کیف نوشتن آن اطلاعات زیادی در اختیار ندارید بهتر است با یک مشاور حقوقی در این حوزه صحبت کنید. شک نکنید که هر گونه سهل انگاری و ساده اندیشی در این حوزه تنها باعث به بار آوردن خسارت های سنگین مالی به شما خواهد شد. بنابراین اگر دوست ندارید ملک یا سرمایه خود را به راحتی از دست بدهید، هر چه سریعتر به یک مشاور حقوقی و یا وکلایی که دراین حوزه تجربه زیادی دارند، مراجعه کنید.

جمع بندی

در این متن در مورد قرارداد مشارکت در ساخت و مزیت هایی که دارد و همچنین نحوه محاسبه درصد مشارکت در ساخت صحبت کردیم و توصیه کردیم اگر می خواهید یک قرارداد مشارکت در ساخت تدوین کنید، در صورتی که اطلاعات کافی در این  حوزه ندارید، از افرادی که تجربه، مهارت و دانش کافی دارند کمک بخواهید.

موضوع دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که برخی ملک ها، بسیار قدیمی هستند و صرف هزینه برای بازسازی آنها یک کار بیهوده خواهد بود. بنابراین بهتر است اگر یک ملک قدیمی داشته و هزینه کافی برای نوسازی آن را در اختیار ندارید به سراغ قراردادهای مشارکت در ساخت بروید و از یک سازنده درخواست کنید تا هزینه مورد نیاز برای ساخت و احیای ملک را در اختیار شما قرار دهد. سود و منفعتی که از این قرارداد نصب دو طرف خواهد شد بسیار قابل ملاحظه بوده و این یک فرصت طلایی و بسیار مناسب برای هر دو طرف به شمار می رود. با کمک این قرارداد، مالک ملک می تواند یک ملک نوساز داشته باشد و در طرف دیگر نیز سازنده سود قابل توجهی را در یک مدت زمان کوتاه به دست خواهد آورد.

منتظر نظرات ارزشمند شما درباره مقالات سایت کلید املاک هستیم.

اشتراک گذاری
امتیاز و نظر کاربران
۰.۰
۰ نظر ثبت شده
امتیاز دهید
دیدگاه کاربران