نکات نگهداری حیوانات خانگی

نکات نگهداری حیوانات خانگی

اگر می خواهید حیوان خانگی بگیرید شرایط زندگی خود را در نظر بگیرید حیوانات متفاوت هستند و خصوصیات مختلفی دارند حتما قبل از نگهداری حیوان خانگی نسبت به آنها شناخت پیدا کنید مثلا ببینید حیوانی که می خواهید بگیرید می تواند در آپارتمان زندگی کند یا خیر نیاز به پیاده روی دارد یا خیرهمه این خصوصیات را در نظر بگیرید و بعد برای گرفتن حیوان خانگی اقدام کنید.

جثه حیوان را درنظر بگیرید:

جثه-حیوان-را-درنظر-بگیرید

توجه کنید که اندازه حیوانی که میگیرید متناسب با اندازه خانه شما باشد اگر حیوان بزرگی بگیرید و خانه کوچک باشد حیوان اذیت می شود و حتما حواستان به این نکته باشد که حیوانی که میگیرید اگر سنش کم بود وقتی بزرگ می شود چه جثه ای خواهد داشت

حیوانات با صدای کم انتخاب کنید:

حیوانات-با-صدای-کم-انتخاب-کنید

در آپارتمان صداها راحت بین واحدها رد و بدل می شوند چون بیشتر واحدها در کنار هم هستند بنابراین برای اینکه آسایش همسایه ها به هم نخورد بهتر است حیواناتی را انتخاب کنید که بی سرو صدا هستند چون علاوه بر اینکه با شکایت آنها روبرو می شوید از نظر انسانی نیز این مسئله درست نمی باشد در این مورد می توانید به حیوانات خانگی خود از بچگی آموزش بدهید که بی وقفه پارس نکنند و باعث بهم ریختگی مناطق مشترک نشوند.

مشورت کردن با مدیر ساختمان:

بهتر است قبل از اینکه اقدام به نگهداری حیوان خانگی در آپارتمانکنید قوانین آپارتمان را بدانید معمولا در قوانین محدودیت ها و شرایطی وجود دارد

تا آنجا که به انجمن های آپارتمان مربوط می شود، کمیته مدیریت مطمئناً می تواند رهنمودهایی ارائه دهد که به صاحبان حیوانات خانگی کمک می کند تا با حیوانات خود در ارامش زندگی کنند.

برخی از نکات :

  • تعیین ساعات خاصی که حیوانات خانگی می توانند از پارک استفاده کنند.
  • درخواست از صاحبان حیوانات خانگی برای اداره حیوانات خانگی خود در مناطق مشترک
  • به صاحبان حیوانات خانگی راهنمایی کنید تا از عدم مزاحمت سایر ساکنان اطمینان حاصل کنند.
  • راهنمایی صاحبان حیوانات اهلی خانگی در همه حال
  • از صاحبان حیوانات خانگی بخواهید علاوه بر آموزش حیوانات خانگی خود برای محدود کردن خود در یک منطقه خاص ، مسئولیت نظافت از حیوانات خانگی خود نیز به عهده بگیرند.
  • به ساکنان و فرزندان آنها هشدار دهید که حیوانات اهلی را تحریک نکنند .
  • توصیه به صاحبان حیوانات خانگی برای رعایت مقررات بهداشتی شهرداری
  • صاحبان حیوانات خانگی باید اطمینان حاصل کنند که حیوانات خانگی آنها با حیوانات خانگی دیگر درگیر نشوند.
  • حتما توجه داشته باشید اگر حیوان شما د رمقابل حیوانات و انسان های دیگر تهاجمی برخورد می کند حتما با قلاده و با کنترل حیوان را به محوطه ببرید در بیشتر مواقع افراد حیوان را آزاد می گذارند و اینگونه توجیه می کنند که حیوان باید راحت باشد ولی توجیه مناسبی نیست و درواقع دارند به حقوق دیگران بی احترامی می کنند.

ایمن کردن خانه:

وقتی از حیوان خانگی در آپارتمان نگهداری می کنید. باید ان را عضوی از خانواده بدانید و همانگونه که نگران اعضای خانواده هستید نگران آن نیز باشید بنابراین خانه را ایمن سازی کنید ریزترین مسائل را بررسی کنید مثلا گیاهان سمی ،داروها ، سیم های بی حفاظ ، مواد شوینده همه را خارج از دسترس نگه دارید و تمامی نکات ایمنی را درنظر بگیرید.

برای حیوان قوانین مطرح کنید:

برای-حیوان-قوانین-تعریف-کنید

چون حیوان خانگی عضو خانواده است و قراراست در آپارتمان کنار شما زندگی کند لازم است مقرراتی برایش در نظر بگیرید مثلا برای ادرار و مدفوع و یا اینکه به چه وسایلی دست بزند  یا نزند و از کجاها رفت و آمد کند.

برنامه ریزی:

در مورد همه مسائل مربوط به حیوان در آپارتمان برنامه ریزی کنید اینکه چه ساعتی پیاده روی و استراحت کند چه ساعتی غذا بخورد چه ساعتی حمام کند و...

اگر برای حیوانات برنامه ریزی کنید زندگی شادتری دارند توجه کنید که حتما طبق برنامه پیش بروید مثلا غذای حیوان را سروقت بدهید یا مثلا اگر حیوانی که نیاز به پیاده روی روزانه دارد حتما در روز آن را به پیاده روی ببرید.

تهیه غذای مناسب برای حیوان:

تهیه-غذای-مناسب-برای-حیوان

 با توجه به اینکه هرحیوانی رژیم غذایی خاص خودش را دارد بهتر است برای تهیه غذای حیوان خانگی خود با دامپزشک مشورت کنید بدانید که گربه و سگ از دیگر حیوانات حساس ترند یکی از مواردی که باید در غذا دادن  به حیوان خانگی به آن توجه کنید این است که هرگز از غذای خود به حیوان ندهید زیرا که در غذاهای انسان مواد نگهدارنده و طعم دهنده وجود دارد که برای حیوان ضرر دارد و باعث بیماری گوارشی می شود و علاوه بر آن حیوان خانگی لوس می شود و همیشه وقتی غذا می خورید مزاحم غذا خوردن شما می شود.

جای خواب مناسب:

تحت هر شرایطی برای حیوان یک جای خواب مناسب فراهم کنید حتی اگر آپارتمانتان کوچک است باید یک فضای مناسب ایجاد کنید که حیوان احساس آرامش و امنیت داشته باشد رختخواب حیوان را تندتند تمیز کنید وبهتر است برای حیوان خانگی خود یک تخت خواب مناسب تهیه کنید تا راحت بخوابد.

توجه کافی به حیوان:

به حیوان خانگی خود اهمیت بدهید و این احساس را به آن منتقل کنید که برایتان اهمیت دارد آن را نوازش کنید و با مهربانی با آن رفتار کنید البته حواستان باشد که محبتتان آنقدر زیاد نباشد که حیوان لوس شود اگر حیوانتان علاقه به بازی دارد با آن بازی کنید و وسایل بازی مورد علاقه اش را برایش بخرید.

توجه به نظافت و سلامت حیوان خانگی:

توجه-به-نظافت-و-سلامت-حیوان-خانگی

مانند دیگر موارد برای نظافت حیوان نیز یک برنامه بریزید و حیوان را تند تند به حمام ببرید هرچند وقت یکبار حیوان خود را پیش دامپزشک ببرید تا مطمئن شوید که بیماری ندارد و مراقبت های پزشکی را انجام دهید اطمینان حاصل کنید که حیوان خانگی شما ورزش کافی را انجام می دهد و به درستی تغذیه می شود.

اطمینان حاصل کنید که واکسیناسیون به روز است وقتی از پیاده روی آمدید (از بیرون آمدید) دقیق بررسی کنید که حشره به بدنش نچسبیده باشد.

وابسته نشدن به حیوان:

وقتی یک حیوان را طولانی مدت نگهداری می کنید باعث می شود که اعضای خانواده به آن حیوان وابسته شوند سعی کنید به هر یک از اعضای خانواده آموزش رابطه منطقی با حیوان خانگی را بدهید  (همچنین به حیوان) تا در زمانی که حیوان فوت می کند یا به شخص دیگری واگذار می شود از نظر روحی آسیب نبینند.

تمیزکردن مداوم آپارتمان:

معمولا بیشتر حیوانات خانگی ریزش مو دارند مخصوصا سگ و گربه و حمام کردن نمی تواند از ریزش بکاهد بهتر است در این مواقع یا از شامپوهای مخصوص استفاده کنید یا با دامپزشک مشورت کنید

چند راه برای جمع کردن موهای حیوانات:

برای تمیزکردن حیوان برنامه ریزی کنید.

موهای حیوان را دائما برس بکشید تا موهای در حال ریزش به برس بچسبند و در خانه نریزند.

تمامی نقاط خانه را جارو بکشید.

بعد از جارو کردن روی سطوح را حتما تمیز کنید مخصوصا جاهایی که کودکان بازی می کنند.

اگر مبلمان چرم دارید بدانید که مو به چرم نمی چسبد.

توجه به سلامتی خودتان:

توجه کنید اگر آلرژی یا حساسیت دارید یا هر یک از اعضای خانواده حساسیت دارند از گرفتن حیوان خانگی خودداری کنید چرا که با نگهداری حیوان آلرژی بیشتر می شود تماس با مو یا بزاق  حیوان باعث زیاد شدن حساسیت می شود در مواقع تمیز کردن وسایل حیوان حتما از دستکش استفاده کنید و تمامی وسایلی که حیوان را در آن حمام کردید ضدعفونی کنید.

انتخاب دکوراسیون مناسب:

اگرقراراست حیوان خانگی داشته باشید در انتخاب وسایل خانه دقت کنید مثلا مبلمانی را انتخاب کنید که دیرتر خراب شوند به علت اینکه بسیاری از حیوانات روی مبل و پرده چنگ می کشند جنس پرده و مبلمان را با دقت انتخاب کنید همچنین توجه کنید جنسی که انتخاب می کنید بو نگیرد و میکروب را به خود جذب نکند.

نظر قانون درباره نگهداری حیوانات خانگی:

تبصره ماده سه آیین نامه اجرایی قانون آپارتمان ها در سال 1347 می گوید نگهداری از حیوانات  در قسمتهای مشترک یک ساختمان جرم است و شخص دارنده حیوان خانگی مجرم است و بقیه می توانند از او شکایت کنند .

نگهداری حیوانات در واحدهای آپارتمان قانونی دارد :اگر حیوان خانگی بیماری ایجاد نکند و مزاحمت ایجاد نکند نگهداری آن ایرادی ندارد در غیر اینصورت دارنده حیوان خانگی مجرم است و بقیه می توانند از او شکایت کنند.

طبق تحقیقات افرادی که دارای حیوان خانگی هستند استرس و اضطراب کمتری دارند در واقع ارتباط و زندگی انسان با حیوان باعث افزایش آرامش در آنها می شود.

مطلب نهایی: نگهداری از حیوانات مسئولیت سنگینی دارد و اگر قصد دارید حیوان خانگی داشته باشید به مواردی که توضیح دادیم توجه فرمایید.

اشتراک گذاری
امتیاز و نظر کاربران
۰.۰
۰ نظر ثبت شده
امتیاز دهید
دیدگاه کاربران