کلید املاک/ مجله های کلید املاک/ مشاورین املاک/ هوش مصنوعی در املاک و مستغلات
هوش مصنوعی در املاک و مستغلات

هوش مصنوعی در املاک و مستغلات

ازآنجایی که موضوع اصلی این مقاله، کاربرد هوش مصنوعی در املاک و مستغلات بهتر است قبل از هر چیزی تا حدودی با "هوش مصنوعی" آشنا شویم. هنوز هم حتی با وجود پیشرفت های روز افزون علم و تکنولوژی و گسترش استفاده از اینترنت، افرادی در میان ما هستند که با شنیدن عنوان هوش مصنوعی، تنها به ربات های بی احساسی فکر می کنند که برای راحت تر پیش بردن کارها تولید و طراحی می شوند. گاه هم این گونه می پندارند که این گونه ربات ها در آینده ای نزدیک قرار است جایگزینی فعال برای بشر شوند. البته تقصیر هم ندارند؛ دیدن فیلم های علمی و تخیلی که فاصله دوری با واقعیت دارند چنین افکاری را برای انسان های نا آگاه به ارمغان آورده‌اند. جای نگرانی نیست؛ با مطالعه مقاله امروز از کلید املاک ما در نهایت به شناخت کافی از هوش مصنوعی و کاربردهایش در املاک و مستغلات خواهید رسید.

هوش مصنوعی چیست؟

هوش-مصنوعی-چیست؟

در واقع هوش مصنوعی تکنولوژی در نظر گرفته می شود که قابلیت تفکر دارد. اشتباه نکنید، این نوع تفکر با تفکر انسانی که ما می شناسیم تفاوت زیادی دارند اما تلاش می کند تا از آن تقلید نماید. شاید شما هم فکر کنید هوش مصنوعی آن طور که تصور می شود، کاربردی در زندگی انسان ندارد؛ با این‌که این طور نیست؛ شما روزانه بسیاری از کارهای خود را از طریق هوش مصنوعی به سر انجام می رسانید؛ برای مثال جستجو و گشت و گذار در اینترنت، صفحات اجتماعی مجازی همگی با تکنولوژی هوش مصنوعی کاز می کنند. حال که پیش‌بینی می شود آینده تا حد زیادی، روی دست هوش مصنوعی می چرخد، بهتر است به جای ترس با تحقیق در رابطه با آن ارتباط فوق‌العاده‌ای با این علم برقرار کنیم و زندگی خود را به دست سرنوشت و گذر زمان نسپاریم. اگرچه تا به این لحظه تعریف واضحی از هوش مصنوعی ارائه نشده که بسیاری از دانشمندان مهر تأیید بر آن زنند؛ اما بسیاری از آن ها به تعریف پیش رو اشاراتی دارند:

«هوش مصنوعی مانند انسان منطقی فکر می کند و همانند او منطقی عمل می کند.»

به زبانی دیگر، هوش مصنوعی شاخه ای از علوم رایانه ای می باشد که تولید ماشین های هوشمند را هدف خود قرار داده است؛ این ماشین ها باید از عهده وظایفی که نیازمند هوش انسان اند، برآیند. در واقع هوش مصنوعی، شبیه سازی هوش انسان برای رایانه است و به گونه ای طراحی شده که توانایی تقلید از رفتار انسان داشته باشد و مانند انسان یاد بگیرد در واقع الگو برداری از عملکرد مغز انسان. در نتیجه این تعریف برای تمامی ماشین هایی که عملکردی مانند ذهن بشر دارند و کارهایی نظیر یادگیری و حل مسئله انجام می دهند، صدق می کند.

کتاب های مرجع در رابطه با هوش مصنوعی، معتقد بر این هستند که علم هوش مصنوعی دانش مطالعه کارگزارهای هوشمندند و چنین تعریفی برای آن ارائه داده اند:« هر دستگاهی که بتواند محیط را درک کند و از حداکثر شانس موفقیت برخوردار باشد.» به صورت کلی هوش مصنوعی به منظور توصیف کامپیوتر و ماشین هایی به کار برده می شود که به خوبی از پس فعالیت های شناختی وابسته به ذهن انسان بر می آیند. یادگیری و حل مسئله از این فعالیت های مهم شناختی انسان به شمار می روند.

کاربرد هوش مصنوعی در زندگی انسان:

کاربرد-هوش-مصنوعی-در-زندگی-انسان

شاید شما هم شنیده اید که امروزه هوش مصنوعی بالاترین اهمیت و توجه را در حوزه‌های پژوهشی و صنعتی داشته که دستاورد و محصولات حاصل از آن طی سالیان اخیر، بسیار خارق العاده و کاربردی هستند. حال که به تعریف واضح و آشکاری از هوش مصنوعی دست یافتید در ادامه به کاربردهای آن در زندگی بشر خواهیم پرداخت:

برچسب گذاری اتوماتیک عکس ها:

هنگامی که به ذخیره سازی تصویر مورد نظر در Google Photos اقدام می کنید این تصاویر به صورت پیش فرض و خودکار دسته بندی و برچسب گذاری می شوند. برای نمونه تصاویر متعلق به یک شخص خاص در یک دسته و تصاویر دیگر مربوط به طبیعت و حیوانات در دسته دیگر قرار داده می شوند تا برای جستجوی آن ها فقط با عکس گرفتن از آن، موضوع عکس را در آلبوم های دسته بندی شده پیدا کنید. در انتها تمام عکس هایی که آن فرد در آن ها حضور دارد برایتان به نمایش گذاشته خواهد شد.

تبدیل گفتار به نوشتار:

یکی از جالب و کارآمدترین کاربرد یادگیری ماشین همین عنوان است که امروزه در بسیاری از نرم افزارهای موجود در موبایل مانند کیبورد گوگل استفاده ای گسترده دارد. مشاهده شده که حتی از دقت بسیار بالایی برای زبان فارسی برخوردار است.

رتبه بندی صفحات وب:

بارها برای هر یک از ما پیش آمده که به دنبال دسترسی به اطلاعاتی اقدام به وارد نمودن یک عبارت در موتور جستجوی گوگل می کنیم؛ در این هنگام نتایج بدست آمده بر اساس 100 معیار مرتب شده و در اختیار شما قرار می گیرند. این معیارها مجموعه ای از رازها هستند که تنها اشخاص درون گوگل از آن ها با خبرند. به هر حال مطابق با اعلام این شرکت، سومین سیگنال تأثیرگذار و مهم میان این 100 سیگنال، شبکه عصبی با عنوان "Rank Brain" است که در آزمایشگاه Google Brain در سال 2015 ساخته شد.

پاسخ دهی خودکار در نرم افزارهای پیام رسان:

اگر تا به حال کارکردی با Google Allo داشته‌اید حتما متوجه دقت بالای آن در پاسخ های ارائه شده در ازای پیام ها، خواهید شد. این سیستم نخستین بار در برنامه Gmail استفاده شده است. عملکرد آن به این ترتیب است که ابتدا از طریق یک شبکه عصبی مصنوعی ساده، پیام را مورد بررسی قرار می دهد تا پی ببرد که توانایی پاسخ دهی مناسب به آن را دارد یا خیر؟ اگر این توانایی را در خود دید، از طریق یک شبکه عصبی بازگشتی ژرف پاسخ مناسب ساخته خواهد شد.

توصیف تصاویر:

هیجان انگیز و جالب ترین کاربرد هوش مصنوعی در بینایی ماشین، قابلیت توصیف یک تصویر یا ویدئو در قالب یک یا چند جمله است. با کمک این کاربرد می توانیم ماشین هایی بسازیم که قادر باشد اشیا دیده شده را واقعاً درک کند. همچنین در روش معکوس از روی توضیحات متنی ارائه شده، تصویری حدوداً واقعی تولید کند. در نتیجه پی می بریم تصویر تولید فیلم از روی یک فیلم موضوع دور از انتظاری به نظر نمی رسد.

بیشتر بخوانیم: 

 بازار مسکن در مرز حباب

آیا روند قیمت مسکن در سال 1400 افزایشی است؟

کاربرد هوش مصنوعی در املاک و مستغلات:

کاربرد-هوش-مصنوعی-در-املاک-و-مستغلات

بعد از صحبت درباره گوشه ای از کاربردهای گسترده هوش مصنوعی بهتر است هر چه زودتر به موضوع اصلی مقاله یعنی کاربرد هوش مصنوعی در املاک و مستغلات بپردازیم. ازآنجایی که فرایند خرید و فروش خانه در صنعت املاک یکی از مهم ترین مسئولیت احساسی و مالی در نظر گرفته می شود، با به کار گیری دیجیتال و نرم افزار این فرایند را هوشمند و دقیق تر کرده ایم. از طرفی هم شیوع کرونا تا حد زیادی مردم و کاربران را در خانه های خود حبس کرده است؛ به گونه ای که هر فردی به خاطر ترس از بیماری، مراجعه خود را به مراکز بیرون از خانه به حداقل رسانده است. در چنین موقعیتی تکنولوژی و علم نوین به کمک ما آمد؛ هوش مصنوعی یکی از این تکنولوژی هاست که کاربرد قابل توجهی در زمینه املاک و مستغلات دارد. اگرچه در حال حاضر هوش مصنوعی به اندازه صنایع دیگر در صنعت مستغلات و املاک ریشه نکرده است اما این علم در حال تغییر و پیشرفت است تا روزی که پتانسیل بالای هوش مصنوعی هم در املاک و مستغلات برای همه مردم آشکار شود. خرید ملک فرایندی پیچیده است که ناظر انسانی را برای هدایت فروش خود به احساسات وابسته می کند. از طرفی دیگر در حالی که راه‌حل‌های Al هنوز قابلیت تشخیص درست احساس را ندارد، معامله بستن در زمان مناسب و خوب نیازمند تجربه و مهارت بسیار بالاست. با توجه به موارد فوق ابا این‌که صنعت املاک و مستغلات به خاطر ویژگی های منحصر به فرد و مهارت های فردی خود، به نیروی مشاور املاک انسانی نیاز دارد اما نرم افزارهایی که به هوش مصنوعی مجهزند می توانند کمک قابل توجهی در زمینه های مختلف برای مشاورین املاک باشند برای مثال به نمونه های زیر توجه کنید:

تولید هوشمندانه لیدهای فروش:

هوش مصنوعی در این زمینه قادر است خریداران ثروتمند و توانا را از طریق تجزیه و تحلیل فعالیتشان در وب سایت ها و شبکه مجازی شناسایی کند. در این راستا تمامی اقدامات کارابران مد نظر خود را از نوع تعامل گرفته تا رفتار خرید آن ها در بازارهای آنلاین دیگر زیر ذره بین قرار می دهند تا در بهترین زمان ممکن ملک مناسب را برای آن کاربر ارائه دهد. در نتیجه این فناوری علاوه بر صرفه جویی در زمان و انرژی، فروش املاک و دسترسی به مشتری واقعی را تسهیل نموده است.

مدل های قیمت گذاری خودکار ملک:

قابلیت پیشگویی، یکی از مهم ترین و بارزترین مشخصه علم هوش مصنوعی است. این قابلیت در هوش مصنوعی برای ارزش گذاری ملک در فرآیند خرید و فروش قابل استفاده خواهد بود. در این زمینه هوش مصنوعی با بهره گیری از الگوریتم های خاص می تواند بر اساس عوامل گوناگون، ارزش یک ملک را برآورده کند. داده های تاریخی، تصاویر مربوط به ملک، سن ملک، ارزش بازار، نوح محله و روندها تعدادی از معیارهای لازم برای بررسی املاک اند. وجود این تکنولوژی ارزیابی ملک را با اعمال تمامی پارامترهای مهم در شکلی هوشمند امکان پذیر می سازد و در شرایطی مانند شیوع کرونا بسیار کارآمد تلقی می شود.

تجزیه و تحلیل هوشمندانه املاک:

تجزیه-و-تحلیل-هوشمندانه-املاک

اگر چه بعضی از ویژگی های املاک برای یک مشاور انسانی قابل ارزیابی است، اما نرم افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی قادرند محاسبه دقیق و سریع تری درباره با جنبه های مختلف یک ملک صورت دهند. به عنوان مثال میزان دقیق نور خورشید طی یک سال، زمان ایده آل ترین نور در طول روز، دسترسی آسان به محوطه پارکینگ، آلودگی صوتی و ...

ارائه پیشنهاد ملک مطابق با سلیقه مشتری:

ارائه-پیشنهاد-ملک-مطابق-با-سلیقه-مشتری

الگوریتم های شگفت انگیز هوش مصنوعی، قابلیت این را دارند که مطابق با علاقه‌مندی و سلیقه مشتری و با گفته های آن ها ملک مناسب را ارائه دهند. علاوه بر این نرم افزارهای Al موجود، می توانند اقدامات مؤثری در راستای اصلاح فعالیت های بازاریابی گذارند. برای مثال با بررسی، تجزیه و تحلیل خرید و فروش های صورت گرفته در گذشته، پیام و تصاویر هوش مصنوعی قادر خواهد بود نحوه رفتار با خریدار را در هر مرحله از مسیر بهبود بخشد.

اتوماسیون کارهای دستی:

گزارشات، محدوده بندی ها، قوانین مرتبط، درخواست های پیشنهادی، اوراق حقوقی، تجزیه و تحلیل های گوناگون و توافق نامه‌ها تنها گوشه ای از اسنادی تولید شده در معاملات املاکی هستند. نرم افزارهای مجهز به هوش مصنوعی می توانند چنین اسنادی را از جنبه های مختلف مانند عدم دقت و ناقص بودنشان بررسی کنند. افزون بعضی از راه‌حل‌های هوش مصنوعی این قابلیت را دارند به صورت خودکار اسناد مناسب را می سازند و مشاوران را از انجام کارهای اضافی و وقت‌گیر رهایی می دهند.

مدیریت داده ها و ورود اطلاعات:

هوش مصنوعی به عنوان یک عامل کمکی بزرگ در پشت صحنه معاملات نقش ایفا می کند. از آنجایی که آژانس های املاکی با حجم انبوهی از داده ها مانند قوانین و اطلاعات مشتریان، اطلاعات ملک و غیره، فعالیت دارند، لازم است یک نیروی انسانی به منظور ورود این داده ها در کامپیوتر باید ساعت ها در مقابل رایانه بنشیند. چنین شخصی باید بخش عمده ای از ساعات خود را به این کار اختصاص دهند؛ از این‌رو باید از صبر و سرعت عمل بالایی برخوردار باشد. آژانس های املاکی می توانند جهت انجام چنین کار هایی استفاده از هوش مصنوعی را جایگزین نیروهای انسانی بیشتر نماید تا داده ها به نحو احسن سازمان‌دهی و مرتب شوند.

علاوه بر این کاربرد هوش مصنوعی در املاک می تواند در کار هایی مانند وارد کردن خودکار اطلاعات و تولید خودکار گزارشات برای افراد کارآمد واقع شوند. به عنوان مثال اغلب سیستم های مدیریت روابط با مشتری و خریدار از یادگیری ماشین استفاده می کنند. این اقدام هم به صرفه جویی در زمان کمک می کند و هم میزان اشتباهات و خطاها را به حداقل می رساند.

از این‌که تا این لحظه ما را همراهی نموده اید، نهایت تشکر را از شما داریم. بخشی از محتوای این مقاله از سایت کلید املاک مربوط به معرفی هوش مصنوعی و کاربردهای روزانه‌اش در زندگی است. بخش دیگر را هم به بررسی کاربرد هوش مصنوعی در املاک و مستغلات اختصاص داده‌ایم. از این‌رو با مطالعه دقیق آن شما هم قدردان پیشرفت علم و تکنولوژی و خواهان بهره گیری از آن به ویژه هوش مصنوعی خواهید شد. اگر بخواهیم درباره تمام قابلیت ها و کاربردهای هوش مصنوعی صحبت کنیم به زمان دور و دراز نیاز داریم؛ از این‌رو به چند نمونه اندک از کاربردها کفایت نمودیم.

آیا تا به حال از کاربردهای هوش مصنوعی در زمینه خرید و فروش املاک کمک گرفته‌اید؟ به نظر شما مهم ترین کارایی هوش مصنوعی در املاک و مستغلات چیست؟

اشتراک گذاری
امتیاز و نظر کاربران
۵.۰
۱ نظر ثبت شده
امتیاز دهید
دیدگاه کاربران