کلید املاک/ مجله های کلید املاک/ مشاورین املاک/ ویلاهای روستایی چه ویژگی هایی دارند؟
ویلاهای روستایی چه ویژگی هایی دارند؟

ویلاهای روستایی چه ویژگی هایی دارند؟

آدمی عادت عجیبی دارد، تا زمانی که چیزی را در اختیار دارد ارزش و قدر آن را نمی داند و زمانی که اثری از آن در مقابل چشمانش باقی نخواهد ماند سعی می کند به هر طریقی که شده کاری کند تا به گذشته بازگردد. از جمله مثال هایی که می توان برای قدر ناشناسی انسان عنوان کرد، خانه های روستایی هستند. تا زمانی که بشر در روستا زندگی می کرد مرتباً در حال شکوه و شکایت بود که در این روستا هیچ امکاناتی وجود ندارد و برای آنکه پیشرفت کند باید به شهر برود. بعد از آنکه به شهر آمد دلش برای خانه های روستایی تنگ شد و سعی کرد با ساخت ویلاهای روستایی طعم خوش و شیرینی که در این خانه ها می چشیده را به یاد آورد. شاید داستان خلق ویلاهای روستایی به این شکل اتفاق افتاده است ولی به هر حال هر چه که هست، امروزه در برخی جاهایی که توریست پذیر هستند می توان نمونه ای از ویلاهایی را مشاهده کرد که شباهت عجیبی به خانه های روستایی دارند. ما در این متن از کلید املاک قصد داریم در مورد ویژگی های این ویلاها که در نوع خود مدرن محسوب می شوند، صحبت کنیم.

ویژگی های ویلاهای روستایی

ویژگی-های-ویلا-های-روستایی

همان طوری که از نام ویلاهای روستایی بر می آید، این نوع ویلا، بنایی است که در روستاها ساخته می شود. بهتر است در ساخت این نوع ویلاها به مشخصات سایر خانه های ساخته شده در آن روستا توجه کرد و اجازه نداد که شکل و شمایل روستا دچار تغییر و تحول گردد. خانه هایی که امروز در روستاها مشاهده می شوند توانسته اند خود را با شرایط آب و هوایی موجود به خوبی وفق داده  و در اثر حوادث مختلفی که در یک ناحیه ممکن است اتفاق بیفتد، دچار تخریب و آسیب نخواهند شد. برای بررسی ویلاهای روستایی باید به بررسی ویژگی های ویلاهای روستایی در اقلیم های متفاوت بپردازیم.

 ویلاهای روستایی در اقلیم های مختلف عبارتند از:

 ویلا-های-روستایی-در-اقلیم-های-مختلف-عبارتند-از

  • ویلاهای روستایی در مناطق پر باران
  • ویلاهای روستایی در مناطق گرم و خشک
  • ویلاهای روستایی در مناطق کوهستانی

در ادامه و در عنوان های جداگانه به بررسی ویژگی های هر یک از این ویلاها خواهیم پرداخت و شما را با مشخصات آنها به خوبی آشنا خواهیم کرد.

ویلاهای روستایی در مناطق پر باران

ویلا-های-روستایی-در-مناطق-پر-باران

یکی از مناطق کشور که ساخت و ساز ویلا در آن به وفور مشاهده می شود، مناطق پر باران کشور است. از جمله این مناطق می توان به شمال کشور اشاره کرد. شمال کشور در نزدیکی کوه های البرز قرار داشته و به دلیل مجاورت با دریای خزر میزان بارندگی و رطوبت در آن بسیار بالاست. با توجه به این شرایط جوی و با توجه به بالا بودن رطوبت در این منطقه، باید در مورد معماری ویلاهای روستایی دقت زیادی به کار برده شود. ویلاهایی که در این منطقه ساخته می شود باید با شرایط آب و هوایی کاملاً تطابق و سازگاری داشته باشد و اسکلت سازه در اثر بالا بودن میزان رطوبت به راحتی دچار خوردگی و پوسیدگی نگردد. زمانی که اسکلت یک سازه دچار آسیب می شود، دوام و استحکام بنا نیز به شدت تحت تأثیر قرار گرفته و عمر مفید آن کاهش پیدا می کند.

اگر به خانه های روستایی که در شمال کشور ساخته شده است توجه کنید، متوجه کوتاه بودن دیوارها خواهید شد. تمامی سقف خانه های روستایی شمال کشور به صورت شیروانی است و این مورد برای کاهش وزن ناشی از بارش باران و برف به سقف و همچنین هدایت آب نزولات جوی به سمت ناودان انجام می گیرد. اگر قصد ساخت یک ویلای روستایی در شمال کشور وجود دارد بهتر است به نکاتی که در فوق اشاره شد، توجه داشت و ساخت و ساز ویلا مطابق با ساخت و ساز خانه های روستایی و اصول رعایت شده در ساخت آنها صورت گیرد.

بیشتر بدانید:

زندگی در چالوس و خرید ویلا در آن

چند نکته مهم در ساخت ویلاهای روستایی در شمال کشور

چند-نکته-مهم-در-ساخت-ویلا-های-روستایی-در-شمال-کشور

  • خانه های روستایی در شمال کشور زیرزمین ندارند و دلیل آن نیز بالا بودن میزان بارش باران است. گاهی اوقات میزان نزولات جوی خارج از تصور بوده و اگر یک ویلا و یا خانه زیرزمین داشته باشد احتمال آنکه آب، وارد خانه و یا ویلا شود افزایش پیدا خواهد کرد.
  • موضوع دیگری که آن نیز می تواند بر افزایش زیبایی و جذابیت ویلاهای روستایی تأثیر داشته باشد متریال هایی است که در ساخت ویلا به کار برده می شود. معمولاً در ساخت ویلاها و خانه های روستایی از مصالحی مانند سنگ، چوب و یا ساقه گیاهان استفاده می کنند. این ترفند می تواند باعث متفاوت جلوه کردن معماری ویلای روستایی و افزایش شباهت آن به خانه های روستایی شود.
  • استفاده از متریال هایی که در برابر آب و رطوبت مقاومت بالایی از خود نشان می دهند از دیگر نکات مهمی است که در ساخت ویلاهای روستایی باید مورد توجه قرار داده شود. برای افزایش دوام و ماندگاری ویلا بهتر است از با کیفیت ترین و مرغوب ترین مصالح موجود در بازار استفاده گردد. به این صورت می توان عمر مفید ویلا را افزایش داد.

ویلاهای روستایی در مناطق گرم و خشک

ویلا-های-روستایی-در-مناطق-گرم-و-خشک

یکی دیگر از جاهایی که ویلاهای روستایی در آن ساخته می شود، مناطق گرم و خشک هستند. شاید برخی افراد تصور کنند که این مناطق زیبایی خاصی نداشته و ساختن یک ویلا در آن اشتباه محض به شمار می رود. در پاسخ به این افراد باید بگوییم که ساخت ویلا در روستاها همیشه جذابیت داشته و افرادی که به دنبال یک محیط آرام و دنج هستند برای ساخت ویلا در این مناطق اشتیاق زیادی از خود نشان می دهند. آسمان آبی و تمیز در روز و آسمان پرستاره در شب برای این گروه بهترین بهانه است تا در روستاهای گرم و خشک کشور برای ساخت یک ویلا اقدام کنند. در ضمن، علم کشاورزی به پیشرفت های خوبی در معرفی گونه های سازگار با آب و هوا و اقلیم های متفاوت دست پیدا کرده و به این شکل می توان یک باغچه و یا باغ کوچک و با درختانی مقاوم احداث کرد. با این ترفند می توان زیبایی ویلا را دو چندان کرد و از حضور در آن نهایت لذت را برد.

معماری برخی از ویلاهای روستایی شبیه به خانه های روستایی صورت می گیرد. در خانه های روستایی که در مناطق گرم و خشک ساخته می شوند سقف خانه، گنبدی شکل و به رنگ روشن است. در این نوع ویلاها، دیوار ارتفاع زیادی داشته و این امر به دلیل استفاده از سایه ایجاد شده توسط این دیوار بلند انجام می شود. ویلاهایی که شباهت زیادی به خانه های روستایی دارند گرما را به شکل مؤثرتری می توانند در خود نگه دارند و این مزیت به دلیل ساختن سقف های گنبدی شکل به وجود می آید.

ویلاهای روستایی در مناطق کوهستانی

منطقه دیگری که آن نیز طرفداران خاص خود را دارد، مناطق کوهستانی هستند. اگر به این مناطق رفته باشید احتمالاً ویلاهای روستایی زیادی که با  توجه به معماری خانه های ساخته شده در این منطقه احداث شده اند را مشاهده کرده اید. از آنجایی که اقلیم موجود در این منطقه سرد است، مردم در برخی ماه های سال شرایط سختی را تجربه خواهند کرد و این سختی، لزوم دقت در ساخت ویلاهای روستایی استاندارد را می طلبد.

یکی از مهم ترین متریالی هایی که در ساخت ویلاهای روستایی مناطق سرد و کوهستانی به کار برده می شود، سنگ است. معمولا برای آنکه بنای موجود بتواند گرما را به شکل موثرتری در خود نگه دارد و داخل خانه نیز گرم تر باشد، سنگ هایی که برای ساخت ویلا در مناطق کوهستانی استفاده می کنند رنگ تیره ای دارند. موضوع دیگری که در ساخت ویلا در این مناطق باید مورد توجه قرار داده شود، ساختن آنها در جهتی است که بنا بیشترین استفاده از نور خورشید را ببرد. در این شرایط، گرمای موجود در ویلا بیشتر خواهد شد و صرفه جویی قابل ملاحظه ای در حوزه مصرف انرژی و سوخت در ماه های سرد سال صورت خواهد پذیرفت.

نکات مهم خرید ویلاهای روستایی

نکات-مهم-خرید-ویلا-های-روستایی

به هنگام خرید ویلاهای روستایی باید مسائل مختلفی را مورد توجه قرار دهید که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره داشت:

موقعیت مکانی ویلا

اگر به دنبال یک فضای دنج و بکر هستید و دوست دارید در طی مدت زمانی که در ویلای شخصی خود حضور دارید شرایط آرام و ساکتی را تجربه کنید بهتر است مناطقی را برای خرید انتخاب کنید که دور از هیاهو و رفت و آمد باشند. منطقه ای که ویلاسازی به صورت انبوه در آن صورت گرفته و یا جاهایی که نزدیک جاده اصلی می باشد گزینه مناسبی برای کسانی که به دنبال آرامش و سکوت هستند نیست.

ویلای روستایی که قصد خرید آن را دارید نباید در جایی قرار داشته باشد که دسترسی به مراکز خرید و رفاهی را برایتان سخت کند. گاهی اوقات ممکن است یک اتفاق غیر منتظره بیفتد و اگر در این شرایط،  فاصله زیادی از شهر و یا مراکز درمانی داشته باشید ممکن است دچار مشکل شوید. بنابراین منطقه ای را برای خرید ویلا انتخاب کنید که ساکت و دنج بوده و در ضمن با مراکز درمانی و یا مراکز خرید نیز فاصله مناسبی داشته باشد. اگر بتوانید یک ویلای روستایی با این شرایط خریداری کنید، تمام توقعات و انتظارات شما به خوبی برآورده خواهد شد.

مسیر دسترسی به ویلا

مورد دیگری که آن نیز در نوع خود اهمیت زیادی دارد، مسیر دسترسی به ویلاست. در جاهایی که میزان بارندگی در منطقه بالاست این مساله بسیار مهم و حیاتی به نظر می رسد. در شمال کشور که میزان بارش باران و نزولات جوی در طول سال زیاد است، ممکن است در برخی ماه های سال و در مسیر دست یافتن به ویلا مشکلاتی به وجود آید. به همین دلیل توصیه می کنیم در مناطقی از شمال کشور و یا حتی مناطق کوهستانی برای خرید ویلا اقدام کنید که مسیر مورد نظر هموار باشد.

مناظر اطراف ویلای روستایی

مناظر و چشم اندازهایی که اطراف ویلا وجود دارند نیز از جمله مسائل و نکات مهمی است که باید به هنگام خرید ویلای روستایی مورد توجه قرار داده شود. معمولاً افراد برای آنکه چند روزی را در یک فضای آرام و دنج سپری کرده و فشارها و استرس هایی که زندگی های پرمشغله امروزی با خود به همراه دارد را فراموش کنند به سراغ خرید ویلاهای روستایی می روند. از آنجایی که شکل و ظاهر این ویلاها شباهت زیادی به خانه های روستایی دارد به همین دلیل اقامت چند روزه در آنها می تواند روحیه انسان را به شدت تغییر داده و انرژی لازم برای برگشت به زندگی عادی و مقابله با فشارها و استرس ها را به او می دهد.

برای خرید بهترین و زیباترین ویلای روستایی، به مناظر و چشم اندازهایی که اطراف آن وجود دارد نیز دقت کرده و ویلای روستایی را در جایی خریداری کنید که مناظر زیبایی را بتواند در برابر چشمان شما فراهم کند. اگر ویلای روستایی چنین مشخصه ای داشته باشد به خوبی می تواند شرایط اقامتی کوتاه مدت و هیجان انگیز را برای شما فراهم کند. برای مثال خانه هایی که در میان درختان یک جنگل ساخته شده اند بهترین گزینه برای کسانی به شمار می روند که دوست دارند صبح با صدای پرندگان از خواب بیدار شده و شب با صدای حیواناتی که در جنگل زندگی می کنند به خواب بروند. علاوه بر چشم انداز زیبا، آب و هوای پاک و تمیز نیز باید از دیگر موارد مهمی باشد که به هنگام خرید ویلای روستایی باید به آن توجه  کنید.

جمع بندی

در این متن در مورد انواع ویلاهای روستایی که در مناطق مختلف کشور احداث می شوند صحبت کرده و مشخصاتی که خوب است هر کدام از آنها داشته باشند را با شما به اشتراک گذاشتیم. موضوع بسیار مهمی که در حین خرید یک ویلای روستایی می بایست به آن توجه کرد برخورد نداشتن با افراد سودجو و کلاهبردار هستند. برخی افراد از ناآگاهی و ناآشنایی شما با منطقه مذکور سوءاستفاده کرده و ممکن است زمینی که متعلق به آنها نیست و یا مشکلات حقوقی زیادی دارد را به شما بفروشند. برای آنکه چنین مشکلاتی برای شما ایجاد نشود توصیه می شود به هنگام خرید یک ویلای روستایی با دقت و حواس جمعی بالا عمل کرده و به سراغ مشاور املاکانی بروید که از سابقه درخشانی در حوزه خرید و فروش ویلا برخوردار هستند. البته خرید ویلا از افرادی که جزء آشنایان و اقوام شما به حساب می آیند نیز از دیگر راه هایی است که می تواند به شما کمک کند تا یک ویلای شیک، لوکس و با امکانات بالا  خریداری کنید.

منتظر نظرات ارزشمند شما درباره مقالات سایت کلید املاک هستیم.

اشتراک گذاری
امتیاز و نظر کاربران
۰.۰
۰ نظر ثبت شده
امتیاز دهید
دیدگاه کاربران