کلید املاک/ مجله های کلید املاک/ مشاورین املاک/ پیش بینی قیمت مسکن در ماههای آینده
پیش بینی قیمت مسکن در ماههای آینده

پیش بینی قیمت مسکن در ماههای آینده

توسط اکبری

در این مطلب کلید املاک به پیش بینی قیمت مسکن در ماههای آینده و نیز جهش غیر واقعی قیمت مسکن و آینده نرخ ها و معاملات بازار مسکن پرداخته ایم. قیمت مسکن هم اکنون به سطح تعجب آوری رسیده و همه افراد جامعه و نیز کارشناسان مسکن را نسبت به علل این وضعیت و نیز روند بعدی معاملات بازار مسکن کنجکاو کرده است.

اگر از قیمت آپارتمان در مناطق 22 گانه تهران بی خبر هستید، ما جدیدترین قیمت ها را در این مقاله گردآوری کرده ایم که خواندن آن احتمالا تعجب شما را هم در پی خواهد داشت.

عوامل موثر بر حل معمای قیمت مسکن 

در این جا یکی از کارشناسان حوزه مسکن به سه عامل مهم اشاره کرده است. نرخ رشد اقتصادی نزدیک صفر در دهه 90، منفی شدن روند سرمایه گذاری، کاهش درآمد سرانه از 86 .

وضعیت نابه سامان بازار مسکن در حالی است که قیمت ها به طور عجیبی رشد کرده به گونه ای که به هیچ عنوان با توان پرداخت مالی مصرف کننده واقعی هم خوانی ندارد!

بحث اجاره نشینی حتی در دولت اصلاحات که در آن از نظر متغیرهای کلان اقتصادی وضعیت بهتری داشتیم نیز افزایش صعودی داشت که این نشان می دهد این مساله (رشد غیر عادی مسکن) ریشه هایی در ساختار کلان دارد .


البته برخی کارشناسان نیز معتقدند که اجاره بها به این دلیل که امکان سفته بازی روی آن وجود ندارد نمی تواند هم پای قیمت مسکن بالا رود و این همان دلیلی است که نسبت قیمت به درآمد مسکن را به اوج بی سابقه ای رسانده است .


همچنین در شرایط کنونی که مصرف کننده تضعیف شده، قیمت مسکن به صورت منطقه ای هم افزایش می یابد و به درجه ای غیرقابل دسترس برای مردم قرار می گیرد .

 

 

راه حل های خروج از بحران مسکن

در طی دولت های گذشته متاسفانه یک سیاست هماهنگ و کارآمد وجود نداشته است و همین مساله باعث شده که نه طرح مسکن مهر احمدی نژاد، نه تمرکز دولت روحانی بر راه های تامین ملکی و نه در دولت رئیسی ، نهضت مسکن ملی جواب بدهد. لذا نیاز است که حتما یک سیاست هماهنگ در بخش های مختلف اتخاذ شود و مساله مسکن حل شود .

درباره شرایط ثبت نام مسکن مهر در سال جدید 1402 در کلید املاک بخوانید.

پیش بینی قیمت و معاملات مسکن تا عید 1402

نظرات کارشناسان درباره آینده مسکن تا پایان سال 1401 این است که تعداد کل معاملات افت کند و به اصطلاح رکود معاملاتی رقم می خورد. یعنی معاملاتی که در ابتدای سال به بیش از ده هزار مورد فقط در تهران ثبت شده، دیگر تکرار نخواهد شد؛ اما در مورد قیمت نظرات متفاوت است. 


جواهری رئیس هیات مدیره گروه مالی بانک مسکن در این باره می گوید: در حالیکه هزینه ساخت هر متر مسکن در مرداد 1400 حدود 9 الی 10 میلیون تومان برآورد میشد اما این رقم در حال حاضر با افزایش 40 درصدی به 13 الی 14 میلیون تومان رسیده است؛ که این افزایش به علت بالا رفتن هزینه خدمات مهندسی و همچنین مواد ساختمانی است. لذا من بر اساس تجربه و شهودم می گویم قیمت ها ممکن است بالاتر نیز برود!

بررسی بیشتر: رهن و اجاره آپارتمان مسکونی در تهران


هم اکنون قیمت هر متر مسکن در تهران برای خانه های معمولی بین 50 تا 100 میلیون تومان است که معادل دو الی 3 هزار دلار می شود! که این با میانگین تاریخی فاصله معناداری ندارد و با قاطعیت می توان گفت پایین آمدن قیمت ها بعید به نظر می رسد. 

با توجه به شرایط موجود که دلار افزایشی است، انتظار می رود قیمت ملک باز هم بالاتر رود. یکی دیگر از کارشناسان بازار مسکن اما نظر متفاوتی دارد و می گوید مسکن بیش از اندازه بالا رفته است اما به دلیل چسبندگی قیمت ها پایین نمی آید لذا قیمت ها درجا می زنند تا آنکه به تدریج تورم و سایر بازارها به آن برسند.

او ادامه می دهد: همچنین معتقدم در شش ماهه دوم سال، تورم چندانی در بازار مسکن رخ نمی‌دهد؛ زیرا اتفاقاتی که می‌توانست منجر به رشد قیمت‌ها شود مثل افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی و دستمزدها اتفاق افتاده است.

تنها مولفه‌ای که می‌تواند در بازار مسکن تاثیر بگذارد هجوم یکباره بورس‌بازان و بخر و بفروش‌ها است که با توجه به رکود معاملات مصرفی بعید به نظر می‌رسد.
لذا برای ماههای آینده سال 1401 و 1402 انتظار رکود معاملاتی و ثبات نسبی قیمت ها را باید داشت. 

 

اشتراک گذاری
امتیاز و نظر کاربران
۵.۰
۱ نظر ثبت شده
امتیاز دهید
دیدگاه کاربران