فرش دستبافت یا ماشینی بخریم؟

فرش دستبافت یا ماشینی بخریم؟

فرش ها ساده‌ترین و لوکس‌ترین وسایل برای بهبود دکوراسیون منزل هستند. فرش هایی با بافت و اندازه های مختلف برای پاسخگویی به خواسته‌های انسان های مختلف با سلیقه های متنوع وجود دارد و زیبایی آنها نیز همین است. و در این میان از محبوب‌ترین نوع فرش ها که به حق این جایگاه را پیدا کرده، فرش دستبافت است که در کنار فرش ماشینی، انتخاب را سخت کرده است زیرا هر کدام از این نوع فرش ها دارای ویژگیهای به خصوصی هستند.

در این مقاله از سایت کلید املاک به موضوع فرش دستبافت و فرش ماشینی پرداختیم.

اهمیت فرش در دکوراسیون خانه:

اهمیت-فرش-در-دکوراسیون-خانه

 مطمئناً تمیز کردن و نگهداری فرش ها سخت است، به همین دلیل ما اغلب اهمیت فرش را در خانه فراموش می کنیم. اگر قصد دارید یک خانه را بازسازی کنید یا برای یک خانه یا آپارتمان جدید دکوراسیون داخلی انجام دهید، خرید یک فرش دستبافت یا فرش ماشینی را حتما در نظر داشته باشید، فرش ها می توانند نقایص خانه را پنهان کرده و زیبایی فضا را افزایش دهند.

اهمیت فرش در طراحی داخلی نباید نادیده گرفته شود زیرا همه چیز دست به دست هم می دهد تا محیطی آرام و دلنشین را برای دکوراسیون داخلی ایجاد کنید. با ظاهر صاف و یکپارچه، فرش ها می توانند به فضایی که نور طبیعی کافی دریافت نمی کند، شخصیت ببخشند. فرقی نمی کند که اتاق مورد نظر یک فضای اداری، نشیمن یا اتاق خواب باشد، فرش های ظریف با رنگ و اندازه مناسب می توانند زندگی را تغییر دهند.

فرش های خوش رنگ قطعاً یک پیشرفت عمده برای فضاهای یکنواخت خانه هستند. طبق نظر فنگ شویی، یک سالن دلنشین با یک فرش دستبافت شرقی با رنگ قهوه ای و قرمز، به عنوان افزایش انرژی مثبت عمل می کند. یک فرش با توده بلند یک مسیر بصری ایجاد می کند که سطح سخت را می پوشاند و چشم را به فضاهای متصل می کشاند.

واضح ترین دلیل اینکه چرا فرش در خانه داریم، ظاهر زیبای آن، ایجاد فضای آسایش و آرامش و لذت چشیدن یک دکوراسیون داخلی بی مانند است است، با این حال، همه ما اهمیت فرش را در خانه خود فراموش می کنیم.

فرشها را می توان کالاهای اصلی زندگی هر ایرانی دانست. مطمئناً فرش هایی در خانه هر ایرانی وجود دارد. کشور ما از دیرباز به فرش های دستباف شهرت داشته که با نخ های ابریشمی در طرح های مختلف بافته شده اند. قالی بافی یک هنر پیچیده است. وقتی یک فرش بافته می شود، تمام طرح و رنگ یک بافنده را می توان در هر رشته احساس کرد. قالیبافی یک اثر هنری ارزشمند است و شاید همین یک موضوع، دلیل سرآمدی فرش دستبافت باشد!

از آنجایی که خرید فرش در ایران برخلاف سایر کشورهای دنیا، از مهم‌ترین لوازم منزل محسوب می‌شود، به همین جهت رقابت تنگاتنگی میان فرش دستبافت و فرش ماشینی رخ می‌دهد و افراد مردد می شوند که کدام یک را خریداری کنند، برای حل این مشکل در این مطلب قصد داریم به بررسی چند تفاوت عمده میان فرش دستبافت و فرش ماشینی بپردازیم.

فرش دستبافت بخریم یا فرش ماشینی؟

فرش-دستبافت-بخریم-یا-فرش-ماشینی؟

هنگام انتخاب بین فرش های دستباف و ماشینی، موارد زیر به شما در تصمیم گیری درست کمک می کند:

ویژگی های فرش دستبافت:

عجیب‌ترین چیزی که درباره فرش دستباف می‌توان گفت این است که این فرش به عنوان یک محصول سرمایه ای در نظر گرفته می شود زیرا می توان آن را به عنوان سرمایه گذاری خریداری کرد، سالها مورد استفاده قرار داد و سپس با قیمتهای حتی بالاتر به فروش رساند.

فرش دستباف ایرانی در بازارهای جهانی از نظر کیفیت، تنوع و طرح در مقایسه با نمونه های مشابه بی نظیر است. با این حال، عدم برنامه ریزی و مدیریت ضعیف در ترویج این گنجینه های نفس گیر مانع از دستیابی این صنعت به پتانسیل واقعی خود و کسب جایگاه شایسته خود در سطح بین المللی شده است.

از مهم‌ترین ویژگیهای فرش دستبافت به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  • فرش دستباف علاوه بر ارزش هنری که نسبت به فرش ماشینی دارد، ویژگی های برتر دیگری نیز دارد. به طور کلی فرش دستباف از دور و نزدیک تأثیر خوبی دارد و درخشان است.
  • ویژگی فرش دستباف این است که در ابعاد فرش در قسمتهای بالا و پایین چندین سانتیمتر تفاوت وجود دارد که در واقع یکی از ویژگیهای فرش دستباف است و عیب محسوب نمی شود.
  • تقارن رنگ از دیگر ویژگی های فرش دستباف است که باید به آن توجه شود. هنگام خرید فرش دستباف، به تقارن رنگ در قسمت های متقارن توجه کنید و حتماً آن را در نور معمولی بررسی کنید. به خاطر داشته باشید که رنگ فرش در جهت خواب تیره تر است.
  • یکی از ویژگی های فرش دستباف این است که در تابستان سرد و در زمستان گرم است اما فرش ماشینی به دلیل مواد پلاستیکی که دارد این ویژگی را ندارد.
  • فرش دستباف تنها کفپوش است که با تابش نور، پاخوردن و شست و شو به دلیل کیفیت بالای رنگهایش، زیبایی آن دو چندان می شود و هرگز کیفیت چشم نواز خود را از دست نمی دهد، که یکی از ویژگی های فرش دستباف است. به خصوص اگر فرش دستباف با استفاده از رنگهای طبیعی رنگ آمیزی شده باشد.
  •  ویژگی بارز دیگر فرش دستباف استفاده از الیاف طبیعی در بافت آن است. مواد فرش دستباف برگرفته از طبیعت است و به هیچ وجه از الیاف مصنوعی استفاده نمی شود و به سلامت شما کمک می کند. باید گفت برخی از الیاف مصنوعی آلرژیک، برای آسم خطرناک و برای کودکان مضر است. اما الیاف طبیعی موجود در فرش دستباف هیچ گونه حساسیتی ایجاد نمی کند.
  • طرح ها و رنگ های مختلف فرش دستباف آرامش و لذت روحی و روانی را در زندگی برای شما فراهم می کند که از ویژگی های فرش دستباف است. شما می توانید از بین هزاران طرح و نقشه ای که معمولاً در فرش دستباف ایرانی استفاده می شود با تنوع رنگی غنی که می توانید از آن لذت ببرید، انتخاب کنید.
  • با توجه به استفاده از پشم و ابریشم و پنبه به عنوان مواد اولیه در فرش های دستباف، هرگز برق تولید شده از این فرش ها را نخواهید دید که این ویژگی یک فرش دستباف است و نسبت به بسیاری از کفپوش ها یک مزیت دیگر فوق العاده است.
  • ویژگی دیگر فرش دوام آن است: دوام فرش های دستباف بیشتر است؛ در نبرد فرش های دستباف و فرش ماشینی، فرشهای دستبافت فقط پوشش کف نیستند، آنها آثار هنری هستند و به خاطر رنگ های غنی و طرح های جالب خود مشهورند، بیشتر از مواد پشمی، رنگ ابریشم و گیاهان بافته می شوند تا مواد مصنوعی. زیبایی آنها و تأثیری که بر خانه شما خواهد گذاشت را نمی توان مبالغه آمیز دانست. فرش های دستبافت به دلیل مهارت در کار سخت، از نظر کیفیت و دوام بسیار مورد توجه قرار می گیرند. با توجه و مراقبت مناسب، برای نسل های آینده از آنها لذت خواهید برد. این قطعات همچنین سرمایه گذاریهای بزرگی هستند که در صورت نگهداری مناسب، اغلب ارزش خود را افزایش می دهند.

ویژگی-های-فرش-دستبافت

بیشتر بخوانیم:

راهنمای خرید شیرآلات و نکات مهم آن

درب ضدسرقت و آشنایی با انواع آن

معایب فرش دستبافت:

در مقابل مزایای بی شمار و فوق العاده ای که فرش دستبافت دارد، این فرش ارزشمند دارای معایب اندکی  است که به آنها اشاره می کنیم.

  • بالا بودن قیمت فرش دستبافت یکی از مهم ترین معایب آن است که باعث شده است هر کسی نتواند موفق به خرید آن شود. البته این موضوع دور از انتظار نیست زیرا در سراسر دنیا هر هنری که ساخته و پرداخته دست انسان است، ارزشمند بوده و هنر دوستان حاضرند مبالغ زیادی بابت آن بپردازند، زیرا قدر زر زرگرشناسد، قدر گوهر گوهری!
  • از دیگر معایب فرش دستبافت، شست و شوی سخت آن است، زیرا با توجه به اینکه در بافت آن از الیاف کاملا طبیعی استفاده می شود، این امکان وجود دارد که در هنگام شست و شود دچار رنگ دهی شده و رنگ ها با یکدیگر ترکیب شوند.
  • نامتقارن بودن شکل های سمت راست و چپ فرش و یا کوتاه و بلند بودن بخشی از آن نیز از دیگر معایب فرش دستبافت است، زیرا در طرح و نقش آن وجود خطای انسانی عادی به نظر می رسد.
  • جابجایی سخت فرش دستبافت و وزن بالای آن به دلیل استفاده از الیاف خاص، از معایب دیگری است که می توان برای این فرش نام برد.

ویژگی های فرش ماشینی:

ویژگی-های-فرش-ماشینی

فرش ماشینی برخلاف فرش دستبافت با ماشین آلات صنعتی بافته می شود و گونه ای مصنوعی از قالی است. این نوع فرش که امروزه پرمصرف‌ترین نوع کفپوش است، با توجه به ارزان بودن مواد اولیه و سرعت تولید بالایی که دارد نسبت به فرش دستبافت دارای قیمت پایین تری است.

برای طراحی این فرش، محدودیتی در طرح و نقش وجود ندارد و می توان از انواع طرح های هنری و تصاویر شخصی استفاده کرد زیرا اجرای فرش ماشینی بسیار ساده است.

 ویژگی های بارز فرش ماشینی:

  • بسیاری از فرش های ماشینی موجود در بازار از مواد مصنوعی مانند پلی پروپیلن، نایلون، پلی استر یا ویسکوز ساخته شده اند. به عنوان یک قاعده کلی، این فرش ها نازک تر از فرش پشمی هستند، اما برخی هنوز می توانند نرم به نظر برسند. ویژگی اصلی یک فرش مصنوعی، قیمت آن است. آنها بسیار مقرون به صرفه هستند و تعویض فرش در صورت تمایل  به صرفه است و هزینه چندانی به همراه ندارد.
  • الیاف فرش ماشینی به دلیل نوآوری های مهندسی در طول سال ها موفقیت های بیشتری در مقایسه با دوام و مقاومت در برابر لکه ها کسب کرده است، رنگ آمیزی محلول یک روش مدرن است که در واقع به الیاف فرش رنگ ذاتی می دهد، نه اینکه سطح الیاف را رنگ کند. به فرش اجازه می دهد زیبایی خود را حتی در مناطقی که اغلب در معرض نور خورشید هستند حفظ کند.
  • یکی از بزرگترین اشکالات فرش همیشه سهولت رنگ آمیزی و جذب رطوبت آن بوده است. از این گذشته، اگر نشت ها بلافاصله تمیز نشوند و لکه ها کاملاً باقی بمانند، اجازه می دهد رطوبت به زیر زمین نفوذ کند، اما الیاف فرشهای جدید ماشینی به گونه ای طراحی شده است که از نفوذ رطوبت جلوگیری کرده و آن را برای تمیز کردن آسان در بالای سطح نگه می دارد.
  • تنوع طرح زیاد از دیگر ویژگی های فرش ماشینی است و برخی ساده و برخی پرتراکم و در طرح های سنتی و مدرن بافته می شوند.
  • تعداد رنگهای مورد استفاده در بافت فرش ماشینی در شانه های مختلف 8، 10 و 12 رنگ بیشتر نیست و از این لحاظ نسبت به فرش دستبافت محدود است.
  • عمر فرش ماشینی به نخ به کار رفته در تار و پود آن بستگی دارد. الیاف اکریلیک و پشم در میان انواع تار و پود فرش ماشینی، بادوام‌ترین هستند که حتی تا 30 سال نیز می توان از آنها نگهداری کرد.
  • اگر در خرید فرش ماشینی به دنبال جنسی هستید که پاخوری نرم تر و طول عمر بیشتری داشته باشد، به دنبال فرشی باشید که خواب بلندتری داشته باشد.
  • در خرید فرش ماشینی دقت کنید که حتما کناره فرش از جنس متریال اصلی همان فرش باشد که در غیر اینصورت و داشتن کناره دوزی متضاد، انتظار مرغوبیت چندانی نباید داشته باشید.

معایب فرش ماشینی:

معایب-فرش-ماشینی

  • از آنجا که الیاف مصنوعی به کار رفته در فرش ماشینی فرآورده های نفتی هستند، برای کسانی که بچه های کوچک  دارند که چهار دست و پا حرکت می کنند و یا کسانی که میل دارند بیشتر با محیط زیست دوست باشند گزینه مناسبی نیست. همچنین الیاف به کار رفته در فرش ماشینی می تواند برای برخی افراد حساسیت زا باشد، زیرا پرزهای آن در هوا معلق شده و مشکلات تنفسی ایجاد می کند.
  • فرش ماشینی عمر نسبتاً کوتاهی دارد و به طور متوسط بیش از 15 سال عمر نمی کند، البته همه اینها نسبی است و به کیفیت و مواد به رفته در بافت فرش و نحوه نگهداری و استفاده  از فرش بستگی دارد.
  • از دیگر معایب فرش ماشینی بر خلاف فرش دستبافت، این است که با گذر زمان زیبایی خود را از دست می دهد و از ارزش و اعتبار آن کاسته می شود .
  • الیاف مصنوعی به کار رفته در فرش ماشینی با اثرگذاری منفی بر جذب کلسیم موجب کاهش تراکم استخوانی و افزایش دردهای استخوانی می شود.

حال که به خوبی با تفاوت ها، مزایا و معایب فرش دستبافت و فرش ماشینی آشنا شدید، می توانید راحت تر به خرید فرش فکر کنید اما این نکته را به خاطر داشته باشید که  با خرید فرش های نفیس دستباف، ما به حفظ میراث فرهنگی کشورمان کمک می کنیم و فرهنگ، آرزوها و علایق بافندگان و طراحان فرش را ارتقا می دهیم.

نظرات خود را در مورد این مقاله کلید املاک با ما در میان بگذارید.

اشتراک گذاری
امتیاز و نظر کاربران
۴.۰
۱ نظر ثبت شده
امتیاز دهید
دیدگاه کاربران