کلید املاک/ مجله های کلید املاک/ راهنمای خانه داری/ مراحل درخواست تفکیک کنتور برق و آب و گاز
مراحل درخواست تفکیک کنتور برق و آب و گاز

مراحل درخواست تفکیک کنتور برق و آب و گاز

توسط اکبری

یکی از مسائل مهمی که در زندگی شهرنشینی این سال ها به آن پرداخته می ­شود موضوع تفکیک کنتورهای آب و برق و گاز است. همین موضوع در بسیاری از ساختمان ها افراد را با مشکلات جدی مواجه کرده است. به همین جهت پیشنهاد می­ شود افراد هر واحد ساختمانی در یک بازه­ ی زمانی مشخص با یکدیگر به بحث و گفت و گو درباره این مسأله بپردازند تا بتوانند این موضوع را راحت تر حل کنند.

با توجه به اهمیت این موضوع در این مقاله از سایت کلید املاک به مراحل درخواست تفکیک کنتور آب و برق و گاز می ­پردازیم در ابتدا توضیحاتی در خصوص کنتور مشترک ارائه می ­دهیم در ادامه به مشکل استفاده از کنتور مشترک می­ پردازیم و بر همین اساس به تفکیک هر کنتور و هزینه و چالش هایی که برای افراد در این راه وجود دارد اشاره می­ کنیم.

در آخر به نکات اجرایی در تفکیک و گرفتن انشعاب برای هر کنتور می ­پردازیم و همچنین به این نکته نیز اشاره می­ کنیم که هزینه ی جداسازی و گرفتن انشعاب برای هر کنتور به چه صورت است  و امید است قدم مثبت و کارآمدی در جهت رفع این مشکل از شما برداشته باشیم.

تفکیک کنتور مشترک:

 

تفکیک-کنتور-مشترک

انشعابات ساختمان ها به شکلی است که با توجه به معماری و ساخت هر ساختمان کنتور ها به شکل استفاده از کنتور اصلی یا استفاده از کنتور فرعی تقسیم بندی می ­شوند. به همین جهت در سال­های پیش موضوع تفکیک کنتور ها مطرح شد که برای اجرا شدن این مسأله احتیاج به زیر ساخت در همان ابتدای ساخت بنا دارد. به طوری که در ابتدای ساخت باید فضایی برای جدا سازی هر کنتور در نظر گرفته شود. و بر اساس همین موضوع بعد از تفکیک هر کنتور قبض آب هر واحد نیز به شکل جداگانه ای صادر می­ شود.

مشکلات استفاده از کنتور مشترک در ساختمان ها:

 

مشکلات-استفاده-از-کنتور-مشترک-در-ساختمان-ها

استفاده از یک کنتور مشترک در واحدهای ساختمانی مشکلات زیادی را به همراه دارد این مشکلات به حدی است که زندگی افراد را در برخی شرایط مختل می­ کند و افراد را در موقعیت های سختی قرار می­ دهد اگر در شرایطی یکی از افرادی که در ساختمان زندگی می­ کند در مصرف هر کدام از آب،

برق و گاز زیاده روی کند هزینه ی زیادی را دیگر افراد باید پرداخت کنند مشکلاتی را به وجود می­ آورد و یکی از مواردی که می­ تواند این نارضایتی را از بین ببرد تفکیک کنتور هر واحد است البته این مورد در زمان ساخت یک مجموعه به افراد توصیه می­ شود اما بنا به دلایلی از جمله هزینه ی زیادی که برای این عمل وجود دارد در ابتدا اقدام به تفکیک کنتورها نمی­ کنند.

بررسی کنید: اجاره ویلا تهران

لازم به ذکر است کنتورهایی که در حال حاضر در کشور ارائه می ­شوند طراحی قدیمی دارند و در برخی از موارد بعد مدتی که از آن­ها استفاده شد دچار نقص می­ شوند این کنتورهای قدیمی امکان ارتقا و هوشمند سازی را ندارند و باید دستگاهی به عنوان ارسال کننده اطلاعات در کنار آن­ها قرار گیرند و همین موضوع نیز باعث افزایش هزینه ها می­ شود و همین موضوع دلیلی است که در ابتدا افراد میلی برای تفکیک کنتورها ندارند و البته نقطه ضعف دیگر این کنتورها که لازم به ذکر است برای خواندن میزان مصرفی خود از آب، برق و گاز باید حتماً کنتور را از نزدیک ببینید که این مورد هم باعث کاهش امنیت در برخی موارد می­ شود.

تفکیک کنتور اصلی ساختمان:

 

تفکیک-کنتور-اصلی-ساختمان

کنتور اصلی ساختمان با عنوان کنتور آب مولتی جت یا کنتور انشعابی شناخته می ­شود. کاربرد این کنتورها برای خواندن مأمور جهت برآورد هزینه مصرف ساختمان می ­باشد که این هزینه به وسیله قبض برق صادر می­ شود. در صورت تفکیک کنتور برق و آب و گاز برای هر واحد قبض جداگانه صادر می ­شود و طبق همین مسئله برای هر واحد یک کنتور جداگانه نصب می­شود.

تفکیک کنتور در ساختمان های شلوغ:

تفکیک-کنتور-در-ساختمان-های-شلوغ

یکی از مهم ترین چالش و دغدغه هایی که افراد در مجموعه های شلوغ و پرجمعیت دارند جدا کردن کنتور برای هر واحد است به این شکل که در شرایطی باید برای تفکیک یک کنتور با واحد های دیگر بحث و گفتگو کرد یا گاهی اوقات باید وارد حریم یک واحد مشخص شد که همین موضوع برای افراد خوشایند نیست و بر همین اساس ممکن است شرایط کاری را سخت کند و همچنین مراحل اداری و قانونی را نیز غیر قابل تحمل کند طبق ارزیابی های انجام شده ساختمان هایی که بیش از 20 واحد دارند انجام مراحل تفکیک با مشکلاتی مواجه است که با همدلی و مشارکت ساکنین یک ساختمان می ­توان با این مشکل مواجه کرد و به بهترین شکل ممکن آن را حل نمود.

مراحل تفکیک کنتور آب:

  • ارائه مدرک و مستندات مبنی بر درخواست تفکیک کنتور
  • بازدید فنی از سوی مسئولان جهت کنترل شرایط موجود برای تفکیک
  • اخذ مجوزهای لازم برای تفکیک کنتورها
  • نوشتن قراردادی مبنی بر تفکیک کنتور هر واحد

کنتور آب فرعی

کابرد کنتور آب فرعی برای هر واحد در اندازه گیری آب مصرفی هر واحد می ­باشد بدین شکل که در هر واحد این کنتور ها در ورودی هر واحد نصب می­ شوند و تنها میزان آب مصرفی آن واحد را اندازه گیری می ­کنند. مزیتی که این کنتورها دارند برای نصب در واحدها احتیاج به مجوز ندارند و به راحتی می­ توان آن­ها را در واحدها نصب کرد. البته باید به این نکته توجه شود برای خرید کنتور آب فرعی باید به سایز لوله درون ساختمان توجه کرد و بعد اقدام به نصب کنتور نمود.

تفکیک کنتور گاز:

 

تفکیک-کنتور-گاز

با توجه به مواردی که در بالا گفته شد استفاده از یک کنتور برای یک واحد ساختمانی مسئله ی آسانی نیست به همین دلیل با شرایطی که در هر ساختمان حاکم است و فضایی که هر ساختمان دارد از انشعابات مختلفی استفاده می­ کنند این موضوع در مورد کنتور گاز هم صدق می­ کند در ادامه به بررسی این موضوع در کنتورهای گاز می­ پردازیم:

برای تفکیک کنتور مشترک گاز برای هر واحد ساختمانی باید متقاضی به دفتر پیشخوان خدمت مراجعه کند. و برای این مورد کد پیگیری دریافت کند. پس از پرداخت مبلغی شما برای تفکیک کنترل به مهندس ناظر معرفی می ­شوید تقاضای تفکیک این کنتورها معمولاً توسط ساکنین یک واحد ارائه می ­شود اما در مواردی با توجه به قدیمی بودن ساختمان و عدم امنیت در کل یک مجموعه به واسطه اداره گاز نیز صورت می ­گیرد نکته ای که لازم است در اینجا به آن اشاره شود هزینه ی بالایی است که برای جدا کردن کنتور گاز باید پرداخت شود که این هزینه بر عهده ساکنین یک مجموعه می­ باشد.

اصول تفکیک کنتور گاز:

برای این اقدام در مرحله ی اول باید دقت شود تا رضایت تمامی افراد یک مجموعه گرفته شود تا در مراحل بعدی با مشکلات حقوقی مواجه نشویم در قدم بعدی مهندس ناظر ساختمان با توجه به نقشه ی ساختمان به تفکیک خطوط لوله از یکدیگر می ­پردازد بعد از این مرحله مجری پروژه بعد از تأیید از طرف مهندس ناظر شروع به تفکیک می­ کند و در این مرحله با قطع گاز عملیات تفکیک شروع می­ شود و این قطع گاز به نحوی است که به زندگی و روزمرگی افراد آسیبی نمی­ رسد.

بیشتر بدانید:

لوازم گرمایشی پر بازده در فصل سرد ایران

همه چیز درباره ارورهای پکیج بوتان

تفکیک کنتور برق:

تفکیک کنتور برق نسبت به کنتورهای آب و گاز آسان تر است و هزینه ی کمتری نیز دارد به همین دلیل درخواست زیادی برای تفکیک کنتور برق در بین مشترکان قرار دارد. همچنین در ساختمان های قدیمی که ساکنان تمایل به جدا کردن کنتور ها دارند به راحتی کنتور برق را جدا می­ کنند.

مراحل تفکیک کنتور برق:

  • ارائه درخواست برای جدا کردن انشعاب برق و پر کردن فرم درخواست جداسازی انشعاب
  • ثبت درخواست توسط واحد قبول مشترکین
  • بازدید مأمور اداره برق از محل جداسازی کنتور برق
  • ابلاغ این تفکیک به دیگر مشترکین برای آماده سازی افراد برای تخلیه واحد در صورت لزوم
  • پرداخت هزینه برای جداسازی این انشعاب توسط هر مشترک برای به اتمام رساندن این پروژه جداسازی

با توجه به ساختار و معماری هر ساختمان در بعضی از موارد از چند کنتور فرعی استفاده می­ شود. باید دقت شود در مواردی که از کنتور فرعی استفاده می­ شود برق راهرو ها نباید از طریق این کنترل تأمین شود چون در این صورت هزینه برای یکی از مشترکین می افتد.

هزینه تفکیک کنتور:

با توجه به مواردی که در بالا گفته شد و مواردی که برای هر کنتور بررسی شد جداسازی کنتورها هم در ساختمان های نوساز هم در ساختمان های قدیمی هزینه ای را به دنبال دارد هزینه هایی چون گرفتن مجوز، قیمت کنتورها، نحوه تفکیک کنتور، هزینه های بازرسی نصب و اجرا می­ باشد.

برای تفکیک کنتور برق شرایط به نحوی متفاوت است به این شکل که دو نوع کنترل آنالوگ و دیجیتال در بازار عرضه می­ شود کنتور آنالوگ به دلیل مصرف بالا و قدیمی بودن طرفداران کمتری نسبت به کنتور  دیجیتال دارد. دلیل محبوبیت کنتورهای دیجیتال دارا بودن سه تعرفه است که روز، شب و نیمه شب تعرفه را محاسبه می­ کند و همین موضوع به کاهش هزینه ها کمک می­ کند.

نکات اجرایی نصب و تفکیک انشعابات

نکات-اجرایی-نصب-و-تفکیک-انشعابات

در این قسمت به موارد بیشتری جهت نصب و تفکیک انواع انشعابات می ­پردازیم:

در قدم اول برای جداسازی کنترل و نصب انشعابات باید نکات ایمنی بهداشتی و همچنین آسایش و آرامش ساکنین هر ساختمان و مجموعه را رعایت کرد طبق همین گفته در ادامه نکاتی پیرامون همین مسأله ارائه می­ دهیم.

  • برای ایمنی و همچنین کیفیت کار بهتر است تا انشعابات بر اساس نقشه و دستورالعمل مهندس ناظر پیش رود.
  • به منظور افزایش ایمنی در حین انجام کار بهتر است قبل از تفکیک کنتور و نصب کنتور جدید از سالم بودن پلمپ اطمینان حاصل کنید.
  • قبل از نصب کنتور به منظور آسیب نرسیدن از مسدود نبودن لوله ها و نبود هرگونه ذرات در لوله ها اطمینان حاصل کنید.
  • به محل نصب کنتور جدید توجه کنید محلی که دارای ضربه آب باشد مکان مناسبی برای نصب کنتور نمی ­باشد.
  • کنتور تحت هیچ شرایطی در پیاده رو ها نصب نمی­ شود.
  • بعد از تفکیک کنتور و نصب کنتور جدید باید تمامی حباب ها از لوله ها خارج شوند تا مشکلی برای کنتور و لوله ها به وجود نیاید به همین منظور دبی خروجی از کنتور توسط یک شیر به تدریج از کم ترین تا بیشترین مقدار داده می ­شود و مقدار آن ثبت می ­شود.
  • در هنگام نصب کنتور بهتر است دقت شود که کنتور افقی نصب شده و رو به بالا باشد حالت دیگر این نصب باعث ایجاد نقص و مشکل در فرآیند تفکیک می ­شود.
  • در بعضی واحدها با توجه به شرایط معماری و ساختی که وجود دارد امکان تفکیک کنتور در زیر زمین نمی­ باشد در این موارد بهتر است کنتور به صورت افقی روی دیوار نصب شود.
  • در حین نصب لوله به جهت ایمنی بیشتر باید دقت شود تا لوله و انشعابات از گرد و خاک و موارد دیگر پاک شود تا انسداد باعث به وجود آمدن مشکلات در جریان مسیر آب نشود.
  • باید دقت شود در محل اتصالات مانند تبدیل ها، سه راهی ها، چهار راهی ها گرفتن انشعاب مجاز نمی­ باشد و در صورت ایجاد انشعاب مشکلات زیادی برای ساکنان یک مجموعه به وجود خواهد آمد.
  • محل نصب کمربند بهتر است تمیز و بدون هر گونه آلودگی باشد و واشری که در محل کمربند نصب می­ گردد بهترین کیفیت را دارا باشد تا مشکلی در امنیت و کیفیت کار به وجود نیاید.
  • زاویه نصب کمربند انشعاب 45 درجه است و هر زاویه ای کمتر یا بیشتر از این عدد باعث اختلال در امنیت و کیفیت کار می ­شود.

هدف از این نوشتار ذکر توضیحاتی در جهت تسهیل برنامه ریزی افراد در جهت ساخت یک مجموعه ساختمانی و نصب و خرید یکی از مهم ترین قسمت های یک ساختمان کنتور آب برق و گاز بوده است. با توجه به وابستگی که زندگی روزمره افراد به آب و برق و گاز دارد ایجاد مشکل و تداخل در هر یک از این ها باعث به وجود آمدن مشکل در زندگی عادی و روزمره ی افراد می­ شود.

و با توجه به زندگی ماشینی و شهرنشینی امروزه بیشتر افراد در ساختمان هایی با چند واحد زندگی می ­کنند که اگر مسئله ی تفکیک هر کنتور در ابتدا بررسی نشود در ادامه افراد با مشکل مواجه خواهند شد. در این مقاله سعی شد توضیح مختصری از مشکلات مشترک بودن کنتور در واحدهای ساختمانی ارائه شود و همچنین به ذکر نکاتی در جهت جداسازی و گرفتن انشعاب برای کنتور آب و برق و گاز با توجه به هزینه ای که برای افراد دارد اشاره شود. امید است این نوشتار  از کلید املاک در جهت بهبود انتخاب و تصمیم گیری شما کمک کننده باشد.

اشتراک گذاری
امتیاز و نظر کاربران
۵.۰
۱ نظر ثبت شده
امتیاز دهید
دیدگاه کاربران