کلید املاک/ مجله های کلید املاک/ راهنمای خانه داری/ راه های صرفه جویی در مصرف انرژی
راه های صرفه جویی در مصرف انرژی

راه های صرفه جویی در مصرف انرژی

توسط اکبری

روش های مختلفی برای کاهش مصرف انرژی خانواده وجود دارد، از تنظیمات ساده رفتاری گرفته تا تعمیرات گسترده خانه. دو انگیزه اصلی برای کاهش مصرف انرژی وجود دارد. اول اینکه در مصرف انرژی صرفه جویی کرده تا هزینه برق و دیگر قبوض  پرداختی کمتر شود. دوم اینکه انگیزه و دغدغه محافظت از محیط زیست را تقویت کنید. اگر می خواهید راهکارهای کاهش مصرف انرژی را بدانید, با ما با این مقاله همراه باشید.همچنین شما می توانید آگهی های آپارتمان ها و خانه هایی را که به شیوه مدرن با در نظر گرفتن نکات کاهش مصرف انرژی ساخته شده اند را در وب سایت کلید املاک بیابید.

روش های مختلفی برای کاهش مصرف انرژی از ساده ترین تا سخت ترین روش ها وجود دارد:

    1. رفتارهای روزمره خود راتنظیم کنید:                                                                                              

برای کاهش مصرف انرژی در خانه، حتما نیازی به بیرون رفتن و خرید محصولات کم مصرف ندارید.

چند نمونه از الگوهای رفتاری که می توان رعایت کرد به این شرح است:

چند-نمونه-از-الگو-های-رفتاری-که-می-توان-رعایت-کرد-به-این-شرح-است

 

  • صرفه جویی در مصرف انرژی می تواند به سادگی خاموش کردن چراغ ها یا لوازم خانگی در صورت عدم استفاده از آن ها باشد.
  • همچنین می توانید با انجام دادن دستی کارها کمتر از وسایل برقی استفاده کرد. تنظیمات رفتاری که بالاترین پتانسیل صرفه جویی در مصرف برق را دارند، و با گسترش فرهنگ صرفه جویی می توان به مقدار قابل توجهی از میزان مصرف برق کاست.
  • مثلا موقع خارج شدن از اتاق تمام لامپ ها را پشت سر خود خاموش کنید. و مدام این را به خود یاد آوری کنید، تا زمانی که این رفتار برای شما یک عادت شود و از روی ناخودآگاه این کار را انجام دهید.
  • برای شستن لباس ها درجه گرمایش آن را در کمترین دما قرار دهید.
  • لباس ها را با خشک کن ماشین لباس شویی خشک نکنید و موقعی که آفتاب است می توان از فضای آزاد برای خشک کردن لباس ها بهره برد.
  • در آشپزخانه موقع آشپزی کردن در ظروف را ببندید. این یک راهکار ساده برای صرفه جویی در مصرف انرژی  است  و زمان پخت را کاهش می دهد.
  • در آشپزخانه محل قرار گیری یخچال و گاز باید دور از هم باشد. چون اجاق گاز منبع تولید گرما است و یخچال منبع تولید سرما و قرارگیری هر کدام کنار هم باعث اتلاف انرژی می شود و عملکرد آن وسایل کاهش پیدا می کند، و باعث افزایش مصرف انرژی می شود و یخچال برای خنک کردن غذا انرژی بیشتری مصرف خواهد کرد.
  • پس زمینه موبایل و کامپیوتر خود را تیره انتخاب کنید چون اگر پس زمینه متحرک یا رنگارنگ باشد، انرزی که مانیتور برای تشکیل رنگ مصرف می کند بیشتر است. سیستم عامل کامپیوتر را طوری تنظیم کنید که تا بعد از مدت زمان مشخصی به حالت خواب در آید. اگر قرار است بیش از نیم ساعت از آن استفاده نکنید، رایانه خود را خاموش کنید.
  • در زمستان بگذارید آفتاب به داخل بتابد، در صورت امکان از نور خورشید نهایت استفاده را ببرید و  با این کار نه تنها باعث صرفه جویی انرژی می شوید، بلکه باعث بهبود روحیه خود می شوید.
  • با رنگ آمیزی دیوارها با رنگ های روشن به آن ها امکان می دهد تا نور طبیعی موجود را منعکس کنند، بنابراین از نور مصنوعی کاسته می شود. در روز های آفتابی پرده ها را باز کنید تا خورشید بتواند بدون استفاده از برق، اتاق های خانه شما را به طور طبیعی گرم و روشن کند ودر روزهای گرم پرده های خود را ببنید تا خانه شما خنک بماند.
  • فیلتر های تهویه هوا و هود آشپزخانه را هر چند وقت یکبار تمیز یا تعویض کنید تا عملکرد وسایل بهتر شده و در مصرف انرژی صرفه جویی شود. فیلتر های کثیف باعث می شوند سیستم شما سخت تر کار کند.
  • از بالاترین ظرفیت ماشین لباسشویی و ماشین ظرف شویی استفاده کنید. بگذارید لباس ها و ظرف های کثیف جمع شود و بعد از ماشین لباسشویی و ظرفشویی استفاده کنید. تا در مصرف آب و برق صرفه جویی شود.
  • برای مسیر های کوتاه به جای استفاده از ماشین شخصی پیاده روی کنید یا از دوچرخه یا حمل و نقل عمومی استفاده کنید.
  • مصرف آب را هنگام مسواک زدن و شستن ظروف تا حد امکان کنترل کنید.
  • از وسایل برقی زمان اوج مصرف برق که اواسط بعد از ظهر و ساعات اولیه شب است استفاده نکنید، همین چند ساعت باعث کاهش هزینه برق شما می شود.
  •  در فصل سرما لباس های گرم تر و در فصل گرما لباس های خنک تر بپوشید تا مجبور نباشید درجه بخاری و کولر خود را افزایش دهید، و در مصرف انرژی صرفه جویی کرده اید.
  •  چند دقیقه قبل از تمام شدن زمان پخت،  فر را خاموش کنید و غذای شما بدون استفاده از برق  اضافی به طبخ ادامه خواهد داد.
  • دمای یخچال خود را به توصیه سازنده تنظیم کنید تا از خنک شدن بیش از حد و اتلاف انرژی جلوگیری شود.
  • در خانه می توان از پنکه سقفی استفاده کرد تا در هنگام روشن بودن کولر هوای خنک را به تمام نقاط خانه  بچرخاند و ترموستات کولر گازی یا وسیله سرمایشی بهتر کار کند و زودتر خاموش شود.
  • یک سر دوش آب کم مصرف بخرید تا در مصرف آب صرفه جویی کنید تا فشار آب بهتر شود و نیازی نباشد تا شیر آب را بیشتر باز کنید.
  • سعی کنید زمان دوش گرفتن را کاهش دهید، با چند دقیقه در کاهش این زمان صرفه جویی خوبی در مصرف آب انجام می دهید.
  • کولر گازی را زودتر روشن کنید  و تمام در و پنجره ها را ببندید تا در هنگام بعد از ظهر و اوج گرمای تابستان هوای خنک در اتاق باقی بماند و درجه آن را روی 24 تا 25 درجه تنظیم کنید، هر یک درجه افزایش تنظیم ترموستات حدود 10 درصد در مصرف انرژی شما صرفه جویی می کند.
  • برای راهرو ها و راه پله ها از لامپ های سنسور دار تشخیص حضور استفاده کنید با این کار تا حدود 50 درصد انرژی کمتر مصرف می شود.

پیشنهاد کلیداملاک:  خرید و فروش زمین در نوشهر

     2. لامپ های خود را تعویض کنید:

لامپ-های-خود-را-تعویض-کنید

لامپ های رشته ای سنتی مقدار زیادی برق مصرف می کنند و باید بیشتر از جایگزین های کارآمد انرژی استفاده کرد. لامپ های رشته ای هالوژن، چراغ های کم مصرف فلورسنت و لامپ های ال ای دی، حدود 25 تا 80 درصد برق کمتری مصرف می کنند و 3 تا 25 برابر بیشتر از لامپ های رشته ای دوام می آورند، عمر بیشتر به معنای آن است که در طولانی مدت هزینه کمتری دارند.

     3. وسایل کم مصرف خریداری کنید

وسایل-کم-مصرف-خریداری-کنید

به طور متوسط، تقریبا 13 درصد از کل انرژی مصرفی خانوارها بر عهده لوازم خانگی است. موقع خرید لوازم خانگی باید به برچسب انرژی آن توجه کرد اگر چه که قیمت لوازم با برچسب انرژی بالاتر گران تر است ولی در کل باعث کاهش هزینه ها می شود.

     4. پنجره های خانه را به دو جداره تغییردهید

پنجره ها منبع قابل توجهی از اتلاف انرژی است، آن ها می توانند 10 تا 25 درصد به هزینه های گرمایشی خانه اضافه کنند. برای جلوگیری از اتلاف گرما از طریق پنجره ها می توانید در عوض پنجره های تک جداره را با محصولات دو جداره جایگزین کنید.

یا در فصل گرما با پوشش های مختلف از جمله حصیر و یا پرده از ورود گرما به داخل خانه جلوگیری کرد.

     5. لوازم خانگی خود را که استفاده نمی کنید، خاموش کنید.

تلویزیون، کامپیوتر، مایکروویو و حتی برخی از ماشین های لباسشویی حالت آماده به کار دارند، به این معنی که آن ها حتی در صورت عدم استفاده همچنان از انرژی استفاده می کنند. آن ها از برق بکشید یا دکمه پاور آن ها را فشار دهید تا خاموش شوند.

     6. ساختمان را به اصطلاح مهر و موم کنید.

         تمام درز ها و ترک های دیوارها را پر کنید. درز تمام پنچره ها  و در ها را با درزگیر بپوشانید.

      7. از عایق های مناسب برای خانه استفاده کنید  

       یک عایق مناسب در فصل سرما مانع از ورود هوای سرد به داخل شده و هوای گرم خانه به بیرون نرود و در فصل گرما از ورود گرمای خورشید به داخل و خروج هوای خنک خانه به بیرون جلوگیری شود. بیشترین مکانی که باید در برابر گرما و سرما         عایق بندی شود سقف ساختمان است و اگر سقف ساختمان عایق بندی مناسبی داشته باشد تا میزان زیادی در حدود 50 درصد باعث کاهش اتلاف انرژی می شود. بعد از سقف ساختمان لوله های انتقال اب گرم نیز باید عایق بندی شوند تا        از اتلاف انرژی جلوگیری شود. مکان بعدی که در ساختمان دارای اهمیت است، دیوارهای بیرونی ساختمان هستند که با انتخاب عایق مناسب تا حدود 15 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی می شود. البته در ایران به دلیل ساخت و سازها سنتی        و ارزان بودن انرژی چندان به وجود عایق های حرارتی در ساختمان توجه نمی شود ولی به دلیل پایان پذیر بودن منابع انرژی باید استفاده از عایق های حرارتی را در ساختمان به عنوان یک اصل در کاهش مصرف انرژی پذیرفت.                               اگر چه استفاده از عایق ها در ابتدا ممکن است هزینه های زیادی داشته باشد ولی در بلند مدت صرفه اقتصادی داشته و ساختمانی بدون نقص از ورود سرما و گرما و حتی ورود صدا نیز می توانیم داشته باشیم.

همچنین بررسی کنید: خرید ویلا در نور

       عایق های حرارتی از انتقال گرما به بیرون جلوگیری می کنند. تمایل گرما به این است که از جای گرمتر به سردتر برود ولی با استفاده از عایق حرارتی مناسب این انتقال صورت نمی گیرد. یک عایق حرارتی مناسب باید ضخامت مناسب را داشته          باشد و با توجه به آب و هوای آن منطقه انتخاب شود. در برابر فشار مقاومت مناسبی داشته باشد. در برابر رطوبت مقاوم باشد و سبب رشد قارچ و رطوبت در ساختمان نشود.

      آشناترین نوع عایق حرارتی پشم شیشه است که در گذشته نیز برای عایق لوله انتقال آب هم استفاده می شده است. این عایق مقاومت خوبی در برابر انتقال گرما و همچنین در مقابل اتش سوزی و رشد قارچ وکپک دارد.

      دیگر عایقی که برای ساختمان ها استفاده می شود عایق پشم سنگ است و بهترین خاصیتی که دارد در برابر آتش مقاوم است و بهترین گزینه برای پله های فرار ساختمان است و یکی از عایق های حرارتی برای دیوارها و سقف محسوب می          شود.

     عایق ایزو پروپیل برای عایق بندی ساختمان مناسب است و حتی کارایی آن از عایق های پشم شیشه و پشم سنگ نیز بهتر است و این عایق انتقال انرژی را حتی در بعضی موارد به صفر می رساند و از این عایق می توان در دیوار ها و سقف             استفاده کرد.

      8. سیستم های به روزی از جمله سیستم جمع آوری آب باران را برای ساختمان ها در نظر بگیرید.

کشور ایران به دلیل اینکه کشور کم بارشی است، منابع آب هم در آن محدود می شود بنابراین در فصول پر بارش سال بهترین موقعیتی است که آب باران را از شیروانی ها و سقف ها و ناودان ها به سیستم  جمع آوری هدایت کنیم. یعنی می توان از طریق ناودان ها آب باران را به مخازنی هدایت کرد و حتی فیلتر هایی برای تصفیفه این آب در سر راه ورودی مخزن قرار داد. از این آب می توان برای آبیاری گل و گیاه، شستشوی ماشین، آب فلاش تانک ها استفاده کرد و در مصرف آب به طور قابل ملاحظه ای صرفه جویی کرد.

      9. نصب پنل های خورشیدی

نصب-پنل-های-خورشیدی

یکی از روش های مدرن برای کاهش مصرف انرژی در ساختمان ها تولید انرژی است. یکی از ارزان ترین و در دسترس ترین منابع برای تولید انرژی نور خورشید است و همچنین کشور ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد از نور خورشید می تواند بهترین بهره را ببرد. شاید ابتدا هزینه زیادی برای شما داشته باشد ولی بعد از نصب شما می توانید از منبع انرژی رایگان خورشید برق تولید کنید و این برق تولیدی را می توان در قسمت های پر مصرف ساختمان مانند موتور خانه ها  مصرف کرد.

اشتراک گذاری
امتیاز و نظر کاربران
۰.۰
۰ نظر ثبت شده
امتیاز دهید
دیدگاه کاربران