انواع وام و تسهیلات بانکی در ایران

انواع وام و تسهیلات بانکی در ایران

در این مقاله قصد داریم به موضوع وام و انواع وام بانکی بپردازیم پس اگر شما قصد این را دارید که با ماهیت وام و انواع آن آشنا شوید لطفاً تا پایان با ما همراه باشید. وام را می توان به عنوان یکی از ترفند های دنیای اقتصادی برای ایجاد و یا افزایش آسایش در زندگی افراد جامعه به شمار آورد، کاری که در دنیای امروز جا افتاده و مرسوم می باشد. همچنین اصل این واژه از مفهوم قرض دادن گرفته شده است و در دنیای امروز یکی از رایج ترین روش ها برای تأمین نقدینگی توسط مردم برای انجام کار و یا حل مشکلات مالی خود به شمار می رود. وام ها دارای انواع مختلفی می باشند که در ادامه به صورت کامل به توضیح این مسئله می پردازیم .

توجه داشته باشید از آن جایی که وام می تواند برای هر دو طرف وام دهنده و وام گیرنده دارای  سود باشد، از این رو رعایت نکات مهم اصول دریافت وام از جمله ضروریات برای هر شخصی که قصد دریافت وام دارد به شمار می آید.

برای مشاهده موارد بیشتر از وب سایت کلید املاک دیدن فرمائید.

وام چیست؟

وام-چیست؟

یکی از اصطلاحات رایج در نظام بانکداری وام بانکی می باشد و به معنای پول سودداری است که به صورت قرض آن هم در زمان و مدت مشخصی بین قرض دهنده یا همان بانک و قرض گیرنده یا همان شخص متقاضی مبادله می شود. در واقع می توان وام را به عنوان یک نوع امانت به شمار آورد و برای حفظ هر چه بهتر از این امانت لازم است که از طرف بانک یک سری شرایط و مقررات برای وام گیرنده وضع شود.

البته توجه کنید که در ایران یک سری اصول و تعریف کلی برای وام وجود دارد که اکثریت وام ها نیز از آن تبعیت می کنند. به گونه ای که‌ فرد و یا مؤسسه وام دهنده در ازای دریافت تضمین هایی همچون: چک، فیش حقوقی، سند خانه، زمین، خودرو و ... مبالغی را تحت عنوان قرض به شخص مورد نظر پرداخت می کند.

پرداخت اصل و سود وام‌ نیز به صورت اقساطی در قسط های معمولاً ماهانه تنظیم می شود و شخص وام گیرنده متعهد می شود که در زمان هایی که مشخص و تعیین شده است اقدام به پرداخت اقساط خود نماید. در سیستم بانکداری ضمانت هایی که از شخص وام گیرنده گرفته می شود به منظور تضمین برای باز پرداخت اصل و سود وام می باشد تا در صورت عدم بازپرداخت قسط توسط شخص بانک بتواند از این اعتبارات برای برداشت اصل و سود پول خود اقدام نماید.

این را می توان به عنوان یکی از قوانین مشخص و محکم بانکداری ها به حساب آورد، اهمیت این تضمین ها به گونه ای است که تا بانک از درستی آن ها اطمینان حاصل نکند از پرداخت وام به شخص خودداری می نماید. البته تمام این قوانین سخت گیرانه که بانک ها برای انواع وام و تسهیلات بانکی دارند به دلیل قوائد حاکم بر نظام‌ اقتصادی و کاهش سوءاستفاده افراد سود جود است.

تامین بودجه وام

تامین-بودجه-وام-

بودجه وام ها از بخش های مختلف تأمین می شود بودجه وام ها از پول نقد مردم که نزد بانک می باشد تأمین می شود. از این رو بانک ها با دریافت و جمع این نقدینگی بخشی از آن را برای اعطای وام به افراد نیازمند استفاده می کنند. این تنها راه بانک ها برای تأمین بودجه وام نیست علاوه بر این، بودجه هایی که دولت اختصاص می دهد، سود هایی که بانک ها و مؤسسات از تجارت  و سرمایه گذاری در طرح ها کسب می کنند، سود وام های دیگر و سپرده های بلند مدت اشخاص برای دریافت سود از بانک را نیز می توان به عنوان راه های دیگری برای تأمین بودجه بانک به شمار آورد.

۱۰ نکته مهم در هنگام وام گیری

۱۰-نکته-مهم-در-هنگام-وام-گیری

اشخاصی که قصد گرفتن وام بانکی دارند لطفاً قبل از هر اقدامی به ۱۰ نکته توجه نمایند، عدم توجه به این ۱۰ نکته ممکن است شخص وام گیرنده را پس از گرفتن وام دچار دردسر نماید.

۱ . بدون داشتن هدف اقدام به گرفتن وام نکنید.

لزومی نیست که چون بانک ها وام می دهند ما نیز بدون دلیل و یا احتیاجی اقدام به دریافت وام نماییم، زیرا این عمل مانند این است که شما دسته چکی داشته باشید و به دلیل وسوسه اقدام به خرید لوازم غیر ضروری کنید که بعداً در پرداخت اقساط آن دچار مشکل بشوید.

۲ . قسطی خرید نکنید

وام گرفتن برای توسعه کسب و کار یا خرید کالاهای سرمایه ای با در نظر گرفتن تورم عالی است ولی برای خرید کالاهای مصرفی بهتر است قبل از اقدام کردن فکر کنید، زیرا برای این کار مجبور هستید هر ماه بخشی از درآمد خود را تحت عنوان قسط به بانک پرداخت نمایید.

۳ . تنها به بانک متکی نباشید و اعتماد نکنید.

قرار نیست تمام اطلاعاتی که شما از بانک ها دریافت می کنید درست باشد و به این موضوع متکی نباشید بلکه قبل از انجام هر کاری در مورد بانک مورد نظری که قصد دریافت وام از آن را دارید از طریق دوست و آشنا و یا اینترنت تحقیقات کامل را به عمل بیاورید.

۴ . در‌مورد چگونگی شرایط وام تحقیق کنید.

قبل از اینکه اقدام به دریافت وام بانکی از بانک مشخصی نمایید لازم است که کمی در مورد شرایط اخذ وام تحقیق نمایید. برای این منظور می توانید از مسئول اعتبارات بانک‌ سئوال نمایید.

۵ . دقت به جزئیات وام

 

 دقت-به-جزئیات-وام

ظاهر برخی از وام بانک ها بسیار گول زننده می باشد و افراد را تشویق به دریافت وام می کنند، ممکن است با خود فکر کنید که فلان وامی بسیار به صرفه باشد ولی به خاطر داشته باشید که شاید این ها ترفند هایی برای جذب شخص وام گیرنده است‌. از این رو قبل از انجام هر کاری اطلاعاتی مانند: بانک چند قسط را همان موقع تحویل وام بر می دارد؟ شرایط باز پرداخت ان چگونه است ؟ و ... جمع آوری کنید.

۶ . انتخاب بهترین وام

همیشه اولین انتخاب بهترین انتخاب نمی باشد ،پس لازم است که برای دریافت وام نیز این جمله را به کار ببرید و پس از انجام تحقیقات لازم در مورد انواع وام ها و بانک ها بهترین وام را برای دریافت انتخاب نمایید.

۷ . به ضامن فکر کنید

بهتر است قبل خواباندن پول به حساب برای گرفتن وام به فکر ضامن باشید. پیدا کردن ضامنی که مورد تأیید بانک باشد نیز خودش یک مسئله ی پر چالش می باشد، پس قبل از انجام  این کار به ضامن های مورد نظر فکر کنید تا برای دریافت وام با مشکل رو به رو نشوید.

۸ . برنامه داشتن برای باز پرداخت

برای باز پرداخت وام خود حتماً برنامه داشته باشید و هیچ گاه به سادگی از کنار این موضوع رد نشوید و جمله ی( در اینده فکری به حالش خواهم کرد) را از ذهن خود پاک کنید. بدانید که بدون فکر و برنامه ریزی کردن برای باز پرداخت وام خود را در آینده دچار چالش می کنید .

۹. بانک شوخی ندارد.

اگر برای گرفتن وام از بانک، خانه خود را رهن بانک می گذارید، حتماً برای باز پرداخت اقساط خود برنامه داشته باشید و آن ها را پرداخت نمایید. بانک در هیچ زمینه ای با افراد شوخی و تعارف ندارد، در صورتی که توانایی باز پرداخت اقساط خود را نداشته باشید و خانه شما رهن بانک باشد بعد از چند اخطار در صورت عدم‌ پرداخت ملک شما توسط بانک به مزایده گذاشته می شود.

۱۰ . اقساط وام خود را پرداخت نمایید.

اگر اقدام به پرداخت قسط های وام خود نکنید، آن ها به خودی خود پرداخت نمی شوند و یا ممکن نیست که بانک آن ها را فراموش کند، از این رو ممکن است بعد از عدم پرداخت چند قسط حساب شما مسدود شود و بابت این دیر کرد در پرداخت قسط دچار جریمه شوید.

به یاد داشته باشید که پرداخت هر قسط بسیار راحت تر از پرداخت چند قسط با هم‌ است.

انواع وام بانکی

انواع-وام-بانکی

وام های بانکی دارای انواع گوناگونی می باشند که برخی از آن ها مختص بانک های خاصی و برخی دیگر در عموم بانک ها قابل دریافت می باشند. همچنین بسته به هر نوع وام مدارک و شرایط خاصی لازم است که در ادامه به این مسائل اشاره خواهیم نمود.

اطلاعات بیشتر را در مقالات دیگر مشاهده کنید.

انواع وام بانکی عبارت اند از :

۱ . وام بانکی برای ازدواج

وام ازدواج را می توان یکی از رایج ترین انواع وام بانکی در کشورمان به شمار آورد. به گونه ای که دولت برای تسهیل ازدواج جوانان و افزایش روحیه در آن ها اقدام به پرداخت وام بانکی تحت عنوان وام ازدواج به ان ها می نماید. این وام توسط هیئت دولت و مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است و پرداخت آن با توجه به میزان مبلغ تعریف شده برای آن، برای هر بانک دولتی اجباری می باشد.

به گونه ای که هر شعبه بانکی در صورت داشتن چند متقاضی برای وام ازدواج موظف به پرداخت آن می باشند. میزان سود تعلق گرفته به این نوع وام بانکی ۴ درصد است و مبلغ این وام در ابتدای سال ۹۹ به ۱۰۰ ملیون تومان برای هر زوج تغییر یافته است. سود ۴ درصد و زمان پرداخت اندک آن سبب شده است که وام ازدواج یکی از محبوب ترین وام ها در میان انواع وام های اعطایی در ایران به شمار بیاید.

برای آگاهی یافتن از شرایط اخذ وام و ضمانت های لازمه برای این وام می توانید به شعب بانک مورد نظر خود مراجعه نمایید ولی به طور کلی دو ضامن کارمند رسمی با فیش کسر از حقوق برای هر کدام از وام ها نیز جز اصلی ترین مدارک برای دریافت این وام می باشد.

۲ . وام بانکی خرید مسکن

۲-وام-بانکی-خرید-مسکن

وام مسکن نیز یکی دیگر انواع وام بانکی رایج و معمول در ایران به شما می آید که به ازای سند ملکی به شخص وام گیرنده تعلق می گیرد. البته امروزه بانک های مختلفی اقدام به دادن وام مسکن نموده اند ولی مرجع اصلی برای پرداخت این نوع وام، بانک مسکن می باشد. همچنین طرح های متنوعی در بانک مسکن وجود دارد که هر کس بنا به شرایط خود می تواند اقدام به دریافت این وام بانکی نماید. به این نکته توجه نمایید در اکثر موارد خانه ای که سند آن برای دریافت وام مسکن می تواند در رهن بانک قرار بگیرد باید زیر ۲۵ سال سن ساخت داشته باشد.

همچنین میزان مبلغ وام اعطایی بر اساس قیمت کارشناس ملک در شهر های مختلف گوناگون می باشد به طور مثال شهر های بزرگی چون تهران به دلیل بالا بودن قیمت مسکن از بیشترین مبلغ وام مسکن برخودار هستند.

۳. وام بانکی برای خرید کالا

وام کالا نیز یکی دیگر از انواع وام بانکی می باشد که شما می توانید برای خرید و یا نو کردن وسایل خانه خود از این وام بهره مند شوید. نرخ سود فعلی اکثر بانک ها برای این نوع وام ۱۸ درصد است که این وام نیز همانند وام های دیگر نیاز به ضامن کارمند با فیش کسر از حقوق دارد .

البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که نوع کالاهایی که وام به آن ها تعلق می گیرد در هر بانک  متفاوت می باشد، به گونه ای که هر بانک این وام را برای فروشگاه های خاص طرف قرار داد با خود اعطا می کند.

همچنین برخی معیار ها مانند: خرید اجناس داخلی نیز مورد توجه قرار می گیرد و به عنوان یک شرط برای این نوع وام بانکی محسوب می شود‌.

۴ . وام بانکی برای خرید خودرو

اگر شما در هنگام خرید خودرو با کسری بودجه مواجه شدید می توانید از این وام استفاده نمایید. البته دقت داشته باشید که این نوع وام بانکی اکثراً توسط بانک ها برای خرید انواع خودرو های تولید داخل به اشخاص پرداخت می شود، علاوه بر این وام دارای سقف مشخصی می باشد که سالانه این میزان توسط بانک ها اعلام می گردد.

اگر شما قصد استفاده از این وام را دارید باید بدانید که مهم ترین و اصلی ترین مدرک برای دریافت این وام قصد خرید خودرو و فیش کسر از حقوق  کارمند رسمی دولت می باشد . پس اگر شرایط لازم و قصد خرید خودرو داخلی دارید می توانید برای دریافت این نوع وام بانکی به شعب بانک مورد نظر خود مراجعه نمایید.

۵ . وام بانکی برای خرید خودرو  به دارندگان خودروهای فرسوده

یکی از کمک هایی که دولت می توانست به کاهش آلودگی هوا و کاهش آسیب به محیط زیست کند، اعطای وام و تسهیلات به مالکان خودرو های فرسوده می باشد. این‌ طرح در بانک های مختلف با مبالغ مختلفی ارائه می شود و وسایل حمل و نقل عمومی مانند تاکسی ها از مهمترین گزینه ها برای این طرح می باشند که تسهیلات پرداختی به ان ها معمولاً با سود ۴ درصد است.

البته یک سقف قیمتی برای پرداخت این وام تعیین شده است و هر بانکی شرایط خاص خود را برای دریافت این وام دارد که با مراجعه به بانک های مختلف می توانید از شرایط آن ها برای دریافت این نوع وام آگاه شوید.

۶ . وام جعاله برای تعمیر مسکن

وام جعاله نیز یکی دیگر از انواع وام های بانکی می باشد و به اشخاصی که دارای خانه های قدیمی و فرسوده هستند اعطا می شود تا بتوانند از این طریق به تعمیر خانه خود بپردازند. بانک های مختلفی این نوع وام را پرداخت می کنند ولی مرجع اصلی پرداخت این نوع وام بانک مسکن می باشد.

برخی افراد نیز ممکن است از این وام به منظور تعمیرات منزل خود استفاده نکنند، بلکه در کنار دریافت وام خرید مسکن اقدام به دریافت وام جعاله نیز نمایند تا بتوانند قدرت خرید خود را افزایش بدهند.

7 . وام مضاربه ای

وام مضاربه ای وامی است که بانک به فعالیت تولیدی و اقتصادی پرداخت می کند و در سود نهایی این فعالیتها با درصدی مشخص شریک می شود. البته داشتن پروانه کسب و مجوز کسب و کار ضروری است.

وام خرید تجهیزات و مواد اولیه

از وظایف بانکها تأمین نقدینگی برای مشاغل و صنایع است و برای خرید ماشین آلات و تجهیزات به کسب و کارها وام پرداخت می کند که بنا به شرایط یا کل قیمت تجهیزات یا نیمی از آن را پرداخت می کند. که باز پرداخت این وام دارای دوره تنفس است که ممکن است تا 5 سال تنفس داشته باشد.

سخن پایانی

این ها نمونه ها و بخشی از انواع وام های بانکی می باشد که به آن ها اشاره نموده ایم، امید است که در این مقاله توانسته باشیم سبب آشنایی هرچه بیشتر شما با وام و انواع وام بانکی شده باشیم.

اشتراک گذاری
امتیاز و نظر کاربران
۰.۰
۰ نظر ثبت شده
امتیاز دهید
دیدگاه کاربران