کلید املاک/ مجله های کلید املاک/ معماری و دکوراسیون/ پنتری روم چیست و چه کاربردی دارد؟
پنتری روم چیست و چه کاربردی دارد؟

پنتری روم چیست و چه کاربردی دارد؟

استفاده درست و صحیح از فضاهایی که در دسترس قرار دارد به افراد کمک می کند تا بتوانند دکوراسیونی زیبا و در نهایت نظم و ترتیب در اختیار داشته باشند. یکی از راه هایی که می تواند کمک کند تا دکوراسیون، زیبایی و نظم مشهودی در آن به چشم بخورد، اختصاص دادن هر بخش به یک فعالیت خاص است.

اگر به کارتن ها و انیمیشن هایی که سبک زندگی گذشتگان را به خوبی نشان می دهند دقت داشته باشید می توانید اتاقکی را در آنها مشاهده کنید که تنها مخصوص نگهداری مواد غذایی خشک و غیر فاسدشدنی بوده است. در این فضاها، مواد خوراکی مانند نان و یا مایعاتی که می شد آنها را در دمای اتاق نگهداری کرد، قرار می دادند و به این ترتیب کاملا مشخص بود که برای استفاده از هر ماده غذایی باید به کجا مراجعه کرد. این موضوع مربوط به اواسط قرون وسطی است و در کشورهای آمریکایی و اروپایی چنین فضایی که به آن پنتری گفته می شد، وجود داشت. اگر دوست دارید با فضایی که به آن پنتری گفته می شود آشنا شوید توصیه می کنیم ادامه این متن از سایت کلید املاک را مطالعه کنید. ما قصد داریم اطلاعات جامع و مختصری را درباره پنتری چیست و چه کاربردی دارد؟ را برای شما قرار دهیم.

پنتری چیست؟

پنتری-چیست؟

پنتری یک فضای کوچک از خانه است که در آن تعدادی قفسه قرار داده شده است. از این قفسه ها برای نگهداری مواد غذایی و برخی وسایل استفاده می شود. مواد خوراکی که به راحتی دچار فساد نشده و می توان آنها را در معرض دمای اتاق قرار داد و یا وسایلی که هر چند وقت یک بار نیاز است در دسترس باشند، در این فضای کوچک قرار داده می شوند.

پنتری به صورت معمول در نزدیکی آشپزخانه و یا داخل آن ساخته شده و به همین دلیل بانوان می توانند به راحتی و در طی چند ثانیه وسیله و یا ماده خوراکی که نیاز دارند را بردارند.

کاربرد پنتری چیست؟

کاربرد-پنتری-چیست؟

همان طوری که گفته شد پنتری ها را به صورت قفسه قفسه می سازند و پارتیشن های منظمی در آن به چشم می خورد. قبل از اشاره به کاربردهای این فضا باید اشاره شود که درست است که این فضا در جلوی چشم و دید سایر افرادی که به یک خانه وارد می شوند قرار ندارد، اما نباید به آن نگاهی مانند انباری شود. معمولا انباری ها  نظم و ترتیب نداشته و وسایل اضافی و به درد نخور منازل در آنها قرار داده می شود. بنابراین یکی از مهم ترین ویژگی هایی که پنتری دارد وجود نظم و ترتیب در آن است.

مزیت های پنتری

مزیت-های-پنتری

جدای از ایجاد نظم و ترتیب و در دسترس نبودن وسایلی که شاید در طول روز یک بار به آنها نیاز پیدا نکنیم، مزیت های پنتری زیاد است که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • وقتی شما وسایل آشپزخانه و یا مواد خوراکی خود را در یک محل منظم و با قفسه‌ بندی های مرتب قرار می دهید، می توانید تمام وسایلی که به آنها نیاز دارید را در کوتاه ترین زمان ممکن بیابید.
  • دسترسی به وسایل و مواد خوراکی بسیار راحت تر خواهد بود.
  • وقتی همه چیز در مقابل چشم قرار داشته باشد، یک خانم خانه دار نگران زود تمام شدن مواد خوراکی نخواهد بود؛ زیرا از میزان و حجم آن به خوبی اطلاع دارد.
  • اگر یک قسمت از فضای ساختمان پرت و بی استفاده باقی مانده و از قضا فاصله نزدیکی با آشپزخانه دارد می تواند بهترین موقعیت برای ساخت پنتری به شمار رود. با این امکان هم می توان به خوبی از فضاهای اضافه منزل استفاده کرد و هم شرایط خوبی را برای انجام امورات منزل در اختیار خانم خانه قرار دارد.
  • وقتی تمام وسایل و مواد خوراکی در داخل قفسه هایی مرتب و منظم قرار داده شوند، نظم دهی در آشپزخانه بهتر و راحت تر صورت خواهد گرفت.
  • با وجود پنتری، راندمان خانم های خانه دار نیز به مقدار قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد. نظم و ترتیب دو عامل بسیار مهم هستند که می توانند باعث شوند خانم ها با انگیزه و اشتیاق بیشتری به کارهای خود بپردازند. افزایش انگیزه می تواند باعث افزایش راندمان یک خانم خانه دار شود.
  • با وجود ساخت پنتری در آشپزخانه، پیدا کردن مواد غذایی به موضوعی بسیار ساده و سهل بدل شده و کارها نیز با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

بیشتر بدانیم:

با این ترفند ها آپارتمان خودتان را بزرگتر کنید

درباره انواع سبک های دکوراسیون داخلی بدانیم

معمولا چه لوازم و وسایلی در پنتری نگهداری می شود؟

معمولا-چه-لوازم-و-وسایلی-در-پنتری-نگهداری-می-شود؟

همان طوری که اشاره کردیم، مواد غذایی فاسد نشدنی که نیازی نیست در یک محیط خنک قرار داشته باشند را می توان در پنتری نگهداری کرد. از جمله این مواد غذایی می توانیم به برنج، گندم، جو، انواع کنسرو، سبزی های خشک شده، تنقلات مانند گردو، چیپس و غیره اشاره کرد. بهتر است قفسه بندی منظمی در فضای پنتری انجام شده و مواد خوراکی در قفسه هایی قرار داده شوند که با سطح زمین فاصله دارند.

در کابینت ها و قفسه هایی که در سطح زمین ساخته می شوند نیز بهتر است ظروف اضافی و یا برخی ظروف سنگین گذاشته شوند. در این فضا می توان به خوبی از فاکتور خلاقیت استفاده کرد و در قسمت های بالایی نیز شلف ها و یا قفسه های دیواری دکوری نصب نمود. به عنوان مثال در این قفسه ها می توان وسایل دم دستی و یا وسایلی که وزن زیادی ندارند را قرار داد. توصیه می شود وسایل پر مصرف از محیط آشپزخانه دور نشده و آنها در فضاهایی مانند سبدهای سوپر مارکتی قرار دهید. به این شکل می توانید به روشی کاراتر و مفیدتر از محیطی که در اختیار دارید استفاده کنید. در ادامه این متن در مورد تفاوت های سبد سوپرمارکتی و پنتری صحبت خواهیم کرد.

تفاوت سبد سوپرمارکتی و پنتری

تفاوت-سبد-سوپرمارکتی-و-پنتری

در قسمت قبل اشاره کردیم که برای افزایش نظم و ترتیب، سعی کنید از پنتری و سبدهای سوپر مارکتی استفاده نمایید. برخی ممکن است تصور کنند که سبد سوپرمارکتی کارایی پنتری را دارد و این در حالی است که این دو با هم متفاوت هستند. از جمله تفاوت های این دو می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • در سبدهای سوپر مارکتی، اقلامی که در طول روز بیشترین کاربرد را دارند قرار داده می شود. در حالی که در پنتری لوازمی قرار داده می شود که شاید در طول روز یک بار به آنها نیاز پیدا شود.
  • معمولا سبدهای سوپرمارکتی را در جاهایی نزدیک به یخچال و یا اجاق گاز قرار می دهند تا در حین آشپزی، رفت و آمد به میزان زیادی کاهش پیدا کند، اما پنتری را در هر جایی از آشپزخانه می توان قرار داد. حتی برخی متخصصان حوزه دکوراسیون می گویند که اگر یک فضای پرت و بی استفاده در آشپزخانه وجود داشته باشد، بهترین موقعیت و فرصت برای ساخت پنتری به شمار می رود.
  • اقلامی که می توان در پنتری قرار داد بیشتر از اقلامی است که می توان در سبدهای سوپرمارکتی گذشت. به صورت کلی ظرفیت سبدهای سوپری موجود در آشپزخانه از پنتری کمتر است.
  • پنتری را هم می توان در داخل آشپزخانه ساخت و هم یک اتاق و فضای جداگانه به آن اختصاص داد. اما این مورد در رابطه با سبدهای سوپرمارکتی اصلاً امکان پذیر نیست؛ زیرا در این سبدها موادی قرار داده می شود که خانم های خانه دار برای انجام آشپزی به آنها نیاز فراوان دارند و امکان اینکه این سبد در خارج از آشپزخانه قرار داده شود، اصلاً وجود ندارد.
  • معمولا طراحی سبدهای سوپری به این منظور انجام شده تا لوازمی که حجم و وزن زیادی نداشته و کاربرد بالایی دارند در آنها قرار داده شود، در حالی که قفسه های پنتری در یک فضای جداگانه قرار داده می شوند و می توان لوازم و وسایل سنگین را در داخل آنها گذاشت.

طراحی و ساخت پنتری

طراحی-و-ساخت-پنتری

اولین موضوعی که در طراحی و ساخت پنتری باید به آن توجه شود، پیدا کردن محل مناسب است. اگر فضای آشپزخانه بزرگ است و قرار دادن چند کابینت در آن مزاحمتی ایجاد نخواهد کرد، می توان از فضاهای اضافی موجود استفاده کرده و قفسه های پنتری را در آنجا قرار داد. در برخی از خانه ها یک مطبخ و یا یک آشپزخانه مخفی نیز وجود دارد. این فضا نیز بهترین و مناسب ترین محل برای ساخت پنتری می باشد. می توان این قسمت را کابینت بندی کرده و از آن به عنوان پنتری استفاده نمود.

معمولاً برای آنکه از فضای موجود به بهترین شکل ممکن استفاده شود و جای زیادی در یک آشپزخانه و یا یک اتاقک اشغال نشود، بهتر است کابینت ها به صورت یکپارچه در آن قرار داده شوند. تعداد قفسه هایی که قرار است در پنتری قرار داده شوند کاملاً شخصی و سلیقه ای بوده و به نظر خانم های خانه و کسانی که در آن منزل زندگی می کنند بستگی دارد.

موضوع مهم دیگری که در ساخت و طراحی پنتری باید مورد توجه قرار داده شود، متریالی است که برای ساخت کابینت ها استفاده می شود. معمولاً توصیه می شود که سبک کابینت های اجرا شده در پنتری روم، با سبک کابینت های اجرا شده در آشپزخانه تطابق و هماهنگی داشته باشد. برای مثال اگر کابینت های آشپزخانه در سبک کلاسیک و یا مدرن هستند کابینت هایی که در پنتری قرار داده می شوند نیز باید از نوع کلاسیک و یا مدرن باشند و نباید تفاوتی از نظر سبک در بین این دو فضا وجود داشته باشد. بی توجهی به این مورد، زیبایی شناسی وجلوه ظاهری آشپزخانه و پنتری را تحت تأثیر خود قرار می دهد. البته این در شرایطی است که پنتری در داخل آشپزخانه قرار بگیرد، اگر یک ساختمان به قدری بزرگ است که بتوان یک اتاقک جداگانه برای ساخت پنتری در نظر گرفت و کابینت های پنتری در مقابل چشم قرار نداشته باشند، نوع و سبک کابینت ها اهمیت زیادی پیدا نخواهد کرد.

معمولاً در ساخت قفسه های پنتری می توان از متریال هایی همچون شیشه، چوب، ام دی اف و یا آلومینیوم استفاده کرد. مهم ترین عاملی که در تعیین نوع متریال مورد استفاده برای ساخت کابینت های پنتری نقش اساسی دارد سلیقه شخصی است.

هزینه نصب پنتری

برای آنکه بتوان هزینه نصب پنتری را معین کرد باید به عوامل متفاوتی توجه داشت که برخی از مهم ترین آنها به شرح زیر است:

  • اولین عاملی که تأثیر جدی و بسزایی بر روی هزینه اجرای پنتری دارد، ابعاد است. هرچه ابعاد کار افزایش پیدا کند، میزان هزینه ای که باید برای آن صرف کرد نیز بالاتر خواهد رفت.
  • مورد دیگری که آن نیز باعث ایجاد نوسان در هزینه نصب پنتری می شود، نوع متریال های به کار رفته در ساخت پنتری است. اگر از متریالی با کیفیت و با دوام بالا برای ساخت کابینت های پنتری استفاده شود هزینه ساخت پنتری افزایش پیدا خواهد کرد اما اگر برای ساخت به سراغ متریال های بی کیفیت بروید هزینه ساخت پنتری نیز کاهش پیدا خواهد کرد. البته در انتخاب نوع متریال باید دقت کرد؛ زیرا مواد با مرغوبیت پایین ممکن است در ادامه هزینه هایی مانند هزینه تعمیر و نوسازی مجدد کابینت ها را بر روی دوش شما بگذارند.
  • یراق آلاتی که در ساخت کابینت ها به کار برده می شوند نیز در هزینه نصب تأثیر دارد. یراق آلات با کیفیت و با مرغوبیت بالا می توانند باعث افزایش هزینه نصب و طراحی این فضا شوند.
  • در صورتی که در قفسه ها از رنگ برای پوشش سطحی استفاده شود، قیمت افزایش پیدا خواهد کرد.

چند ایده برای افزایش زیبایی و جذابیت پنتری

  • برای افزایش زیبایی و جذابیت پنتری می توان در مورد نور و ایجاد روشنایی فکرهای اساسی داشت. برای مثال می توان لامپ های کوچک و زیبایی را در بین طبقات قرار داد و به این شکل هم تنوعی بین قفسه ها ایجاد کرد و هم به افزایش روشنایی داخل قفسه ها کمک کرد.
  • می توانید از روش های مختلف کمک گرفته و دیواره های داخلی پنتری را تزیین کنید. این مورد می تواند زیبایی آشپزخانه را نیز تحت تأثیر قرار دهد.
  • استفاده از ظرف های هماهنگ و زیبا نیز می تواند یکی از ایده های جذاب در افزایش زیبایی این قسمت از آشپزخانه باشد. سعی کنید برای نگهداری مواد مختلف، ظروف مشابه به کار ببرید و بر روی آنها یک برچسب قرار دهید. به این شکل، نظم و ترتیب و سرعت در انجام کارها به میزان قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد.
  • از تمام فضاهایی که بدون استفاده هستند برای نصب کابینت های پنتری استفاده کرده و سعی کنید هارمونی را بین آنها رعایت نمایید.

شما می توانید آگهی های خرید و فروش ملک را در سایت کلید املاک ببینید.

اشتراک گذاری
امتیاز و نظر کاربران
۰.۰
۰ نظر ثبت شده
امتیاز دهید
دیدگاه کاربران