کلید املاک/ مجله های کلید املاک/ معماری و دکوراسیون/ لاندری روم چیست و چه کاربردی در خانه دارد؟
لاندری روم چیست و چه کاربردی در خانه دارد؟

لاندری روم چیست و چه کاربردی در خانه دارد؟

یکی از مسائلی که هیچگاه محدودیتی نمی توان برای آن قائل بود دکوراسیون است. معمولاً کشورهای مختلف از نظر دکوراسیون از یکدیگر تأثیرپذیری داشته و این موضوع هم مزیت هایی دارد و هم معایبی که موضوع صحبت ما در این متن نیست. اگر دکوراسیونی که امروز در خانه های ایرانی مشاهده می کنید را با دکوراسیون و چیدمان خانه های ایرانی که در گذشته وجود داشته اند مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که چیدمان ما ایرانی ها نیز تحت تأثیر اصول چیدمان در دیگر کشورها قرار داشته و تغییرات زیادی در آن رخ داده است. یکی از فضاهایی که برای ما ایرانی ها تازگی دارد، لاندری روم است. ما در این متن قصد داریم به معرفی این اتاق پرداخته و کاربرد لاندری روم را در سایت کلید املاک مورد بحث و بررسی قرار دهیم. پس برای آشنایی بیشتر با این اتاق با ما همراه باشید.

لاندری روم چیست؟

لاندری-روم-چیست؟

لاندری روم یک واژه و کلمه انگلیسی است و در زبان فارسی به اتاق لباسشویی ترجمه می شود. ایرانی ها در گذشته از زیرزمین، انباری و یا حیاط برای شسشتوی لباس استفاده می کردند اما زمانی که ماشین لباسشویی پای خود را به خانه ها باز کرد، این وسیله در داخل آشپزخانه تعبیه شد. با گذشت زمان و تغییر چیدمان و دکوراسیون در منازل، این بخش نیز در حال اضافه شدن به سایر قسمت های یک ساختمان بوده و یکی از بخش های جدیدی است که در خانه های لوکس و مجلل مشاهده می شود. این اتاق، جدای از آنکه می تواند تنوع چشمگیری را ایجاد کند، کاربردهای خاص خود را نیز دارد.

در این اتاق، ماشین لباسشویی و تجهیزات خشک کردن لباس قرار داده شده و تنها کاربردی که می توان از آن انتظار داشت شستن و خشک کردن لباس است. پخش نشدن لباس کثیف در داخل آشپزخانه یکی از مزیت هایی است که می توان برای لاندری عنوان کرد.

بهترین فضا برای قرار دادن لاندری روم

بهترین-فضا-برای-قرار-دادن-لاندری-روم

موضوع بسیار مهمی که در مورد لاندری روم وجود دارد محل قرار گیری آن است. بهتر است لاندری را در نزدیکی اتاق خواب و جایی که معمولاً لباس های کثیف از آن خارج می شوند ساخت. معمولاً اتاق های خواب محل هایی هستند که لباس کثیف در آن جمع آوری شده و لباس تمیز نیز در کمدهایی که در این اتاق وجود دارد، قرار داده می شود. به همین دلیل متخصصان توصیه می کنند که لاندری روم در نزدیکی اتاق خواب ساخته شود.

فضای دیگری که آن نیز مناسب ساخت لاندری به شمار می رود، نزدیک حمام است. از آنجایی که معمولاً بعد از دوش گرفتن، لباس های کثیف در داخل ماشین لباسشویی گذاشته می شود، اگر این اتاق در فاصله کمی از حمام ساخته شود کارایی بالایی را از خود نشان خواهد داد.

البته ممکن است در بعضی از خانه ها این اتاق را در نزدیک تراس و یا بالکن قرار دهند. معمولاً خانم های خانه دار بعد از خارج کردن لباس ها از داخل لاندری باید آنها را زیر نور خورشید خشک کنند، به همین دلیل بهتر است لاندری در نزدیکی تراس و یا بالکن قرار داده شود.

همان طوری که مشاهده کردید مشخص کردن جای لاندری به مسائل و پارامترهای متفاوتی بستگی دارد که از جمله مهم ترین پارامترهای تأثیرگذار می توان به دسترسی، سلیقه و اولویت ها اشاره کرد. معمولاً بهتر است که این اتاق در جایی ساخته شود که دسترسی به آن راحت باشد. در ضمن باید به تأمین آسایش نیز توجه کرد. توصیه می شود از قرار دادن لاندری در نزدیکی اتاق خواب و یا اتاق های مطالعه و کار به شدت اجتناب شود.

اجزای به کار برده شده در لاندری

اجزای-به-کار-برده-شده-در-لاندری

اجزایی که می توان در اتاق لاندری قرار دارد شامل موارد مختلف خواهد بود. از جمله مهم ترین اشیائی که حضور و وجود آن در یک اتاق لاندری لازم و واجب به نظر می رسد، ماشین لباسشویی است. در کنار ماشین لباسشویی ممکن است برخی افراد تمایل به استفاده از دستگاه  خشک کن نیز داشته باشند. البته امروزه اغلب ماشین های لباسشویی مدرن به یک خشک کن نیز مجهز بوده و نیازی نیست که برای خرید یک خشک کن مجزا هزینه ای در نظر گرفته شود.

علاوه بر ماشین لباسشویی، لوازمی که برای شستشو به کار برده می شود نیز باید در این فضا قرار داده شوند. از جمله این اشیاء می توان به پودرهای لباسشویی اشاره کرد. اتو، میز اتو، بند رخت در صورتی که فضای کافی برای پهن کردن و خشک کردن لباس ها وجود ندارد، جالباسی و غیره نیز در این اتاق قرار داده می شوند.

برای آنکه در این اتاق، نظم و ترتیب را بتوان به راحتی اجرا کرد بهتر است این اتاق نیز قفسه بندی شده و لوازمی مانند پودرهای ماشین لباسشویی و یا مایعات لباسشویی در این قفسه ها قرار داده شوند. می توانید سبدهایی نیز در نظر گرفته و لباس های کثیف را در آنها قرار دهید. چنانچه لاندری روم شما به اندازه کافی بزرگ است، اجازه دارید تا چندین سبد در نظر گرفته و لباس هایی که رنگ های متفاوتی دارند را در آنها قرار دهید. با این ترفند قادر خواهید بود از شلوغی و در هم و برهم شدن اتاق لاندری روم به شدت جلوگیری کنید.

بیشتر بدانید:

آشنایی با سبک دکوراسیون مدرن در خانه

ویژگی های سبک دکوراسیون صنعتی

درباره انواع سبک های دکوراسیون داخلی بدانیم

دکوراسیون داخلی چیست؟

کف پوش مناسب در لاندری روم

کف-پوش-مناسب-در-لاندری-روم

یکی از جاهایی که با رطوبت سرو کار دارد، لاندری روم ها هستند. به همین دلیل باید در انتخاب کفپوش مناسب نیز دقت زیادی به کار برد. در مورد انتخاب یک کفپوش مناسب اصلاً به هزینه ها فکر نکرده و سعی کنید بهترین متریال را برای این فضا انتخاب و خریداری کنید. یکی از نکات مهمی که در خرید کفپوش باید به آن توجه شود، مقاومت آن در برابر آب و رطوبت است. بهتر است کفپوش خریداری شده ضد آب و ضد رطوبت باشد تا در دراز مدت دچار پوسیدگی نشده و هزینه اضافی بر خانواده تحمیل نشود.

به دلیل بالا بودن میزان آب و رطوبت بهترین کفپوشی که می توان  توصیه کرد، کاشی و یا سرامیک است. کفپوش های پی وی سی نیز به تارگی وارد بازار شده اند و از آنجایی که شستشوی آنها به راحتی انجام می گیرد، گزینه های مناسبی برای لاندری روم به شمار می روند. در ضمن سعی کنید در  انتخاب کفپوش به لیز نبودن آن نیز توجه داشته باشید. گاهی اوقات ممکن است ماشین لباسشویی نشت کرده و کف این اتاق را خیس کند. در صورتی که کفپوش استفاده شده لیز باشد، می تواند باعث زمین خوردن شما شود.

رعایت نورپردازی در لاندری روم

رعایت-نورپردازی-در-لاندری-روم

از دیگر عواملی که باید به هنگام ساخت لاندری روم مورد توجه قرار داد، نورپردازی می باشد. برای آنکه بتوان تمام لباس ها را از نظر داشتن لکه بررسی کرد باید نور کافی در اختیار داشت. درضمن، محیط هایی که تاریک هستند، از نظر روانشناسی همراه با انرژی مثبت نبوده و خانم ها تمایل زیادی برای آنکه در آن محیط به کارهای خود رسیدگی کنند ندارند. بهترین منبعی که می توان برای تأمین نور معرفی کرد، نور خورشید است. اگر در اتاق لاندری یک پنجره وجود داشته باشد از نظر تأمین نور مشکل خاصی نمی توان مشاهد کرد. زمانی که نمی توان محیط را با کمک نور خورشید روشن کرد بهتر است از لامپ هایی که نورهای زیبایی در محیط پراکنده می کنند استفاده کرد. معمولاً لامپ های ال ای دی برای روشن کردن فضا گزینه های خوبی به شمار می روند؛ زیرا کم مصرف بوده و هزینه زیادی را بر یک خانواده تحمیل نخواهند کرد و در ضمن می توان این لامپ ها را در زیر کابینت ها و یا لوسترها نصب کرد و محیطی زیبا و روشن در اختیار داشت. قرار دادن آینه و رنگ های روشن نیز می تواند به افزایش روشنایی در این فضا کمک کند.

ابعاد لاندری روم و رعایت استانداردها

ابعاد-لاندری-روم-و-رعایت-استانداردها

موضوع مهم دیگری که اهمیت آن به اندازه انتخاب محل مناسب برای ساخت لاندری است، اندازه و ابعاد استاندارد این فضا می باشد. ابعادی که در ساخت یک لاندری در منازل باید رعایت شود با ابعاد این اتاق در فضاهایی مانند هتل ها متفاوت است. البته یک قانون کلی وجود دارد که می گوید بهتر است ابعاد لاندری در منزل، طول و عرضی برابر 1.5 متر داشته باشد. این مساحت حداقل مساحتی است که یک اتاق لاندری باید داشته باشد و باید به این موضوع مهم هم توجه داشت که هر چه این اتاق در ابعاد بزرگتری ساخته شود می تواند کارایی بالاتری از خود نشان دهد.

اگر قرار است در لاندری منازل، وسایل و اشیاء زیادی قرار داده شود، بهتر است مساحت زیادی برای ساخت این اتاق در نظرگرفته شود تا هیچ مشکلی از نظر کمبود فضا به وجود نیاید. اگر برای قطعات بزرگتر مانند ماشین لباسشویی و یا خشک شویی به اندازه کافی فضا دارید و برای سایر لوازم کوچک با مشکل مواجهید می توانید از برخی ترفندهای زیر استفاده کرده و مشکل کمبود جا را به بهترین شکل ممکن برطرف کنید.

ترفندهایی برای جبران فضا در لاندری روم

اگر در فضای لاندری روم، جا به اندازه کافی ندارید تا وسایل و لوازم را در آن قرار دهید، بهتر است از ترفندهایی که در ادامه معرفی خواهیم کرد استفاده کنید تا این کمبود فضا جبران شود. این ترفندها به شرح زیر هستند:

شلف های دیواری

شلف ها از جمله ترفندهای مرتب کردن و جبران کمبود فضا در اتاق لاندری به شمار می روند. این شلف ها قادرند زیبایی خاص و منحصر به فردی را به اتاق ها ببخشند و برای قراردادن وسایل سبک نیز مناسب و کارا به نظر می رسند. برای آنکه محیط لاندری روم را با یک تنوع زیبا و چشمنواز همراه کنید می توانید در داخل شلف ها نیز وسایل تزیینی کوچکی قرار داده و لاندری را به روشی کاملاً جذاب و منحصر به فرد تزیین نمایید.

در نظر گرفتن چهارچوب برای ماشین لباسشویی

یکی دیگر از ترفندهایی که باعث می شود محیط لاندری مرتب تر جلوه کند، تعیین چهارچوب برای ماشین لباسشویی می باشد. با این کار می توانید نشان دهید که در لاندری هر چیزی در جای خود قرار داشته و حد و مرز آنها نیز کاملاً مشخص است. در نظر گرفتن چهارچوب کمک می کند نظم در این فضا جلوه بیشتری پیدا کند.

کشو و یا کمدهای تاشو

کمدها و کشوهایی که به صورت تاشو در بازار موجود هستند یکی از بهترین ترفندها برای فضاهایی به شمار می روند که جای کافی در آنها وجود ندارد. برای مثال اگر برای قرار دادن یک میز اتو، فضا به اندازه کافی ندارید، از میزهای تاشوی اتو استفاده کنید. این میزها راحت تر نصب شده و کمترین میزان فضا را اشغال می کنند. برای وسایلی که کوچک بوده و آنها نیز به جای زیادی نیاز ندارند هم می توانید از سبدهای تاشو استفاده نمایید.

توجه به قسمت های خالی دیوار

یکی دیگر از جاهایی که می تواند به شما کمک کند  تا مشکل کمبود جا را در فضای لاندری روم حل کنید، فضای خالی دیوارها می باشد. چند قفسه و یا کمد درب دار در قسمت های خالی دیوار تعبیه کرده و وسایل اضافی و کوچکی را در داخل آنها قرار دهید. با این ترفند هم محیط لاندری بسیار تمیز و مرتب خواهد بود و هم برای قرار دادن وسایل مهم و پر کاربرد با مشکل مواجه نخواهید شد. اگر تصور می کنید که کمدها نمی توانند مشکل شما را حل کنند، می توانید چندین قلاب بر روی دیوار قرار داده و سپس وسایل را به آنها آویزان کنید. برای مثال می توانید حوله ها را داخل ساک قرار داده و ساک را از این قلاب ها آویزان نمایید.

چند نکته مهم در ساخت لاندری روم

  • وجود مواد شوینده و لباس های کثیف، توجه به ایجاد یک تهویه مناسب را در اتاق لاندری می طلبد. برای کاهش رشد باکتری ها و جلوگیری از به وجود آمدن و گسترش بیماری های مختلف باید لاندری تهویه مناسب و مطبوعی داشته باشد.
  • برای آنکه صدای کار کردن ماشین مزاحم سایر اعضای خانواده نشود بهتر است درب لاندری روم از انواع درب های عایق صدای موجود در بازار انتخاب شود.
  • در رنگ آمیزی لاندری استفاده از رنگ های روشن می تواند به افزایش روشنایی محیط و بزرگ به نظر آمدن آن، کمک فراوانی کند.
  • کابینت های رنگی نیز در نوع خود از قدرت زیادی برای ایجاد تنوع در لاندری برخوردار هستند.
  • درست است که در لاندری لباس های کثیف قرار داده می شوند اما بهتر است به نظافت آن نیز اهمیت داده شده و بعد از هر بارشستشو، این فضا کاملاً تمیز و مرتب شود.

شما می توانید آگهی های خرید و فروش ملک را در سایت کلید املاک ببینید.

اشتراک گذاری
امتیاز و نظر کاربران
۰.۰
۰ نظر ثبت شده
امتیاز دهید
دیدگاه کاربران