دکوراسیون داخلی چیست؟

دکوراسیون داخلی چیست؟

امروزه شاید به صورت متعدد واژه دکوراسیون داخلی به گوش شما خورده باشد ولی آیا آشنایی زیادی با این واژه دارید؟ به نظر شما دکوراسیون داخلی چیست ؟

در این مقاله قصد داریم شما را بیشتر با این موضوع آشنا کنیم و اطلاعاتی را در زمینه دکوراسیون های داخلی در اختیار شما همراهان گرامی قرار بدهیم.

معرفی دکوراسیون داخلی:

می توان دکوراسیون های داخلی را مربوط به هنر و علم ایجاد یک فضای داخلی برای کاربران ان دانست ، به گونه ای که این فضا به لحاظ زیبایی شناختی برای کاربران خوشایند و جالب و از نظر کاربری مفید واقع شود .

به خاطر داشته باشید که این هنر دارای سبک ها و طرح های متنوعی می باشد که سعی در ایجاد یک فضا مفید و زیبا برای کاربران خود دارد.

در واقع می توان گفت که دکوراسیون های داخلی به این موضوع می پردازند که چگونه می توان یک پلان آزاد را با مبلمانی که مکمل فضا می باشد و دکوری که جلوه دهنده ی فضا است ترکیب نمود .

علاوه بر این شما می توانید سبک‌ و حالت یک فضا را با استفاده از نور پردازی تغییر بدهید و در واقع یک تغییر در دکوراسیون انجام بدهید.

علاوه بر این دکوراسیون داخلی در لغت نامه عبارت اند از : هماهنگ سازی طراحی ها برای زیبا تر کردن و به جلوه در آوردن رنگ ها، اثاثیه و ... در یک ساختمان به صورت هنرمندانه و زیبا .

همچنین دکوراسیون یک کلمه فرانسوی می باشد و معادل فارسی این واژه در فرهنگ دهخدا به معنای: فن‌ و تخصص و رشته آموزشی آذین و آذین بندی ،اراستن است.

اما به خاطر داشته باشید که این هنر نیز مانند سایر هنر ها دارای سبک و سیاق خود می باشد که در طول زمان و بر اساس سلیقه و نیاز های شکل گرفته در هر دوره دچار تغییر و تحول شده است.

علاوه بر همه ی این ها می توان این هنر را حلقه اتصال بین دو علم معماری و طراحی داخل دانست زیرا این علم همانند علم‌ معماری با ساختمان و اجزا تشکیل دهنده ان ارتباط دارد و از طرفی دیگر مانند علم طراحی داخلی بر روی فضای داخلی ساختمان تمرکز می کند.

 دکوراسیون داخلی برای بیشتر از مردم جذاب و سرگرم کننده می باشد زیرا بدون داشتن هیچ مدرک خاصی می توانند در طراحی و تغییر دکوراسیون منزل خود ایده پردازی کنند.

از همین رو می توان گفت که هر کس منزل و یا دفتر کار خود را دکور کرده است و یا تغییراتی در ان ایجاد نموده است به گونه ای در دکوراسیون های داخلی شرکت نموده است.

دکوراتور چه مسئولیتی بر عهده دارد؟

افرادی که وارد این رشته می شوند و قصد دارند به صورت حرفه ای در ان به ارائه خدمات بپردازند باید بدانند که دارای مسئولیت هایی در قبال انجام دکوراسیون داخلی اشخاص می باشد .

دقت کنید که این هنر به منزله پوششی است برای فضای موجود و سپس به کار با جزئیات ان می پردازد.

دکوراتور ها داخلی در کلیت یک طرح از اول تا پایان‌ آن طرح حضور دارند و یک سبک و طرح برای طراحی داخلی استفاده می کنند تا بین فضا ها پیوستگی ایجاد کنند.
علاوه بر این‌ شخصی که به دکوراسیون یک‌ منزل می پردازد باید ، رنگ ، بافت و الگو هایی که مورد نظر مشتری است را در طراحی در نظر بگیرد ولی باید به خاطر داشته باشد که تمام این ها باید با سبک کلی سازگاری و هماهنگی داشته باشد.

در واقع می توان گفت که وظیفه یک‌ شخص که به دکوراسیون های داخلی می پردازد در نظر گرفتن سلایق مشتری و ایجاد هماهنگی در بین فضا های در حال طراحی می باشد.

آیا دکوراسیون داخلی هنری پر طرفدار می باشد؟

در دنیای امروزه بیشتر اوقات مردم‌ در فضا های بسته و داخلی سپری می شود ، درست است که گاهی مردم از فضای بسته خارج شده و در طبیعت به سپری کردن اوقات فراغت خود می پردازند ولی بیشتر وقت افراد در داخل فضا های بسته و داخل اتاق و سالن ها سپری می شود.

از ان جایی که روحیه ی اشخاص از محیط اطراف خود تاثیر می پذیرد برای ان که این افراد بتوانند کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشند باید فضا های متناسب با خلقیات خود طراحی کنند.

به خاطر داشته باشید که هرچه محیط زندگی و طراحی دکوراسیون شاد تری داشته باشید بهبود بیشتری را در سبک زندگی و تحصیل و کار خود خواهید دید.

همچنین تعداد دکوراتور های داخلی در سطح جامعه از آن چه که مردم فکر می کنند بیشتر می باشد کلا شاغلین این حرفه همانند طراحان مد و یا هنرمندان معروف نیستند ولی این به معنای درآمد پایین دکوراتور های داخلی نیست.

بلکه بسیاری از دکوراتور های داخلی قرار دارند، که توانسته اند از طریق طراحی دکوراسیون های داخلی به درآمدی بالا دست پیدا کنند ولی لازمه ی تمام این ها مهارت کافی و کیفیت کار عالی می باشد.

آیا طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی یکی است؟

آیا-طراحی-داخلی-و-دکوراسیون-داخلی-یکی-است؟

اغلب مردم جامعه تصور می کنند که دکوراسیون داخلی همان طراحی داخلی می باشد ، ولی در واقع این دو مفهوم یکسانی ندارد.

به طور مثال زمانی که یک دکوراتور داخلی رنگ دیوار یک اتاق را انتخاب می کند ، یک طراح داخلی به فکر تغییر جهت ساختار یک اتاق رنگ ان را تغییر می دهد.

در واقع می توان گفت دکوراتور داخلی با حس و ظاهر اتاق سر و کار دارد و قصد دارد با اضافه کردن فرش و  پرده حس و حال اتاق را تغییر بدهد ولی طراحی داخلی در تلاش است که بهترین استفاده را از فضا ببرد.

 پارامتر های موثر در دکوراسیون داخلی:

نمی توان هنر دکوراسیون های داخلی را فقط مختصر به چیدمان اشیا و اثاثیه دانست بلکه در این هنر عوامل و پارامتر های گوناگونی موثر می باشد.

در دکوراسیون های داخلی علاوه بر توجه به شیوه چیدمان اثاثیه ، مبلمان باید به نور، سلیقه و روحیه افرادی که قرار است در ان خانه سکونت کنند نیز بررسی و توجه قرار بگیرد.

به خاطر داشته باشید همان گونه که قبلا به ان نیز اشاره نمودیم ، هرچه دکوراسیون محیط شاد تر و زیبا تر باشد سبب بهبود و افزایش کیفیت زندگی اشخاص می شود.

پس لازم است در این هنر به مسائل روانشناختی و اصول دکوراسیون داخلی توجه فراوانی شود.

امید است که توانسته باشیم‌ اطلاعات‌ مفید و ارزشمندی را در زمینه این هنر زیبا در اختیار دوست داران‌ ان قرار بدهیم.

اشتراک گذاری
امتیاز و نظر کاربران
۰.۰
۰ نظر ثبت شده
امتیاز دهید
دیدگاه کاربران