محله تجریش را بیشتر بشناسیم

محله تجریش را بیشتر بشناسیم

محله تجریش تهران یکی از محله های قدیمی و گران قیمت شهر تهران تلقی می گردد که از جذابیت های زیادی بهره مند است. این محله با صفای کلان شهر تهران در منطقه یک آن واقع شده و در بردارنده یکی از معروف ترین و بزرگترین بازارهای قدیمی تهران می باشد. به طور کلی محله تجریش یک محله عالی و ایده آل برای زندگی کردن است. زیرا ساکنان این محله به بهترین و مناسب ترین امکانات تفریحی و رفاهی زندگی به راحتی دسترسی دارند. اگر دوست دارید این محله قدیمی منطقه یک شهر تهران را بیشتر و بهتر بشناسید تا انتهای مطالب با کلید املاک همراه شوید.

بررسی تاریخچه محله تجریش:

 

بررسی-تاریخچه-محله-تجریش

با توجه به متون برجای مانده و شواهد موجود، لقب اولیه شهر تجریش طجرشت بوده است و در طی گذر زمان به تجریش تغییر یافته است. در کتب قدیمی و تاریخی، و طبق برداشت های حاصل از روایات نقل و قول شده مشخص هست که این محله حدود ده قرن قدمت دارد. بسیاری از مورخان و تاریخ شناسان راز بقای محله تجریش را  حضور مرقد امامزاده صالح در آن می دانند. امامزاده صالح از نوادگان امام موسی کاظم هست که با توطئه های فردی به نام حسن بهبهانی در باغ گلشن به شهادت رسیده و در کنار درختی کهن آرامیده است.

بررسی موقعیت جغرافیایی و جایگاه محله تجریش در شهر تهران:

 

بررسی-موقعیت-جغرافیایی-و-جایگاه-محله-تجریش-در-شهر-تهران

محله تجریش یکی از محله های قدیمی منطقه یک تهران بوده و قدمتی هزار ساله دارد. طبق شواهد موجود محله تجریش یکی از روستاهای توابع شهر ری بوده است. این محله قدیمی و شمالی تهران هنوز هم توانسته است غالب بافت قدیمی خود را حفظ کند و در حال حاضر در مرکزیت شمیرانات جای دارد. تلفیق ساختمان ها و بناهای مجلل و مدرن با نماهای قدیمی و سنتی بافتی زیبا و خاص به این محله بخشیده است.

موقعیت جغرافیایی قرار گیری این محله در شهر تهران به نحوی است که از سمت شمال به دربند و از سمت جنوب به امانیه و از سمت شرق به قیطریه و از سمت غرب نیز به الهیه منتهی می گردد.

در رابطه با شرایط آب و هوایی این محله می توان گفت که بسیار خوش آب و هوا بوده و همانند مرکز شهر تهران خبری از دود و آلوده گی در آن نیست.

از آنجایی که محله تجریش غنی از امکانات تفریحی و جاذبه های گردشگری به شمار می رود، یکی از محله های شلوغ و پر رفت و آمد منطقه یک شهر تهران محسوب می گردد. البته نا گفته نماند که ساکنان محله تجریش گزینه های بسیار متفاوت و گوناگونی جهت لذت بردن از زندگی در دم دست دارند.

 همچنین به دلیل وجود حمل و نقل عمومی مناسب و همچنین پایانه های تاکسیرانی مجهز امکان رفت و آمد به سایر محله ها و مناطق تهران به راحتی و بدون دغدغه برای اهالی این محله میسر می باشد.

مهمترین مناطق تفریحی و گردشگری محله تجریش تهران چه مناطقی هستند؟

 

مهمترین-مناطق-تفریحی-و-گردشگری-محله-تجریش-تهران-چه-مناطقی-هستند؟

تفریح و گردش خوراک روح همه انسان ها بوده و همانطور که ادامه حیاط جسم انسان نیاز به تغذیه سالم و مرتب دارد، روح انسان نیز برای داشتن سرزندگی و طراوت نیاز به تفریح و گردش دارد.

یکی از مهمترین فاکتورهای تأثیر گذر بر، فراهم بودن شرایط تفریح و سرگرمی های شاد، زندگی کردن در محله هایی است که دارای  امکانات تفریحی و گردشگری مناسب و قابل قبولی می باشد.

محله تجریش تهران از جمله محله هایی است که دارای بهترین امکانات تفریحی و گردشگری بوده و ساکنان این منطقه شرایط دسترسی به معروف ترین و بهترین اماکن تفریحی و گردشگری در شهر تهران را دارا هستند. البته هر چند ساکنان دیگر مناطق تهران نیز نسبت به ساکنان دیگر  شهرها شرایط بهتری برای رجوع به اماکن تفریحی در این محله را دارند. اما به هر حال شرایط استفاده از این امکانات برای اهالی این منطقه بسیار راحت تر از سایرین است.

شاید بسیاری از شماها بپرسید مگر محله تجریش دارای چه امکاناتی است؟

جهت پاسخ به این پرسش ما در ادامه مطالب به صورت لیست وار بهترین و معروف ترین اماکن تفریحی و گردشگری تاریخی این محله را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

به طور کلی مهمترین مکان هایی که ساکنان تجریش می توانند برای  پر کردن اوقات فراغت و همچنین رفع کسالت های روحی و جسمی به آنها مراجعه کنند به شرح زیر می باشد.

  •  امامزاده صالح:

آوازه امامزاده محله تجریش در کل کشور پیچیده و همه ما کم و بیش می دانیم که در شهر تهران یک امامزاده معروف به نام امامزاده صالح وجود دارد که همیشه پذیرای همه مردم ایران از اقصی نقاط کشور می باشد. منتهی به دلیل قرار گرفتن این امامزاده در محله تجریش، ساکنان این محله هر زمان که اراده کنند ظرف چند دقیقه می توانند به زیارت این امامزاده عظیم الشأن نائل شوند.

امامزاده صالح تجریش حدود ۶۰۰ سال قدمت دارد و یکی از اماکن تاریخی و همچنین قدیمی ترین امامزاده کلان شهر تهران نیز محسوب می شود.

البته قرار گرفتن امامزاده صالح در محله تجریش، علاوه بر آنکه بر زندگی معنوی مردم این محله تأثیرات مثبتی دارد، به دلیل مراجعه سیل عظیمی زائران از دیگر نقاط کشور و حتی جهان سبب رونق مراکز فروش این محله نیز شده است.

  • کاخ موزه سعد آباد:

محله تجریش به دلیل داشتن شرایط آب و هوای خاص و دل انگیز از قدیم نیز یک محله اعیانی نشین بوده است. از نشانه های بارز اعیانی نشین بودن این محله تهران وجود کاخ موزه سعد آباد در آن است.

کاخ موزه سعد آباد یکی از معروف ترین آثار تاریخی شهر تهران می باشد که آن نیز در قلب خوش آب و هوا ترین محله تهران، یعنی تجریش جای دارد. این کاخ بزرگ تاریخی دارای باغ های بسیار وسیع و زیبا می باشد که حضور در آنها شور زندگی را در قلب انسان به وجود می آورد. لازم به ذکر است که در حال حاضر آثار برجای مانده از دو هنرمند بزرگ ایران زمین که پر از زیبایی می باشند در موزه کاخ سعدآباد نگهداری می گردد که عزیزان ساکن تجریش بیشتر از دیگر مردم ایران شانس دیدن آنها را دارند.

  • دربند و درکه:

یکی از زیباترین نقاط ایران برای کوهنوردی نیز در محله تجریش تهران جایی دارد.  دربند و درکه جایی هست که همیشه پذیرای تعداد کثیری کوهنورد از سراسر دنیا می باشد. منتهی در این باره نیز باید گفت که تجریش نشین ها بیشتر از دیگر مردم شرایط استفاده و لذت بردن از  آب و هوای بکر و سالم دربند و درکه را دارند و هر زمان که اراده کنند می توانند با مراجعه به این مکان روح و جان خود را سیقل دهند.

یکی از دلایل خاص بودن کوهنوردی در، دربند و درکه وجود رودخانه زیبایی است که از اول تا اخر مسیر کوهنوردی در جریان است.

  • پارک جمشیدیه:

پارک جمشیدیه یکی از بهترین و زیباترین پارک های تهران و حتی ایران است که تقریباً تمامی ایرانی ها آن را می شناسند. این پارک کاملاً متفاوت از آن چیزی هست که ما به عنوان پارک در ذهن خود داریم. زیرا با توجه به امکانات تفریحی بالایی که در آن یافت می گردد قابل مقایسه با سایر پارک های کشور نیست.

محوطه نگهداری از حیوانات و دریاچه مسیر کوهنوردی قله کلکچال از جاذبه های گردشگری ناب این پارک بوده که پذیرای افراد با سلایق مختلف است. منتهی فقط ساکنان محله تجریش هستند که می توانند، تعطیلات آخر هفته خود را بدون دغدغه در این پارک سپری کنند.

  • باغ فردوس:

باغ فردوس نیز از جمله اماکن گردشگری واقع در محله تجریش است که آوازه زیبایی آن در دنیا پیچیده است. این باغ یک بنایی تاریخی متعلق به دوره حکومت قاجاریه بر ایران می باشد که در خیابان ولیعصر محله تجریش قرار گرفته است.

لازم به ذکر هست که موزه سینمای ایران نیز در باغ فردوس قرار دارد و در حال حاضر این باغ یکی از مهمترین نقاط گردهمایی جوانان و همچنین هنرمندان ساکن محله تجریش می باشد. باغ فردوس نیز همچون سایر قسمت های دیدنی تجریش تهران دارای آب و هوای خوبی بوده و قدم زدن در آن بسیار لذت بخش است.

بیشتر بدانید:

خرید خانه و آپارتمان در دربند تهران

با کرونا چگونه ملک بخریم یا اجاره کنیم؟

بررسی شرایط و موقعیت مراکز خرید محله تجریش تهران:

 

بررسی-شرایط-و-موقعیت-مراکز-خرید-محله-تجریش-تهران

همیشه یکی از مهمترین حسن های یک محله خوب و پر طرفدار امکان دسترسی راحت آن منطقه به مراکز خرید می باشد.

به هر حال افراد همیشه به دنبال مراکزی برای خرید خود هستند که در آن به راحتی تمامی برندها و همچنین انوع و اقسام محصولات را پیدا کنند.

در کلان شهری مثل تهران، دور بودن از مراکز خرید یک معضل و محدودیت بزرگ تلقی می گردد. زیرا به دلیل وجود ترافیک سنگین، و سر کردن ساعت ها طولانی در مسیر، مراجعه به مراکز خرید را به یکی از اعصاب خورد کن ترین معضلات ساکنان محله های دور از مراکز بزرگ خرید تبدیل کرده است.

محله تجریش تهران مهد پاساژهای باشکوه و مراکز خرید بزرگ و معروف این شهر می باشند. به عبارت دیگر تنوع بالای مراکز خرید و فروشگاه های محله تجریش تهران سبب شده است که ساکنان این منطقه بی نیاز از مراجعه به دیگر بازارهای شهر تهران که واقع در مناطق و محله های دیگر است شوند.

از آنجایی که تمامی مراکز فروش حاضر در محله تجریش لوکس می باشند تمامی اجناس عرضه شده نیز درجه یک و مارک بوده و متقاضیان خرید انواع و اقسام محصولات و کالاها به راحتی قادر هستند مرغوب ترین و همچنین درجه یک ترین مدل محصول مورد نظر خود را در کمترین زمان بیابند. حتی در بسیاری از موارد خریداران مرکز دقیق خرید خود را بلد بوده و در مواقع نیاز مستقیماً بدون صرف وقت جهت پرس جو کردن به همان مرکز مراجعه می کند.

  • بازار سنتی تجریش:

 

بازار-سنتی-تجریش

بازار سنتی تجریش، یکی مهمترین و با شکوه ترین بازارهای خرید و فروش، نه فقط برای تجریش نشین ها بلکه برای همه تهرانی ها و حتی ایرانی ها  به شمار می رود که پر از زیبایی و جذابیت است.

مراجعه به بازار تجریش به دلیل معماری خاص و تزئینات زیبا و چشم نواز آن حس و حال روح انگیزی را به انسان می بخشد که علاوه بر خرید و رفع نیازمندی های روزانه، می تواند به عنوان یک تفریح و سرگرمی نیز تلقی شود و برای ساکنان این منطقه هر زمان که اراده کنند بهره بردن از آن مقدور می باشد. اما برای سایر ایرانی ها به خاطر محدودیت ها، مخصوصاً این روزها که شیوه ویروس کرونا نیز به سخت تر شدن شرایط زندگی دامن زده است، شاید لطف حضور در این بازار باصفا سالی یکبار هم نیز اتفاق نیفتد.

بازار بزرگ و سنتی تجریش یک بازار بی کم و کاستی بوده و امکان دسترسی به هر چیزی در آن ممکن است.

  • مرکز خرید قائم:

 

مرکز-خرید-قائم

مرکز خرید قائم نیز یکی مراکز معروف محله تجریش است، که خریداران بیشتر جهت خرید پوشاک و کفش به آنجا مراجعه می کنند. این مرکز نسبت به دیگر مراکز خرید واقع در محله تجریش از قیمت مناسب تری بهره متد بوده و همین امر سبب شده است از رونق خوبی برخوردار باشد.

  • مرکز خرید ارگ تجریش:

مرکز خرید ارگ تجریش در حوالی میدان تجریش بوده و از نظر اجناس عرضه شده برای فروش  دارای تنوع بالایی می باشد. البته علاوه بر اجناس متنوع این مرکز فروش به دلیل داشتن رستوران،  شهر بازی و غیره  دارای شرایط مناسبی برای تفریح نیز می باشد.

  • مرکز خرید پالادیوم:

مرکز خرید پالادیوم مهد برندهای معروف و مطرح جهانی است. به عبارت دیگر با مراجعه و انتخاب این مرکز خرید به راحتی می توان برند مورد نظر خود را یافت.

البته نا گفته نماند که این مرکز خرید به دلیل عرضه لوازم و پوشاک مارک یکی از مراکز فروش، گران قیمت تهران نیز محسوب می شود.

بیشترین محصولاتی که در مرکز فروش پالادیوم یافت می شود شامل؛ پوشاک، ساعت، عینک، عطر و لوازم آرایشی می باشد. لازم به ذکر است که این مرکز خرید نیز همچون دیگر مراکز تجریش مجهز به امکانات تفریحی و رفاهی نظیر: استخر، رستوران، سالن های بازی کودکان و غیره است.

سایر مراکز خرید معروف تجریش:

 همانطور که گفتیم محله تجریش یک از محله هایی است که انواع و اقسام مراکز و پاساژ های خرید در  آن یافت می گردد که علاوه بر موارد ذکر شده برخی از مهمترین آنها به شرح زیر می باشد.

  • مرکز خرید تندیس
  • مرکز خرید البرز
  • مرکز خرید میری
  • مرکز خرید بعثت

بررسی موقعیت رستوران ها و کافی شاپ های محله تجریش:

بررسی-موقعیت-رستوران ها-و-کافی-شاپ-های-محله-تجریش

لازم به ذکر است که تنوع رستوران ها و کافی شاپ های محله تجریش بسیار بالا بوده و ساکنین این محله گزینه های زیادی را برای انتخاب و گذراندان اوقات خوش زندگی در کنار خانواده، دوستان و آشنایان دارند. البته برخی از رستوران ها و کافی شاب های بزرگ و مطرح شهر تهران نیز در این محله واقع شده است. به عنوان مثال کافی شاپ های؛ کافه لوشانه، کافه ویونا و کافه لانجین از جمله کافی شاب های معروف تهران بوده که در محله تجریش هستند.

همچنین به دلیل موقعیت و شرایط ایده آل این منطقه در شهر تهران رستوران های زیادی با محبوبیت بالا در آن وجود دارد که شمرون کباب آن یکی از معروف ترین رستوران ها حتی در کشور می باشد.

اشتراک گذاری
امتیاز و نظر کاربران
۰.۰
۰ نظر ثبت شده
امتیاز دهید
دیدگاه کاربران