کلید املاک/ مجله های کلید املاک/ مشاورین املاک/ مقایسه ویلای شهرکی و ویلای مستقل
مقایسه ویلای شهرکی و ویلای مستقل

مقایسه ویلای شهرکی و ویلای مستقل

افراد زیادی برای فرار از شهرنشینی و داشتن کمی آرامش و آسایش در دامان طبیعت، به خرید ویلا روی آورده اند، برای این که بتوانید یک انتخاب خوب و درست در خرید ویلا به خصوص در شمال کشور داشته باشید، نکته اول این است که تفاوت بین انواع ویلاها را بدانید تا با آگاهی بیشتر خرید خود را انجام دهید و بعداً پشیمان نشوید.

مشتریانی که قصد خرید ویلا در مازندران و گیلان را دارند همیشه بر سر دو راهی انتخاب دو نوع ویلا قرار می‌گیرند، و یا بر سر این که این ویلا از نظر جغرافیایی در کدام نقطه قرار گرفته باشد، همیشه گمراه هستند. باید در نظر داشت که با خرید یک ویلا نمی‌توان از تمامی جاذبه‌های طبیعت شمال استفاده کرد و هرکدام از محیط‌های جغرافیایی مختلف مانند دریا، جنگل و کوهستان، جذابیت به خصوص خود را دارند. از انواع ویلاها می‌توان ویلای شهرکی و ویلای مستقل را نام برد. این دو نوع ویلا جزء دسته بندی‌های اصلی قرار گرفته‌اند و درک تفاوت بین آن‌ها، امری بسیار مهم در تصمیم گیری برای انتخاب خرید ویلا است. در این مقاله از سایت کلید املاک به مقایسه ویلای شهرکی و ویلای مستقل پرداخته ایم.

از دسته بندی‌های دیگر ویلاها می‌توان به ویلاهای ساحلی، ویلاهای کوهستانی و ویلاهای جنگلی اشاره داشت. تفاوتی که بین دو نوع ویلای شهرکی و مستقل وجود دارد، از همین نقطه نشأت می‌گیرد و بستگی به این دارد که ویلای شهرکی و یا ویلای مستقل در کدام یک از این منطقه‌ها ساخته شده است.

زندگی کردن در ویلای شهرکی و ویلای مستقل هرکدام مزایا و معایب به خصوص خودش را دارد و نمی‌توان گفت که یکی از آن‌ها نسبت به دیگری دارای برتری خاصی است. نکته قابل توجه در این موضوع فقط درک خریدار از تفاوت بین آن‌ها است تا بتواند براساس سبک زندگی خود، تصمیم درستی برای خرید ویلا  بگیرد. در این انتخاب می توانید از دوستان و آشنایان خود که تجربه زندگی در این ویلاها را هم دارند، یاری بجویید و یا با کارشناسان املاک قبل از خرید حتماً مشورت انجام بدهید.

تعریفی بر ویلای شهرکی

تعریفی-بر-ویلای-شهرکی

یکی از ابداعات جدید ساختمان سازی در ایران، شهرکی شدن ویلاها است. کسانی که قصد دارند در ویلای شهرکی ساکن شوند باید به یکسری اصول و رعایت قوانین شهرک پایبند باشند و رعایت حال همسایه‌های خود را بکنند. این نوع ویلاها به علت تشابهی که با شهر دارد و محیط امنی که از آن برخوردار است، مورد پسند بسیاری از افراد است و برخی از خانواده‌ها به دنبال امنیت بیشتر برای ویلای خود هستند، اگر از این دست افراد هستید بدون شک ویلای شهرکی گزینه مناسب تری برای شما است.

 در تعریف ویلا باید گفت، ساختمانی است که محوطه‌ای دور تا دور آن را احاطه کرده و با ویلاهای اطراف خود ارتباط مستقیمی ندارد. اما در ویلاهای شهرکی به دلیل ساخت و ساز ویلاها با فاصله بسیار کم نسبت به یکدیگر، موجب ایجاد قوانینی شده است، که افرادی که در این شهرک ها زندگی می‌کنند، ملزم به رعایت آن هستند. ویلای شهرکی در  واقع خانه‌هایی به صورت افقی و کنار هم هستند. شهرک‌ها توسط موسسه‌ها و پیمانکاران ساخته می‌شوند و پس از آن برای فروش به خریدار واگذار می‌گردد.

مزایای ویلای شهرکی

مزایای-ویلای-شهرکی

ممکن است افرادی که برای فرار از زندگی شهرنشینی به شمال کشور پناه آورده‌اند، این گونه ویلاها باب میل آن‌ها نباشد؛ اما باید بدانید در کنار معایبی که دارد از مزایای زیادی نیز برخوردار است که تا آنجا زندگی نکنید به صورت کامل آن را درک نخواهید کرد. برخی از مزایای ویلای شهرکی به شرح زیر است:

  • امنیت بالا
  • طراحی با کیفیت‌تر
  • قیمت مناسب‌تر و مقرون به صرفه‌تر: چون در ساخت ویلاهای شهرکی مصالح به صورت عمده خریداری می‌شود، پس خرید این ویلاها با قیمت ارزان‌تری امکان پذیر است.

تعریف ویلای مستقل

تعریف-ویلای-مستقل

ساخت ویلای مستقل متفاوت از ویلای شهرکی است و بدین صورت است که سازنده چون قصد ساخت ویلای شخصی ساز را دارد پس زمین را خریداری می‌کند تا بتواند ویلایی مطابق با سلیقه و استانداردهای مدنظر خود بسازد. ویلاهای مستقل معمولا در خارج از شهرها و حومه قرار دارند. این نوع ویلا مناسب کسانی است که نمی‌خواهند برای زندگی در دامان طبیعت ملزم به رعایت قوانینی همانند شهر باشند و زندگی آزادتر و با حق انتخاب بیشتر را ترجیح می‌دهند. پس ویلاهای مستقل هم مخاطبان مخصوص به خود را دارد.

مزایای ویلای مستقل

مزایای-ویلای-مستقل

یکی از مزایای ویلای مستقل، کیفیت بالای ساخت ویلا است. چون به صورت شخصی ساخته می‌شود، شخص سازنده توجه زیادی به کیفیت مصالح و همچنین معماری داخلی دارد؛ البته این موضوع همیشگی نیست و در بسیاری از اوقات ممکن است شخص سازنده فقط به منافع خود توجه کند و هزینه کمتری به مصالح اختصاص دهد که همین امر باعث کیفیت پایین ساختمان ویلا خواهد شد. این نوع ویلاها به دلیل داشتن فاصله زیاد از ویلاهای دیگر، دارای طبیعتی بکر می‌باشند و مکانی مناسب برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت است.

بیشتر بدانید:

بهترین مناطق و شهرهای شمال برای خرید ویلا

همه چیز درباره خرید ویلا در رامسر

مقایسه ویلا شهرکی و ویلای مستقل از نظر ابعاد و اندازه، مساحت ویلا، متراژ زمین

مقایسه-ویلا-شهرکی-و-ویلای-مستقل-از-نظر-ابعاد-و-اندازه،-مساحت-ویلا،-متراژ-زمین

اولین نکته مهم در خرید ویلا، در نظر گرفتن ابعاد و اندازه و مساحت ویلا است و سوالی که برای همه مطرح می‌شود، این است که زمینی که برای ساخت ویلا در نظر گرفته شده است، چند متر است؟ چه مقدار از آن مساحت زمین به ساختمان ویلا و چه مقدار از مساحت به محوطه ویلا اختصاص داده شده است؟

باید بدانید که ویلاهای شهرکی متراژ کمتری دارند و در ابعاد کوچک‌تر ساخته می‌شوند، چرا که در یک شهرک با فرض بر اینکه تعداد 20 ویلا ساخته شده باشد، فضای زیادی برای ساخت چندین ویلا با متراژهای خیلی زیاد وجود ندارد. اما ویلاهای مستقل دارای متراژ بزرگ‌تری هستند چرا که زمین‌های وسیع‌تری در اختیار آن‌ها قرار داده شده است؛ و چون بسیاری از این نوع ویلاها به صورت شخصی ساز هستند، پس می‌توان هم برای ساختمان ویلا و هم برای محوطه، متراژ بیشتری را در نظر گرفت. همین موضوع باعث می‌شود تا سبک و شیوه زندگی افراد ساکن ویلا متفاوت شود. این عامل از مهم‌ترین تفاوت‌ میان ویلای شهرکی با ویلای مستقل است و اولین گزینه‌ای است که نظر خریدار را جلب می‌کند.

محدودیت ها و قوانین ساخت ویلا

در خرید ویلای شهرکی باید بدانید که این نوع ویلاها دارای محدودیت‌ها و قوانینی هستند. برای مثال شما نمی‌توانید ساخت و ساز بیشتری در شهرک انجام دهید و یا نمی‌توانید متراژ ویلای خود را در آینده تغییر دهید، اما ویلاهای مستقل به این دلیل که فضای زیادی از محوطه را دارا است به شما این امکان را می‌دهد که در هر زمان که تصمیم بگیرید بتوانید با اندکی تغییر، فضای ساختمان ویلای خود را مجدداً بازسازی کرده و آن را بزرگ‌تر کنید و حتی معماری داخلی آن را هم می‌توانید بر حسب سلیقه خود تغییر دهید.

سبک زندگی شما علت مؤثری بر انتخاب نوع ویلای شماست

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که زندگی شلوغ و هیجان انگیزی دارید، به شما پیشنهاد می‌شود که حتماً ویلای مستقلی برای خود خریداری کنید؛ چرا که آزادی بیشتری برای تفریحات خود در شمال کشور خواهید داشت. اما اگر به دنبال فضایی آرام برای زندگی در شمال کشور و بدون دردسر در دامان طبیعت هستید، ویلاهای شهرکی گزینه مناسب‌تری برای شما هستند؛ چرا که آرامش و امنیت بیشتری را برای شما به ارمغان می‌آورد.

هزینه مراقبت و نگهداری از ویلای شهرکی و مستقل

برای مقایسه ویلای شهرکی و ویلای مستقل، خیلی واضح است که امکان دخل و تصرف در ویلای مستقل بسیار بیشتر از ویلای شهرکی است و همین عامل منجر به بالا رفتن هزینه تعمیرات ویلا نیز خواهد شد. برای مثال اگر ویلای مستقل شما از محوطه مطلوبی برخوردار باشد، به راحتی می‌توانید در آن انواع درختان، گیاهان را بکارید تا از محصولات کشاورزی شمال هم بتوانید بهره مند شوید. همچنین برای زیباسازی محوطه می‎توانید چمن کاری انجام دهید و یا از نیمکت‌هایی برای لذت بردن از طبیعت برای ویلای خود در نظر بگیرید. همه این نکته‌ها نشان دهنده این است که صاحبان ویلاهای مستقل، هزینه بیشتری را باید برای ویلای خود صرف کنند. در ویلاهای شهرکی اما موضوع متفاوت است، چرا که در شهرک‌ها محوطه‌های سبز، مسیرهای تردد خودرو و یا عابرین از قبل ساخته شده است و بین همه افرادی که در آن شهرک زندگی می‌کنند، مشترک است و هر خانواده نمی‌تواند به صورت جدا دست به تغییر فضای سبز محیط اطراف خانه خود بزند؛ حتی اگر شهرکی از امنیت کافی برخوردار باشد برای آن‌ها مبلمان شهری هم در نظر گرفته می‌شود. در ویلاهای مستقل شما می‌توانید فضایی را به ساخت استخر اختصاص دهید، ولی در ویلاهای شهرکی نمی‌توانید درخواست ساخت استخر داشته باشید و این بسته به نظر همه افراد ساکن در آن شهرک است.

 مرور همین نکات نشان دهنده این است که زندگی در ویلاهای شهرکی هزینه کمتری برای صاحبان آن‌ها به همراه خواهد داشت. همچنین مسئولیت تغییر محوطه و یا ایجاد فضای سبز و غیره در ویلاهای مستقل با صاحب همان ویلا است، اما این وظایف در ویلاهای شهرکی به کارگران فضای سبز داده شده است و افرادی که در شهرک زندگی می‌کنند مسئول سبز ماندن و یا خشک نشدن گل و گیاه نیستند. پس قطعا زندگی در ویلای مستقل، مسئولیت بیشتری را هم به همراه دارد.

حق انتخاب آزادانه‌تر ویلاهای مستقل

اگر از آن دسته از افرادی هستید که به باغبانی و کارهای کشاورزی علاقه مندید ولی زندگی آپارتمان نشینی در شهرها اجازه این کار را به شما نمی‌دهد، باید بدانید که ویلای مستقل انتخاب مناسب‌تری برای شما است تا بتوانید به علاقه خود توجه کرده و کمی از زندگی شهری فاصله بگیرید.

تفاوت امنیت ویلاهای شهرکی و مستقل

تفاوت-امنیت-ویلا-های-شهرکی-و-مستقل

ویلای شهرکی به علت دارا بودن نگهبانی در ورودی شهرک، تمامی ورود و خروج‌ها را به محوطه شهرک، مورد بازرسی قرار می‌دهد و اگر مهمانی داشته باشید باید از قبل با نگهبانی شهرک هماهنگ کرده باشید تا از ورود آن‌ها جلوگیری نشود. همچنین نگهبان به صورت شبانه روزی مسئولیت محافظت از ویلاها و تأمین امنیت محوطه شهرک را بر عهده دارد.

البته این به معنای عدم وجود امنیت در ویلاهای مستقل نیست، چرا که آن ویلاها هم با در نظر گرفتن امکاناتی مانند استفاده از دوربین مدار بسته، درب‌های ضد سرقت و یا سپردن ویلا به شخصی به عنوان سرایدار، می‌توانند امنیت ویلای مستقل را هم تأمین کنند.

موقعیت جغرافیایی و قرارگیری ویلا

یکی دیگر از نکات مهم در هنگام خرید ویلا توجه به موقعیت جغرافیایی آن است. ویلاهای شهرکی معمولاً نزدیک شهرها ساخته می‌شوند که از امکانات بیشتری مانند نزدیکی به مراکز خرید و مراکز تفریحی بهره می‌برد؛ پس خرید ویلاهای شهرکی ممکن است مقرون به صرفه‌تر باشد، چون دسترسی به امکانات راحت‌تر است و هزینه رفت و آمد به شهرها نیز کاهش می یابد. اما ویلاهای مستقل می‌توانند در اطراف و حومه شهر ساخته شوند و باید برای دسترسی به امکانات شهری، همیشه مسافتی را طی کرد.

مقایسه هزینه زندگی در ویلاهای شهرکی و مستقل

حتماً متوجه شده‌اید که زندگی در ویلاهای مستقل بسیار گران‌تر از ویلاهای شهرکی است. این نکته در هنگام خرید بسیار مورد توجه خریدار قرار می‌گیرد. اگر به دنبال زندگی شیک و لاکچری هستید، ویلای مستقل خریداری کنید ولی اگر به دنبال فضایی آرام با امنیت بیشتر هستید، ویلای شهرکی برای شما مناسب‌تر خواهد بود. همه این انتخاب‌ها به سبک زندگی شما بر می‌گردد که آیا ترجیح می‌دهید مهمان‌های زیادی را دعوت کنید و تفریحات شخصی خود را داشته باشید و یا ترجیح می‌دهید که در فضایی آرام زندگی کنید و بتوانید به راحتی به کارهای روزمره خود نیز رسیدگی کنید

برای ارزیابی هزینه زندگی در هریک از این نوع ویلاها باید بدانید که ویلاهای شهرکی برای نگهداری فضای سبز و یا نگهبانی، هزینه شارژی را پرداخت می کنند که البته مبلغ هنگفتی نیست. در ویلاهای مستقل این هزینه ها شامل پرداخت هزینه های آب، برق، گاز و تلفن می‌شود. در هر صورت زندگی در هر نوع ویلا مزایا و معایب به خصوص خود را دارد و هیچکدام برتری خاصی نسبت به دیگری ندارد.

سخن پایانی

در پایان باید گفت که انتخاب بین خرید ویلای شهرکی و یا ویلای مستقل امری کاملاً سلیقه‌ای بوده، و هر شخص براساس سبک زندگی خود می‌تواند دست به انتخاب این نوع ویلاها برای خرید بزند. در مقاله بالا تمامی مزایا و معایب هر دو نوع ویلا برای شما شرح داده شد؛ امید است که با بکارگیری این موضوع و همچنین توجه به خواست خانواده خود و همچنین سبک زندگی خود، بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

منتظر نظرات ارزشمند شما درباره مقالات سایت کلید املاک هستیم.

 

اشتراک گذاری
امتیاز و نظر کاربران
۰.۰
۰ نظر ثبت شده
امتیاز دهید
دیدگاه کاربران